AnonymBruker Skrevet 5. mars #21 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 0.37): Etter 15 år i politiet har jeg valgt å slutte. Politiyrket KUNNE vært verdens beste jobb. Selve oppdraget er meningsfullt. Problemet er systemet rundt, som i økende grad binder oss på hender og føtter gjennom beslutninger fra ledelse og politikere som befinner seg langt unna den operative hverdagen. Jeg har jobbet hele karrieren min operativt. Da jeg startet for 15 år siden, var vi godt bemannet med flere politibiler ute på hvert vaktsett. Vi hadde tid til synlighet og forebygging; vise oss ute blant befolkningen. I dag er virkeligheten ofte at vi bare er én bil på vakt. All proaktiv jobbing er i praksis borte, og vi kjører som piska skinn fra hendelse til hendelse for å slukke branner. Oppdragsmengden øker, mens handlingsrommet blir mindre. Turnusbelastningen er betydelig. Mange tror politiet har gode hvileordninger slik andre turnusyrker ofte har. For mange operative er realiteten ubekvemme vakter tett i tett, lite reell restitusjon og et konstant beredskapspress over tid. I tillegg kommer den mentale belastningen. Over år møter man et stort volum av vold, ulykker og krevende skjebner. Det setter spor, enten man vil eller ikke. Samtidig blir vi færre ute i operativ tjeneste. Patruljene blir tynnere, mens kontorene og administrasjonen vokser. Flere ledernivåer. Flere mellomledd. Altfor ofte ser vi også dårlige ledere ansatt av andre dårlige ledere. Ikke sjelden er de langt unna den operative virkeligheten, og noen har lite eller ingen erfaring fra patruljetjeneste. Likevel er det nettopp disse som i økende grad legger premissene for hverdagen ute. Det er kanskje stygt sagt, men mange opplever at de svakeste faglig ender i lederroller, ofte med sterk trang til å vise handlekraft oppover i systemet. Selv når vi er for få folk og allerede drukner i arbeid, presses det gjennom nye pilotprosjekter og tiltak som legges på de samme, overbelastede operative ute. Motivasjonen ute i tjeneste er lavere enn jeg noen gang har sett den. Svært mange søker seg bort. Når belastningen øker, handlingsrommet strammes inn og lønnsnivået samtidig oppleves som svakt, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor. Kameraderiet er også reelt. For mange stopper karrieren ikke på grunn av kompetanse eller innsats, men fordi de ikke kjenner de rette folkene. Til deg som vurderer å bli politi: gjør det med åpne øyne. Snakk med folk som faktisk står i operativ tjeneste i dag. Spør om turnus, belastning og reelle karriereveier. Hvis du likevel tar steget, vil mitt klare råd være å ha en annen utdannelse å falle tilbake på. Og til kollegaer som vurderer det samme: vi er ettertraktet arbeidskraft der ute. Søk jobber! For min del var dette et rasjonelt valg. Anonymkode: 39346...e0e Det er veldig mange jobber som kunne vært supre men det skal kuttes over en lav sko, det skal driver rovdrift på ansatte og lønnen skal presses ned. Også snakker de om sykefravær? Hva med å starte med roten til sykefraværet? Men det skjer ikke.... Anonymkode: 6307d...1c8 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars #22 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er veldig mange jobber som kunne vært supre men det skal kuttes over en lav sko, det skal driver rovdrift på ansatte og lønnen skal presses ned. Også snakker de om sykefravær? Hva med å starte med roten til sykefraværet? Men det skjer ikke.... Anonymkode: 6307d...1c8 Arbeidslivet generelt er helt ødelagt, så klages det over at folk faller utenfor; blir sykmeldt. Bunnen skal berike toppen, slik er det lagt opp. Kapitalismen handler om å skyve penger oppover. Så har du kameraderiet i ledelse, rumpeslikker hverandre. Anonymkode: 1d1ee...e80 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni #23 Skrevet 3. juni Liker ikke politimenn. Har vært borti mange politimenn og mange er luringer. Har sex med mange damer gjennom jobben, både de de jobber med og offere 🤮 Anonymkode: 9f09d...f23
AnonymBruker Skrevet 3. juni #24 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 0.37): Og til kollegaer som vurderer det samme: vi er ettertraktet arbeidskraft der ute. Søk jobber! Anonymkode: 39346...e0e Vi er mange som har fått kollegaer fra politiet som ikke skjønner hva de gjør hos oss. Anonymkode: af871...c72
AnonymBruker Skrevet 4. juni #25 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er mange som har fått kollegaer fra politiet som ikke skjønner hva de gjør hos oss. Anonymkode: af871...c72 Det skjønner ikke vi heller, iom at vi aner ikke hvilken jobb det er snakk om. Anonymkode: 537c4...89e
AnonymBruker Skrevet 4. juni #26 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 23.33): Det er veldig mange jobber som kunne vært supre men det skal kuttes over en lav sko, det skal driver rovdrift på ansatte og lønnen skal presses ned. Også snakker de om sykefravær? Hva med å starte med roten til sykefraværet? Men det skjer ikke.... Anonymkode: 6307d...1c8 Jepp. Jeg jobber også i det offentlige, men i en annen etat. Det skjæres ned til beinet og de ansatte tynes så langt strikken rekker. Kollega er sykmeldt? Ingen vikar, ingen overtid - dere andre må bare «melde dere frivillig» til å gjøre arbeidsoppgavene som MÅ gjøres. 🙄 Selv om folk gråter på jobb. Merkelig at det blir sykmeldinger da. 🤪 Anonymkode: 3189d...37b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #27 Skrevet 4. juni Jobber i helse og ser akkurat det samme her. Det ansettes stadig nye ledere (i en pill råtten kommuneøkonomi), og den siste som ble ansatt nå, han godtok kun jobben på betingelse av at han fikk enda en under seg! Ingen kan svare på hva den personen egentlig skal gjøre, men den andre lederen vil bare ha en å lesse ting over på antar jeg. I mellomtiden sitter jeg i administrasjon betraktelig mye lengre ned på rangstigen og ser hvordan de ansatte piskes rundt i umenneskelige turnuser, men nok arbeid for to personer på hver eneste arbeidsliste, ingen pauser og overhodet ingen goder. Har også en nære meg i politiet og vet hvordan det foregår. Her lokalt har de en flott leder som ofte har vært i media for å fortelle "publikum" hvorfor ting er som de er. Pengene fås ikke, man skal stadig spare mer, og samtidig øker kriminalitet. Særlig skummelt er all den nye narkotikaen og alle de nye gjengene. Stadig yngre kriminelle som man har lite virkemidler ovenfor, stadig flere gjengangere som havner mellom alle stoler innen politi/ helse, stadig mer tung psykiatri, og nesten aldri mulighet til å bruke tvang. Politiet står fanget i midten uten mulighet til å gjøre stort, men får alle reaksjonene fra publikum som tror de ikke gjør noe med vilje. Helse får disse som burde vært innlagt på tvang i fanget og skal gå og se til at de tar medisiner. Her må de ansatte gå med stikkvest mange steder fordi det er så belastede brukere, og alarmen man har til trygghet (kollegavarsling) går ikke engang til riktig telefon, og når den kommer til kollega vises det ikke hvem som ringer 🙈 Det er blitt håpløst å være ansatt begge steder, og for hver endring de gjør blir det bare verre. Skjønner ikke hvor dette skal ende, men skjønner at folk flykter fra jobbene. Anonymkode: 64963...87d
AnonymBruker Skrevet 4. juni #28 Skrevet 4. juni Alle jobber på gølvet er misereable i dag. Gjelder ikke bare dette yrket. Eneste muligheten er å komme seg oppover i hierarkiet. Anonymkode: 654f6...323
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå