Gå til innhold

Overgangsalder eller utbrent?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har «alle» symptomer på begge deler: Hjernetåke, alltid sliten, våkner om nettene får ikke til å sovne igjen, jobb kverner i hodet 24/7, går rundt og fryser hele dagen. Svetter hele natta, sur og irritabel mot alt og alle. Dette har pågått over lang tid, jeg kjenner ikke meg selv igjen. Periodevis har jeg også vært skikkelig svimmel.

Jeg har tatt opp med ledelsen at på jobb om det er mulig å få redusert ansvar. Rektor sier at han skal vurdere det til neste skoleår. Han sier jeg må ta en dag om gangen. Jeg spør hvordan det er mulig, all den tid en faktisk må planlegge.

Vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre. Grunnet medisiner jeg er avhengig av, kan ikke legen gi meg noe mot eventuelle overgangsplager. Men vet jo ikke en gang om det er det jeg plages mest av?

Nå er jeg så desperat etter fem timers søvn i flere netter, at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. 

Anonymkode: 5fb6a...db8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder får du bekreftet med en enkel blodprøve så start med de du.

Anonymkode: 5b51c...9ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sltid det vises på blodprøver heller. Kan tegn på overgangsalder starte hele 10 år før selve overgangsalderen slår ut. Ta en tur til legen, eller gynekolog. Gynekologer kan som regel mer enn fastlegen. Det er hjelp å få ☺️

Anonymkode: bf0f4...bfc

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Søvn er viktigst.

Prøv melatonin eller reseptbelagt medisin du blir søvnig av som ikke er avhengighetsskapende.

Snakk med legen.

Anonymkode: a2a60...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hos gynekolog. Fikk hormonspiral. Eneste hun kunne gjøre for meg.

Nå er det gått et halvt år, og hvis en ser bort fra mindre blødninger har alt annet vært konstant. Jeg har forsøkt psykolog, tidligere fastlege (eller fastlegens vikar, har fått ny fastlege nå) og gynekolog. Ingen kan (?) hjelpe meg. Eneste blodprøvene hos nye fastlegen slo ut på var mangel på vit d.

Jeg har knapt hatt en eneste sykedag på 10 år. Dette skoleåret har jeg tatt sykedager jevnlig. Ikke pga feber, men rett og slett for å sove ut og for å komme ajour på jobb. Det er så feil, jeg er fullstendig klar over det. Samtidig er det tidvis som om kroppen ikke henger sammen med hodet.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til de mulighetene du allerede har tenkt på, så er du jo midt i målgruppa for lavt stoffskifte, B12, og andre mangelsykdommer. 

Anonymkode: 586d3...131

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søvn er viktigst.

Prøv melatonin eller reseptbelagt medisin du blir søvnig av som ikke er avhengighetsskapende.

Snakk med legen.

Anonymkode: a2a60...5d1

Hva bør jeg skrive/ si til legen? Jeg har forklart tingene jeg har skrevet over. Jeg har perfekt blodtrykk og slike ting. Blodprøver viser lavt d vitamin, så tar tilskudd. Legen spør meg hva jeg tenker han skal gjøre. Jeg sier at jeg trenger hjelp, men at jeg ikke vet hva. Han sender meg til gynekolog. Jeg får spiral. Ingenting forandrer seg. Jeg går tilbake til legen. Han sier han ikke finner ut noe med meg, men med tanke på alderen min så er det nok overgangsalderen. Der kan han ikke gjøre mer enn gynekologen allerede har gjort.

Så da står jeg igjen da, med alle disse plagene. Helt uten å vite hvordan en skal overleve morgendagen. For slik føles det hver eneste dag.

I helgene sover jeg lenger. Jeg sover ofte middag også da. Jeg har ikke overskudd til noe sosialt. Jeg har lyst til å finne på ting, men jeg må prioritere søvn. Søvn og jobb i helgene. Kun jobb i ukene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og har nå vært sykmeldt i ett år pga overgangsalder og utbrenthet. For meg er det en kombinasjon. Jeg klarte ikke å jobbe mer pga veldig dårlig søvn, hjernetåke, dårlig stresstoleranse, angst, depresjon, konsentrasjonsvansker og en god del til. Symptomer på overgangsalder gjorde meg mer sårbar for utbrenthet. Jeg er gradvis tilbake i jobb nå. Men også jeg har opplevd problemer med tilrettelegging. For meg hjalp hormonbehandling, som jeg startet med for noen måneder siden. 

Jeg anbefaler deg å melde deg inn i en av Facebook- gruppene om overgangsalder. De har vært veldig nyttige for meg. Bruk søkefeltet aktivt der for å få opp tidligere innlegg om det du lurer på. Der står det også mye om at mange fastleger vet lite om overgangsalder, baserer seg på utdatert forskning på andre typer hormonbehandlinger enn de som gis i dag etc. Noen har som deg fått beskjed om at de ikke kan starte på hormonbehandling pga medisinering, andre årsaker etc. I en del tilfeller kan de det likevel, med egnede medisiner. Det viser seg også at ikke alle gynekologer er oppdatert. Jeg gikk privat. Skriv rett og slett «overgangsalder» i søkefeltet for Facebook- grupper, så finner du gruppene. Eller si fra hvis du trenger navn på gruppene, så skal jeg finne dem fram. I disse gruppene kan du også lese erfaringer fra de som er i samme situasjon som deg, der lege og gynekolog sier at de ikke kan bruke hormonbehandling. Det er også lavterskel for å legge inn innlegg selv. 

Anonymkode: 8aa8f...711

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke medisiner er det du ikke kan kombinere med østrogen? Siden du kan ha spiral?

Møkkasituasjon å være i. Jeg trodde jeg var blitt gal til slutt, og siden jeg var ung var det ingen som tenkte på overgangsalder for alle plagene. Ble oppdaget tilfeldig når jeg skulle ta celleprøve, og jeg vet ikke hvor jeg hadde vært nå uten hormonbehandling 🤯

Anonymkode: bbcd8...e16

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan være du er utbrent også, at en kort sykemelding hadde gjort susen, sånn at du får kommet deg litt ovenpå. Ta d-vitamin da, og støtter det med b12. Føler med deg.

Anonymkode: d3e54...c89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke alle får svaret der selv om de er i starten av overgangsalderen....men har alle symptomer.

Anonymkode: fc4f9...c25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du heller ikke bruke transdermale hormontilskudd (tas opp via huden) de er "snillere" enn feks hormontabletter. Kunne det være mulig med laveste dose på feks Lenzetto sprayen for å se?

Jeg går selv på hormoner (spray) + utrogestan. Det hjelper ikke 100%, men har lindret noe.  Har hatt sovemedisin utenom, Melatonin Teva 2 mg. Det tok 14 dager før virkningen kom. så vær tålmodig. Når jeg har tatt tabletten kommer døsigheten innen 20 min-ish og sovner greit. 

Anonymkode: c9786...263

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Be om sykemelding. 100% til å begynne med. Det er viktig å bremse i tide så du ikke ryker på en uopprettelig smell.

2. Melatonin for søvn. Men søvn kan også bli bedre av sykemelding, når kroppen slipper mye av stresset du står i.

3. Gynekolog med peiling på overgangsalder. Be om henvisning eller gå privat hvis du kan.

❤️

Anonymkode: 9cee4...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig likt ut med hvordan jeg hadde det før jeg startet på hormonplaster. Etter at jeg startet med det forsvant alle plagene, nesten med en gang. Men nå er søvnløsheten på vei tilbake. Våkner rundt kl.02/03 nesten hver natt. Har en travel hverdag med jobb og barn. Ene barnet har ekstra behov som krever mye oppfølging. Uten søvn blir jeg helt på felgen. Usikker på om det er relatert til overgangsalder eller utmattelse/start på utbrenthet. Vurderer å starte med melatonin for å se om det hjelper. 

Det er kommet et legemiddel på markedet som skal kunne hjelpe utelukkende på hetetokter. Tror det heter Veoza. Kanskje du kan høre med din gynekolog om dette er noe for deg, og evt andre preparater som ikke interagerer med dine andre medisiner.

Anonymkode: f2b0f...6c2

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig gjenkjennbart for meg også, særlig energitapet - jeg hadde ikke fullt så mange symptomer på perimenopause/begynnende overgangsalder men jeg gikk likevel til gynekolog (privat, Volvat) og fikk Lenzetto og Utrogestan. Det gjorde UNDERverker!! Er et nytt menneske.

Er nå 52, har gått på det ca ett år. Fremdeles månedlig bløding, fremdeles ingen hetetokter. Anbefaler hormoner på det varmeste. 

Anonymkode: 4e7d0...759

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fryser og svetter samtidig så ville jeg sjekket for  stoffskifte sykdom. 
Jeg er i overgangsalderen og har lavt stoffskifte samtidig og for et helvete.
Hele døgnet foregår dette og jeg blir gæren av det pluss alle andre symptomer som er sammenblandet overgangsalder/lavt stoffskifte 

Prøv å ta noen blodprøver å se om de finner ut av det. Føler med deg💜 K59

Anonymkode: 77d5c...b7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tull. Ingen blodprøve gjør noe annet enn å vise hormonnivået der og da og dette varierer etter hvor i menssyklusen man er, så ingen kan fastslå at man er i overgangsalderen. Dette i følge både min fastlege og min gynekolog. 

Anonymkode: 65b26...b6e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ingen garanti for å påvise det på prøver. Er man "heldig" blir det påvist. Er man uheldig er det fortsatt årsaken, bare ikke bevist.

Anonymkode: 8037d...29f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg skrive/ si til legen? Jeg har forklart tingene jeg har skrevet over. Jeg har perfekt blodtrykk og slike ting. Blodprøver viser lavt d vitamin, så tar tilskudd. Legen spør meg hva jeg tenker han skal gjøre. Jeg sier at jeg trenger hjelp, men at jeg ikke vet hva. Han sender meg til gynekolog. Jeg får spiral. Ingenting forandrer seg. Jeg går tilbake til legen. Han sier han ikke finner ut noe med meg, men med tanke på alderen min så er det nok overgangsalderen. Der kan han ikke gjøre mer enn gynekologen allerede har gjort.

Så da står jeg igjen da, med alle disse plagene. Helt uten å vite hvordan en skal overleve morgendagen. For slik føles det hver eneste dag.

I helgene sover jeg lenger. Jeg sover ofte middag også da. Jeg har ikke overskudd til noe sosialt. Jeg har lyst til å finne på ting, men jeg må prioritere søvn. Søvn og jobb i helgene. Kun jobb i ukene.

Her er det jo litt av hvert også. Lavt d-vitamen har jeg testet, da var jeg apatisk, farøvet alt overskudd og hadde veldig hjernetåke. Det var mist i barselpermisjon nr to... tilslutt glemte jeg også å gi barnet d-dråpene sine, og nøt at hun sov 2x2 t dupp ila dagen (ende hun var snart 1 år..) fordi jeg selv var helt utslitt. Husket ikke hvor lavt d-vit var, men måtte ta spnn 80 ug doser og kjente rimelig kjapt endring. Og da så jeg hvor skummel den mangelen var pga det kognitive som gjorde at jeg selv ikke så hva som skjedde. Så lavt d-vitamin er ikke å tulle med i det hele tatt. Den må du få orden på før du kan si så mye om alt annet. Da ER man utbrent. Jeg trodde jo bare det var naturlig med to små barn, masse amming osv... Var ikke naturlig. Ble et nytt menneske etter noen uker med høydose d-vitamin ja. Men føltes jo fullstendig utbrent.

Og, om du sover på ettermiddagene er det ikke rart du våkner om nettene. Om du har gjort slik en stund er jo døgnrytmen din greit krøllet til også. Du må slutte å sove på dagen, du må stå opp samme tid, også i helgene og legge deg til samme tid. Ville tenkt i retning av melatonin innledningsvis for å hjelpe med å få døgnrytmen på stell igjen. 

Disse tingene kan man ta tak i selv :) Mange har opplevd at når overgangsalderen nærmer seg må man bli nazi på skikkelig dørgnrytme, jeg er selv 44 og må nå stå opp tidlig i helger, nå kan jeg ikke sove ut lenger, da får jeg ikke sovne om kvelden og det forskyver seg nå langt utover i uka. Sånn var det ikke bare i fjor. Men da er det på tide å fikse det og akseptere at jeg er ansvarlig for en god døgnrytme, hele uka. Det funker som oftest veldig bra å stå opp eksakt samme tid hver dag. 

Anonymkode: 8037d...29f

AnonymBruker
Skrevet

Da må du tilbake til gynekologen og si ifra om at spiralen ikke funker. Du må også være dønn ærlig med fastlegen din om hvor dårlig du fungerer, og om han/hun ikke foreslår sykemelding så må du be om det selv. Ikke kjør deg selv så dypt ned i grøfta at du ikke kommer deg opp igjen ❤️

Jeg regner med jern, stoffskifte etc. er sjekket? 

Når du har d-vit mangel er det viktig å ta stor nok dose på tilskuddet. Ikke 10-20 mikrogram, det blir for lite.

Ei venninne av meg er klinisk ernæringsfysiolog og sier at mange nordmenn går med kronisk for lite d-vitamin. Dels fordi vi har mørketid, men også fordi referanseområdene og anbefalt dose for tilskudd er mye lavere her enn i mange andre land. Legen ser dermed bare at man ligge ti nedre del av referanseverdi, men så har man i realiteten en mangel. 

Og skulle dette vise seg å være overgangsalder, så utelukker ikke det at du er utbrent i tillegg. Så lytt til kroppens signaler og gjør det som må til for å ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 9cee4...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...