Gå til innhold

Datteren min er ikke snill mot venner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg får helt vondt i magen når jeg ser hvordan datteren min behandler vennene sine. Hun er rett og slett slem. Hun er ikke sånn hjemme, eller mot søsken. Hun går bare i andre klasse, men føler at vennene hennes er mye snillere og mer fleksibel sosialt. Hun er veldig populær, og det er nok ikke helt heldig. Da hun var tre år var hun på BUP og ble utrederdet for autisme. Hun fikk ikke diagnose, men jeg klarer ikke å legge dette helt fra meg. Hun klarer ikke å vise empati hvis noen slår seg, eller er lei seg. Men hun er veldig snill når det kommer til å gjøre konkrete tjenester, som for eksempel å hente noe for meg. 

Anonymkode: 6c90d...e49

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, plageånder har som regel lite empati. Det går nok helt sikkert bra for henne siden hun er populær, men du bør nok anstrenge deg litt for å lære henne hvordan hun skal opptre sosialt og ikke plage andre. 

Anonymkode: 97770...bf8

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, plageånder har som regel lite empati. Det går nok helt sikkert bra for henne siden hun er populær, men du bør nok anstrenge deg litt for å lære henne hvordan hun skal opptre sosialt og ikke plage andre. 

Ja, det er klart jeg gjør. Problemet er at hun ikke skjønner det. Til og med det å si hei tilbake til folk. Hun ser ikke poenget med det. For som hun sier så har det jo snakket sammen i går/nylig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så datteren din er 7 år? Vær litt tålmodig med henne. Høres kanskje mer ut som at hun ikke har blitt lært sosiale spille regler. Det er foreldre som må lære barna sine det. Selv om søskenene hennes har lært det betyr ikke det at hun lærer på samme måte som dem. Du burde nesten være tilstede og observere henne i møte med andre barn. Så du kan veilede henne og gi henne noen nøkler. 

Anonymkode: baa8f...126

• Liker 4
Skrevet

Be om en ny vurdering hvis du mistenker autisme(asperger).

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Amy71 skrev (13 minutter siden):

Be om en ny vurdering hvis du mistenker autisme(asperger).

Ja, jeg har jo mistanke om asperger for språklig og evnemessig er hun normalt god. Men må komme til noen som skjønner jenter med ASF.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om din datter er på spekteret eller ikke, så er det din jobb å veilede henne. Jeg har brukt mye tid på mitt barn for å fortelle han at " det du gjør nå, sårer andre" eller "når du gjør sånn, ønsker ikke andre å være sammen med deg". Samtidig som jeg gir forslag til løsninger på hvordan han kan nærme seg andre. I dag er han en relativt godt fungerende ung mann. Det har vært krevende, men om jeg ikke hatt tatt foreldrerollen min, hadde det ikke gått bra med han. Min sønn har mangelfull empati, han har de vi kaller tillært empati og det tar mye lenger tid å øve for disse barna. De blir ofte misforstått. Du har en jobb å gjøre. 

Anonymkode: 6b571...816

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Uansett om din datter er på spekteret eller ikke, så er det din jobb å veilede henne. Jeg har brukt mye tid på mitt barn for å fortelle han at " det du gjør nå, sårer andre" eller "når du gjør sånn, ønsker ikke andre å være sammen med deg". Samtidig som jeg gir forslag til løsninger på hvordan han kan nærme seg andre. I dag er han en relativt godt fungerende ung mann. Det har vært krevende, men om jeg ikke hatt tatt foreldrerollen min, hadde det ikke gått bra med han. Min sønn har mangelfull empati, han har de vi kaller tillært empati og det tar mye lenger tid å øve for disse barna. De blir ofte misforstått. Du har en jobb å gjøre. 

Anonymkode: 6b571...816

Ja, jeg jobber mye med det. Problemet er at hun ikke skjønner det, og det får dessverre ikke noen konsekvenser sosialt. Så da gir det liten mening for henne å endre på noe.

Skrevet

Har du prøvd rollespill? Altså, at du spiller henne, og at hun skal si noe om hvordan hun føler det (at hun skal late som hun er "Ella" (et navn på en venninne) )

Skjønner hun det ikke, altså, har hun ikke forutsetninger for å ta det inn, eller bryr hun seg ikke/ser ikke poenget? Det er ganske stor forskjell på det. Altså, enten forstår hun overhodet ikke hva du snakker om, eller så tenker hun at det ikke er viktig for henne, så da er det ikke viktig for andre heller og ikke noe hun trenger å tenke på?

Anonymkode: fd8e0...daf

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, jeg har jo mistanke om asperger for språklig og evnemessig er hun normalt god. Men må komme til noen som skjønner jenter med ASF.

Hva er årsakene til at du mistenker det? 

Det er forholdsvis uvanlig at barn med Asperger er sosialt populære, også i så lav alder. 

Anonymkode: 0f5df...540

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd rollespill? Altså, at du spiller henne, og at hun skal si noe om hvordan hun føler det (at hun skal late som hun er "Ella" (et navn på en venninne) )

Skjønner hun det ikke, altså, har hun ikke forutsetninger for å ta det inn, eller bryr hun seg ikke/ser ikke poenget? Det er ganske stor forskjell på det. Altså, enten forstår hun overhodet ikke hva du snakker om, eller så tenker hun at det ikke er viktig for henne, så da er det ikke viktig for andre heller og ikke noe hun trenger å tenke på?

Anonymkode: fd8e0...daf

Takk for råd! Jeg har ikke prøvd rollespill helt konkret, men sier ofte hvordan hadde du følt det hvis noen gjorde/sa det samme til deg. Men det virker som hun ikke klarer å sette seg inn i det. Hun pleier å svare at det det hadde gått helt fint. Når noen slår seg eller er lei seg, så forholder hun seg ikke til det. Jeg har lært henne noen fraser hun kan si i sånne situasjoner, men det er sjeldent hun bruker de.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men det kommer alltid til et punkt der plageånder ikke lenger er så populære, tvert imot. Jeg hadde vært dypt bekymret.

Anonymkode: 289c3...345

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er årsakene til at du mistenker det? 

Det er forholdsvis uvanlig at barn med Asperger er sosialt populære, også i så lav alder. 

Anonymkode: 0f5df...540

På grunn av at hun ikke forstår mye av det sosiale. Hun var også veldig sent ute med rollespill og symbollek er hun fremdeles dårlig på. Hun klarer ikke å vise empati. Det synes jeg alltid har vært påfallende, ser at vennene hennes viser empati. Hun blir også helt utslitt etter å ha vært sosial, og blir har stort behov for egentid.  Hun sier sjeldent hei tilbake, da hun ikke skjønner meningen med det. Hun var veldig lite populær i bhg, da hun ikke mestret leken. Men så skjedde det er skifte da hun begynte på skolen, og nå er hun en som mange vil være sammen med. Jeg opplever at hun blir sett på som tøff/kul, og hun trives best med andre jenter som er like. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er klart jeg gjør. Problemet er at hun ikke skjønner det. Til og med det å si hei tilbake til folk. Hun ser ikke poenget med det. For som hun sier så har det jo snakket sammen i går/nylig.

Har også andreklassejente og det er mer normalen enn unntaket at de ikke svarer hei tilbake. Hadde ikke lagt noe i dette. 
Jeg fortsetter å minne min på at når noen sier hei svarere man hei tilbake - hver eneste gang det skjer (daglig). Regner med det går inn til slutt.

Har hun empati med dyr eller er den helt manglende der og?

Jeg tenker det kan være naturlig at du tar opp bekymringen din med helsesykepleier på skolen for å få litt innspill.

Anonymkode: 26ab2...25d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det kommer alltid til et punkt der plageånder ikke lenger er så populære, tvert imot. Jeg hadde vært dypt bekymret.

Anonymkode: 289c3...345

Ja, det tenker jeg også. Vil kanskje ikke kalle henne en plageånd, da hun ikke er en som oppsøker andre for å være slem. Men hun sier ting til venner som de blir lei seg for. For eksempel i går da hun hadde med seg en venn hjem sa hun følgende: Hvorfor stiller du så mange spørsmål/Hvorfor sitter du så nærme meg/i morgen vil jeg ha med "annen jente sitt navn" med hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også andreklassejente og det er mer normalen enn unntaket at de ikke svarer hei tilbake. Hadde ikke lagt noe i dette. 
Jeg fortsetter å minne min på at når noen sier hei svarere man hei tilbake - hver eneste gang det skjer (daglig). Regner med det går inn til slutt.

Har hun empati med dyr eller er den helt manglende der og?

Jeg tenker det kan være naturlig at du tar opp bekymringen din med helsesykepleier på skolen for å få litt innspill.

Anonymkode: 26ab2...25d

God å høre det! Hun har vært i BUP allerede. Opplever egentlig at det er lite kunnskap om jenter med autisme. Hun er veldig glad i hest og ridning. Men hun kan for eksempel late som de skal få mat/godt, og le når det ikke er noe mat i hånden, og hesten blir skuffet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

God å høre det! Hun har vært i BUP allerede. Opplever egentlig at det er lite kunnskap om jenter med autisme. Hun er veldig glad i hest og ridning. Men hun kan for eksempel late som de skal få mat/godt, og le når det ikke er noe mat i hånden, og hesten blir skuffet. 

😬😧

Anonymkode: e18a2...4c9

• Liker 2
Skrevet

Hun er 7 år. Barn er selvsentrerte. De sier unnskyld fordi de har fått beskjed om det.

Hun et kanskje ikke like til stede på noen sosiale koder som venninnene, men her går utviklingen i rykk og napp.

Anonymkode: 8171e...b1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ble ting som dette nevnt hos BUP? 

For øvrig kan du lese deg opp på de ulike former for empati (kognitiv, affektiv osv). Kanskje vil du klare å identifisere hvilken hun besitter mest av, og hvilke som er manglende. 

Anonymkode: aeca8...4d1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for tipset, det skal jeg gjøre. Ikke dette konkrete eksempelet, for hun var ikke i nærheten av hester da. Men jeg fortalte at hun ikke viste empati, til forskjell fra lillebror. Har alltid reagerte på det, men har noen ganger tenkt at kanskje det er lillebror som er spesielt god på det. Han er også mye bedre til å leke, så det er han som lærer henne å leke rollelek og symbollek. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...