Gå til innhold

Rallylydighet - FCI (hundesport)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som reagerer litt negativt på FCI-klassen, øvelser og krav? Jeg har absolutt ikke mye erfaring med denne klassen, men reagerer veldig på krav til utførelser av øvelsene. Det ser ut som at hundeførerne går på glasskår der de lister seg stivt og veldig unaturlig av gårde i banen. Hunden blir holdt igjen og på plass (uten bånd) med voldsom håndføring (lokking?) fra hundefører. Og hunden får et veldig unaturlig bevegelsesmønster, der den går stivt ved siden av fører. Siden fører og hund må være parallelle så blir det lite myke bevegelser. Her blir det (helst) pinnestivt. I dressurridning vil man at hesten skal bøye seg, ha naturlige myke bevegelser. Men i FCI-rally blir man mer belønnet av stive unaturlige bevegelser.

Noen andre som har reagert på dette? Jeg håper jeg tar helt feil, for dette er jo et kraftig tilbakesteg i denne hundesporten.

Anonymkode: c85da...c46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det flere enn meg som reagerer litt negativt på FCI-klassen, øvelser og krav? Jeg har absolutt ikke mye erfaring med denne klassen, men reagerer veldig på krav til utførelser av øvelsene. Det ser ut som at hundeførerne går på glasskår der de lister seg stivt og veldig unaturlig av gårde i banen. Hunden blir holdt igjen og på plass (uten bånd) med voldsom håndføring (lokking?) fra hundefører. Og hunden får et veldig unaturlig bevegelsesmønster, der den går stivt ved siden av fører. Siden fører og hund må være parallelle så blir det lite myke bevegelser. Her blir det (helst) pinnestivt. I dressurridning vil man at hesten skal bøye seg, ha naturlige myke bevegelser. Men i FCI-rally blir man mer belønnet av stive unaturlige bevegelser.

Noen andre som har reagert på dette? Jeg håper jeg tar helt feil, for dette er jo et kraftig tilbakesteg i denne hundesporten.

Anonymkode: c85da...c46

Fci ligner mer på det jeg ser i andre land i rally. I Norge gir jo for eksempel en slik føring med hånda DK, mens det er lov i Sverige. Hvor veien går for FCI, og hvirdan dette vil påvirke nytt regelverk i Norge, gjenstår å se.

Jeg er ikke udelt positivt til å påvirkes av FCI, selv om jeg vet at de som konkurrere internasjonalt ønsker deg. Jeg tenker det er en liten gruppe, og man bør fokusere på rally som en sport for alle 

Anonymkode: 08779...07f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At hund og fører er parallelle i bevegelser er nå greit. Synest derimot at det er litt rart at det er tillatt med så mye hånd i FCI.

Anonymkode: b44ea...547

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...