Gå til innhold

Hvordan valgte dere dresscode for gjestene?


Fremhevede innlegg

Skrevet

I ditt tilfelle, hvor du kjenner gjestene og vet at de fleste har smoking så er det helt greit å skrive at smoking er kleskode. Innen kleskoden smoking kan man bruke svart dress dersom man ikke har smoking. Det er også helt innafor å skrive Kleskode: smoking (evt. mørk dress) dersom dere vil presisere tydeligere at mørk dress er ok. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver som om du ikke er TS

Det er virkelig ikke jeg som sliter med å få med meg hvem som er hvem eller hva som blir sagt. Jeg har aldri sagt at du ikke er TS, men du fremstiller deg som det i innlegget ditt. Nå har du i tillegg svart meg to ganger på det samme i samme kommentar, så dette blir bare flaut. Den ene som ikke får med seg noe, det er deg. Så ikke kom her og prøv å si at det er jeg som ikke får med meg noe

Anonymkode: 66dd3...70e

Du har tydeligvis tungt for det. Skjønner jo det når du føler du må bruke store bokstaver for å få frem ingenting. 
Jeg har ikke utgitt meg for å være noen andre en meg, jeg presiserte at det var meg i de to innleggene jeg siterte til deg så du ikke skulle gå glipp av noe. 
Nå dreier heldigvis ikke tråden seg om hva mine gjester skal ha på seg i selskapet, men hvilke tanker andre brudepar har gjort før de valgte. Selv AI er enig med meg: (ordrett fra Co-pilot):  Ja- det er helt normalt å angi dresscode i et bryllup, og i Norge er det faktisk mer vanlig å ha en dresscode enn å la være. Det handler ikke om å være streng eller formell, men å gjøre det enklere for gjestene å kle seg riktig og føle seg komfortable….

 

Anonymkode: 28b06...bef

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde dresskode «kom som du vil, gjerne pynta» og hadde gjester i alt fra jeans og t-skjorte til dress. Nå var vi veldig klar over at noen av gjestene vi ville ha der ikke hadde kledd seg i dress mot betaling engang så da var det aldri et tema å forvente det av de heller. Noen, min mor for eksempel syntes det var en helt horribel tanke for man skal da kle seg skikkelig i bryllup, så innså hun jo etterhvert at det var hyggelig og alle virka fornøyde i motsetning til enkelte andre anledninger der folk har virka mer ukomfortable. Om klærne eller rammen var det avgjørende vet jeg ikke men det var en flott dag og klærne til gjestene var det siste jeg ihvertfall kunne brydd meg om.

Anonymkode: a5c81...19b

  • Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du har tydeligvis tungt for det. Skjønner jo det når du føler du må bruke store bokstaver for å få frem ingenting. 
Jeg har ikke utgitt meg for å være noen andre en meg, jeg presiserte at det var meg i de to innleggene jeg siterte til deg så du ikke skulle gå glipp av noe. 
Nå dreier heldigvis ikke tråden seg om hva mine gjester skal ha på seg i selskapet, men hvilke tanker andre brudepar har gjort før de valgte. Selv AI er enig med meg: (ordrett fra Co-pilot):  Ja- det er helt normalt å angi dresscode i et bryllup, og i Norge er det faktisk mer vanlig å ha en dresscode enn å la være. Det handler ikke om å være streng eller formell, men å gjøre det enklere for gjestene å kle seg riktig og føle seg komfortable….

 

Anonymkode: 28b06...bef

Den som faktisk sliter med å få med seg hva som blir skrevet her, er deg. Grunnen til at jeg må gjenta meg selv er jo nettopp fordi du ikke leser det som står. Jeg har aldri sagt at dresscode er uvanlig i bryllup. Det jeg har sagt – flere ganger – er at det er stor forskjell på en generell dresscode og det å forvente at gjester skal skaffe seg et spesifikt og dyrt plagg.

Mange følger ikke slike krav nettopp fordi de ikke har råd eller ikke ønsker å bruke masse penger på ett antrekk til én dag. Det burde egentlig ikke være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: 66dd3...70e

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vil gjerne at gjestene skal pynte seg litt ekstra, samtidig som jeg ikke vil at de skal føle de «må» bruke penger

Det er det som er risikoen. Jeg måtte akkurat takke nei til bryllup pga jeg ikke hadde penger til ny dress som måtte være i spesiell farge, og jeg er ikke eneste. Det er jo deres bryllup, men er jo litt synd når mange må si nei pga antrekk 

Anonymkode: 83c98...fec

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den som faktisk sliter med å få med seg hva som blir skrevet her, er deg. Grunnen til at jeg må gjenta meg selv er jo nettopp fordi du ikke leser det som står. Jeg har aldri sagt at dresscode er uvanlig i bryllup. Det jeg har sagt – flere ganger – er at det er stor forskjell på en generell dresscode og det å forvente at gjester skal skaffe seg et spesifikt og dyrt plagg.

Mange følger ikke slike krav nettopp fordi de ikke har råd eller ikke ønsker å bruke masse penger på ett antrekk til én dag. Det burde egentlig ikke være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: 66dd3...70e

Det er du som ikke forstår. Smoking ER en generell dresscode, eller kleskode som det heter på norsk. Det er det nest mest formelle nivået (etter galla, som betyr kjole og hvitt). 

Anonymkode: cf708...ffa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi hadde dresskode «kom som du vil, gjerne pynta» og hadde gjester i alt fra jeans og t-skjorte til dress. Nå var vi veldig klar over at noen av gjestene vi ville ha der ikke hadde kledd seg i dress mot betaling engang så da var det aldri et tema å forvente det av de heller. Noen, min mor for eksempel syntes det var en helt horribel tanke for man skal da kle seg skikkelig i bryllup, så innså hun jo etterhvert at det var hyggelig og alle virka fornøyde i motsetning til enkelte andre anledninger der folk har virka mer ukomfortable. Om klærne eller rammen var det avgjørende vet jeg ikke men det var en flott dag og klærne til gjestene var det siste jeg ihvertfall kunne brydd meg om.

Anonymkode: a5c81...19b

Det virker som du tror at en kleskode er for din (brudens) skyld? Det er feil, det er en veiledning for gjestene.

De fleste ville følt seg ekstremt ukomfortable ved å stille i jeans når de andre har på dress - og omvendt.

Anonymkode: cf708...ffa

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er det som er risikoen. Jeg måtte akkurat takke nei til bryllup pga jeg ikke hadde penger til ny dress som måtte være i spesiell farge, og jeg er ikke eneste. Det er jo deres bryllup, men er jo litt synd når mange må si nei pga antrekk 

Anonymkode: 83c98...fec

Men da snakker du om temabryllup, ikke kleskode. Kleskoder angir ikke farge.

Anonymkode: cf708...ffa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde nok takket nei til en bryllupsinvitasjon om det sto "smoking". Med mindre det feks var hans bror, da hadde han følt seg tvunget til å kjøpe eller leie en og stille opp.

Mørk dress holder da lenge? (men jeg er ikke så veldig pyntete selv, altså). Evt bare "dress". Jeg skjønner ikke greia med at ting må være så stivt....

Anonymkode: 389dc...db0

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det virker som du tror at en kleskode er for din (brudens) skyld? Det er feil, det er en veiledning for gjestene.

De fleste ville følt seg ekstremt ukomfortable ved å stille i jeans når de andre har på dress - og omvendt.

Anonymkode: cf708...ffa

Hæh, du kan ikke seriøst mene at den kleskoden var for meg når hele poenget var at vi hadde gjester som ikke ville kommet om de måtte gått med dress? Det skriver jeg også i innlegget du siterer. Alle gjestene sto fritt til å pynte seg om de ville men det var ingen forventning på bekledning fra oss som brudepar. De som ikke pynta seg har veldig gode grunner til det og må ofte unngå sosiale tilstelninger generelt og da spesielt de formelle fordi de ikke takler de formelle forventningene. Vi krevde ingenting av de og dermed kosa de seg og det var det eneste viktige for oss.

 

Anonymkode: a5c81...19b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skrev bare "pent", men vi går for mer "uformelt" bryllup og informerte også om at vi har festen ute, altså hagebryllup på en måte så skjønner folk at det handler ikke om å være stivpyntet heller, bare penere enn hverdags 😅 det er alltid opp for tolkning da, man vet aldri hva folk dukker opp i uansett. Forloveren til søsteren min kom i slitt sort tights og slitt sort tunika (veldig chille hjemme hverdagsklær), da stussa jeg litt og jeg glemmer det jo aldri, men samtidig tenker jeg på det som en morsom ting og ikke noe krise. Faren til forloveden min giftet seg i olabukse, bestekompisen kom i shorts og flip flopper, så litt nysgjerrig på hva han dukker opp i egentlig 😂 

Anonymkode: 7d1cb...c53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2026 den 7.31):

 Jeg skjønner ikke greia med at ting må være så stivt....

Anonymkode: 389dc...db0

Bridezilla sikkert.

Anonymkode: 5c42b...d1a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skrev bare "pent", men vi går for mer "uformelt" bryllup og informerte også om at vi har festen ute, altså hagebryllup på en måte så skjønner folk at det handler ikke om å være stivpyntet heller, bare penere enn hverdags 😅 det er alltid opp for tolkning da, man vet aldri hva folk dukker opp i uansett. Forloveren til søsteren min kom i slitt sort tights og slitt sort tunika (veldig chille hjemme hverdagsklær), da stussa jeg litt og jeg glemmer det jo aldri, men samtidig tenker jeg på det som en morsom ting og ikke noe krise. Faren til forloveden min giftet seg i olabukse, bestekompisen kom i shorts og flip flopper, så litt nysgjerrig på hva han dukker opp i egentlig 😂 

Anonymkode: 7d1cb...c53

Men «pent» er en kleskode, så det er helt innenfor. «Pent» er det laveste nivået av «påkledd» og betyr for menn jakke og bukse.  Ikke jeans! 
Neste nivå er dress, så mørk dress, så smoking, og så galla (dvs kjole og hvitt),

Anonymkode: cf708...ffa

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 13.01):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver som om du ikke er TS

Det er virkelig ikke jeg som sliter med å få med meg hvem som er hvem eller hva som blir sagt. Jeg har aldri sagt at du ikke er TS, men du fremstiller deg som det i innlegget ditt. Nå har du i tillegg svart meg to ganger på det samme i samme kommentar, så dette blir bare flaut. Den ene som ikke får med seg noe, det er deg. Så ikke kom her og prøv å si at det er jeg som ikke får med meg noe

Anonymkode: 66dd3...70e

Er du sikker? Du svarer jo TS i sitert innlegg under

AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 23.41):

 jeg har ikke sagt at du krever et bestemt plagg, og jeg er helt enig i det du sier

Til deg:
"Jeg synes det er helt greit å ha dresskode for å hjelpe gjestene å forstå nivået. Når dresskoden er noe de fleste allerede har hjemme, føles det mer som veiledning enn krav."

Til TS:
"Men når TS spesifikt forventer at folk skal kjøpe et bestemt plagg til en høy pris, blir det noe helt annet. Da kan det fort bli en urimelig belastning for gjestene.

Anonymkode: 66dd3...70e

 

Anonymkode: eeb4e...318

AnonymBruker
Skrevet

Nå leser jeg stadig at det refereres til å spørre hva bruden vil. Hallo? Er det bruden som har makta over hele greia? Hva med å spørre hva BRUDEPARET ønsker? 

Anonymkode: 1d056...f78

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen normale menn bruker kjole og hvitt eller smoking lenger. Å angi smoking som dess code vil bare bli oppfattet som narraktig

Anonymkode: 5e436...b69

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen normale menn bruker kjole og hvitt eller smoking lenger. Å angi smoking som dess code vil bare bli oppfattet som narraktig

Anonymkode: 5e436...b69

Det er helt avhengig av miljøet man vanker i.

Anonymkode: cf708...ffa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt avhengig av miljøet man vanker i.

Anonymkode: cf708...ffa

Nei, det er det faktisk ikke. Ingen «vanker» lenger i miljøer der smoking brukes som festantrekk. Den kunne dog kanskje brukes på et karneval.

Anonymkode: 5e436...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...