Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det velger jo sin dato som riktig nok et ryddig plassert men gir faen i resten av året.

Anonymkode: 37ddf...de8

Så du tenke det hadde vært bedre å betale formueskatt fortløpende? vær gang de stiger skal du og da betale litt, eller hvordan tenker du det skal fungere?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I fjor kom min skattemelding ganske sent. Håper de ikke venter like lenge i år. I fjor hadde jeg en kalkulert smell. Denne gangen er jeg litt mer usikker på hvordan det går. Satser på en litt mer balanse denne gangen. 

Anonymkode: a75d8...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RedBull91 skrev (4 timer siden):

Du får igjen dine egne penger.... gratulerer!

Og null i rente.

Anonymkode: b4c70...cce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at de skal sende ut alfabetisk i år så dere med etternavn på A kan glede dere til mandag.

Anonymkode: 00f46...523

• Nyttig 1
Skrevet

VI har siste 2--3 årene alltid fått nesten i slutten av mars..så regner med i år å.

Håper jo at vi har sett riktig skatt...men er like nervøs hvert år

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får nesten 600 000 kr i baksmell. 

Anonymkode: c3cdb...8d5

• Liker 4
Skrevet

Jeg forbereder meg til å bli blant de siste i år også. Men: I fjor mener jeg noen delte en lenke som viste hvor mange skatteoppgjør som ble sendt ut per dag. Nesten som en logg eller postjournal? Har lett, men finner den ikke igjen. Noen som kan hjelpe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg har kalkulert rett blir det restskatt på 478k i år

Anonymkode: 8d7bf...0df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi jeg nyter å eie en stor sum. Og hvorfor bryr du deg? 

Anonymkode: 32e3d...3bd

Bedre å betale for lite og heller få restskatt, forutsatt at en legger unna til worst case restskatt 

Skrevet
litle_my skrev (3 minutter siden):

Jeg forbereder meg til å bli blant de siste i år også. Men: I fjor mener jeg noen delte en lenke som viste hvor mange skatteoppgjør som ble sendt ut per dag. Nesten som en logg eller postjournal? Har lett, men finner den ikke igjen. Noen som kan hjelpe?

Never mind! Fant denn etter at jeg klagde her.

https://samarbeid.digdir.no/id-porten/status-utsending-av-skattemeldingar-i-2025/2859

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får aldri først 🤣

Anonymkode: e1e14...da7

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Velger dato for hva?

Formuen baseres på status pr 31.12 

Kan slå positivt ut for noen, dårlig for andre. Hvis verdien raser på nyåret blir du skattet for en høyere verdi enn du egentlig har. 

Anonymkode: 80d59...3f9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Formuen baseres på status pr 31.12 

Kan slå positivt ut for noen, dårlig for andre. Hvis verdien raser på nyåret blir du skattet for en høyere verdi enn du egentlig har. 

Anonymkode: 80d59...3f9

Jada, jeg vet det.

Mitt spørsmål var til dette innlegget og etterfølgende innlegg:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tipper jeg får krav på et par tusen. Men får formueskatt på 30-40 tusen. Litt synd for aksjene og fondene har stupt i dass etter altinn sin stikkprøve ved årsskiftet.

Anonymkode: 37ddf...de8

Endret av Grønnsaksvaffel
Rette skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt blank på å sjekke og justere tallene selv (dyskalkuli), det går helt i surr når jeg prøver å sette meg inn i det med kalkulatorer og råd så jeg lever i spenning hvert år😅

Jeg betalte ned en god del på boliglånet i fjor så det påvirker nok en del. Jeg gofta meg også i 2024 så 2025 er første året det evt påvirker.

I tilegg ser jeg at jeg har fått endringer på skattekortet i år, plutselig forventer vist noen at jeg skal tjene 110K som er interessant siden jeg er og har vært 100% ufør uten jobb i ti år. Aner ikke hva greia er der men jeg skal totalt betale rundt 40K mer i skatt i 2026 enn i 2025. Så jeg regner med en baksmell og håper den er på under 25K for ellers blir det vanskelig.

Jeg betaler alltid inn ekstra skatt hver mnd og bruker normalt å få igjen 1000-2000kr.

Anonymkode: 90cb0...db2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er helt blank på å sjekke og justere tallene selv (dyskalkuli), det går helt i surr når jeg prøver å sette meg inn i det med kalkulatorer og råd så jeg lever i spenning hvert år😅

Jeg betalte ned en god del på boliglånet i fjor så det påvirker nok en del. Jeg gofta meg også i 2024 så 2025 er første året det evt påvirker.

I tilegg ser jeg at jeg har fått endringer på skattekortet i år, plutselig forventer vist noen at jeg skal tjene 110K som er interessant siden jeg er og har vært 100% ufør uten jobb i ti år. Aner ikke hva greia er der men jeg skal totalt betale rundt 40K mer i skatt i 2026 enn i 2025. Så jeg regner med en baksmell og håper den er på under 25K for ellers blir det vanskelig.

Jeg betaler alltid inn ekstra skatt hver mnd og bruker normalt å få igjen 1000-2000kr.

Du må jo endre på skattekortet når det er feil. Hvis det er oppført at du skal tjene 110.000 i år og det ikke stemmer, så betaler du inn alt for mye i skatt nå.

Anonymkode: 33fd1...190

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hørt at de skal sende ut alfabetisk i år så dere med etternavn på A kan glede dere til mandag.

Anonymkode: 00f46...523

Nice try 😉

Anonymkode: 27555...6ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må jo endre på skattekortet når det er feil. Hvis det er oppført at du skal tjene 110.000 i år og det ikke stemmer, så betaler du inn alt for mye i skatt nå.

Anonymkode: 33fd1...190

Ikke om regnestykket for i fjor gjør at jeg får en svær baksmell😅

Altså at jeg skulle betalt såpass mye mer i fjor at de blir rettere med den lønssfeilen. Jeg vil heller betale for mye noen mnd nå før jeg retter det opp så jeg venter og ser. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke om regnestykket for i fjor gjør at jeg får en svær baksmell😅

Altså at jeg skulle betalt såpass mye mer i fjor at de blir rettere med den lønssfeilen. Jeg vil heller betale for mye noen mnd nå før jeg retter det opp så jeg venter og ser. 

Mulig jeg misforstår deg men.. det går jo pr kalenderår. At du eventuelt fikk en baksmell i fjor er ikke veldig relevant for årets skattekort - tenkte du å vente og se, og så justere årets? Om årets skattekort er feil er det jo bare å gå inn og endre. 

Anonymkode: 13f57...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, kan vi ikke krangle i år igjen om det er lurt å få restskatt eller mye igjen på skatten? 🤣 

Anonymkode: e7ef5...131

Enhver som ikke er idiot skjønner jo at det vil lønne seg å ha litt lavere skattetrekk, sette de pengene på f.eks en høyrentekonto, for deretter å betale inn restskatten før rentene begynner å løpe året etter. Det fordrer jo økonomisk kontroll såklart. Ikke vær en idiot og la staten få renter av dine penger. Ikke vær en idiot og spar på skatten til 0,2 % rente mot 4% på en vanlig standard rentekonto. Men det er kanskje idiotene blandt oss som ikke klarer å spare selv som blir sååå fornøyd når de får igjen x antall tusen på skatten til nesten null-rente… Der de lett kunne tjent noen lapper på å spare de pengene på egen hånd…

Anonymkode: e84d3...f7e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enhver som ikke er idiot skjønner jo at det vil lønne seg å ha litt lavere skattetrekk, sette de pengene på f.eks en høyrentekonto, for deretter å betale inn restskatten før rentene begynner å løpe året etter. Det fordrer jo økonomisk kontroll såklart. Ikke vær en idiot og la staten få renter av dine penger. Ikke vær en idiot og spar på skatten til 0,2 % rente mot 4% på en vanlig standard rentekonto. Men det er kanskje idiotene blandt oss som ikke klarer å spare selv som blir sååå fornøyd når de får igjen x antall tusen på skatten til nesten null-rente… Der de lett kunne tjent noen lapper på å spare de pengene på egen hånd…

Anonymkode: e84d3...f7e

Så alle som ikke gjør som deg er idiot? 

Anonymkode: 7cd3b...bfa

• Liker 5
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...