Gå til innhold

Stort behov, men ikke råd til sykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 28 og jobber fulltid. Det begynner å bli svært utfordrende. Jeg jobber i en slags butikk, men jeg har kontorplass (i butikken, kundeveiledning kan du si). Arbeidsplassen er for det første nesten en time reise unna hjemme, jeg har en 2-åring fra før, og sjefen min er vanskelig, ønsker ikke å tilrettelegge, er knapt på jobb selv. Jeg sitter dag ut og dag inn alene i denne butikken. Gjennomsnittlig er det innom kunder kanskje 1-2 ganger i uken. Jeg sliter med vond rygg, sterke kynnere, trøtt og generelt utmattelse. I tillegg er jeg ensom på jobb, sliter svært med konsentrasjonen og lei av å bruke timevis på reisevei. Jeg har søkt jobber en stund, men ikke fått napp før den siste tiden hvor jeg ble kalt inn til intervju to ganger. Begge ganger fikk jeg beskjed rett ut at jeg ikke får jobben på grunn av graviditeten. Så det var allerede utfordrende på jobb, og nå er det enda verre med disse gravidplagene. Legen trygler meg omtrent om å ta det med ro og sykmeldes, men problemet er at hvis jeg sykmeldes så mister jeg inntekten. Arbeidsgiver forskutterer ikke, og jeg venter fortsatt på sykepenger for en periode (4 uker) jeg var sykemeldt før jul. Jeg har rett og slett ikke råd! Jeg har samboer, men vi kan ikke betjene huslånet og handle mat til familien  på èn inntekt. Ja, sykepengene skal komme, men det er snakk om perioder på flere måneder uten noe form for utbetaling. Jeg er så fortvilet. Jeg prøver å stå i det, holde ut til permisjon starter i mai, men jeg opplever kraftigere og kraftigere kynnere og jeg er redd det går utover baby når jeg stresser og presser meg så hardt. For ikke å snakke om at jeg ikke har noe igjen å gi til hverken barn eller mann. Jeg føler meg fanget i denne situasjonen og jeg synes det er så trist at det er sånn, i Norge liksom! Jeg er arbeidsom og bidrar alt jeg kan til samfunnet, også havner man likevel i denne situasjonen hvor man ikke kan sykemeldes når det er nødvendig. Jeg var faktisk ikke klar over at noen arbeidsgivere velger denne måten å håndtere sykemelding på.

Det er vel ikke så mye å gjøre med, jeg skjønner at arbeidsgiver har rett til å velge å ikke forskuttere sykepenger, og jeg må holde ut. Men jeg kunne kanskje trengt noen oppløftende ord i hvordan jeg skal klare å stå i dette i 2,5 måned til. 😖

Anonymkode: 2cbcc...05a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere virkelig INGEN buffer? 

Anonymkode: 7c037...b29

• Liker 11
Skrevet

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg, så er det svangerskapspenger du skal søke om. Har du snakket med lege om det?

Anonymkode: ed7b9...81b

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Kjære deg. Kontakt nav asap. Kan dere låne penger av familie for en periode?

Og ignorer personen ovenfor. Vi har heller ikke buffer pga dyrtiden. Alt går til lån og renter. Hver gang vi sparer buffer må vi ta av potten. Utrolig slitsomt.

Anonymkode: 41723...cac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva slags tilrettelegging ønsker du at arbeidsgiver skal gjøre? Det høres jo ut som om du kan få slappet av en del på jobb, endre sittestillig og slikt når det er bare 1-2 møter med kunder i uken. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke sånn at vi kan gå uten inntekt i 2-3 måneder. Vi har nylig kjøpt hus og la det vi hadde i det og tilpasser oss de økte utgiftene. Som går fint når vi faktisk får lønn. Vi er relativt nye i fulltidsarbeid etter studietid og har rett og slett ikke hatt tid til å få spart opp en ordentlig buffer.

ts

• Liker 2
Skrevet

Hva kan tilrettelegges for deg?

Kan du sykemeldes delvis så du i det minste får avlastning? Da får du ihvertfall deler av lønnen din som normalt

Anonymkode: c4b70...946

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg, så er det svangerskapspenger du skal søke om. Har du snakket med lege om det?

Anonymkode: ed7b9...81b

Svangerskapspenger har jeg fått beskjed om at ikke er aktuelt da jeg ikke har noen tunge løft eller risiko på jobb i den forstand. At det er sykemelding som gjelder når det er min helse som er problemet.

ts

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje sjekke med nav hvor pengene fea desember blir av? Det er virkelig ikke normalt å vente i månedsvis på sykepenger. Kjenner jeg nav rett, er det noe som mangler i dokumentasjonen som er lett å fikse, men som de ikke gjør noe med med mindre du spør. 

Anonymkode: eef70...a24

• Liker 11
Skrevet

Merkelig at potensielle arbeidsgivere tørr å si rett ut til det at du ikke fikk jobben pga graviditet. Om dette virkelig stemmer, og at det ikke er andre begrunnelser de kom med som du bare tolket handlet om graviditeten, er dette noe du må klage på. 

Ellers er det en mulighet å bli delvis sykemeldt.

Anonymkode: d0419...ba9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Amys skrev (17 minutter siden):

Hva slags tilrettelegging ønsker du at arbeidsgiver skal gjøre? Det høres jo ut som om du kan få slappet av en del på jobb, endre sittestillig og slikt når det er bare 1-2 møter med kunder i uken. 

En mulighet hadde vært å ha hjemmekontor, og få mer hjelp til jobben. Det er mulig å ha hjemmekontor. Jeg har 1-2 kundemøter i uken men har mye å gjøre som ikke er det av kontorarbeid. Sjefen min skal i teorien også være på jobb 100%, men han er heller hjemme nesten hver dag, hvis han er på jobb så kommer han subbende inn en time etter åpning og drar i 13-14 tiden. Alt arbeid havner på meg, ansvar for at vi holder åpningstider… Så kan han si noe à la «du kan sikkert dra tidlig i morgen du også». Men så kommer i morgen og han er hjemme, så jeg må bli igjen. Og han er svært misfornøyd når jeg har bedt om hjemmekontor og sier som regel nei fordi han skal ett eller annet. Ja, det er et problem. I tillegg til reiseveien. Når jeg har sterke kynnere skal jeg helst legge meg ned. Men jeg sitter jo på utstilling her og det kan komme kunder innom når som helst, så det blir ikke mulig. Jeg må være tilgjengelig. Så jo, det er slitsomt og vanskelig å fungere i denne tilstanden på jobb.

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva kan tilrettelegges for deg?

Kan du sykemeldes delvis så du i det minste får avlastning? Da får du ihvertfall deler av lønnen din som normalt

Anonymkode: c4b70...946

Svarte på tilrettelegging i en annen post, men hjemmekontor + avlasting av arbeidsoppgaver for å nevne noe.

Delvis sykemelding er absolutt bedre enn ingen, og bedre med noe lønn enn ingen lønn. Det var et godt forslag! Jeg skal snakke med samboer og se om det kan være mulig å få det til å gå rundt med det. Takk!

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Merkelig at potensielle arbeidsgivere tørr å si rett ut til det at du ikke fikk jobben pga graviditet. Om dette virkelig stemmer, og at det ikke er andre begrunnelser de kom med som du bare tolket handlet om graviditeten, er dette noe du må klage på. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er faktisk helt sant. I første tilfelle sa de at de likte meg svært godt, men at de trengte noen nå, som ikke går siden jeg er gravid, og de ville derfor ikke gå videre med meg. De oppfordret meg dog til å ta kontakt etter permisjon. Som jeg forstår, MEN de kunne ansatt meg for så å ansette en vikar dersom de gjorde det på den «lovlige» måten. I andre tilfelle ble faktisk jeg ringt uoppfordret uten å ha søkt og spurt om jeg var interessert i å komme på intervju. Jeg fortalte at jeg var det men på snakk om når jeg kunne evt. starte fortalte jeg om graviditeten og de sa at da går det ikke for de skulle ansette innen to-tre måneder og fortsatte med «men det er nok best for deg det også, å bare bli der du er og ikke gjøre noen store endringer nå». 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kanskje sjekke med nav hvor pengene fea desember blir av? Det er virkelig ikke normalt å vente i månedsvis på sykepenger. Kjenner jeg nav rett, er det noe som mangler i dokumentasjonen som er lett å fikse, men som de ikke gjør noe med med mindre du spør. 

Anonymkode: eef70...a24

Har snakket med de og de sier det kan ta både 2, 3 og 4 måneder før det kommer. De kunne ikke si noe for sikkert eller gi noe form for estimat, jeg måtte bare vente og søke nødhjelp dersom jeg ikke hadde råd til mat.

ts

Skrevet

Du kan også snakke med banken og få utsatt innbetaling. Lønn vil du jo få til slutt, og da kan du betale for 2-3-4 måneder med da. 

Lykke til! 

Har denne udugelige sjefen din en sjef? Ville isåfall meldt sak videre. At du ikke får tilrettelegging og må sykemelde deg for at han skal ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 6a062...5a9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De færreste har buffer som tåler mange måneders saksbehandlingstid hos NAV. 

Men TS: har du sett på regnestykket om dere får avdragsfrihet (om mulig)? 

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke helt ideelt men så lenge du vet pengene kommer inn etter hvert, kan dere mat osv på kredittkort så lenge? 

Anonymkode: 54024...624

• Liker 1
Skrevet

At det er lang arbeidsvei er jo ikke noe nytt. Og at du har et barn fra før som krever sitt er jo også noe du visste om før du ble gravid på nytt.

Hva konkret tenker du arbeidsgiver skal tilrettelegge med? 

Anonymkode: 5b486...0db

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

De færreste har buffer som tåler mange måneders saksbehandlingstid hos NAV. 

Men TS: har du sett på regnestykket om dere får avdragsfrihet (om mulig)? 

Jo, de fleste har vel det? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...