Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 15:58 #281 Skrevet tirsdag kl. 15:58 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sist jeg sjekket, så er 472.000 minus 117.000 rett under 30.000 utbetalt. Nå er det plutselig 24.000 utbetalt. Men du har fortsatt nedbetalt bolig som er verdt 7-sifret beløp for vi vet alle at "lignet formue" på ca 1 million betyr at du har mer enn det i primær bolig. Alle nedbetalte boliger med verdi opptil 10 millioner kroner er satt til 25% av beregnet markedsverdi. Uansett hvor mye du syter, så er det et faktum at du har flere millioner kroner i formue. Jeg blir alltid imponert hvordan den ekstreme høyresiden greier å vri dette til at de "formuende lider", mens folk som ikke eier en dritt skal visst bli leietakere resten av livet hos en kapitalistisk bolig-kakse faen som eier flere titalls boliger. Det som også er interessant er at disse formuende pensjonistene under scenarioet ditt har visst glemt (akkurat som du har) at dere har vokst opp i en sterk "sosialistisk" stat på 1960- og 1970-tallet der staten bygde boliger for slikk og ingenting og ga dem nærmest bort. Nå som det kapitalistiske faenskap har fått herje helt fritt siden slutten av 1980-tallet, så er det plutselig et "problem" i 2026 at de formuende pensjonistene har "mye utgifter" og sitter på flere millioner kroner i verdier likevel. Sist jeg sjekket er det fullt lov å selge boligen som "krever reparasjon", og heller kjøpe seg inn i splitter ny leilighet. Det er faktisk ikke meningen at folk på minst 80 år og eldre skal bo i "svær hus" med "betydelige vedlikeholdskostnader". Samfunnet rundt hjemmehjelp tjenester og annet er ikke organisert slik lenger. Dessverre er det du som ikke forstår at du faktisk har flere millioner kroner i formue, mens det finnes folk på rundt 62 - 63 år som ikke har en dritt og må se frem til en tragisk minstepensjon på rett over 20.000 kr per måned og av det skal man altså betale full leie til en bolig-kakse faen. Anonymkode: 1d72f...756 Du må huske på at de 117 000 trekkes over 10,5 mnd. 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:04 #282 Skrevet tirsdag kl. 16:04 Bommet litt, så samlet får vi ca 4000 igjen. Sykt irriterende egentlig, målet er jo å gå i null. Men økonomien har blitt mer kompleks med årene, og med noe aksjehandel i utlandet som alltid er litt tricky, så totalt sett får jeg vel si meg fornøyd 😅 For øvrig fikk jeg ikke melding i år, bare e-post, og den havnet i søppelposten. Ikke bare «lite viktig», men faktisk søppel hvor det havner fem-seks e-poster i måneden og som aldri sjekkes 🤔 Anonymkode: 9653f...1c5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:06 #283 Skrevet tirsdag kl. 16:06 Jeg fikk i dag. Får tilbake 3500 kroner. Ikke så aller verst, men jeg har feilberegnet litt. Mitt mål er alltid å betale bittelitt restskatt. Helst 99 kroner, siden restskatt under 100-lappen ikke trengs å betale tilbake. Anonymkode: 2736d...5f5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:12 #284 Skrevet tirsdag kl. 16:12 Jeg eier bolig, men mine foreldre er medlånetakere. Lånet står derfor oppført med 33% på meg og 33 på hver av foreldrene mine. Jeg har allerede endret til 100% hos meg, og levert inn. Men mine foreldre har ikke fått sin skattemelding enda. Er det da sånn at jeg ikke får mitt oppgjør, før de har fylt ut 0% hos seg? Noen som vet? Anonymkode: e6c77...bed
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:14 #285 Skrevet tirsdag kl. 16:14 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk for et par timer siden, mannen ba meg sjekke mailen. Den lå i søppelposten, så hadde ikke fått varsel. Heldigvis i pluss, som forventet. Sendt inn. Kan jeg forvente å få penger 18.mars? Anonymkode: 9c67d...59e Nei. Men du kan håpe på å være blant de fleste som får utbetalt mellom april og juni. Anonymkode: 7a7a1...1ea
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:38 #286 Skrevet tirsdag kl. 16:38 Får tilbake 7777 kr 😅 Var ca det jeg hadde klart å regne meg frem til. Godt med litt ekstra penger inn å sparekonto. Anonymkode: eacab...138
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:43 #287 Skrevet tirsdag kl. 16:43 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Du gikk i 0. Anonymkode: f1988...210 Ja jeg gikk i null men får igjen 8000 så det er en gøy null. Hadde jeg ikke betalt inn ekstra hadde jeg gått i *faktisk* null Anonymkode: cb029...1e6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:44 #288 Skrevet tirsdag kl. 16:44 AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 20.20): Jeg har hørt at de skal sende ut alfabetisk i år så dere med etternavn på A kan glede dere til mandag. Anonymkode: 00f46...523 Stemmer ikke, jeg er på J og fikk i går 👍 Anonymkode: d8560...bea 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:48 #289 Skrevet tirsdag kl. 16:48 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stemmer ikke, jeg er på J og fikk i går 👍 Anonymkode: d8560...bea Både mannen og jeg er mot slutten av alfabetet, vi fikk i går 😊 Anonymkode: 9653f...1c5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:50 #290 Skrevet tirsdag kl. 16:50 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sist jeg sjekket, så er 472.000 minus 117.000 rett under 30.000 utbetalt. Nå er det plutselig 24.000 utbetalt. Men du har fortsatt nedbetalt bolig som er verdt 7-sifret beløp for vi vet alle at "lignet formue" på ca 1 million betyr at du har mer enn det i primær bolig. Alle nedbetalte boliger med verdi opptil 10 millioner kroner er satt til 25% av beregnet markedsverdi. Uansett hvor mye du syter, så er det et faktum at du har flere millioner kroner i formue. Jeg blir alltid imponert hvordan den ekstreme høyresiden greier å vri dette til at de "formuende lider", mens folk som ikke eier en dritt skal visst bli leietakere resten av livet hos en kapitalistisk bolig-kakse faen som eier flere titalls boliger. Det som også er interessant er at disse formuende pensjonistene under scenarioet ditt har visst glemt (akkurat som du har) at dere har vokst opp i en sterk "sosialistisk" stat på 1960- og 1970-tallet der staten bygde boliger for slikk og ingenting og ga dem nærmest bort. Nå som det kapitalistiske faenskap har fått herje helt fritt siden slutten av 1980-tallet, så er det plutselig et "problem" i 2026 at de formuende pensjonistene har "mye utgifter" og sitter på flere millioner kroner i verdier likevel. Sist jeg sjekket er det fullt lov å selge boligen som "krever reparasjon", og heller kjøpe seg inn i splitter ny leilighet. Det er faktisk ikke meningen at folk på minst 80 år og eldre skal bo i "svær hus" med "betydelige vedlikeholdskostnader". Samfunnet rundt hjemmehjelp tjenester og annet er ikke organisert slik lenger. Dessverre er det du som ikke forstår at du faktisk har flere millioner kroner i formue, mens det finnes folk på rundt 62 - 63 år som ikke har en dritt og må se frem til en tragisk minstepensjon på rett over 20.000 kr per måned og av det skal man altså betale full leie til en bolig-kakse faen. Anonymkode: 1d72f...756 God tid før ein ble pensjonist begynte ein å spare til pensjonsalderen , og ellers legge vekt å vera gjeldfri når ein ble pensjonist. Årene etter fylte 62 år fekk muligheten til fortsatt vera frisk gå på jobb ble ansett som bonusår. Det å stå opp om morgenen og å gå på en jobb selv om det var vert mange "tunge tak" og ofte lange arbeidsdager, og skape sitt eget hjem, og ha en familie er blitt ansett som en gavepakke. Bygde husbanbolig 1978 /79 da eneforsørgerstatusen fortsatt var vanleg , og de fleste kjørte rundt i bruktbil, og det var selvhjelp, og 70 % egeninnsats var eit vilkår for de fleste til inngangsbilett til egen bolig. Standarden var heller ikkje heilt samanlignbar med standarden på boliger bygde etterhvert som det ble frislepp på både gjeldsgrad, boligareal, og utformingen av kapitalismen etterhvert fekk sitt preg på boligmarkedet. Folk flest bygde sin nøterne boliger, og for å ha eit sted, og bo, og boligen skulle ikkje vera eit spekulasjonsobjekt. Når ein iadg skal leie arbeidskraft til å "slå inn en spiker inn i en bjelke, og det meste skal tilpasses etter eget ønske blir kostnaden høye. Årsaken til at inngangsbilletten til boliger på 70 talet var igjennomsnitt lavere en idag er m.a. omfanget av egeninnsats og boligene var standardiserte.og det var masseproduksjon. Husbanken hadde sitt eget regime iden hensikt å holde kostnadene nede. og ein hadde ikkje eit høyt byråkratisk regime innenfor kommuner, tinglysningsavgifter m.m. Etterhvert som kapitalismen fekk innflytelse på boligmarkedet ble markedsverdier lagd mer vekt på en standarden på boligen, og ein betaler idag eigedomsskatt, formueskatt ein har skattet av før. Forskjellen på no og før er at kravmentaliteten har endret seg til det verre, og de fleste levere i en fornybar hverdag m/ bruk og kast , medan tidligere var det "igjennbruk, og selvhjelp " som holdt kostnadene ned. På 70 talet var det "bil selges gr. husbygging " men idag er det nybil kjøpes etter innflytting m/ dobbelgarasje. carport. etc. Anonymkode: b591a...7ff 2 1
Moira26 Skrevet tirsdag kl. 17:02 #291 Skrevet tirsdag kl. 17:02 Jeg fikk mail nå nettopp, får tilbake 6500. jeg trodde jeg kom til å få baksmell eller akkurat klare det så jeg skjønner det ikke helt. Men nå skjønner jeg egentlig lite av alt det her uansett 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:07 #292 Skrevet tirsdag kl. 17:07 Får igjen penger som håpet på🤩Håper og at de blir utbetalt fortløpende. De siste 2 årene har jeg fått igjen pengene ganske raskt Anonymkode: 49642...788 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:09 #293 Skrevet tirsdag kl. 17:09 Grønnsaksvaffel skrev (3 timer siden): Hverken ENK eller AS får tildelt skattekort. Det er sant, men de får utskrevet forskuddsskatt. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/forskuddsskatt/ Anonymkode: ebceb...9a8 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:15 #294 Skrevet tirsdag kl. 17:15 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg eier bolig, men mine foreldre er medlånetakere. Lånet står derfor oppført med 33% på meg og 33 på hver av foreldrene mine. Jeg har allerede endret til 100% hos meg, og levert inn. Men mine foreldre har ikke fått sin skattemelding enda. Er det da sånn at jeg ikke får mitt oppgjør, før de har fylt ut 0% hos seg? Noen som vet? Anonymkode: e6c77...bed De må gjøre tilsvarende, ellers blir det 100% sikkert krøll. Det skal være litt lettere i år, se siste avsnitt her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/fordeling/ Anonymkode: ebceb...9a8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:18 #295 Skrevet tirsdag kl. 17:18 Jeg fikk mail i dag. Fikk igjen 3000, jeg hadde feilberegnet, så det var en hyggelig overraskelse Anonymkode: d51d5...670 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:18 #296 Skrevet tirsdag kl. 17:18 Kan man stole på at det som står i skattemeldingen er rett? Å bare sende inn med en gang; jeg har ikke noen fradrag å fylle ut annet enn det som allerede står pga fagforening Anonymkode: eeecb...775 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:28 #297 Skrevet tirsdag kl. 17:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Men du kan håpe på å være blant de fleste som får utbetalt mellom april og juni. Anonymkode: 7a7a1...1ea Utbetalingene starter allerede i mars og flere kan forvente å få tilbake før påske. Anonymkode: 79f99...5a1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:29 #298 Skrevet tirsdag kl. 17:29 Grønnsaksvaffel skrev (4 timer siden): For å skremme folk fra å bevisst legge opp til stor restskatt. Det har du rett i, men det er også for at ting skal gå så lett som mulig uten bruk av altfor mye statlige ressurser. Hadde vi lagt ned forskuddsordningene, ville Skatteetaten fått en massiv jobb med å kreve inn skattene. Vi måtte ha ansatt mange tusen til, også domstolene hadde fått trøbbel på grunn av konkurser osv. Kostnadene hadde blitt store og igjen ført til mer skatt for den enkelte. Systemet er vakkert på den måte at man får inn veldig mye penger fra både personer og selskap uten å bruke mye ressurser på det. Med dagens systemer, så kunne nesten lønnstakere og pensjonister få et skatteoppgjør hver måned. Hadde ordningen vært bedre for deg om oppgjørene kom hver måned? Anonymkode: ebceb...9a8 1
Knutekålmor85 Skrevet tirsdag kl. 17:31 #299 Skrevet tirsdag kl. 17:31 litle_my skrev (På 4.3.2026 den 20.45): Never mind! Fant denn etter at jeg klagde her. https://samarbeid.digdir.no/id-porten/status-utsending-av-skattemeldingar-i-2025/2859 Årets oversikt: https://samarbeid.digdir.no/id-porten/status-utsending-av-skattemeldingar-i-2026/3536 Over 520 000 skattemeldinger ble sendt ut i går (9. mars)
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:33 #300 Skrevet tirsdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De må gjøre tilsvarende, ellers blir det 100% sikkert krøll. Det skal være litt lettere i år, se siste avsnitt her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/fordeling/ Anonymkode: ebceb...9a8 Ja, det vet jeg. Spørsmålet mitt er om jeg først får min utbetaling når de har endret sin skattemelding? Anonymkode: e6c77...bed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå