Gå til innhold

Kan en forelder endre samværsavtale alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samværsavtale signert i 2024 sier at mor i sommerferien skal ha 2 uker ferie og far skal ha resterende 6 (barneskolebarn). Mor har bestemt at hun nå vil ha halve sommerferien og far mener det ikke er riktig fordi samværsavtalen skal følges. Hvordan kan mor gå frem? Må hun i tingretten når man ikke er enig om fordeling av ferien? Gjelder ikke signert samværsavtale frem til det foreligger ny evnt. Endret avtale? 

Anonymkode: 3869c...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, avtalen gjelder til man er enige om en ny.

Anonymkode: f6a39...2e2

Skrevet

En av to parter i en avtale kan ikke endre avtalen på egenhånd nei. Da faller hele konspetet om avtaler bort.

Anonymkode: aed8f...b71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den siste begge har signert er den gjeldende. Vi har privat avtale så velger selv når vi endrer den, men den første ble laget og signert på FVK. Etter dette har vi bare gjort revisjoner selv.

Med et betent forhold med annen forelder, hadde jeg trolig krevd FVK konsultasjon for å revurdere punkter i avtalen. Og hadde jeg vært uenig med ex hadde jeg nektet å signere, og da må jo den andre gå til retten for å få til endringer.

Anonymkode: 407f2...90f

Skrevet

Hvis man vil endre samværsavtalen må man enten snakke med den andre parten og bli enig eller dra en tur på Familievernkontoret for å mekle om ny avtale. 

Anonymkode: e8d50...b3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at avtalen er kun gyldig så lenge begge parter er enige. Men opplevde selv at det var veldig vanskelig å få endret på den. Er vel en privatrettslig avtale..

Anonymkode: 3c1f9...76b

Skrevet

Far bør forholde seg til avtalen slik den er og si nei til endring.

Så får mor kontakte rette instanser selv dersom hun mener avtalen skal endres.

Anonymkode: 53770...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...