Gå til innhold

Du som er evnerik, hva jobber du med?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist at jeg er evnerik med innslag av ADHD og noe sosial angst. 

Jeg har alltid hatt store problemer med å klare å forholde meg til samme jobbstilling i mer enn halvannet år, hovedsakelig på grunn av at jeg kjeder meg så snart jeg har lært meg alt. Føler meg som en åpen svamp i starten på et nytt arbeidsforhold. Men selv ting med en viss variasjon blir repeterende og kjedelig så lenge det ikke er et helt nytt felt. Jeg har derfor hatt veldig mange ulike jobber i ulike bransjer, likevel hatt god karriere, fordi jeg har overprestert i alt. Jeg er ekstremt tidseffektiv, ofte på bekostning av min egen helse (jobber meg syk uten å se det selv, om det er noe som er veldig givende og spennende der og da). Også veldig selvstendig og kan bli frustrert av at ting gjøres dårligere enn de trenger å være, bare fordi andre ikke ser en åpenbar bedre løsning på ting. Er nok sosialt oppegående til at jeg holder kjeft, og aldri fremstår bedreviter. Har alltid vært godt likt på jobb, også av ledere, som naturligvis gir mer pluss på CVen. 

Jeg lurer på om det er flere her, som har fått påvist at man er evnerik? Hva jobber dere med for å ikke gå på veggen etter x antall tid? 

Jeg skal nå forsøke meg i et nytt yrke til sommeren, der jeg er i stor grad jobber selvstendig på alle måter, og det i utgangspunktet aldri er et "endelig mål" jeg skal kunne nå. Jeg er veldig spent på om jeg endelig kan finne roen i noe der jeg vil ha nok utfordringer og der jeg ikke må leve i en A4-arbeidsdag som jeg har gjort siste 6 årene. Det er altså som selvstendig næringsdrivende jeg skal drive nå. Jeg har vært det tidligere også med god suksess der jeg trivdes veldig i meg selv, det var andre noe ufrivillige omstendigheter som gjorde at det ble stans der. Denne gangen håper jeg at jeg kan stå i samme yrke resten av livet.

Anonymkode: eaaac...21a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er prosjektleder. Har byttet bedrift og bransje hvert 2-3-4 år fordi jeg begynner å kjede meg. Får alltid gode skussmål da.

Anonymkode: acff4...f2d

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilket sjikte du sikter på når du bruker «evnerik», men jeg er personlig 21 år og frykter jeg kommer til å bli ufør. Har alltid hatt kjempestore vansker med at 8t av dagen slukes til noe jeg opplever som et moderne slaveri. Studerte juss som jeg så på som en slags kodeknekking, men har nå hoppet av fordi jeg savner noe kreativt. Tenker å prøve studier i en mer kreativ, dog usikker, retning og håper så virkelig det kan gjøre susen.

Sliter masse med melankoli og tidvis depressive symptomer, blir utrolig sliten av å være rundt mennesker (med mindre det er venner på samme plan), og takler ikke krav.

Anonymkode: 6c2f3...501

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen få evnerike individer. De har alle høy utdanning og jobber i stillinger der det hele tiden er høyt tempo. De bytter ofte stillinger internt og eksternt, tar på seg verv utenom jobb og et par har tatt kurs og ytterligere studier ved siden av jobb. 

Anonymkode: e8e56...7e8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er definisjonen på evnerik? 

Anonymkode: 2b99f...9a6

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilket sjikte du sikter på når du bruker «evnerik», men jeg er personlig 21 år og frykter jeg kommer til å bli ufør. Har alltid hatt kjempestore vansker med at 8t av dagen slukes til noe jeg opplever som et moderne slaveri. Studerte juss som jeg så på som en slags kodeknekking, men har nå hoppet av fordi jeg savner noe kreativt. Tenker å prøve studier i en mer kreativ, dog usikker, retning og håper så virkelig det kan gjøre susen.

Sliter masse med melankoli og tidvis depressive symptomer, blir utrolig sliten av å være rundt mennesker (med mindre det er venner på samme plan), og takler ikke krav.

Hun snakker om høy intelligens. 

Anonymkode: 542a0...b37

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å være evnerik har jeg aldri hatt goder av. Med bipolar lidelse og fysisk dårlig helse, så føler jeg det evnerike kun er noe på papir. Er deleier og har ordnet meg så jeg tjener godt og og slipper å gjøre mye jobb, ellers hadde jeg vært uføre. 

Anonymkode: 08d1d...c45

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun snakker om høy intelligens. 

Anonymkode: 542a0...b37

Det er jo noko heilt anna. Men mistenker og at det er det  TS meiner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes evnerik er litt rart å bruke om voksne. Jeg har iq en god del over snittet, scorer ekstremt høyt på verbale ferdigheter og er autist. Noen evner er dermed svært gode, andre langt under par 

Jeg jobber innenfor sosialt arbeid og anses som svært dyktig i rollen min. Jobben fungerer for meg fordi det er mye krise og kaos, ekstremt variert og jeg har sjelden samme sak over mer enn et halvt år (jeg trøtner alltid om ting trekker ut for lenge).

Samtidig blir jeg utbrent og sykemeldt med ujevne mellomrom fordi jeg ikke evner - pun intended - å regulere kapasiteten min godt. 

Anonymkode: 0d92c...cdd

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har fått påvist at jeg er evnerik med innslag av ADHD og noe sosial angst. 

Jeg har alltid hatt store problemer med å klare å forholde meg til samme jobbstilling i mer enn halvannet år, hovedsakelig på grunn av at jeg kjeder meg så snart jeg har lært meg alt. Føler meg som en åpen svamp i starten på et nytt arbeidsforhold. Men selv ting med en viss variasjon blir repeterende og kjedelig så lenge det ikke er et helt nytt felt. Jeg har derfor hatt veldig mange ulike jobber i ulike bransjer, likevel hatt god karriere, fordi jeg har overprestert i alt. Jeg er ekstremt tidseffektiv, ofte på bekostning av min egen helse (jobber meg syk uten å se det selv, om det er noe som er veldig givende og spennende der og da). Også veldig selvstendig og kan bli frustrert av at ting gjøres dårligere enn de trenger å være, bare fordi andre ikke ser en åpenbar bedre løsning på ting. Er nok sosialt oppegående til at jeg holder kjeft, og aldri fremstår bedreviter. Har alltid vært godt likt på jobb, også av ledere, som naturligvis gir mer pluss på CVen. 

Jeg lurer på om det er flere her, som har fått påvist at man er evnerik? Hva jobber dere med for å ikke gå på veggen etter x antall tid? 

Jeg skal nå forsøke meg i et nytt yrke til sommeren, der jeg er i stor grad jobber selvstendig på alle måter, og det i utgangspunktet aldri er et "endelig mål" jeg skal kunne nå. Jeg er veldig spent på om jeg endelig kan finne roen i noe der jeg vil ha nok utfordringer og der jeg ikke må leve i en A4-arbeidsdag som jeg har gjort siste 6 årene. Det er altså som selvstendig næringsdrivende jeg skal drive nå. Jeg har vært det tidligere også med god suksess der jeg trivdes veldig i meg selv, det var andre noe ufrivillige omstendigheter som gjorde at det ble stans der. Denne gangen håper jeg at jeg kan stå i samme yrke resten av livet.

Få deg en jobb der ingen dager er like. Det er stimulerende. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er evnerik (høy IQ). Jeg har mastergrad innen realfag. På min jobb er kanskje halvparten evnerike (lange, krevende utdanninger innen realfag eller programmering). De fleste er derfor flinke og effektive, så jeg hverken føler meg eller er "flinkere" eller er mer effektiv enn andre. Vi alle har mange hobbyer og interesser, så det kompanseser for perioder hvor det er litt trått og kjedelig. 

Ergo: på enkelte jobber blir kanskje de evnerike samlet? Og siden alle er evnerike stimulerer vi hverandre og kjeder oss ikke. Finn en sånn jobb! 

Anonymkode: 4352f...286

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er definisjonen på evnerik? 

Anonymkode: 2b99f...9a6

Jeg er også veldig nysgjerrig på å høre hvordan TS definerer dette...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var evnerik i oppveksten, men er nå ufør. I hverdagen bruker jeg evnene mine til språklæring og matematikk.

Anonymkode: b9be5...c8f

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker om jeg er evnerik, men godt mulig. Jeg jobbet som prosjektleder (gjorde karriere) med mange baller i luften, men brant kruttet så det smalt for 15 år siden og har vært en skygge av meg selv siden. Jeg ble dessverre ufør, med en utslitt kropp og hjerne med konstant tankekjør og tusenvis av ideer (i dårlig kombinasjon med en grusom hjernetåke).

Jeg jobber nå (heldigvis) litt igjen, med web, teksforfatting, grafisk, redigering, programmering, osv. I jobbsammenheng får jeg hele tiden utviklet meg og lært nye ting, samtidig som jeg ser resultater og gjør noe kreativt. Jeg er usikker om jeg kunne klart noen annen jobb, for å være ærlig. Hodet er helt grøt på alt annet enn akkurat det jeg skjønner at jeg får bruk for i jobben min. Orker ikke lese romaner engang, men kan sette meg inn i alt som har med å bygge nettsider osv å gjøre. 

Anonymkode: 21dc8...384

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som av skolens inspektør og lærere ble omtalt som evnerik, og han kom "minst til å bli ingeniør når han er voksen".

Han endte opp som ufør. Hodet taklet ikke arbeidslivet. 

Anonymkode: a3663...335

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter på stortinget.

Anonymkode: dec7b...bb4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke vet hva evnerik betyr, og som åpenbart heller ikke forstår hvordan Google fungerer, trenger egentlig ikke å svare i denne tråden. Dere som er uføre, og ikke klarer å forholde dere til krav og arbeidslivet generelt, tror jeg heller ikke har så mye å bidra med i denne tråden... 😅 Man er ikke evnerik når man tror det er best å være ufør - om man er evnerik finner man hvert fall alltid et bedre alternativ enn det... Fornærmer sikkert en haug folk nå, men orker ikke pakke det inn. 

Jeg ønsket svar fra de som har fått påvist at de er evnerik 😊 

Takk til de som gir nyttige svar. 

Jeg har aldri vært glad i skjerm over lengre perioder, blir veldig tung i hodet av skjerm, er også veldig lys-sensitiv. Samtidig glad i koder, programmering, analyser osv., og har gjort det endel på fritiden. Kunne likevel ikke jobbet 7, 5 timer med det, blir for stillesittende og for mye skjerm... Trenger å bruke kroppen fysisk til en viss grad, sammen med mental utfordring. 

Ts 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som ikke vet hva evnerik betyr, og som åpenbart heller ikke forstår hvordan Google fungerer, trenger egentlig ikke å svare i denne tråden. Dere som er uføre, og ikke klarer å forholde dere til krav og arbeidslivet generelt, tror jeg heller ikke har så mye å bidra med i denne tråden... 😅 Man er ikke evnerik når man tror det er best å være ufør - om man er evnerik finner man hvert fall alltid et bedre alternativ enn det... Fornærmer sikkert en haug folk nå, men orker ikke pakke det inn. 

Så du definerer det som en som er smart, men frekk, og mangler sosial intelligens?

Anonymkode: b8aa0...a5a

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ønsket svar fra de som har fått påvist at de er evnerik 😊 

Takk til de som gir nyttige svar. 

Jeg har aldri vært glad i skjerm over lengre perioder, blir veldig tung i hodet av skjerm, er også veldig lys-sensitiv. Samtidig glad i koder, programmering, analyser osv., og har gjort det endel på fritiden. Kunne likevel ikke jobbet 7, 5 timer med det, blir for stillesittende og for mye skjerm... Trenger å bruke kroppen fysisk til en viss grad, sammen med mental utfordring. 

Ts 

Hva om en har en diagnose som gjør at en er i utfør? Er mange evnerike som er utfør, men som har en diagnose som forhindrer en i arbeid.

Anonymkode: 0ce80...2df

• Liker 11
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det moderne slaveriet finansierer uføretrygda du frykter.

Anonymkode: ddf79...e40

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...