AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:33 #261 Skrevet tirsdag kl. 13:33 Grønnsaksvaffel skrev (10 minutter siden): Å kjøre dobbelt så fort som fartsgrensen er farlig. Å betale bevisst restskatt innen fristen er ikke farlig og går ikke ut over noen. De fleste er livredd restskatt og tror de har vunnet i lotto når de får tilbake penger, så jeg tror ikke fenomenet kommer til å spre seg så veldig selv om noen her på kg skryter av det. Det går jo utover resten av befolkningen, da. Du stjeler jo renteinntekter som ellers ville gått til resten av samfunnet. Anonymkode: a6076...c2b 2
Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 13:51 #262 Skrevet tirsdag kl. 13:51 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det går jo utover resten av befolkningen, da. Du stjeler jo renteinntekter som ellers ville gått til resten av samfunnet. Anonymkode: a6076...c2b Hver enkelt skattyters skattetrekk står på konto hos skatteetaten og generer renter? 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:53 #263 Skrevet tirsdag kl. 13:53 For min del er renteinntekter noe av grunnen til at jeg må sørge for restskatt. Siden jeg ikke har de pengene fra måned til måned. Anonymkode: a6566...ea1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:55 #264 Skrevet tirsdag kl. 13:55 Fekk skatteoppgjøret idag ! Enda eit løftebrudd fra Støre og Co om at folk flest skulle få bedret sin inntekt 2025 /26. Sum bruttoinntekt som pensjonist kr. 472.000 ... skatt beregnet til kr 117.000, og takk for innsatsen etter omlag 50 års samanhengende yrkesdeltagelse. Sum faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, vedlikeholdsutgifter bolig, bil, forsikringen m.m omlag igjennomsnittleg kr. 100 000. Nytt taktekke må til 2026, og beregnet til omlag kr. 200 000. Vedlikeholdsutgifter m.m sidan boligen ble bygd 1979 viser eit underskudd i forhold til økningen i markedsverdien La heldigvis vekt på å vera gjeldfri på egen bolig ved inngangen til pensjonisttilverelsen. Formueverdi egen bolig beregnet til kr. 949.000 , og betaler i tillegg eigedomskatt til kommunen oppatt på den øvrige skatten., moms på alle varer ein kjøper i butikken , tannlegeutgifter, medisiner m.m. Anonymkode: b591a...7ff 1 2
Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 14:36 #265 Skrevet tirsdag kl. 14:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk i dag! 5000 ikke verst! Sendte den inn med en eneste gang. Tror dere at når man sender den inn innen 2 timer man fikk den, at man har større sjanse å få utbetalt? Er det offisielt en slags "1. dags utbetalingsdato", eller kan de komme når som helst? Anonymkode: 1b0dc...352 Jeg håper du sjekket den før du sendte den inn.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:53 #266 Skrevet tirsdag kl. 14:53 Grønnsaksvaffel skrev (15 minutter siden): Jeg håper du sjekket den før du sendte den inn. ja, den ser grei ut den! er ufør så ingenting har endret seg. denne gangen har de automatisk tatt med lån og renter fra f.eks klarna så syntes det også var ganske OK tror du det kan komme raskt? Anonymkode: 1b0dc...352
Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 14:55 #267 Skrevet tirsdag kl. 14:55 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ja, den ser grei ut den! er ufør så ingenting har endret seg. denne gangen har de automatisk tatt med lån og renter fra f.eks klarna så syntes det også var ganske OK tror du det kan komme raskt? Anonymkode: 1b0dc...352 Det kan komme raskt og det kan ta tid.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:59 #268 Skrevet tirsdag kl. 14:59 Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden): Det kan komme raskt og det kan ta tid. Har de en spesiell utbetalingsdato, eller kan det komme når som helst? 🤔 Håper de fleste, inkludert meg, slipper å vente så lenge. Anonymkode: 1b0dc...352
nojac Skrevet tirsdag kl. 15:01 #269 Skrevet tirsdag kl. 15:01 (endret) Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Hver enkelt skattyters skattetrekk står på konto hos skatteetaten og generer renter? Skatteinngangen brukes vel fortløpende til å dekke offentlige utgifter. De får sine penger, bare et år seinere. Mens de som får penger tilbake låner sine penger ut til det offentlige. Greit nok, det går vel omtrent opp i opp... Endret tirsdag kl. 15:03 av nojac 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:08 #270 Skrevet tirsdag kl. 15:08 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har de en spesiell utbetalingsdato, eller kan det komme når som helst? 🤔 Håper de fleste, inkludert meg, slipper å vente så lenge. Anonymkode: 1b0dc...352 I fjord var vel utbetaling onsdag hvis jeg husker rett Anonymkode: 97cd1...b15 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:11 #271 Skrevet tirsdag kl. 15:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fekk skatteoppgjøret idag ! Enda eit løftebrudd fra Støre og Co om at folk flest skulle få bedret sin inntekt 2025 /26. Sum bruttoinntekt som pensjonist kr. 472.000 ... skatt beregnet til kr 117.000, og takk for innsatsen etter omlag 50 års samanhengende yrkesdeltagelse. Sum faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, vedlikeholdsutgifter bolig, bil, forsikringen m.m omlag igjennomsnittleg kr. 100 000. Nytt taktekke må til 2026, og beregnet til omlag kr. 200 000. Vedlikeholdsutgifter m.m sidan boligen ble bygd 1979 viser eit underskudd i forhold til økningen i markedsverdien La heldigvis vekt på å vera gjeldfri på egen bolig ved inngangen til pensjonisttilverelsen. Formueverdi egen bolig beregnet til kr. 949.000 , og betaler i tillegg eigedomskatt til kommunen oppatt på den øvrige skatten., moms på alle varer ein kjøper i butikken , tannlegeutgifter, medisiner m.m. Anonymkode: b591a...7ff Det er jo et hardt liv å ha ca 30.000 utbetalt per måned som pensjonist og rett under 1 million kroner i formuesverdi. Alt dette er selvsagt Støre sin skyld for at du ikke har enda mer i en verden der de konservative fra høyresiden herjer og lager kriger og annet piss, slik som Putin og Trump. Trump er selvsagt kjent for å hjelpe minstepensjonister og sånne ting som MediCare. Lol. Jepp, sarkasme. Oss som ikke har nedbetalt bolig og er under 63 år har drøye 20.000 å se frem til når det gjelder minstepensjon som enslig, såkalt høy sats eller hva det heter. Regner med at det øker med 500 kroner maks nå innen juni, så da er man oppe i 20.500, altså ikke en gang 21.000 per måned. Jeg har lite å forsvare Støre med, men jeg vet hva slags høyreorientert skikkelse vi har som alternativ og det er det siste jeg vil ha. Du betaler for medisiner, ok, så du kvalifiserer ikke til å bli fritatt fra å betale egenandel. Ok det, du har litt cash ser det ut som. Tannlege går det an å få en viss behandling for hvis du mottar hjemmehjelp minst en gang i uka. Siden du IKKE gjør det, så ligger du tydeligvis greit an med tanke på helsa også. Men heldigvis holder venstresiden på å lage mer "universiell" tannhelse med egenandel nå snart, så du er velkommen når det er på plass, til tross for 30.000 utbetalt per måned i pensjon og nedbetalt bolig. Kommunale avgifter er det omtrent i alle kommunene nå for tiden. Særlig høyreorienterte kommuner med Høyre og Frp har klare prioriteringer at de som har mest fra før skal slippe en millimeter av formuesskatt. Så da blir det slik at det øker på avgiftssiden. Det er viktig med skatttaaa-lææætttta til de som har en del fra før av, vet du. Anonymkode: 1d72f...756 3 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet tirsdag kl. 15:11 #272 Skrevet tirsdag kl. 15:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I fjord var vel utbetaling onsdag hvis jeg husker rett Anonymkode: 97cd1...b15 Det heter ikke fjord. 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:22 #273 Skrevet tirsdag kl. 15:22 Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden): Det heter ikke fjord. Jo! Om vedkommende badet i en fjord på en onsdag da utbetalingen var så var det jo på en måte i "fjord" Anonymkode: 7d118...ad7 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:25 #274 Skrevet tirsdag kl. 15:25 Fikk mindre restskatt enn beregnet, så det var litt leit. Men greit nok, kun 10K mindre enn jeg antok. Anonymkode: 6b628...82c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:26 #275 Skrevet tirsdag kl. 15:26 Betalte inn litt over 8k i frivillig trekk, fikk igjen litt over 8k. Jeg var redd for skattesmell så jeg betalte inn noe ekstra, eller hadde jeg gått i null Anonymkode: cb029...1e6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:32 #276 Skrevet tirsdag kl. 15:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo et hardt liv å ha ca 30.000 utbetalt per måned som pensjonist og rett under 1 million kroner i formuesverdi. Alt dette er selvsagt Støre sin skyld for at du ikke har enda mer i en verden der de konservative fra høyresiden herjer og lager kriger og annet piss, slik som Putin og Trump. Trump er selvsagt kjent for å hjelpe minstepensjonister og sånne ting som MediCare. Lol. Jepp, sarkasme. Oss som ikke har nedbetalt bolig og er under 63 år har drøye 20.000 å se frem til når det gjelder minstepensjon som enslig, såkalt høy sats eller hva det heter. Regner med at det øker med 500 kroner maks nå innen juni, så da er man oppe i 20.500, altså ikke en gang 21.000 per måned. Jeg har lite å forsvare Støre med, men jeg vet hva slags høyreorientert skikkelse vi har som alternativ og det er det siste jeg vil ha. Du betaler for medisiner, ok, så du kvalifiserer ikke til å bli fritatt fra å betale egenandel. Ok det, du har litt cash ser det ut som. Tannlege går det an å få en viss behandling for hvis du mottar hjemmehjelp minst en gang i uka. Siden du IKKE gjør det, så ligger du tydeligvis greit an med tanke på helsa også. Men heldigvis holder venstresiden på å lage mer "universiell" tannhelse med egenandel nå snart, så du er velkommen når det er på plass, til tross for 30.000 utbetalt per måned i pensjon og nedbetalt bolig. Kommunale avgifter er det omtrent i alle kommunene nå for tiden. Særlig høyreorienterte kommuner med Høyre og Frp har klare prioriteringer at de som har mest fra før skal slippe en millimeter av formuesskatt. Så da blir det slik at det øker på avgiftssiden. Det er viktig med skatttaaa-lææætttta til de som har en del fra før av, vet du. Anonymkode: 1d72f...756 Nei, har ikkje utbetalt kr. 30 000 men omlag kr. 24 000 , innkluderer folketrygd, AFP, og måndtlig tjenestepensjon. Boligen ble betalt siste avdrag / gjeldsrenter den månaden ein fylte 62 år, men var i fast jobb til ein ble oppsagt v/ fylte 63 år gr. ordresvikt. saman mange andre seniorer. Har aldri vert statlige ansatt, og skjermet for permiteringer som m.a under pandemien etc. Dei fleste pensjoniser har tilsavrende fellesutgifter som dei fleste andre, og mange bor i eldre boliger som krever mye vedlikhold, og oppgardering. Det er alltid mye fokus på verdiøkningen på boliger, men liten fokus på utgiftsiden ved det å eie egen bolig. Mange pensjonister er fattige på penger, men har formue i boligen, men ein lever ikkje av bordkledningen, singelen på taket. Det er desv. mange av de yngre som ikkje har evne til å forstå at det koster også å eie egen bolig, og verdiøkningen samsvarer ikkje alltid med utgiftsiden. Anonymkode: b591a...7ff 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:45 #277 Skrevet tirsdag kl. 15:45 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, har ikkje utbetalt kr. 30 000 men omlag kr. 24 000 , innkluderer folketrygd, AFP, og måndtlig tjenestepensjon. Boligen ble betalt siste avdrag / gjeldsrenter den månaden ein fylte 62 år, men var i fast jobb til ein ble oppsagt v/ fylte 63 år gr. ordresvikt. saman mange andre seniorer. Har aldri vert statlige ansatt, og skjermet for permiteringer som m.a under pandemien etc. Dei fleste pensjoniser har tilsavrende fellesutgifter som dei fleste andre, og mange bor i eldre boliger som krever mye vedlikhold, og oppgardering. Det er alltid mye fokus på verdiøkningen på boliger, men liten fokus på utgiftsiden ved det å eie egen bolig. Mange pensjonister er fattige på penger, men har formue i boligen, men ein lever ikkje av bordkledningen, singelen på taket. Det er desv. mange av de yngre som ikkje har evne til å forstå at det koster også å eie egen bolig, og verdiøkningen samsvarer ikkje alltid med utgiftsiden. Anonymkode: b591a...7ff Sist jeg sjekket, så er 472.000 minus 117.000 rett under 30.000 utbetalt. Nå er det plutselig 24.000 utbetalt. Men du har fortsatt nedbetalt bolig som er verdt 7-sifret beløp for vi vet alle at "lignet formue" på ca 1 million betyr at du har mer enn det i primær bolig. Alle nedbetalte boliger med verdi opptil 10 millioner kroner er satt til 25% av beregnet markedsverdi. Uansett hvor mye du syter, så er det et faktum at du har flere millioner kroner i formue. Jeg blir alltid imponert hvordan den ekstreme høyresiden greier å vri dette til at de "formuende lider", mens folk som ikke eier en dritt skal visst bli leietakere resten av livet hos en kapitalistisk bolig-kakse faen som eier flere titalls boliger. Det som også er interessant er at disse formuende pensjonistene under scenarioet ditt har visst glemt (akkurat som du har) at dere har vokst opp i en sterk "sosialistisk" stat på 1960- og 1970-tallet der staten bygde boliger for slikk og ingenting og ga dem nærmest bort. Nå som det kapitalistiske faenskap har fått herje helt fritt siden slutten av 1980-tallet, så er det plutselig et "problem" i 2026 at de formuende pensjonistene har "mye utgifter" og sitter på flere millioner kroner i verdier likevel. Sist jeg sjekket er det fullt lov å selge boligen som "krever reparasjon", og heller kjøpe seg inn i splitter ny leilighet. Det er faktisk ikke meningen at folk på minst 80 år og eldre skal bo i "svær hus" med "betydelige vedlikeholdskostnader". Samfunnet rundt hjemmehjelp tjenester og annet er ikke organisert slik lenger. Dessverre er det du som ikke forstår at du faktisk har flere millioner kroner i formue, mens det finnes folk på rundt 62 - 63 år som ikke har en dritt og må se frem til en tragisk minstepensjon på rett over 20.000 kr per måned og av det skal man altså betale full leie til en bolig-kakse faen. Anonymkode: 1d72f...756 5 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:48 #278 Skrevet tirsdag kl. 15:48 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Betalte inn litt over 8k i frivillig trekk, fikk igjen litt over 8k. Jeg var redd for skattesmell så jeg betalte inn noe ekstra, eller hadde jeg gått i null Anonymkode: cb029...1e6 Du gikk i 0. Anonymkode: f1988...210 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:52 #279 Skrevet tirsdag kl. 15:52 Fikk i dag, samme gjorde samboer. Vi pleier å få sist! ☺️ håper de kommer fortløpende nå når jeg har sendt inn ☺️ Anonymkode: d8eef...81e 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:57 #280 Skrevet tirsdag kl. 15:57 AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 20.20): Jeg har hørt at de skal sende ut alfabetisk i år så dere med etternavn på A kan glede dere til mandag. Anonymkode: 00f46...523 Jeg har etternavn som begynner på A, men har ikke hørt noe ennå 🥴 Anonymkode: a0f0b...161
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå