Gå til innhold

Din erfaring med koloskopi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det nærmer seg tid for dette og har aldri gjort dette før. Så er det noen her som også skal gjennom dette snart, eller har vært?

Står jeg skal kjøpe picoprep eller citrafleet, men er redd for kvalme og oppkast. Er det vanlig? Og hodepine som bivirkninger. Gruer meg til dette og aner ikke hva jeg går til. 

Anonymkode: 374d1...78f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring: tømmemiddelet smakte høgg, men var supereffektivt (den riktige veien. Ingen oppkast eller noe). Prosedyren var kjapp og kun ubehagelig- det gjorde litt vondt akkurat når slangen skulle "svinge", men ikke verre enn litt mageknip. Er ikke noe jeg gruer meg til å gjøre igjen!

Anonymkode: 9d421...1e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det nærmer seg tid for dette og har aldri gjort dette før. Så er det noen her som også skal gjennom dette snart, eller har vært?

Står jeg skal kjøpe picoprep eller citrafleet, men er redd for kvalme og oppkast. Er det vanlig? Og hodepine som bivirkninger. Gruer meg til dette og aner ikke hva jeg går til. 

Jeg sliter til vanlig med migrene, men ble ikke verre. Må være nær toalett, men ellers ikke noe ubehag. Det verste er at du ikke får spise på over et døgn.

Selve undersøkelsen gikk fint, kjente omtrent ingen ting. Hadde ikke bedøvelse. Tror undersøkelsen kan være vondere om du har mye betennelse i tarmene.

Anonymkode: e9fe5...a60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruet meg masse, men det vær langt fra så ille som jeg trodde, og var over veldig raskt. Smertestillende var også tilbudt, men det var ikke nødvendig

Anonymkode: 34d83...407

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skulle gjort det igjen så ville jeg ha sagt ja til smertestillende. Jeg synes det var veldig vondt. 

Anonymkode: ddc07...fb5

Skrevet

Du gruer deg nok mest fordi du ikke vet hva du går til. Dette kommer til å gå helt fint! 
tømme regimet er litt styrete, men jeg opplevde ingen kvalme eller oppkast. det smaker ikke kjempe godt, men man får det ned. Men som andre skriver, hold deg i nærheten av toalettet ☺️ det blir ganske så løst det som skal ut😉 du kan drikke buljong og klare vesker, og vil tro du får spise en lett frokost før du starter tømmingen😉 kroppen klarer det utroligste ☺️ og når du kommer til undersøkelsen og får spm om du vil ha noe å slappe av på under undersøkelsen, så sier du ja takk🙏🏻men da må noen bli med deg, da kan du ikke kjøre selv etterpå😉 

Masse lykke til 🤞🏻

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk mye bedre enn fryktet. Mye lettere enn gastroskopi 😆
Var heller ikke vondt, men vet noen kan kjenne noe smerte, men jeg kjente som sagt ikke noe.

Anonymkode: 315ed...bb6

AnonymBruker
Skrevet

Selve undersøkelsen gikk helt fint, fikk en god mikstur før vi startet og merket absolutt ingenting. Opplevde ingen bivirkninger av medisinene jeg skulle ta før undersøkelsen, det mest ubehagelige med hele opplegget var å sitte på doskåla hele natten. 

Anonymkode: 11920...b25

AnonymBruker
Skrevet

Gjort det to ganger, begge ganger gikk det helt fint.

Ingen kvalme eller oppkast med tømmingen, det du har i tarmen skal jo ut andre veien… Det tømmemiddelet gjør er å trekke vann inn i tarmen og øke tarmbevegelsen. Så det kjennes mer som sterk trang til å gå på do/avføringstrang.

På sykehuset her satte de en intravenøs nål på forhånd, sånn at de kunne gi beroligende eller hurtigvirkende smertestillende om behovet skulle oppstå. Skjønte det sånn at ikke alle trengte det, men bedre å ha ting klart. Jeg trengte litt smertestillende da et parti var litt irritert og vondt, det håndtere de fort og greit med en gang. Ellers var det helt greit. Litt rar følelse med slangen, men helt uproblematisk.

Anonymkode: e4b81...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal veldig snart gjennom det, står på venteliste. Gruer meg veldig, samtidig som jeg har gjort den kortere versjonen, hvor de ikke går helt opp til tynntarmen. Det var ikke noe problem, så det jeg gruer meg til er svingene😐

Anonymkode: d78d9...a6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er dritt i Norge, i usa får du endoskopi og koloskopi i narkose. 

Anonymkode: aa0af...904

Nå er ikke narkose uten risiko, så ikke noe som bør brukes uten at det er strengt nødvendig.

Du får beroligende/våken sedasjon i Norge, som holder i massevis for de fleste. Mange tar det også helt uten, om de ikke gruer seg og stresser seg opp unødvendig på forhånd.

Anonymkode: e4b81...3ae

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i den alderen at min første koloskopi er like rundt hjørnet, så jeg er også nysgjerrig. 

Det jeg lurer mest på er om man er helt ferdigtømt en god stund før selve undersøkelsen. Eller risikerer man at det kan gå galt på veien dit? Jeg er nemlig avhengig av å ta bussen hvor enn jeg skal, såååå.. 😳

Anonymkode: aa8a5...915

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dritt i Norge, i usa får du endoskopi og koloskopi i narkose. 

Anonymkode: aa0af...904

Hvorfor i all verden skal en ha narkose for et så enkelt inngrep? Trengte jo ikke smertetilstander engang 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal en ha narkose for et så enkelt inngrep? Trengte jo ikke smertetilstander engang 

Gastroskopi er på ingen måte enkelt. Koloskopi er ikke så ille.

Anonymkode: 315ed...bb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er i den alderen at min første koloskopi er like rundt hjørnet, så jeg er også nysgjerrig. 

Det jeg lurer mest på er om man er helt ferdigtømt en god stund før selve undersøkelsen. Eller risikerer man at det kan gå galt på veien dit? Jeg er nemlig avhengig av å ta bussen hvor enn jeg skal, såååå.. 😳

Anonymkode: aa8a5...915

Jeg tømte meg siste gang rett før jeg ble ropt inn, så det var litt stress å ta bussen . 

Anonymkode: 11920...b25

AnonymBruker
Skrevet

Her skal det tømmes 17 og kl.05 på natten, tlme 9. Håper jeg også er ferdig til timen. 

Takker for svar. Satser på bedøvelse og at jeg slapper av.

AnonymBruker
Skrevet

Null. problem....er legen som utfører det som avgjørende for om det er noe særlig smerte.

Anonymkode: eb14c...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne fikk en styrtblødning noen timer etterpå. Viktig å være klar over at dette kan skje, og ikke være alene etter inngrepet.

Anonymkode: d0e7d...448

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Idiot

Anonymkode: 149af...454

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting å grue seg for. Selve undersøkelsen er fort gjort, og ikke vond. Du får tilbud om beroliggende, men jeg tok ingenting. Kjente faktisk ingenting. Legen forklarte alt han gjorde og det var ingen smerte eller ubehag.

Det verste var fastingen før og tarmtømmingen. Jeg skulle drikke Plenvu, smakte helt ok, ganske salt. Så lenge den er kald, glir den fint det. Et tips er å kjøpe hjem mykt toalettpapir. Du blir sår i rumpa, og det svir som fy etterpå. 

Ellers null stress. Lykke til 😊

Anonymkode: abdec...4ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...