Gå til innhold

Sier du syv eller sju?

Sier du syv eller sju?  

95 stemmer

1. 1. Sier du syv eller sju?

• Syv
      33
    • Sju
      62

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sju. Før brukte jeg begge deler, men så bodde jeg en periode i Sverige og etter det har det vært umulig å gå tilbake til syv. Etter det bruker jeg også konsekvent for eksempel trettifire og ikke fireogtrevde. 

Anonymkode: 6bce6...c8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sier (og skriver) sju. 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Normalt sett sju, men i en setting der jeg skal si noen tall for noe, da bruker jeg syv, bare for å ikke bli misforstått. Sju kan fort ende opp med å bli hørt som «sjue» = 20 på min dialekt 😅

Anonymkode: bc7ff...f40

Samme her, men har østlandsk dialekt. Slipper å risikere missforståelser 

Anonymkode: c4480...eba

Skrevet

Sier sjæu, skriver sju. 

Skrevet

Sier sju og skriver syv. Merkelig, men utenkelig å gjøre noe annet. :klo: 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

Sier sju og skriver syv. Merkelig, men utenkelig å gjøre noe annet. :klo: 

Samme her

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker begge deler. Jeg lager en del kursinnhold der jeg filmer meg selv, og har lagt merke til at jeg snakker mye «penere» enn jeg trodde. F.eks sier nok alle her jeg bor «sju», mens jeg kunne sagt «syv» ubevisst på et slikt kurs. Jeg kan også bruke en-endinger, selvom alle her jeg bor bruker a-endinger, som stua, sola, osv. Jeg hører i alle fall meg selv si «solen», «stuen» osv. Og det var overraskende for meg 😂 Så jeg bruker nok begge om hverandre - avhengig av publikum. 

Skal sies at jeg er født og oppvokst et sted med litt brei a-endingdialekt, men jobbet i Asker/Bærum i mange år, der de snakker penere og bruker mer en-endinger, i alle fall var det slik blant de voksne da jeg jobbet der. Så jeg legger nok mer om ubevisst om etter det.

Anonymkode: 26915...cae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Normalt sett sju, men i en setting der jeg skal si noen tall for noe, da bruker jeg syv, bare for å ikke bli misforstått. Sju kan fort ende opp med å bli hørt som «sjue» = 20 på min dialekt 😅

Anonymkode: bc7ff...f40

Ja, ikke sant. Det samme gjelder bokstaven J, som blir til «jodd» i slike situasjoner. 

Anonymkode: 26915...cae

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 9.58):

Sju. Og tjue. Men har ikke østlandsdialekt, så jeg vet forskjellen på sj-lyd og tj-lyd. Dermed null risiko for forveksling. 

Anonymkode: 0a66d...442

Det viktigste er jo å gjøre seg forstått av mottakeren og unngå misforståelser.  Veldig kjedelig når det blir feil i kontonummer, navn og adresser.  Jeg har ikke talefeil på kj/tj-lyden, men tallene sju og tjue har "ju" i seg, og trykket ligger på en måte på "u" og det kan misoppfattes.  Derfor er jeg ekstra tydelig med slike tall.

Endret av Perine
Skrevet

Sier begge deler, men bruker mest sju. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier sju. Men når jeg skal snakke til iPhone og be Siri sette på nedtelling, så må jeg si SYV, ellers oppfattes det som SJUE. Altså den teller ned fra tjue.... Aaaaaaaargh.  Merk: Jeg er såpass gammel at jeg er allergisk mot å si sjøtt og sjole og sjue, men Siri skjønner ikke lenger forskjell på tjue og sjue.  😾

Anonymkode: 2cc01...279

Skrevet

Jeg bruker begge deler om hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Syv, men jeg er fra Karmøy, Rogaland, så jeg har egentlig ikke lov 🙈. Der har vi egentlig skikkelig tjukk dialekt. 

Anonymkode: 4a305...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Six seeeeeeeeeven

Anonymkode: b5329...bce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier syv. Er fra Bergen.

Anonymkode: f366e...d56

AnonymBruker
Skrevet

Sier begge deler… dårlig avstemning 

Anonymkode: 9b1c1...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier begge deler, avhengig av situasjonen. Noen ganger kan "sju" i en tallrekke høres ut som "tjue" i farten, og man må gjenta og poengtere at det var to-null man mente. Så da sier jeg "syv" når jeg vet det kan høres feil, eller er viktig at det ikke blir misforstått. For eksempel får jeg ofte levert hjem varer/pakker levert av PorterBuddy. Da må man oppgi en tre-sifret kode. For eksempel, si det er 4-7-3. Sier man det kjapt som fire-sju-tre, hører budet det som "fire tjuetre" ofte. Så da må man gjenta og korrigere. Så i sånne tilfeller sier jeg "fire-syv-tre". Lettere å ikke misforstå eller høre feil da.

Anonymkode: 47b59...c12

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 20.52):

Jeg sier begge deler, avhengig av situasjonen. Noen ganger kan "sju" i en tallrekke høres ut som "tjue" i farten, og man må gjenta og poengtere at det var to-null man mente. Så da sier jeg "syv" når jeg vet det kan høres feil, eller er viktig at det ikke blir misforstått. For eksempel får jeg ofte levert hjem varer/pakker levert av PorterBuddy. Da må man oppgi en tre-sifret kode. For eksempel, si det er 4-7-3. Sier man det kjapt som fire-sju-tre, hører budet det som "fire tjuetre" ofte. Så da må man gjenta og korrigere. Så i sånne tilfeller sier jeg "fire-syv-tre". Lettere å ikke misforstå eller høre feil da.

Anonymkode: 47b59...c12

vet om tilfeller hvor foreldre til hørselshemmede barn blir informert om at syv er å foretrekke fremfor sju, siden det er lettere å oppfatte når man har nedsatt hørsel. 

Anonymkode: 888bd...643

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sju. 

Når det gjelder tallet 27, så heter det «tjuesju» om man sier sju. 
Sier man syv, heter det «syvogtyve» - ikke «tjuesyv». 

Sju hører sammen med tjue, syv hører sammen med tyve. 

Anonymkode: dff50...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sju. Jeghusker at læreren i første klasse var soleklar på at syv var historie. Hun var en eldre dame. 

Anonymkode: 3cdb0...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...