Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er det mest lønnsomme, men det er også rimelig nørd. De fleste ønsker ikke å detaljstyre privatøkonomien på den måten.

Hvor vanskelig er det å opprette et fastrenteinnskudd med bindingstid? Grunnen til at nordmenn feirer at de får sine egne penger tilbake (fordi de har betalt for mye skatt), er jo at de tydeligvis ikke har selvdisiplin nok til å spare pengene. De lever visst fra hånd til munn, paycheck to paycheck. Men et fastrenteinnskudd løser dette disiplinproblemet. 

Anonymkode: b5afb...eb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn i en idealverden burde all skatten betales på etterskudd, når man får fasiten på hvor mye man skylder. Nå betaler man jo skatt av penger man ikke har enda, blant annet på renteinntekter man får en gang i året. Hvis alle hadde stålkontroll på økonomien hadde det vært supert. 

Anonymkode: a6566...ea1

Det var det vi gjorde før 1955. Men folk hadde jo ikke satt av penger til skatt, så det var vanskelig å kreve inn i ettertid. Derfor la man om til forskuddsskatt i stedet. 

Anonymkode: 589de...225

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn i en idealverden burde all skatten betales på etterskudd, når man får fasiten på hvor mye man skylder. Nå betaler man jo skatt av penger man ikke har enda, blant annet på renteinntekter man får en gang i året. Hvis alle hadde stålkontroll på økonomien hadde det vært supert. 

Det hadde vært mer naturlig at man betalt skatt etter hvert - altså en fast prosentsats slik som kildeskatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fått baksmell på 30-100 000 kr hvert år, siste 10 årene. Blir rundt 70 000 i baksmell i år tror jeg, basert på eget excel regneark. Irriterende at skatteetaten ikke klarer å gi meg en trekktabell som stemmer noenlunde. Feriepengene går da med til å betale baksmellen.

Anonymkode: 1257e...536

Du har fått såpass store baksmeller i 10 år også har du enda ikke klart å gjøre noe med det? Skatteetaten er ikke ansvarlig for å gi deg rett tabelltrekk, du er selv ansvarlig for å justere skattekortet om det ikke stemmer.. Antagelig har du mye varierende inntekt siden tabelltrekk slår så feil ut på deg. Det er flere ting du kan gjøre, du kan endre til prosenttrekk selv og legge inn tallene slik at du får mer trekk. Eller du kan be arbeidsgiver om å trekke ekstra også. Hos oss kan vi legge inn ekstra trekk selv i HR-portalen, skriver nøyaktig hvor mye ekstra man skal trekke og i hvilken periode. Er iallfall sabla enkelt å betale mer skatt om man ønsker. Jeg kan skjønne at man går på en smell et år, men når man har fått såpass store baksmeller i 10 år, og fortsatt ikke har klart å gjøre noe med, så begynner jeg å lure. Er du sikker på at du egentlig ønsker å betale mer skatt gjennom hele året? For om du må bruke feriepengene på å betale restskatten, og ikke har klart å legge av pengene, så begynner man å lure.

Anonymkode: 49910...e7b

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor mye jeg får, vet det blir kanskje et par tusen til gode. I år er jeg opptatt av å få skatteoppgjøret så raskt som mulig, nemlig at den er klar og at dette ikke drar ut til juni, eller rene marerittet, langt ut på høsten.

De siste par årene har jeg fått den rimelig raskt og alt var klart lenge før juni, men det er i år at det teller mest å få den klar og ferdig så fort som mulig. 

Rett og slett, formelt ferdig oppgjør.

Anonymkode: 4c17b...034

AnonymBruker
Skrevet

I år gleder jeg meg faktisk til skattemeldingen, har hatt to kjipe år med baksmell fordi jeg tok noen dårlige valg og endte opp med en del kredittkortgjeld, også prøvde jeg å kompensere med å skatte mindre for å betale mer gjeld uten å klare det. Skjønte det ikke nyttet og jeg var iallfall sikker på at jeg skulle skatte nok i fjor, men satser på å gå nærmare i 0 slik jeg kunne betale mest mulig på gjeld. Og til sommeren er jeg endelig kvitt kredittkortgjelden også, har endelig klart å snu det. Trodde jeg lå an til å få igjen 1500 kr, men jeg finrekna litt på det i helga og det ser ut til å bli nærmere 3000 kr da det var mer gjeldsrenter enn jeg hadde rekna med. Så det blir ein hyggelig sum å få tilbake spesielt når en driver å betaler ned gjeld. Er vant fra tidligere år å få igjen større summer, så å faktisk hatt en del restskatt de to siste årene (snakker om 22 000 kr og 32 000 kr) har vært kjipt som bare det, men vil også tro det er noe annet når man har kontroll på beløpet og er i stand til å betale det tilbake uten masse annet gjeld hengende over seg.

Anonymkode: 49910...e7b

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I år er jeg skikkelig spent. Gikk en del opp i lønn i forbindelse med jobbytte og da jeg også gikk fra timelister til fastlønn fikk jeg brått nesten tre månedslønner i desember -med halv skatt... 

Pleier å få noen tusen tilbake, antar det blir smell i år. Spent på hvor mye! 

Anonymkode: 507ad...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i år betalt litt for lite skatt, regner med en 10-15.000,- i baksmell. 

Tidligere pleide jeg å betale mer skatt enn nødvendig, men de siste årene har jeg fått skattemeldingen sent og skattepengene enda senere. Da forsvinner spenningen og det er bedre å tenke fornuftig. 

Har vært innom å sjekka om jeg har fått skattemeldingen, men ingenting enda. 

Anonymkode: d10d5...f37

AnonymBruker
Skrevet

Vært inne for å sjekke - ikke fått noe enda. I år er jeg veldig spent 😅

Anonymkode: f81b9...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fått noe mld jeg 

Anonymkode: e2abd...20d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært innom å sjekka om jeg har fått skattemeldingen, men ingenting enda. 

Anonymkode: d10d5...f37

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vært inne for å sjekke - ikke fått noe enda. I år er jeg veldig spent 😅

Anonymkode: f81b9...1d7

Dere får melding når den er ute, så ikke noe poeng å sjekke før det.

Anonymkode: 58a13...7cb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

All erfaring tilsier det motsatte, den kan komme flere dager før meldingen. Så dermed fortsetter folk å overbelaste systemet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (22 timer siden):

Ja, min beskjed kom også etter at jeg faktisk hadde vært innlogget der og sjekket og sett den var der.

Så den er ikke særlig pålitelig, den meldingen fra Skatteetaten. Det var flere i fjor som skrev at beskjed kunne komme f.eks opptil en uke etterpå.

Men det hadde trolig ingen praktisk betydning hverken for deg eller dem.

Anonymkode: a5e85...340

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør ikke man alltid nei 

Skrevet

Det blir vel som vanlig vel. "Alle" får den i løpet av denne uka og så får jeg den omtrent siste dagen 🤷‍♀️

Jeg skrudde opp skattekortet litt i fjor og jeg jobbet noe mindre, så jeg håper at jeg får igjen noen tusenlapper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 15.24):

Fordi jeg nyter å eie en stor sum. Og hvorfor bryr du deg? 

Anonymkode: 32e3d...3bd

Hadde blitt mye større sum om du hadde satt pengene i aksjemarkedet, eller nedbetalt evnt gjeld. 

Staten gir deg dårlig rente.

Anonymkode: 0915f...fee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke fått mld om skatt engang

Det er det ganske få som har fått foreløpig. Man får den tidligst i dag og senest 30. mars, i tilfeldig rekkefølge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det ganske få som har fått foreløpig. Man får den tidligst i dag og senest 30. mars, i tilfeldig rekkefølge.

Dumt 😕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dumt 😕 

Sidene pleide å kollapse i gamle dager da alle skulle sjekke samtidig. Det hender fortsatt, siden folk sjekker selv om de ikke har fått melding. Som igjen skyldes at mange får skattemeldingen før de får beskjed. En gang fikk jeg ikke mail eller sms i det hele tatt, så aner ikke hvor lenge skattemeldingen hadde ligget klar.

• Liker 3
Skrevet

Har dere fått skattemeldingen? Og fikk dere smell eller tilbake?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...