Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får igjen 911 kr, mannen fikk restskatt på 1200, så samlet så gikk vi -300. Syns det er ganske greit.

Anonymkode: fed03...270

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som fikk 9 mars og sendte den inn 9 mars, har dere fått utbetalingen enda?  Jeg sendte inn 9 mars, regner vel med at betalingen kommer imorgen - det tok ca 1 uke sist jeg gjorde det.

Anonymkode: ae2e4...c2b

Skatteoppgjøret starter 18. mars.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MiaW. skrev (11 minutter siden):

Er mer spent i år enn tidligere år. Har ikke fått meldingen enda, men jeg kjøpte ny bolig i fjor høst mens den  gamle enda ikke var solgt.

Så ser det for meg ut som at min nye bolig er oppført som sekundærbolig, selv om jeg har meldt flytting og er folkeregistrert på min nye adresse.

Dette spiller ganske mye inn på formueskatten, men sånt må vel være enkelt å rette.

Den gamle er solgt nå, men overtakelse er om noen uker så den står fortsatt i mitt navn.

Har også solgt alle mine utenlandske aksjer, og må skatte på gevinsten der.

Hvis du bodde i den nye leiligheten 31.12.2025, så skal den gamle stå som sekundærbolig. Hvis den nye står som sekundærbolig endrer du skattemeldingen. Du godtar ikke uten videre det forslaget skatteetaten kommer med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere som fikk 9 mars og sendte den inn 9 mars, har dere fått utbetalingen enda?  Jeg sendte inn 9 mars, regner vel med at betalingen kommer imorgen - det tok ca 1 uke sist jeg gjorde det.

Anonymkode: ae2e4...c2b

De starter ikke utbetalingene før til uken. Det står på deres side. 

Anonymkode: a384b...7db

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (44 minutter siden):

Hvis du bodde i den nye leiligheten 31.12.2025, så skal den gamle stå som sekundærbolig. Hvis den nye står som sekundærbolig endrer du skattemeldingen. Du godtar ikke uten videre det forslaget skatteetaten kommer med.

Jeg har tenkt å melde i fra. Men vil se om de retter det selv før jeg får skattemeldingen.

Skrevet
MiaW. skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt å melde i fra. Men vil se om de retter det selv før jeg får skattemeldingen.

Hva mener du med "retter det selv"?

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med "retter det selv"?

Om de endrer det før de sender melding. Akkurat nå står primærbolig oppført som sekundærbolig og de har verdsatt den til 5 millioner, noe som er 600000 over det jeg kjøpte den for i september (som var takst.) Banken har også oppjustert verdien, men bare til 4,6 mill.

Siden jeg ikke har fått meldingen enda, regner jeg med at de ikke er ferdige å beregne. Så jeg venter med å klage til da.

Skrevet
MiaW. skrev (2 minutter siden):

Om de endrer det før de sender melding. Akkurat nå står primærbolig oppført som sekundærbolig og de har verdsatt den til 5 millioner, noe som er 600000 over det jeg kjøpte den for i september (som var takst.) Banken har også oppjustert verdien, men bare til 4,6 mill.

Siden jeg ikke har fått meldingen enda, regner jeg med at de ikke er ferdige å beregne. Så jeg venter med å klage til da.

Hvor ser du at den er oppført som sekundærbolig?

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Hvor ser du at den er oppført som sekundærbolig?

Jeg ser det på skattekortet.

Jeg kommer til å si i fra, men vil vente til den gamle boligen er overført til ny eier sånn at jeg kan rette alt på en gang.

Skrevet

0 å betale,0 å få igjen. 

0 i formue og 0 i inntekt.

Da er man nullskatteyter og nullsamfunnsnylter. 

Men allikevel samfunnsnyttig,slå den dere!!

Anonymkode: 12186...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

0 å betale,0 å få igjen. 

0 i formue og 0 i inntekt.

Da er man nullskatteyter og nullsamfunnsnylter. 

Men allikevel samfunnsnyttig,slå den dere!!

Anonymkode: 12186...0c0

Og hvordan er det mulig?

Skrevet
MiaW. skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det på skattekortet.

Jeg kommer til å si i fra, men vil vente til den gamle boligen er overført til ny eier sånn at jeg kan rette alt på en gang.

Opplysningene i skattekortet er hentet fra forrige skatteoppgjør.

• Liker 1
Skrevet

Opplysningene i skattekortet er hentet fra forrige skatteoppgjør.

Det skjønner jeg ikke. Jeg eide ikke 2 boliger da.

Skrevet
MiaW. skrev (Akkurat nå):

Det skjønner jeg ikke. Jeg eide ikke 2 boliger da.

Det er det som står på skatteetaten.no. 

Primærbolig blir sikkert bare stående som den var i forrige skatteoppgjør og så blir ny bolig bare lagt til.

Du kunne endret i skattekortet.

Skrevet

Det er det som står på skatteetaten.no. 

Primærbolig blir sikkert bare stående som den var i forrige skatteoppgjør og så blir ny bolig bare lagt til.

Du kunne endret i skattekortet.

OK. Men da kan jeg vel fortsatt endre dette?

Vil likevel vente til jeg er kvitt den gamle. Ikke for å få igjen mye på skatten neste år, men for å få alt riktig på en gang. Ikke de helt store beløpene i forskjell på vente en måned til.

Skrevet
MiaW. skrev (Akkurat nå):

OK. Men da kan jeg vel fortsatt endre dette?

Vil likevel vente til jeg er kvitt den gamle. Ikke for å få igjen mye på skatten neste år, men for å få alt riktig på en gang. Ikke de helt store beløpene i forskjell på vente en måned til.

Du kan endret skattekortet når og så ofte du vil.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått beskjed at oppgjøret er klart? Står fortsatt foreløpig tilgode hos meg, og ikke noe under utbetalinger. Sendte inn tirsdag i forrigeuke 

Anonymkode: d8eef...81e

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noen som har fått beskjed at oppgjøret er klart? Står fortsatt foreløpig tilgode hos meg, og ikke noe under utbetalinger. Sendte inn tirsdag i forrigeuke 

Skatteoppgjøret starter 18. mars. Det er allerede skrevet flere ganger i tråden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (14 minutter siden):

Skatteoppgjøret starter 18. mars. Det er allerede skrevet flere ganger i tråden.

Ai Shitt. Ikke det jeg spør om. 
Det pleier å ligge klart på utbetaling før det kommer. Så samma f om de starter den 18 eller ikke. Jeg spør om det er noe som har fått beskjed at oppgjøret er klart. Ikke hvilken dato det utbetales. Jesus. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ai Shitt. Ikke det jeg spør om. 
Det pleier å ligge klart på utbetaling før det kommer. Så samma f om de starter den 18 eller ikke. Jeg spør om det er noe som har fått beskjed at oppgjøret er klart. Ikke hvilken dato det utbetales. Jesus. 

Skatteoppgjøret starter 18. mars, så selvsagt har ingen fått beskjed om at det er klart.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...