nojac Skrevet mandag kl. 09:31 #101 Skrevet mandag kl. 09:31 Det finnes allerede en tråd om dette, vi trenger ikke en til! 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:33 #102 Skrevet mandag kl. 09:33 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sidene pleide å kollapse i gamle dager da alle skulle sjekke samtidig. Det hender fortsatt, siden folk sjekker selv om de ikke har fått melding. Som igjen skyldes at mange får skattemeldingen før de får beskjed. En gang fikk jeg ikke mail eller sms i det hele tatt, så aner ikke hvor lenge skattemeldingen hadde ligget klar. Anonymkode: a6566...ea1 De har kollapset hver eneste år. Anonymkode: f1988...210 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:35 #103 Skrevet mandag kl. 09:35 Jesus. Skatt er ikke vanskelig. Du kan endre skattekortet ditt gjennom hele året og bruke skattekalkulatoren for å se hvordan du ligger an. Trenger ikke skattemeldingen for å finne ut det. Anonymkode: 6b628...82c 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:38 #104 Skrevet mandag kl. 09:38 Smell høres negativt ut. Jeg legger med vilje opp til å få mest mulig restskatt, siden det lønner seg. Anonymkode: 91ecd...d47 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:42 #105 Skrevet mandag kl. 09:42 Skattesmelldingen. Anonymkode: 4b749...a81 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:43 #106 Skrevet mandag kl. 09:43 Vårens vakreste eventyr ❤️ baksmell vs få igjen-gjengen! Sikrere enn krokusen; nå er våren i gang! Anonymkode: 3ff34...a44 7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:52 #107 Skrevet mandag kl. 09:52 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sidene pleide å kollapse i gamle dager da alle skulle sjekke samtidig. Det hender fortsatt, siden folk sjekker selv om de ikke har fått melding. Som igjen skyldes at mange får skattemeldingen før de får beskjed. En gang fikk jeg ikke mail eller sms i det hele tatt, så aner ikke hvor lenge skattemeldingen hadde ligget klar. Anonymkode: a6566...ea1 Det står jo dato på den så det vil du se når du logger inn uansett. For de ALLER fleste har det ingenting å si om den kommer 9. eller 30. Anonymkode: a5e85...340 2 1
Blått Skrevet mandag kl. 09:58 #108 Skrevet mandag kl. 09:58 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står jo dato på den så det vil du se når du logger inn uansett. For de ALLER fleste har det ingenting å si om den kommer 9. eller 30. Anonymkode: a5e85...340 Ååååh. Kan vi få den i dag?🫣 Spennende!! Regner med at den kommer rundt 30 om det er siste datoen. Pleier å komme en av de siste dagene 😆 1
Blått Skrevet mandag kl. 09:59 #109 Skrevet mandag kl. 09:59 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sidene pleide å kollapse i gamle dager da alle skulle sjekke samtidig. Det hender fortsatt, siden folk sjekker selv om de ikke har fått melding. Som igjen skyldes at mange får skattemeldingen før de får beskjed. En gang fikk jeg ikke mail eller sms i det hele tatt, så aner ikke hvor lenge skattemeldingen hadde ligget klar. Anonymkode: a6566...ea1 Jeg husker kollapsen. Husker også jeg pleide å være oppe sent for å sjekke ved midnatt 🤣 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:23 #110 Skrevet mandag kl. 10:23 Vær litt positive da folkens Anonymkode: c5f18...0d2 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:35 #111 Skrevet mandag kl. 10:35 Ikke kommet enda. Jeg får ca 40.000 kr i baksmell. Anonymkode: 3f709...475
nojac Skrevet mandag kl. 10:36 #112 Skrevet mandag kl. 10:36 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det står jo dato på den så det vil du se når du logger inn uansett. For de ALLER fleste har det ingenting å si om den kommer 9. eller 30. Anonymkode: a5e85...340 Hva mener du med at "det har ingenting å si"? Mange er jo spent på om de har penger til gode eller får baksmell. Selv om vi alle vet at pengene ikke kommer på lenge ennå. 3 4
Kålrota Skrevet mandag kl. 10:42 #113 Skrevet mandag kl. 10:42 nojac skrev (5 minutter siden): Hva mener du med at "det har ingenting å si"? Mange er jo spent på om de har penger til gode eller får baksmell. Selv om vi alle vet at pengene ikke kommer på lenge ennå. De som har kontroll på økonomien sin vet allerede hvordan de ligger an ift å få igjen eller måtte betale. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:47 #114 Skrevet mandag kl. 10:47 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor vanskelig er det å opprette et fastrenteinnskudd med bindingstid? Grunnen til at nordmenn feirer at de får sine egne penger tilbake (fordi de har betalt for mye skatt), er jo at de tydeligvis ikke har selvdisiplin nok til å spare pengene. De lever visst fra hånd til munn, paycheck to paycheck. Men et fastrenteinnskudd løser dette disiplinproblemet. Anonymkode: b5afb...eb4 Men man må også regne ut akkurat hvor mye man skal skatte for å vite hvor mye man skal sette av. Man ser jo det her nå, de fleste vet ikke helt hvordan det blir og er spente på skattemeldingen. Jeg vil tippe at en god del av dem klarer helt fint å spare ellers. Men for noen er det sikkert et bevisst sparetiltak pga mangel på disiplin. Da er det bra at de har funnet et system som fungerer for dem. Jeg er ikke sikker på at tiltaket ditt hadde fungert så godt som du tror. Akkurat som en sånn låseboks med nedtelling ikke hadde fungert for noen med et avhengighetsproblem. Jeg ville aldri ha anbefalt noen som sliter med penger og disiplin å prøve å game skatten for å liksom tjene penger på rentene der. De må i det minste mestre vanlig sparing fra sin netto inntekt først. Anonymkode: 58a64...16f 2 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:53 #115 Skrevet mandag kl. 10:53 Kålrota skrev (10 minutter siden): De som har kontroll på økonomien sin vet allerede hvordan de ligger an ift å få igjen eller måtte betale. Weird flex. Anonymkode: 73819...0af 6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:53 #116 Skrevet mandag kl. 10:53 Bruker aldri å få tidlig . Men kan jo håpe i år. I år er jeg spent. Anonymkode: ab033...0fe
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:55 #117 Skrevet mandag kl. 10:55 Jeg kjenner meg for første gang litt usikker på hvilken vei det går. Har alltid jobbet 100% og hatt tabellkort. Sommeren 2025 gikk jeg over fra 100% sykemeldt til 100% AAP og prosent kort. Jeg får også noe nå utbetalt fra KLP og en fripolise. Jeg endret skattekortet så godt jeg kunne gjennom året, men føler at i år har jeg faktisk ikke helt oversikt. Vanligvis får jeg skattemeldingen sent, sikkert fordi jeg alltid må sende inn ekstra vedlegg pga utleie av sekundær bolig, så får vi se i år når jeg i tillegg har gått fra 100% jobb til 100% AAP, som er mye lavere utbetaling enn jobbintekt var. Anonymkode: 96a1c...db1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:01 #118 Skrevet mandag kl. 11:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sidene pleide å kollapse i gamle dager da alle skulle sjekke samtidig. Det hender fortsatt, siden folk sjekker selv om de ikke har fått melding. Som igjen skyldes at mange får skattemeldingen før de får beskjed. En gang fikk jeg ikke mail eller sms i det hele tatt, så aner ikke hvor lenge skattemeldingen hadde ligget klar. Anonymkode: a6566...ea1 Og i riktig gamle dager, omtrent i steinalderen, så satt vi hvert år i slutten av januar med alle årsoppgavene og skrev selvangivelse på papir. Denne ble lagt i postkassen utenfor likningskontoret senest midnatt 31. januar... Og det tok sin tid før vi fikk skatteoppgjøret.... Anonymkode: 01d19...3e2 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:12 #119 Skrevet mandag kl. 11:12 Ah, ett sikkert vårtegn at spørsmål om tid skattemeldingen kommer. Så er det bare å vente til nærmere sommeren når alle trådene om tid skattepengene kommer. Anonymkode: becfe...70c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:15 #120 Skrevet mandag kl. 11:15 Kålrota skrev (11 minutter siden): De som har kontroll på økonomien sin vet allerede hvordan de ligger an ift å få igjen eller måtte betale. Jesus, jeg blir så lei. Jeg har vitterlig kontroll på økonomien min. Jeg har aldri hatt en inkassovarsel, aldri lånt over evne, aldri skyldt noen penger utover en hundrings her og der i tenårene. Jeg har huslån og studielån, aldri tatt opp noe annet, aldri gamblet eller tapt penger til svindel, og aldri vært blakk etter jeg levde på stipend. Jeg har bufferkonto til å dekke halve huset og hele bilen, og sparer flere tusen i fond hver måned. Jeg har heller aldri arvet penger, og lønna mi er helt på snittet, så det er ikke fordi jeg vasser i penger. Men jeg har råd til en baksmell på flere hundre tusen om det av en eller annen grunn skulle vært tilfelle. Og likevel aner jeg ikke hva skattemeldingen min kommer til å si i år heller 🤷🏻. Den svinger mellom et par tusen i rest, opp til 25000 tilbake fra år til år. Jeg ser kjapt over den på våren, retter på det jeg forstår, som ikke er all verden, og tar imot eller betaler beløpet. Jeg går ikke inn og oppdaterer iløpet av året, for det betyr ikke så jævla mye for meg. Akkurat som folk flest, har jeg inntrykk av. De hundrelappene man tjener på å gjøre det "riktig" merker jeg ikke noe fra eller til, nettopp fordi jeg har KONTROLL PÅ ØKONOMIEN MIN. Anonymkode: e556a...8b4 7 11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå