Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ulike venner, og alle går jo på bekostning av det samme "sosiale batteriet". Har en venninne som tar initiativ ofte, gjerne 1-2 ganger i uken. Jeg har imidlertid andre jeg også vil møte, og kjenner på at det holder for meg å være sosial 1-2 ganger i uken totalt. Hun er heller ikke en av mine nærmeste, men jeg er kanskje en av hennes nærmeste. Jeg setter jo grenser og sier ofte nei, for meg er det tilstrekkelig å møte henne en gang i måneden. Lurer bare på hvor ofte det er vanlig å møte vennene sine/hver enkelt venn?

Anonymkode: 24742...f6a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også temmelig begrenset sosialt batteri og en gang i uken er for mye for meg. Møter venner 1-2 ganger i måneden, omtrent.

Anonymkode: 99cdb...547

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Før: flere ganger i uka/mnd. 

Nå: en gang i halvåret… hehe 

Anonymkode: 0e19b...089

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En gang i halvåret passer best for meg, men kan få det til oftere ved noen venner har behov.

Anonymkode: 3e0bb...13e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange mennesker som gjerne ønsker å treffes ofte, men for meg er sosialisering én gang i uken mer enn jeg ideelt sett skulle ønske.. Jeg strekker meg fordi folk synes det ellers blir altfor lite tid sammen. Jeg kan fint treffe hver av dem hver 4-6 uke og være superfornøyd med det. 

I hektiske perioder på jobb, ønsker jeg helst ikke sosialisering overhodet. 

Anonymkode: 38d1d...0f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En gang i uken, noen ganger også en kaffekopp i tillegg.

Jeg har bakgrunn fra et land der kolleger ofte sosialiserer seg etter at de er ferdig på jobb med et par glass vin/brus, gjerne i kombinasjon med air hockey, dart etc. Det er også veldig vanlig at folk er veldig spontane og ringer og spør: Kaffe på xx om 20 min? Dette selv om de har barn og familie.

Det handler om prioritering og at de ikke er avhengige av å planlegge absolutt alt som mange nordmenn er. De tar ting som det kommer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Jeg har bakgrunn fra et land der kolleger ofte sosialiserer seg etter at de er ferdig på jobb med et par glass vin/brus, gjerne i kombinasjon med air hockey, dart etc. Det er også veldig vanlig at folk er veldig spontane og ringer og spør: Kaffe på xx om 20 min? Dette selv om de har barn og familie.

Det handler om prioritering og at de ikke er avhengige av å planlegge absolutt alt som mange nordmenn er. De tar ting som det kommer.

Men spørsmålet er jo hvorvidt det GIR energi, eller om det tapper en for energi med slike korte treff. 

Mange nordmenn føler seg jo tappet av slik sosialisering, selv når det er veldig hyggelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Min familie og venner er 80-90mil unna meg. Treffer de et par ganger i året. Her jeg bor nå har jeg kun kone og barna, og det holder. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sosial ? 

Har 3 barn og må følge opp dem,  snakker med kollegaer på jobb, treffer kjente på butikken og snakker litt med naboene, venner har jeg ikke lenger da de få relasjonene jeg hadde «rant ut i sanden» under korona 

Anonymkode: 4c38f...aa2

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg vært sosial 1 gang i uka. Er sosial opptil 4... 🥴 Har blitt flinkere til å si nei jo eldre jeg blir, men vil jo ikke miste folk heller. Men burde nok hatt venner som var litt mer som meg og ikke så sosiale som de gjerne er. 😅

Gjest Queen19
Skrevet

Kommer an på sesongen, om våren og sommeren kan jeg fint være sosial flere ganger i uken, så lenge det ikke er store gjenger hver gang. Om høsten og vinteren går jeg i dvale, og har ikke så stort behov for sosialisering i det hele tatt. 

Skrevet

Om jeg tar med både familie, venner, naboer og bekjente så er jeg vel sosial 0- ca 15 ganger ukentlig. Jeg synes det er veldig trivelig å ta seg en tur innom folk på en kopp kaffe snakke litt, eller kanskje finne på noe. De som kjenner meg best vet at døren er åpen og det er bare å ta seg en tur innom.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har stor vennekrets og kan være sosial omtrent så ofte vi vil. Er ikke alltid vi orker nå i 40 åra, men minst 1-2 ganger per uke og ofte mer. Før kunne vi være sosial daglig, men er det mindre nå. Men det er jo bare en melding unna så stresser ikke så mye med det. Er veldig takknemlig for at vi har mange gode venner. Det betyr mye og det styrker ekteskapet vårt. 

Anonymkode: ed339...8e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (3 timer siden):

Spot on. Nordmenn nå alltid planlegge alt ihjel.

Anonymkode: 8e9a6...b50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 gang i uka sånn i snitt. Er omringet av folk på jobb hver dag, det koster mye energi. 

Anonymkode: 44977...1ca

Skrevet

Aldri Sosial 

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spot on. Nordmenn nå alltid planlegge alt ihjel.

Anonymkode: 8e9a6...b50

For min del handler det ikke om at jeg trenger å planlegge i og for seg, men at jeg ønsker jo å finne glede i besøket/sosialiseringen. Jeg er omgitt av folk på jobb hele dagen, og må jo være «på» da. Når jeg skal treffe venner ønske r jeg jo at det skal være hyggelig, ikke at jeg sitter og lytter med ett øre, og dagdrømmer at jeg er i skogen med hunden 😂 Så hvis jeg vet at jeg skal på jentekveld fredag, så er jeg opplagt og klar til det. 

Anonymkode: d8829...eba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ulike venner, og alle går jo på bekostning av det samme "sosiale batteriet". Har en venninne som tar initiativ ofte, gjerne 1-2 ganger i uken. Jeg har imidlertid andre jeg også vil møte, og kjenner på at det holder for meg å være sosial 1-2 ganger i uken totalt. Hun er heller ikke en av mine nærmeste, men jeg er kanskje en av hennes nærmeste. Jeg setter jo grenser og sier ofte nei, for meg er det tilstrekkelig å møte henne en gang i måneden. Lurer bare på hvor ofte det er vanlig å møte vennene sine/hver enkelt venn?

Anonymkode: 24742...f6a

Ikke kjempe ofte alt i alt, av forskjellige årsaker. Men oftere med folk som er enklere å bare flette inn i hverdagen og normale gjøremål. Sjeldnere med de som man må sette av spesifik tid til, uten barn, uten dyr, pynte seg, gå ut, finne en dag som passer for alle involverte som står midt oppe i hvert sitt travle liv.. Jo enklere det er og jo mer man har til felles jo oftere blir det at man møtes. Jeg er heller ikke kjempesosial og ha ikke behov for å dra ut kjempe ofte. Særlig ikke som nevnt om det er spesifikk aktiviteter som krever at man organiserer, ordner seg og setter av tid til det. Sånne ting blir kanskje 1-2 ganger i måneden. Mens de som blir med å går tur med bikkjene og er tilgjengelig på enten kort varsel eller om vi går til samme tid hver dag så kan det hende vi møtes hver dag eller de fleste dager. Skravler litt mens vi rusler å får gjort unna hundeluftingen også går vi hvert til vårt etterpå. Eller de som har barn på omtrentlig samme alder eller iallefall har barn som har noen glede av hverandre eller i det minste har glede av de samme aktivitetene, helt greit, de møter jeg og relativt ofte. Da drar vi sammen i skogen å griller pølse på bål etter en liten tur eller vi drar på bowling, rush, møtes i akebakken hvor vi voksne kan dekke vårt behov mens barna leker å gjør sitt. Drar på stranda å bader på sommeren etc. Eller de som har lett for å si ja viss man bare foreslår å dra å handle sammen på senteret å ta en kaffe i samme slengen før vi drar hjem. Eller de som bare stikker innom å slenger seg ned på sofaen her for en kaffe og litt skravling eller en film eller bare for å ha litt selskap eller noe uten å forvente ett planlagt, organisert og gjennomført arrangement de er hjertelig velkommen nesten når som helst. Så ja, det kommer an på hvor krevende det er. 

AnonymBruker
Skrevet

2-3 ganger i måneden vanligvis.

Anonymkode: 706e3...e54

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men spørsmålet er jo hvorvidt det GIR energi, eller om det tapper en for energi med slike korte treff. 

Mange nordmenn føler seg jo tappet av slik sosialisering, selv når det er veldig hyggelig. 

Ja, og det er rart at såpass mange nordmenn føler seg "tappet" som du sier. Jeg nekter å tro at alle disse har en diagnose, eller at nordmenn liksom skulle være kollektivt høytsensitive/autistiske. Sør europere spøker ofte med dette 😀

Jeg er sosial, men kan godt være hjemme alene en helg å slappe av. Samtidig så har jeg aldri følt meg "tappet" som du sier.

Jeg vet derimot at mange som velger å presse seg til å være mer sosiale, for eksempel ved å dra på 1 års utveksling til Brasil eller i førstegangstjeneste ofte kommer hjem og er mer utadvente/selvsikre/tør å ta plass. Men det krever at man står i det når det blir ubehagelig og ikke bare holder seg i komfortsonen.

Endret av Bari

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...