Gå til innhold

Hva tenker dere om den oppdragerstilen her?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våre to barn bor 50/50 hos meg og pappaen. Hjemme hos pappaen og stemor er det ganske strict. De får spise det de får, er aldri med på ferier eller utflukter og har arvetøy og brukt møbler. Ferien hvert år er telttur. Det er uavhengig av hva barna vil, far og stemor reiser på utenlandsturer når ungene ikke er der. Barna blir sendt på rommet kl.18.30 hver dag, da er det lesing til de sovner. Det er ikke lov å forlate rommet utenom dobesøk etter kl.18.30. Far og stemor koser da seg med TV-en og vil ha egentid. 

Barna har det greit i hverdagen, men det tipper jeg er fordi jeg bruker mye tid og penger på å sørge for at de har OK klær, utstyr og betaler for fritidsaktiviteter. Jeg står også for bursdager, utenlandsferier og andre aktiviteter som koster.

Jeg prøver så godt jeg kan å fremsnakke far, men unga føler seg veldig nedprioritert når de er der. Jeg har tatt det opp med far, men han vil ikke innse at dette ikke er greit. FVK mener at dette er helt innafor så lenge far følger opp skolearbeid og fritidsaktiviteter. Og det er mange familier som lever på den måten. 

Hva tenker dere? Er dette normalt? 

Anonymkode: 28adb...8cb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de?

Anonymkode: cb3ce...3f2

• Liker 3
Skrevet

Det er mange familier som lever på den måten. 

Det eneste jeg synes er ute er at de må være på rommet etter 18.30. Det er for strengt i min verden, ungene må få lov til å ha litt kveld med far også. 

Når det er sagt, du har jo ikke noe med hvordan de løser hverdagen hos seg. Best å ikke blande seg, tenker jeg. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Det eneste jeg synes er ute er at de må være på rommet etter 18.30. Det er for strengt i min verden, ungene må få lov til å ha litt kveld med far også. 

Når det er sagt, du har jo ikke noe med hvordan de løser hverdagen hos seg. Best å ikke blande seg, tenker jeg. 

Jeg er enig, reagerer ikke på noe av dette med unntak av det med leggetid dersom de er over en viss alder. Derfor spør jeg om deres alder. Hvis de er små er det ikke så rart med leggetid 18:30, og det kan være det er såpass stor forskjell mellom friheten de har på kveldstid hos deg, og kveldstid der, at de opplever det urettferdig at de ikke får være oppe senere hos far. Så det trenger ikke være så galt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Telttur og brukte klær er jo helt topp det. Samme med møbler.

Hvor gamle er det og hvordan går det med fritidsaktiviteter når de har pappauker. Min 13 åring har flere aktiviteter som starter etter 19(dansetimer) og jeg tenker det er viktig at dette går greit når det er  pappauker også

Anonymkode: 0f304...c8c

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Får litt inntrykk av at det handler om hvem som betaler for de «gode» delene? At fu egentlig ikke vil stå med utgiften på dette alene, men er den av dere som egentlig føler det er nødvendig. 

Anonymkode: d9e7d...6e9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De får spise det de får, er aldri med på ferier eller utflukter og har arvetøy og brukt møbler. Ferien hvert år er telttur.

Det er mange familier som lever på den måten, og det å dra det fram som negativt at ungene må ete maten dei får servert, bruke brukte ting  og reise på teltferie er verdimessig bak mål. 

Leggetida er drøyt tidleg med mindre desse ungane er barnehagebarn, men det er da heilt normalt å seie at leggetid er leggetid og at ein da skal ligge til sengs. 

Be far om å legge ut 50/50 for aktivitetar og bursdagsfeiring. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes ikke dette er greit.

Altså - det med null ferie mens de voksne unner seg det og særlig ikke 18.30 inn på rommet.

Synes de er kjipe, men omsorgssvikt er det jo ikke. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som velger sånne ferier og sånn måte å være forelder. Ingen som tvinger deg. Barn hat godt av å vokse opp nøkternt og med måtehold. Telttur er jo gjerne noe ressurssterke foreldre orker. All inklusive ferier til Syden,  selvom det er MYE dyrere er sånn sett ressurssvake. På telttur er man tilstede. Tilstedeværelse er jo gjerne noe av det viktigste man kan gi barn

Anonymkode: 24c0c...ce8

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Med unntak av at de må på rommet 18:30, syns jeg det høres greit ut. 

At de må spise den maten de får, og bruker ferien på telttur er jo ikke akkurat barnemishandling. 

Anonymkode: d2b62...772

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sunes det er forferdeligt egoistisk at barn skal tvinges til å være på rommet og ikke få slappe av i huset sammen med familie nesten hver dag. Er jo bare deprimerende. 

Anonymkode: 6c73b...f95

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sunes det er forferdeligt egoistisk at barn skal tvinges til å være på rommet og ikke få slappe av i huset sammen med familie nesten hver dag. Er jo bare deprimerende. 

Anonymkode: 6c73b...f95

Enig i det, hvorfor vil far ha de 50% av tiden om han ikke vil være i lag med de?

Men resten tenker jeg er innafor. Nøkternt ja men egentlig burde flere leve sånn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gamle er de?

11 og 7 år.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (2 timer siden):

Flere drøye ting, hvem søren reiser på luksusferie med kjæresten og driter i ferie med barna som kun får teltur?? Spante på seg selv. Minner meg om noen i familien som driver på med. Luksus,dyr vin og champagne,ut å spise dyrt,hotell, ferie, mens barna aldri har vært pp ferie,hotell eller ute å spist. Jobber seg i hjel så de er mer overlatt til seg selv enn annet. Har de fri er de de to.. Og mannen i forholdet har ikke kontskt med egne barn for det har de ikke plass til(jo de har men hun vil vel ikke ha de der, alle barna hennes må jo få hver sitt rom eller mer). 

Egoister og selvopptatte tullinger kalles det!

Og sende oå rommet 1830 og stille, helst ikke do engang, det er bare SYKT! hadde meldt de til bv... Hva er det med folk!

Anonymkode: 8b84e...c64

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke dette høres helt ok ut. Spesielt det at barna ikke får forlate rommet sitt etter 18.30 annet enn dobesøk!? 
For et regime. 

Anonymkode: 3da55...c7c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du har skrevet tråd om dette før. Hva har du gjort siden da? Mener å huske dette ikke var barnehagebarn?

Jeg synes det er mishandling å stenge barn inne på rommene sine fra 1830. (Ser bort i fra barn under 3 år som kanskje har leggetid da, men det blir noe annet). 

Som mor ville jeg bedt om mer samvær selv om far drev å stengte barnet vårt inne på kveldene. 

Hvordan får de deltatt på fritidsaktiviteter? Truffet venner?

Anonymkode: 67940...13f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig i det, hvorfor vil far ha de 50% av tiden om han ikke vil være i lag med de?

Men resten tenker jeg er innafor. Nøkternt ja men egentlig burde flere leve sånn.

Uten at far vil innrømme det selv, så er det fordi det er økonomisk lønnsomt å ha dem hos seg 50/50 og delt bosted. Hadde jeg hatt mer av omsorgen måtte far ut med barnebidrag.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

11 og 7 år.

Å stenge en 11-åring på rommet fra 1830 hver dag er så ille at jeg ville meldt til BV om jeg visste om det. Så om dette er sant så må du jo gjøre noe. Første punkt er vel å avslutte samvær når far holder på sånn. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten at far vil innrømme det selv, så er det fordi det er økonomisk lønnsomt å ha dem hos seg 50/50 og delt bosted. Hadde jeg hatt mer av omsorgen måtte far ut med barnebidrag.

Hvordan fungerer fritidsaktiviteter og vennetreff for 11 åringen de ukene?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har skrevet tråd om dette før. Hva har du gjort siden da? Mener å huske dette ikke var barnehagebarn?

Jeg synes det er mishandling å stenge barn inne på rommene sine fra 1830. (Ser bort i fra barn under 3 år som kanskje har leggetid da, men det blir noe annet). 

Som mor ville jeg bedt om mer samvær selv om far drev å stengte barnet vårt inne på kveldene. 

Hvordan får de deltatt på fritidsaktiviteter? Truffet venner?

Begge har en fritidsaktivitet hver, de er hjemme til kl.1800. Så da er det bare å skifte og gå rett i seng. De treffer venner på SFO og ellers på fritiden, men ungene får ikke ha besøk eller dra på besøk etter kl.1800.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...