AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:29 #1 Skrevet tirsdag kl. 09:29 Hei! Jeg er 30 år og etter noen år med sykdom, så føler jeg at jeg begynner å få overskudd til å trene og være aktiv igjen. Problemet er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Sykdommen har gjort meg svært dvask og jeg har lite muskler igjen. Jeg har da jeg var yngre satt pris på å jogge ute, men dette kun om sommeren. Dette er noe jeg gjerne kunne begynt med igjen i det små når det verste av isen forsvinner. Jeg vil gjerne trene styrke også, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Det verste er nok at jeg etter sykdom og mye stillesitting er så utrent og svak at jeg ikke føler jeg klarer noe og at terskelen for å starte opp derfor virker så høy! Har noen tips eller erfaringer til meg? Anonymkode: 06d18...64c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:32 #2 Skrevet tirsdag kl. 09:32 Begynn på bunn, gå turer, på flatt og ulendt terreng. Først rolig så litt lenger for hver dag/uke/ hva enn du føler for. Ta litt styrketrening med kroppen som vekt, gå opp og ned av en kjøkkenstol noen ganger hvis du klarer å trå så høyt, eller start med trapp hvis det er vanskelig. Noen knebøy her og der, armhevinger mot veggen feks Alt hjelper Anonymkode: 4d30f...ecd 3 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:33 #3 Skrevet tirsdag kl. 09:33 Gå turer og benytt deg av spinning og romaskin. Anonymkode: a6718...dc7
Blingblingtahei Skrevet tirsdag kl. 18:29 #4 Skrevet tirsdag kl. 18:29 Tenker første svaret her var godt 😊 Begynn med gåturer, gjerne i terreng og motbakke, jo brattere jo mer muskler bruker du, også bra for kondisen. Kjøp inn en treningsstrikk og tren styrke med kroppsvekt først, enkelte øvelser som sittende roing, og bryst kan gjøres med strikk da jeg antar pullups og armhevinger blir for tungt i starten.. går også an å legge seg under bord eller noe solid som har en kant du kan holde i, også prøve å løfte deg selv opp, en fin start for pullups 😊 Mange byer ink min lille by har også treningsapparater ute det går an å benytte seg av, de er som regel enkle å bruke 😊 Ellers er kettlebell swing en fin øvelse for hele kroppen og kondisen 😊 har du en kettlebell kan du gjøre mange øvelser for hele kroppen
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:38 #5 Skrevet tirsdag kl. 18:38 Det er ikke så nøye hva du gjør, som at du tar det litt forsiktig i starten. Gjerne få på plass kjernemusulatur først: gjør noen minutter som babyer, ligg, krabbe, rulle, små løftebevegelser daglig i alt fra noen uker til noen måneder. Når du har kjernestyrken på plass er gåturer det neste og deretter er det fritt fram til å teste ut hvilke aktiviteter du trives best med der du er nå i livet. NB. Ikke undervurder korte spurter, kortvarig, intense styrkeøvelser og dans som aktivitet. Anonymkode: 2f312...30e 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:41 #6 Skrevet tirsdag kl. 18:41 Nybegynner styrkeløft program hjalp meg masse. Det har gjerne med at an airobiske øvelser gir mer energi etterpå, grunnet kroppen bruker for mye oxygen mens treningen pågår og da automatisk kompenserer med mer oxygen inntak etterpå. 😅 Men som andre sier her ovenpå, alt hjelper. Men i mitt tilfelle var dette det som hjalp. Jeg slet med kronisk utmattelse over flere år 😇 Anonymkode: 99b11...191
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:43 #7 Skrevet tirsdag kl. 18:43 Kontakt en Personlig Trener og få et opplegg tilpasset deg, din form, og dine mål? Anonymkode: e2be8...e9d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:48 #8 Skrevet tirsdag kl. 21:48 Jeg begynte på tabata. Kvinnegruppe. 1 gang i uka. Så gikk jeg til en turkasse. Ganske bratt opp. 1,8 km hver vei. Begynte å ta tida på meg selv på runden. Etterhvert prøvde jeg å jogge ned, gå raskt opp, deretter jogge litt oppover veksla med gåing. etter et halvårs tida begynte jeg å jogge på vei. 2-3 km først, der målet var å klare det uten å stoppe/gå. Jogga skikkelig rolig! Fart og distanse økte etterhvert sakte men sikkert. Året etterpå meldte jeg meg på et mosjonsløp med ei venninne. Spang mila på 59 minutter. Var sykt stolt! så start gradvis og kort. Logg gjerne treningen på f.eks Strava. Veldig motiverende! Lykke til! Anonymkode: 79078...230
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:04 #9 Skrevet tirsdag kl. 22:04 Kontakt Frisklivsentralen i kommunen og få en time hos fysioterapeut der. De har kompetanse og erfaring med å hjelpe. Støtter ellers å begynne forsiktig, gjerne bare gå i noen måneder, ev. med lette/enkler øvelser kun med egen kropp, ikke vekter/strikk på en god stund. Du sier ikke noe om hvilken sykdom du har hatt, men for noen sykdommer er det mye viktigere å ta det rolig enn med andre når man skal trene seg opp igjen. Derfor snakk med Frisklivsentralen. Anonymkode: 163a6...3ce 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:15 #10 Skrevet i går, 16:15 Jeg brukte appen Just Run (finnes flere av samme type) og slow jogging for å komme i form igjen etter sykdom, sammen med enkle øvelser hjemme. La på Pilates Reformer etterhvert. Den kombinasjonen har fungert veldig godt for meg! Tåler ikke høy intensitet så godt, så rolig lunte-løping og pilates har vært veldig bra 👌 Anonymkode: 89b99...b03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå