AnonymBruker Skrevet 5. mars #41 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke om regnestykket for i fjor gjør at jeg får en svær baksmell😅 Altså at jeg skulle betalt såpass mye mer i fjor at de blir rettere med den lønssfeilen. Jeg vil heller betale for mye noen mnd nå før jeg retter det opp så jeg venter og ser. Anonymkode: 90cb0...db2 Hvis anslått inntekt er feil så retter du den selvfølgelig. Du er den som vet best hva du kommer til å tjene i 2026. Skatteetatens anslag er lønn i oktober ganger 12. selv tok jeg ut all opptjent mertid for 2025 i oktober, så de trodde jeg skulle tjene veldig mye mer enn jeg faktisk gjør. Anonymkode: 22771...735 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 5. mars #42 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis anslått inntekt er feil så retter du den selvfølgelig. Du er den som vet best hva du kommer til å tjene i 2026. Skatteetatens anslag er lønn i oktober ganger 12. selv tok jeg ut all opptjent mertid for 2025 i oktober, så de trodde jeg skulle tjene veldig mye mer enn jeg faktisk gjør. Anonymkode: 22771...735 Hvis man har tabellkort har det veldig lite å si om lønnen er for høy i skattekortet. Det trekkes uansett skatt bare av lønn man faktisk får. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #43 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er helt blank på å sjekke og justere tallene selv (dyskalkuli), det går helt i surr når jeg prøver å sette meg inn i det med kalkulatorer og råd så jeg lever i spenning hvert år😅 Jeg betalte ned en god del på boliglånet i fjor så det påvirker nok en del. Jeg gofta meg også i 2024 så 2025 er første året det evt påvirker. I tilegg ser jeg at jeg har fått endringer på skattekortet i år, plutselig forventer vist noen at jeg skal tjene 110K som er interessant siden jeg er og har vært 100% ufør uten jobb i ti år. Aner ikke hva greia er der men jeg skal totalt betale rundt 40K mer i skatt i 2026 enn i 2025. Så jeg regner med en baksmell og håper den er på under 25K for ellers blir det vanskelig. Jeg betaler alltid inn ekstra skatt hver mnd og bruker normalt å få igjen 1000-2000kr. Anonymkode: 90cb0...db2 Jeg er også ufør, og plutselig var skattekortet mitt endret og de hadde lagt på rundt 100 00 i lønn🤷♀️ jeg endret det så det stemmer vi begynte også å betale inn mer på huslånet i fjor. Anonymkode: 70910...889 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #44 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så alle som ikke gjør som deg er idiot? Anonymkode: 7cd3b...bfa Alle som tror de er smarte ved å spare penger på denne måten er ihvertfall økonomiske analfabeter. Det er rimelig simpel matte at dette er dårlig avkastning mot å spare pengene på andre måter til høyere rente. Anonymkode: b4c70...cce 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars #45 Skrevet 5. mars Restskatt da jeg har mottatt generøse utbytter på aksjer notert i US og derfor ikke ingår i ASK. Men dette er kalkulert restskatt! Anonymkode: 1d4a4...bc7
AnonymBruker Skrevet 5. mars #46 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg sørget for å beholde mest mulig av mine egne penger så lenge som mulig, slik at de kunne investeres og gi avkastning. Derfor forventer jeg å få mye restskatt, noe som lønner seg. Anonymkode: b5afb...eb4 Karrerne sover aldri🥳 Anonymkode: f1988...210 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars #47 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er også ufør, og plutselig var skattekortet mitt endret og de hadde lagt på rundt 100 00 i lønn🤷♀️ jeg endret det så det stemmer vi begynte også å betale inn mer på huslånet i fjor. Anonymkode: 70910...889 Jeg er også ufør og vært i mange år. For ett par år siden hadde de lagt inn 3 mill i lønn på meg 😅 gid det var så vel.. men også merkelig at de kan gjøre sååå feil.. Anonymkode: 7c842...871
AnonymBruker Skrevet 5. mars #48 Skrevet 5. mars Folk er ikke dumme fordi de ser på penger som noe litt mer enn bare penger. For noen er følelsen av å få igjen penger på skatten mer verdt enn om man hadde tjent et par tusenlapper på å gjort det på en annen måte. Alt rundt personlig økonomi handler ikke om rasjonelle avgjørelser for alle. Se på de mange pensjonistene som spinker og sparer hele livet og ender opp med å "gå i grava" med mange millioner. For mange er dette iditoi, for andre har det vært en del av livet å se at bankkontoen øker, selv mange ville si at vedkommende har hatt et forferdelig trist liv. Anonymkode: 93d09...4b4 10 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:34 #49 Skrevet lørdag kl. 23:34 AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 20.20): Jeg har hørt at de skal sende ut alfabetisk i år så dere med etternavn på A kan glede dere til mandag. Anonymkode: 00f46...523 Vet vi om skattemeldingen sendes ut hver dag eller om den sendes en gang i uken eller flere? Anonymkode: 649e2...12f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:40 #50 Skrevet lørdag kl. 23:40 AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 15.24): Fordi jeg nyter å eie en stor sum. Og hvorfor bryr du deg? Anonymkode: 32e3d...3bd Det er jo et av de dummeste økonomiske valgene du kan gjøre. Hadde du satt skattekortet ditt til f eks 10% hadde du hatt flere tusen til å investere eller hvis du ikke tørr det, hatt på høyrentekonto. Det fordrer jo at du skjønner at dette er penger du ikke skal bruke opp men det må maskinen forvente av voksne folk. Visp så hadde du hatt mange flere tusen kroner når oppgjøret kommer enn du har nå.. Anonymkode: 388a2...504
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:44 #51 Skrevet lørdag kl. 23:44 AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 6.42): Så alle som ikke gjør som deg er idiot? Anonymkode: 7cd3b...bfa Ikke jeg som har innlegget men vil si meg enig i at det er ren skjær idioti å kaste bort penger til staten fordi det er gøy eller koselig å få igjen penger på skatten..Tenk å betale ekstra for at noen skal spare penger for deg et år uten at du får avkastningen. Anonymkode: 388a2...504 1
Lorieen Skrevet lørdag kl. 23:47 #52 Skrevet lørdag kl. 23:47 Jeg pleier vanligvis å få igjen, men fikk baksmell på 15k i fjor. Har justert opp skatten i 2025 og satser på å gå sånn høvelig i null.
Million Skrevet søndag kl. 03:54 #53 Skrevet søndag kl. 03:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet vi om skattemeldingen sendes ut hver dag eller om den sendes en gang i uken eller flere? Anonymkode: 649e2...12f De sender ut ulike dager hver uke, altså ikke hver dag mandag til fredag. Som i fjor. Forsiden på Skatteetaten sier dette: Skattemeldingen kommer på ulike dager fra 9. mars Du får beskjed når du kan sjekke din. Alle får den senest 30. mars. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 04:24 #54 Skrevet søndag kl. 04:24 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo et av de dummeste økonomiske valgene du kan gjøre. Hadde du satt skattekortet ditt til f eks 10% hadde du hatt flere tusen til å investere eller hvis du ikke tørr det, hatt på høyrentekonto. Anonymkode: 388a2...504 Du kan jo ikke bare sette skattekortet ditt til 10 %. Du må oppgi forventet lønn og formue, så regner systemet ut skatteprosenten. Greit å betale omtrent det en skal, men bevisst å lyve om disse beløpene slik at en får titusener i restskatt er å utnytte et tillitsbasert system. Anonymkode: 87768...bbe 4 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:45 #55 Skrevet søndag kl. 06:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan jo ikke bare sette skattekortet ditt til 10 %. Du må oppgi forventet lønn og formue, så regner systemet ut skatteprosenten. Greit å betale omtrent det en skal, men bevisst å lyve om disse beløpene slik at en får titusener i restskatt er å utnytte et tillitsbasert system. Anonymkode: 87768...bbe Tenker heller det går mer på at de aller fleste ikke er i stand til å forstå at dette er penger de må betale tilbake, blir nesten litt som de som ikke forstår at kredittkort er lånte penger. Noen ender opp med særdeles dårlig råd august og september å i verste fall utleggstrekk pga resskatt. Er vel heller ikke uten grunn at vi har et system som gjør at vi har litt mer penger til sommer og jul. Jeg selv har alltid mye restskatt, det er en fin måte å tjene noen kroner men i gråsonen ang lovlighet. Ler meg ihjel av tullingene som høylydt og uhemmet skryter av hvor mange titalls tusen de fikk igjen på skatten, herregud for noen tullinger. Anonymkode: 01ffb...017
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:21 #56 Skrevet søndag kl. 07:21 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg selv har alltid mye restskatt, det er en fin måte å tjene noen kroner men i gråsonen ang lovlighet. Ler meg ihjel av tullingene som høylydt og uhemmet skryter av hvor mange titalls tusen de fikk igjen på skatten, herregud for noen tullinger. Anonymkode: 01ffb...017 Jeg synes det er verre å skryte uhemmet av hvor flink en er til å utnytte systemet til egen vinning ved å lyve om forventet formue og inntekt. Anonymkode: 87768...bbe 9 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:36 #57 Skrevet søndag kl. 07:36 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg synes det er verre å skryte uhemmet av hvor flink en er til å utnytte systemet til egen vinning ved å lyve om forventet formue og inntekt. Anonymkode: 87768...bbe Synd å si det men jeg forstår det at du syns det. Anonymkode: 01ffb...017
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:42 #58 Skrevet søndag kl. 07:42 Fått baksmell på 30-100 000 kr hvert år, siste 10 årene. Blir rundt 70 000 i baksmell i år tror jeg, basert på eget excel regneark. Irriterende at skatteetaten ikke klarer å gi meg en trekktabell som stemmer noenlunde. Feriepengene går da med til å betale baksmellen. Anonymkode: 1257e...536
nojac Skrevet søndag kl. 07:59 #59 Skrevet søndag kl. 07:59 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fått baksmell på 30-100 000 kr hvert år, siste 10 årene. Blir rundt 70 000 i baksmell i år tror jeg, basert på eget excel regneark. Irriterende at skatteetaten ikke klarer å gi meg en trekktabell som stemmer noenlunde. Feriepengene går da med til å betale baksmellen. Anonymkode: 1257e...536 Da må du vel ha større inntekt eller formue enn det som var grunnlaget for skattekortet? Har vanskelig for å tro at skatteetaten kan bomme med 100 000 hvis du har sjekket skattekortet på forhånd. Og rart at du kaller det en "baksmell" og må bruke feriepengene når du synes å ha full kontroll via et eget regneark. 8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:13 #60 Skrevet søndag kl. 08:13 Får igjen penger, noe mellom 3000 og 10 000. Er student i deltidsjobb, og veldig vanskelig å anslå hva jeg tjener ila året. I tillegg fylte jeg BSU, som alene gir 2750kr tilbake. Anonymkode: 17502...4bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå