Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fått baksmell på 30-100 000 kr hvert år, siste 10 årene. Blir rundt 70 000 i baksmell i år tror jeg, basert på eget excel regneark. Irriterende at skatteetaten ikke klarer å gi meg en trekktabell som stemmer noenlunde. Feriepengene går da med til å betale baksmellen.

Anonymkode: 1257e...536

Du klarer ikke å legge riktige tall inn i skattekortet?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med rundt 20 000 i kalkulert baksmell i år. Synes disse trådene er like fascinerende hvert år, snart kommer de som nesten fortviler over å ikke få skattemeldingen i første pulje, og deretter de som hver dag lurer på når de får pengene tilbake som de selv har valgt å få tilbake istedenfor å ha tilgang på hele tiden. Og de som MÅ ha pengene før sommerferien, selv om de vet at det ikke er sikkert de får det.

Anonymkode: a6566...ea1

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 6.19):

Enhver som ikke er idiot skjønner jo at det vil lønne seg å ha litt lavere skattetrekk, sette de pengene på f.eks en høyrentekonto, for deretter å betale inn restskatten før rentene begynner å løpe året etter. Det fordrer jo økonomisk kontroll såklart. Ikke vær en idiot og la staten få renter av dine penger. Ikke vær en idiot og spar på skatten til 0,2 % rente mot 4% på en vanlig standard rentekonto. Men det er kanskje idiotene blandt oss som ikke klarer å spare selv som blir sååå fornøyd når de får igjen x antall tusen på skatten til nesten null-rente… Der de lett kunne tjent noen lapper på å spare de pengene på egen hånd…

Anonymkode: e84d3...f7e

Jeg gjør det bare for å gi noen nedlatende hissigpropper noe å henge seg opp i på nett. 

Synes de kronene er verdt underholdninga. Betaler mer fir underholdning gjennom året likevel😂

Anonymkode: a384b...7db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (6 timer siden):

De sender ut ulike dager hver uke, altså ikke hver dag mandag til fredag. Som i fjor. 

Forsiden på Skatteetaten sier dette:

Skattemeldingen kommer på ulike dager fra 9. mars

Du får beskjed når du kan sjekke din.

Alle får den senest 30. mars.

Og som flere av oss opplevde, kom den beskjeden lenge etter at skattemeldingen faktisk var tilgjengelig.. 

Anonymkode: a75d8...d8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fått baksmell på 30-100 000 kr hvert år, siste 10 årene. Blir rundt 70 000 i baksmell i år tror jeg, basert på eget excel regneark. Irriterende at skatteetaten ikke klarer å gi meg en trekktabell som stemmer noenlunde. Feriepengene går da med til å betale baksmellen.

Kanskje tabelltrekk ikke er det rette for deg. Du kan gå inn og justere trekket ditt når som helst i løpet av året. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og som flere av oss opplevde, kom den beskjeden lenge etter at skattemeldingen faktisk var tilgjengelig.. 

Ja, min beskjed kom også etter at jeg faktisk hadde vært innlogget der og sjekket og sett den var der.

Så den er ikke særlig pålitelig, den meldingen fra Skatteetaten. Det var flere i fjor som skrev at beskjed kunne komme f.eks opptil en uke etterpå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor endrer du ikke bare til prosenttrekk? Og om du følger med på hva du tjener i løpet av året så er det jo bare å justere.

Virker som at folk ikke skjønner hvordan skatt fungerer.

Anonymkode: eacab...138

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor sitter du bare og ser på at det skjer da?? Merkelige greier. Det er jo bare å justere skattekortet ditt hvert år, så mange ganger du vil, for å få det helt finjustert om det trengs. Da blir det ikke baksmell og du får riktigere trekk hver måned.

Hvorfor gjør du ikke noe med den feilen fra skatteetaten? DU vet jo hva du tjener og skal tjene mye bedre enn dem, så hvorfor lar du de bestemme skattetrekket ditt? De gjetter jo bare hva du skal komme til å tjene og gir deg skattetrekk deretter. Opp til deg å justere det så det blir rett.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg til fasiten. Har regnet ut at vi får 117 000 i restskatt, så spent på om det stemmer :)

Anonymkode: 30770...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger ikke sånn med, men pleier å treffe ganske rett på, kanskje en tusenlapp eller to tilbake, hvert eneste år. I år så har jeg ikke fulgt med i det hele tatt, men regnet over nylig og det ser ut som 20k i restskatt, som er irriterende. Trodde tabelltrekk skulle gå litt av seg selv, har lagt inn riktig inntekt osv. Jaja. Jeg skal følge litt med neste år og trekke ekstra så det ikke skjer igjen, vil heller ha en slump tilbake. Får se hva det blir da, får håpe jeg regnet feil, jeg var ikke ekstremt nøye.

Og jada, dere som elsker å komme inn i disse trådene og fnyse av sånt: Alle skjønner det dere gnåler om til det kjedesommelige hvert år altså. Dissse trådene ender jo alltid opp i en runke-ring med de som liksom har skjønt skatt, og bare mååå sprute denne selvgode skattegeni-spermien deres i øynene på alle som synes det er gøy å få tilbake/kjipt å få baksmell 😅

Men altså, det er jo enkel psykologi. Jeg har ingen vanskeligher med å skjønner at dette er litt lotto for en del 😅

Anonymkode: c83d7...6f5

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg følger ikke sånn med, men pleier å treffe ganske rett på, kanskje en tusenlapp eller to tilbake, hvert eneste år. I år så har jeg ikke fulgt med i det hele tatt, men regnet over nylig og det ser ut som 20k i restskatt, som er irriterende. Trodde tabelltrekk skulle gå litt av seg selv, har lagt inn riktig inntekt osv. Jaja. Jeg skal følge litt med neste år og trekke ekstra så det ikke skjer igjen, vil heller ha en slump tilbake. Får se hva det blir da, får håpe jeg regnet feil, jeg var ikke ekstremt nøye.

Og jada, dere som elsker å komme inn i disse trådene og fnyse av sånt: Alle skjønner det dere gnåler om til det kjedesommelige hvert år altså. Dissse trådene ender jo alltid opp i en runke-ring med de som liksom har skjønt skatt, og bare mååå sprute denne selvgode skattegeni-spermien deres i øynene på alle som synes det er gøy å få tilbake/kjipt å få baksmell 😅

Men altså, det er jo enkel psykologi. Jeg har ingen vanskeligher med å skjønner at dette er litt lotto for en del 😅

Anonymkode: c83d7...6f5

Inntekta har lite å si for restskatt når man har tabelltrekk.

De ulike tabellene er satt opp etter hvor mye fradrag eller kapitalinntekter man har. F.eks i tabell 8100 er det hensyntatt 100 000,- i fradrag, mens i tabell 9100 er det hensyntatt 100 000,- i tillegg.

Hvis du er opptatt av å ikke få restskatt setter du enten fradrag lavere enn de faktisk er eller kapitalinntekter høyere enn de faktisk er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg regner med rundt 20 000 i kalkulert baksmell i år. Synes disse trådene er like fascinerende hvert år, snart kommer de som nesten fortviler over å ikke få skattemeldingen i første pulje, og deretter de som hver dag lurer på når de får pengene tilbake som de selv har valgt å få tilbake istedenfor å ha tilgang på hele tiden. Og de som MÅ ha pengene før sommerferien, selv om de vet at det ikke er sikkert de får det.

Sikkert vårtegn, dette! 
Det er nesten like underholdende som den jule-tråden om den gjerrige svigerinne som noen dytter opp før jul hvert år. 

Anonymkode: e7ef5...131

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor endrer du ikke bare til prosenttrekk? Og om du følger med på hva du tjener i løpet av året så er det jo bare å justere.

Virker som at folk ikke skjønner hvordan skatt fungerer.

Anonymkode: eacab...138

Årsaken er 2-delt, høyere lønn enn det som var grunnlaget (2 år tilbake som skattekortet baserer seg på) + at jeg mange år har solgt aksjer med gevinst, som det må skattes av. Selger aksjer fordi jeg trenger pengene til innkjøp av varer og tjenester. Pengene fra aksjesalg er dermed brukt opp før skatteoppgjøret kommer. Virker ikke som gevinst/inntekt fra aksjesalg påvirker senere skattekort, og da blir det ofte feil.

Skrevet

Åja. Dette nærmer seg snart. Tror jeg får skattesmell på rundt 30.000, men jeg klarer aldri å regne riktig på disse greiene 😆

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Årsaken er 2-delt, høyere lønn enn det som var grunnlaget (2 år tilbake som skattekortet baserer seg på) + at jeg mange år har solgt aksjer med gevinst, som det må skattes av. Selger aksjer fordi jeg trenger pengene til innkjøp av varer og tjenester. Pengene fra aksjesalg er dermed brukt opp før skatteoppgjøret kommer. Virker ikke som gevinst/inntekt fra aksjesalg påvirker senere skattekort, og da blir det ofte feil.

Og så klager du på at skattemyndighetene ikke finner en passende tabell og at du må bruke feriepengene til restskatt?? 

Du VET jo at det automatisk genererte skattekortet baseres på gamle tall og at aksjegevinst i første omgang utbetales uten skatt.

Mye rart myndighetene får skylda for...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sikkert vårtegn, dette! 
Det er nesten like underholdende som den jule-tråden om den gjerrige svigerinne som noen dytter opp før jul hvert år. 

Anonymkode: e7ef5...131

Den julemat tråden er en nasjonalskatt 😂

Anonymkode: 10737...547

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan skal skatteetaten vite at du har tenkt å selge aksjer?

Hvorfor klarer du ikke å legge inn gevinst i skattekortet hvis du ikke ønsker restskatt?

AnonymBruker
Skrevet

Sånn i en idealverden burde all skatten betales på etterskudd, når man får fasiten på hvor mye man skylder. Nå betaler man jo skatt av penger man ikke har enda, blant annet på renteinntekter man får en gang i året. Hvis alle hadde stålkontroll på økonomien hadde det vært supert. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ikke er så rart at de fleste foretrekker å få penger tilbake enn å game systemet, regne ut og sette av de ekstra skattepengene på høyrentekonto og så betale skatteregningen mange måneder etter. Det er det mest lønnsomme, men det er også rimelig nørd. De fleste ønsker ikke å detaljstyre privatøkonomien på den måten.

For min egen del tenker jeg det beste er å betale litt ekstra, men ikke mye. Man merker ikke 3-400 kr i mnd hverken den ene eller den andre veien. Men en liten bonus er bedre enn en liten smell.

Anonymkode: 58a64...16f

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes det ikke er så rart at de fleste foretrekker å få penger tilbake enn å game systemet, regne ut og sette av de ekstra skattepengene på høyrentekonto og så betale skatteregningen mange måneder etter. Det er det mest lønnsomme, men det er også rimelig nørd. De fleste ønsker ikke å detaljstyre privatøkonomien på den måten.

Anonymkode: 58a64...16f

Det krever ikke mer detaljstyring å sørge for at man får restskatt enn å sørge for at man får tilbake.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...