Gå til innhold

Valper skal ikke være alene......?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor skal de være ved barnehagelevering? Legetime? Tannlegetime? Ukeshandelen? Frisørtime, foreldresamtale, turntrening, fotballtrening, familiebursdag og så videre. De er jo alene om de er i bilen også. Beklager min autistiske tankegang som ikke evner å se hva "måte" i "alt med måte" egentlig betyr..?

Anonymkode: f4764...857

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at valpen skal lære å være alene. Først veldig kort tid, så økes tiden.

Av en eller annen grunn er det veldig akseptert at hunder som ikke kan være alene, kan likevel være alene i bilen.
Hvorfor det er bedre enn å være alene hjemme vet ikke jeg.
Er skikkelig lei meg på vegne av hunder som ligger i små trange hundebur gjerne hele dager mens eieren er på jobb. Det er overhodet ikke mulig å reise seg - strekke seg - eller legge seg et annet sted. Og da snakker vi ikke om små hunder, dette er gjerne jaktgolden, BC’er, maller osv - Kanskje dette er en måte å lære høyaktive hunder å være rolige ?

Anonymkode: e7596...262

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er vel at valpen skal lære å være alene. Først veldig kort tid, så økes tiden.

Av en eller annen grunn er det veldig akseptert at hunder som ikke kan være alene, kan likevel være alene i bilen.
Er skikkelig lei meg på vegne av hunder som ligger i små trange hundebur gjerne hele dager mens eieren er på jobb. Det er overhodet ikke mulig å reise seg - strekke seg - eller legge seg et annet sted. Og da snakker vi ikke om små hunder, dette er gjerne jaktgolden, BC’er, maller osv - Kanskje dette er en måte å lære høyaktive hunder å være rolige ?

Jeg synes også det er rart, men det er gjerne hundene selv som godtar å ligge i bilen selv om de har separasjonsangst om de blir forlatt alene hjemme. Jeg har hørt om mange hunder som ikke takler å være alene hjemme, men som likevell kan ligge lenge i bilen uten problemer. Når det er sagt håper jeg ikke det er så sykt mange som lar hundene sine ligge i bilen hele arbeidsdager. Ikke bare er det trangt, store deler av året er det også for varmt eller for kaldt til å ligge i bil 🤔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvor skal de være ved barnehagelevering? Legetime? Tannlegetime? Ukeshandelen? Frisørtime, foreldresamtale, turntrening, fotballtrening, familiebursdag og så videre. De er jo alene om de er i bilen også. Beklager min autistiske tankegang som ikke evner å se hva "måte" i "alt med måte" egentlig betyr..?

Man planlegger det å få en valp.

Man tar ut all ferie og avspasering for å få mye tid hjemme. Man trener på å være alene hjemme fra første stund, og tilrettelegger for kortest mulig periode alene i starten, enten det betyr at en partner handler og tar barnehagen, eller man prøver å værende effektiv man kan, mens valpen er igjen hjemme på et område den ikke kan herpe, eller mens valpen er igjen hjemme med et faniliemedlem eller en venn.

Å få valp er som å få et lite barn, så man må nesten planlegge godt for å få en hund som blir trygg og god. 

Frisørtimen tas selvsagt før valpen hentes, samme med alt annet som ikke _må_ skje akkurat de første ukene. 

Anonymkode: 0dc9a...3e3

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok med valpen.. Han kunne fint sitte noen min under levering eller henting. (Det gikk fort å hente barnet når han visste at valpen ventet i bilen 😉). Tok dette som en del av miljøtrening, han fikk gå rundt på parkeringen, snuse og tisse, så han var sliten. 

Pluss at valper har ofte litt "valpelisens". De får liksom lov til å være med her og der. Pluss at man må planlegge.. Skulle jeg handle og set tok tid, så luftet jeg valpen, lekte med den og gikk en liten runde, sånn at han var sliten og sov når jeg var på butikken. 

Anonymkode: 755db...cb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Planla at jeg hadde ferie når valpen kom, slik at vi fikk god tid på tilvenning. Unnlot da å avtale andre timeavtaler e.l. i en liten periode. Ang. fotballtreninger og slik så enten høre om barnet kan sitte på med noen en liten periode, eller ta med valpen. Ukeshandling som jeg regnet med tok litt lengre tid så ventet jeg til mannen kom hjem evt et av barna var hjemme.
Det viktigste er å tilvenne valpen gradvis fra starten slik at den ikke blir redd for å bli igjen alene hjemme, mange sliter med dette. Startet med å stå utenfor døra noen sekunder til å øke gradvis, og plutselig går slike ærender lettere og lettere. Helt sikkert forskjell på hundene også, noen går det lekende lett med mens andre trenger mer tilvenning.

Anonymkode: 8752b...e6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bør vel ha tenkt gjennom hvordan man løser det med valp på lik linje som med barn.

Dette er et ansvar man tar på seg.

Anonymkode: fde72...ca7

• Liker 5
Skrevet

Ang det å ha hunden alene i bilen så blir det ofte nevnt fordi en valp som ikke har lært seg å være hjemme alene i huset ikke kan etterlates der. Hvis den blir satt alene før den er trent til det, så kan den bli redd og hjemme alene-treningen havner da bakover og blir enda vanskeligere.

Men vi har nå en livsstil som gjør at noen ganger må hunden være alene, om så bare fordi vi skal i butikken eller hente barn i barnehagen. Når man ikke har noe annet valg enn at hunden må være alene, så er det bedre at den er alene i bilen slik at man ikke ødelegger hjemme alene-treningen i huset.

I tillegg er en del valper slik at de raskere venner seg til å være alene i bilen enn i huset, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. 

• Liker 1
Skrevet

Man ville ikke latt en baby være alene under disse aktivitetene heller?

Dette må man planlegge for, og enten ha noen som er hjemme med valpen mens man gjør alle disse tingene, ta med valpen på disse aktivitetene, eller droppe å gjøre disse tingene - helt til valpen er trygg og har lært seg å være hjemme alene. 
For noen tar det tre måneder, for noen tar det et år. 

Kan man ikke tilrettelegge for dette så lenge valpen trenger det, så passer det ikke å få valp helt enda. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (37 minutter siden):

Man ville ikke latt en baby være alene under disse aktivitetene heller?

Dette må man planlegge for, og enten ha noen som er hjemme med valpen mens man gjør alle disse tingene, ta med valpen på disse aktivitetene, eller droppe å gjøre disse tingene - helt til valpen er trygg og har lært seg å være hjemme alene. 
For noen tar det tre måneder, for noen tar det et år. 

Kan man ikke tilrettelegge for dette så lenge valpen trenger det, så passer det ikke å få valp helt enda. 

Det blir for dumt å sammenligne en baby med en hund. Jeg er med på at man skal tilrettelegge, men en 8 uker gammel valp er ikke lik en 8 uker gammel baby. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er jo hvorfor man planlegger nøye når man anskaffer seg en valp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det blir for dumt å sammenligne en baby med en hund. Jeg er med på at man skal tilrettelegge, men en 8 uker gammel valp er ikke lik en 8 uker gammel baby. 

Ikke helt nei, men 8-10 uker gammel valp er som en 1,5-2 åring. Så fortsatt baby, og fortsatt ikke gammel nok til å være alene. 

Anonymkode: a58a0...1c7

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er separasjonsangst, noe annet er hva valpen kan finne på mens du er borte. Rasene er jo forskjellige. Noen kan helt sikkert rasere huset om de vil🥴

Vi fikk valp i høst og da ble det mye hjemmekontor. Vi lot den være alene litt og litt, først bare ut døra for å hive søpla, etter hvert en snartur på butikken, og når den var 5-6 måneder opp mot en time eller to. Nå kan vi være borte i flere timer. Han legger seg bare til å sove eller kose med lekene sine. Stor og mild rase, finner ikke på så mye sprell. Har f.eks. aldri spist på sko eller møbler. Har aldri brukt bur. Men er nøye på hva som ligger tilgjengelig i hundehøyde. 

Anonymkode: d2f3f...47a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en sånn hund. Og jeg syns jo ikke det er så veldig rart. Når jeg hadde han med rundt som liten, så fikk han jo nemlig så korte perioder alene i bilen at han ble vant til det, på en måte jeg ikke klarte å få til hjemme. Jeg gikk ut fra førersetet, rundt bilen og tok ut hunden. I begynnelsen 3-4 sekunder. Gradvis litt og litt lenger. En snartur innom butikken for å kjøpe melk mens hunden var igjen i bilen. 3 minutter. Etter hvert treninger. Noen få minutters pause i bilen når han var sliten, så da lærte han seg til at det var godt å få komme dit å slappe av. Så når jeg skal noe sted, er han med i bilen eller har pass. Og han har selvfølgelig mulighet til å reise seg, snu seg og strekke seg. Stort sett finner jeg han sovende i bilen når jeg kommer tilbake. Og jeg har sensor og temperaturregulering. Er det ideelt? Nei. Unngår jeg for lange dager? Ja. Er det bedre enn at han er hjemme? Absolutt. Og nå når vi faktisk trener på å være hjemme alene, er det utrolig viktig at han ikke er lenger hjemme alene enn han takler. Foreløpig er det 10-15 minutter, fordi jeg skynder meg utrolig langsomt for å ikke trigge redselen som ligger i ham i utgangspunktet.  

Jeg kunne gjort akkurat det samme hjemme fra start, men på det tidspunktet hadde jeg ingen erfaring med valper som hadde anlegg for å utvikle separasjonsangst. Valpene jeg hadde tidligere, fant seg i å være alene noen snarturer ganske kjapt. De ble aldri redde for det, så det lå ikke så langt framme i bevisstheten min. 

Anonymkode: 72c38...ce6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å være alene med valp siden de ikke skal være alene overhodet før de er helt trygge på det, og det er mange steder de ikke er velkomne. 

Vi er to og kan jobbe mye hjemmefra så det er da overkommelig. Ellers må man nesten alliere seg med et familiemedlem, venn, nabo f.eks. 

Anonymkode: 80d94...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg som singel rett og slett ikke kan skaffe meg hund før jeg blir pensjonist. Trist, for det hadde vært så hyggelig å hatt selskap av en hund, men det går ikke nå.

Anonymkode: b75dc...54b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker så enkelt som at jeg går fra henne minst mulig utenom jobb. Hun har derfor vært med i bilen på små ærend, besøk, kjøretur- mest mulig, helt fra start. Hun liker seg i bil og løper til døren om jeg spør om hun vil kjøre. 

Det er bedre enn å være alene hjemme fordi hun ser ting i bilen. Hun får inntrykk mens hun venter på meg. Jeg hadde bur baki, og når jeg gikk utav bilen åpnet jeg buret sånn at hun kunne røre på seg i bagasjerommet. Det er en liten hund, så hun brukte utsiden til å tygge på en liten godbit eller tyggeleke, kikke litt ut på folk, også la hun seg inn i buret når hun ville hvile. Jeg går aldri fra henne lenge, og aldri settes bilen i varme med henne inni selvfølgelig. 

Hvis alternativet er at hunden blir forlatt hjemme for alt du nevner så synes jeg ikke du egentlig har tid til å ha hund, eller i det minste bør prioritere å ta den med alle steder mulig selv også. 

Anonymkode: f66a4...969

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker så enkelt som at jeg går fra henne minst mulig utenom jobb. Hun har derfor vært med i bilen på små ærend, besøk, kjøretur- mest mulig, helt fra start. Hun liker seg i bil og løper til døren om jeg spør om hun vil kjøre. 

Det er bedre enn å være alene hjemme fordi hun ser ting i bilen. Hun får inntrykk mens hun venter på meg. Jeg hadde bur baki, og når jeg gikk utav bilen åpnet jeg buret sånn at hun kunne røre på seg i bagasjerommet. Det er en liten hund, så hun brukte utsiden til å tygge på en liten godbit eller tyggeleke, kikke litt ut på folk, også la hun seg inn i buret når hun ville hvile. Jeg går aldri fra henne lenge, og aldri settes bilen i varme med henne inni selvfølgelig. 

Hvis alternativet er at hunden blir forlatt hjemme for alt du nevner så synes jeg ikke du egentlig har tid til å ha hund, eller i det minste bør prioritere å ta den med alle steder mulig selv også. 

Å være borte fra en valp en hel arbeidsdag er jo altfor mye...?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (7 minutter siden):

Å være borte fra en valp en hel arbeidsdag er jo altfor mye...?

Vi var aldri det når hun var valp. Jeg hadde jobb som tilkallingsvikar og kunne sette meg opp på kveld/ helg når mannen var hjemme. Jeg mente generelt at hun var med på alt fra start, vant til bil, for å slippe å være alene mer enn nødvendig. Formulerte meg litt dårlig der. 

Hun er godt voksen, og vi gjør det fortsatt likt, men vente henne til det fra start. 

AnonymBruker
Skrevet

Man må planlegge, eller ha en livssituasjon forenlig med hund. Det er ingen menneskerett å ha hund. 

Jeg har enten hatt de med på jobb (alltid hatt jobb hvor jeg kan ha med hund) selve alenetreningen har løst seg greit ved at jeg alltid har hatt voksne hunder når jeg har hatt valper. (På linje med mange andre ting som løser seg selv ved å ha voksen sammen med valper🤣) Har de stort sett med i bilen så jeg kan kombinere ærender med tur. Nå jobber jeg ikke lenger så de er typ aldri alene. 

Anonymkode: 4351b...583

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...