AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Ble nylig uføretrygdet og med ung ufør tillegg og barnetillegg har jeg en grei fast inntekt. Tror jeg nå kvalifiserer til startlån. Bor i Oslo. Er det noen som har vært igjennom dette nylig? Hva kan man regne med sånn cirka i startlån? Barna er gutt 7 år og jente 5 år. Anonymkode: 66fac...935
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars Du skriver jo null om hva inntekten din faktisk er og hva du evt. har i egenkapital. Gitt at du kan betjene et sånt lån vil du typisk ende opp med en kjøpesum tilsvarende en nøktern 3/4-roms i Oslos billigste bydeler. Anonymkode: 0c5f4...9ca 4
Imposta Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars Jeg kan kun snakke for meg selv og i byen jeg bor i, men det er en større by det og. Her tok kommunen utgangspunkt i SIFO sine referansetall for utgifter så kunne man justere på summene så lenge det kunne dokumenteres (at summene evt var lavere i praksis). Så tar de med inntekt og det man får i barnebidrag/trygd. Det man sitter igjen med etter alle utgifter er trukket fra (SIFO) og gjerne litt fellesutgifter er det man kan betjene i mnd i lån. Har man andre lån må man ta det også med i beregningen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du skriver jo null om hva inntekten din faktisk er og hva du evt. har i egenkapital. Gitt at du kan betjene et sånt lån vil du typisk ende opp med en kjøpesum tilsvarende en nøktern 3/4-roms i Oslos billigste bydeler. Anonymkode: 0c5f4...9ca Startlån krever vel ikke noe i egenkapital? Har ca 38000kr i måneden med alt av bidrag og tillegg. Anonymkode: 66fac...935
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Imposta skrev (Akkurat nå): Jeg kan kun snakke for meg selv og i byen jeg bor i, men det er en større by det og. Her tok kommunen utgangspunkt i SIFO sine referansetall for utgifter så kunne man justere på summene så lenge det kunne dokumenteres (at summene evt var lavere i praksis). Så tar de med inntekt og det man får i barnebidrag/trygd. Det man sitter igjen med etter alle utgifter er trukket fra (SIFO) og gjerne litt fellesutgifter er det man kan betjene i mnd i lån. Har man andre lån må man ta det også med i beregningen. Ok, takk for konkret svar:-) Anonymkode: 66fac...935
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Startlån krever vel ikke noe i egenkapital? Har ca 38000kr i måneden med alt av bidrag og tillegg. Anonymkode: 66fac...935 Men har du hatt muligheten til å spare før du ble uføretrygdet? Har du søkt om lån i vanlig bank? Og har du tidligere vært på boligmarkedet? Anonymkode: a094b...198
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men har du hatt muligheten til å spare før du ble uføretrygdet? Har du søkt om lån i vanlig bank? Og har du tidligere vært på boligmarkedet? Anonymkode: a094b...198 Har ca 2mill i egenkapital pga arv. Får bare avslag fra vanlige banker. Ikke tidligere i boligmarkedet. Har et nøkternt forbruk langt under SIFO's beregninger. Anonymkode: 66fac...935
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Startlån krever vel ikke noe i egenkapital? Har ca 38000kr i måneden med alt av bidrag og tillegg. Anonymkode: 66fac...935 Jeg har 54 000,- i lønn, pluss 2xbarnetrygd, og fikk 3,2 mill i lån. 1 barn Anonymkode: 55274...b92
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars Aleine med to små barn og ufør i Oslo. Den kabalen går ikke opp om du ikke er arving. Anonymkode: 79a0a...adf 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #11 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Aleine med to små barn og ufør i Oslo. Den kabalen går ikke opp om du ikke er arving. Anonymkode: 79a0a...adf Men TS er jo arving, med 2 mill i egenkapital. TS, jeg ville søkt, hva har du å tape? Du er absolutt i målgruppa. Anonymkode: e8fef...ebd
AnonymBruker Skrevet 5. mars #12 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men TS er jo arving, med 2 mill i egenkapital. TS, jeg ville søkt, hva har du å tape? Du er absolutt i målgruppa. Anonymkode: e8fef...ebd Ser det nå. Kunne gjerne kommet frem i hovedinnlegg. Leser sjelden hele tråden. Anonymkode: 79a0a...adf
AnonymBruker Skrevet 5. mars #13 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har 54 000,- i lønn, pluss 2xbarnetrygd, og fikk 3,2 mill i lån. 1 barn Anonymkode: 55274...b92 Hvor i Oslo får man kjøpt noe for den prisen? Anonymkode: 66fac...935
Runnah Skrevet 5. mars #14 Skrevet 5. mars Blir helt feil om du skal ha bolig i Oslo, men det er en annen diskusjon... 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #15 Skrevet 5. mars Du er i målgruppen i alle fall. Det er jo bare å fylle ut en søknad og sende inn. Du vil da få opp SIFO sitt referansebudsjett i søknaden. Den vil vise om du har noe overskudd til å klare å betjene et lån. Du kan kanskje søke om tilskudd og. Er en del kommuner som har det å tilby og. Er lurt å søke så tidlig på året som mulig da de ofte får begrenset med midler å låne ut, slik at det ikke er tomt når du søker. Anonymkode: 439c4...641
AnonymBruker Skrevet 6. mars #16 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor i Oslo får man kjøpt noe for den prisen? Anonymkode: 66fac...935 TS skriver at hun har arv på et par millioner også. For 5.8 vil hun kunne finne en leilighet f.eks. på Lambertseter i Oslo. Ikke noen store greier, men nok til henne og barna. Anonymkode: a084a...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #17 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ca 2mill i egenkapital pga arv. Får bare avslag fra vanlige banker. Ikke tidligere i boligmarkedet. Har et nøkternt forbruk langt under SIFO's beregninger. Anonymkode: 66fac...935 Oppgir du egenkapital når du søker og hvor mye søker du? For å sette det på spissen så kan du kjøpe en galv leiligheten hvis den er nøktern allerede nå... Anonymkode: 716fd...708
AnonymBruker Skrevet 6. mars #18 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Startlån krever vel ikke noe i egenkapital? Har ca 38000kr i måneden med alt av bidrag og tillegg. Anonymkode: 66fac...935 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ca 2mill i egenkapital pga arv. Får bare avslag fra vanlige banker. Ikke tidligere i boligmarkedet. Har et nøkternt forbruk langt under SIFO's beregninger. Anonymkode: 66fac...935 Kom den egenkapitalen sånn plutselig mellom de to svarene? Anonymkode: e35a8...db3
AnonymBruker Skrevet 6. mars #19 Skrevet 6. mars Vi har litt over 2 mill i inntekt og flytter ut av Oslo fordi vi ikke har råd til boligprisene her 🙃 Anonymkode: 7c85a...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #20 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ser det nå. Kunne gjerne kommet frem i hovedinnlegg. Leser sjelden hele tråden. Anonymkode: 79a0a...adf Enig i at det med fordel kunne vært oppgitt i HI. Anonymkode: e8fef...ebd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå