AnonymBruker Skrevet 2. mars #1 Skrevet 2. mars Etter 15 år i politiet har jeg valgt å slutte. Politiyrket KUNNE vært verdens beste jobb. Selve oppdraget er meningsfullt. Problemet er systemet rundt, som i økende grad binder oss på hender og føtter gjennom beslutninger fra ledelse og politikere som befinner seg langt unna den operative hverdagen. Jeg har jobbet hele karrieren min operativt. Da jeg startet for 15 år siden, var vi godt bemannet med flere politibiler ute på hvert vaktsett. Vi hadde tid til synlighet og forebygging; vise oss ute blant befolkningen. I dag er virkeligheten ofte at vi bare er én bil på vakt. All proaktiv jobbing er i praksis borte, og vi kjører som piska skinn fra hendelse til hendelse for å slukke branner. Oppdragsmengden øker, mens handlingsrommet blir mindre. Turnusbelastningen er betydelig. Mange tror politiet har gode hvileordninger slik andre turnusyrker ofte har. For mange operative er realiteten ubekvemme vakter tett i tett, lite reell restitusjon og et konstant beredskapspress over tid. I tillegg kommer den mentale belastningen. Over år møter man et stort volum av vold, ulykker og krevende skjebner. Det setter spor, enten man vil eller ikke. Samtidig blir vi færre ute i operativ tjeneste. Patruljene blir tynnere, mens kontorene og administrasjonen vokser. Flere ledernivåer. Flere mellomledd. Altfor ofte ser vi også dårlige ledere ansatt av andre dårlige ledere. Ikke sjelden er de langt unna den operative virkeligheten, og noen har lite eller ingen erfaring fra patruljetjeneste. Likevel er det nettopp disse som i økende grad legger premissene for hverdagen ute. Det er kanskje stygt sagt, men mange opplever at de svakeste faglig ender i lederroller, ofte med sterk trang til å vise handlekraft oppover i systemet. Selv når vi er for få folk og allerede drukner i arbeid, presses det gjennom nye pilotprosjekter og tiltak som legges på de samme, overbelastede operative ute. Motivasjonen ute i tjeneste er lavere enn jeg noen gang har sett den. Svært mange søker seg bort. Når belastningen øker, handlingsrommet strammes inn og lønnsnivået samtidig oppleves som svakt, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor. Kameraderiet er også reelt. For mange stopper karrieren ikke på grunn av kompetanse eller innsats, men fordi de ikke kjenner de rette folkene. Til deg som vurderer å bli politi: gjør det med åpne øyne. Snakk med folk som faktisk står i operativ tjeneste i dag. Spør om turnus, belastning og reelle karriereveier. Hvis du likevel tar steget, vil mitt klare råd være å ha en annen utdannelse å falle tilbake på. Og til kollegaer som vurderer det samme: vi er ettertraktet arbeidskraft der ute. Søk jobber! For min del var dette et rasjonelt valg. Anonymkode: 39346...e0e 8 4 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars #2 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Etter 15 år i politiet har jeg valgt å slutte. Politiyrket KUNNE vært verdens beste jobb. Selve oppdraget er meningsfullt. Problemet er systemet rundt, som i økende grad binder oss på hender og føtter gjennom beslutninger fra ledelse og politikere som befinner seg langt unna den operative hverdagen. Jeg har jobbet hele karrieren min operativt. Da jeg startet for 15 år siden, var vi godt bemannet med flere politibiler ute på hvert vaktsett. Vi hadde tid til synlighet og forebygging; vise oss ute blant befolkningen. I dag er virkeligheten ofte at vi bare er én bil på vakt. All proaktiv jobbing er i praksis borte, og vi kjører som piska skinn fra hendelse til hendelse for å slukke branner. Oppdragsmengden øker, mens handlingsrommet blir mindre. Turnusbelastningen er betydelig. Mange tror politiet har gode hvileordninger slik andre turnusyrker ofte har. For mange operative er realiteten ubekvemme vakter tett i tett, lite reell restitusjon og et konstant beredskapspress over tid. I tillegg kommer den mentale belastningen. Over år møter man et stort volum av vold, ulykker og krevende skjebner. Det setter spor, enten man vil eller ikke. Samtidig blir vi færre ute i operativ tjeneste. Patruljene blir tynnere, mens kontorene og administrasjonen vokser. Flere ledernivåer. Flere mellomledd. Altfor ofte ser vi også dårlige ledere ansatt av andre dårlige ledere. Ikke sjelden er de langt unna den operative virkeligheten, og noen har lite eller ingen erfaring fra patruljetjeneste. Likevel er det nettopp disse som i økende grad legger premissene for hverdagen ute. Det er kanskje stygt sagt, men mange opplever at de svakeste faglig ender i lederroller, ofte med sterk trang til å vise handlekraft oppover i systemet. Selv når vi er for få folk og allerede drukner i arbeid, presses det gjennom nye pilotprosjekter og tiltak som legges på de samme, overbelastede operative ute. Motivasjonen ute i tjeneste er lavere enn jeg noen gang har sett den. Svært mange søker seg bort. Når belastningen øker, handlingsrommet strammes inn og lønnsnivået samtidig oppleves som svakt, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor. Kameraderiet er også reelt. For mange stopper karrieren ikke på grunn av kompetanse eller innsats, men fordi de ikke kjenner de rette folkene. Til deg som vurderer å bli politi: gjør det med åpne øyne. Snakk med folk som faktisk står i operativ tjeneste i dag. Spør om turnus, belastning og reelle karriereveier. Hvis du likevel tar steget, vil mitt klare råd være å ha en annen utdannelse å falle tilbake på. Og til kollegaer som vurderer det samme: vi er ettertraktet arbeidskraft der ute. Søk jobber! For min del var dette et rasjonelt valg. Anonymkode: 39346...e0e I PIT (IT tjeneste)? En tar også inn folk som har nedsatt funksjonsevne, som kanskje forklarer noe; det som gjelder er om en er sikkerhetsklarert, og ikke har den type diagnoser og tilstand som er egnet til å utgjøre en risiko for politiet 😊 Anonymkode: 8c51d...b8f
AnonymBruker Skrevet 3. mars #3 Skrevet 3. mars Høres veldig ut som en hvilken som helst turnusjobb, og egentlig firmaer generelt fortiden altså…? Anonymkode: 1d85b...ed8 5 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars #4 Skrevet 3. mars Høres ut som mange andre bransjer dessverre. Mennesker er pillråtne og ansetter ikke etter egalitære prinsipper, men hellere eget forhold til vedkommende. Skulle ønske vi kunne kutte ut mesteparten av ledelsen og mellomledelsen, for disse er bare parasitter som suger livskraften ut av samfunnet. Anonymkode: 13061...143 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #6 Skrevet 3. mars Snabeltann skrev (2 minutter siden): Kunne skrevet samme tekst om læreryrket også… Spar oss. Anonymkode: 537c4...89e 4 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars #7 Skrevet 3. mars Tips for å bli tatt seriøst: ikke la KI generere hele teksten for deg. Jeg orker ikke å lese innlegg som fremstår som åpenbart KI-generert. Man merker det på språket. Anonymkode: 1bb9e...76d 7
Abra Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars Kan ikke politifolk gå av med pensjon tidligere? Må da være flott det?
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Skrevet 3. mars Høres ut som vi må sparke 1000 politibetjenter så vi kan ansette 50 direktører som finner ut hvorfor dette skjer. Anonymkode: 1b8d8...02b 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars #11 Skrevet 3. mars Abra skrev (17 minutter siden): Kan ikke politifolk gå av med pensjon tidligere? Må da være flott det? Ikke nå lenger. Anonymkode: 03869...b04
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tips for å bli tatt seriøst: ikke la KI generere hele teksten for deg. Jeg orker ikke å lese innlegg som fremstår som åpenbart KI-generert. Man merker det på språket. Anonymkode: 1bb9e...76d Teksten var helt fin å lese. Over til det som faktisk er trådens tema: Veldig synd at dette er hverdagen i politiet. Politiet har ikke råd til å miste dyktig personell, men håper politikerne forstår alvoret og tar tak i utfordringene. Ønsker deg lykke til i ny jobbhverdag TS, og godt å høre politifolk er ettertraktet på arbeidsmarkedet. Anonymkode: 62f85...aa2 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars Tror ingen med vettet i behold vil bli politi.Jeg kan ikke fordra henleggelsesetaten. Anonymkode: 0e823...e77
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars Og folk lurer på hvorfor ikke politiet kan komme når de ringer? Og tiltross for en administrasjon som aldri har vært større blir de aller fleste vinningslovbrudd henlagt? 🙄 Anonymkode: 4348c...890
AnonymBruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tips for å bli tatt seriøst: ikke la KI generere hele teksten for deg. Jeg orker ikke å lese innlegg som fremstår som åpenbart KI-generert. Man merker det på språket. Anonymkode: 1bb9e...76d Jeg er ikke TS... Hvorfor mener du dette er KI? Jeg kunne fint ha skrevet en lignende tekst, og det er litt dumt at hvis man sånn nogenlunde kan formulere seg så tror folk at teksten er KI-generert. Anonymkode: 1570c...5a3 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars Slik er vel arbeidslivet generelt, helt ødelagt. Dårlig ledelse er også et kjempeproblem. Det beste er faktisk å holde seg unna arbeidslivet. Anonymkode: 1d1ee...e80 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror ingen med vettet i behold vil bli politi.Jeg kan ikke fordra henleggelsesetaten. Anonymkode: 0e823...e77 Derfor bør vi ha politi som har nok og riktige ressurser. Anonymkode: 62f85...aa2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #18 Skrevet 5. mars Jeg kunne aldri blitt politi. Anonymkode: 9f09d...f23
AnonymBruker Skrevet 5. mars #19 Skrevet 5. mars Skrev ikke du det samme om helseyrker for noen uker tilbake? Anonymkode: ea57f...3bc
AnonymBruker Skrevet 5. mars #20 Skrevet 5. mars Sånn er livet uansett hvor man jobber. Anonymkode: 40589...29c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå