Gå til innhold

Er det greit å hete Olsen Hansen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk en familie som heter Olsen Hansen. 
Enkle folk, skal sies. Det er jo ukultur. Man må da kunne gi slipp på etternavnet sitt når det er SÅ kjedelig.

Anonymkode: 1c6ab...161

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit og greit, jeg synes det blir litt rart. 

Litt som å hete Berit Marit, Vegard Håvard eller noe sånt. Men igjen, det finnes verre ting i verden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville valgt bort minst ett av navnene ja, heller gitt to fornavn. Egentlig er det rart vi fortsatt smykker oss med noe så patriarkalsk som -sen-navn. Folk vil jo ikke en gang bli ført til alters av sin far lenger, fordi de mener det symboliserer at man går fra farens til mannens eiendom. Men å kalle seg "sønn av Ole" - selv om man er kvinne, er fortsatt vanlig. I gamle dager het det i det minste Olsdatter.

Anonymkode: 02993...d76

Lenger? At brudeparet går inn sammen har dype røtter i Norge. Bare spør besteforeldrene dine hvordan de gjorde det.

Skikken fra storfamiliesamfunnet med at far kommer opp kirkegulvet for å ”overlevere” sin datter til en ny familie, lever fortsatt. Noen steder er det tradisjon at brudeparet går inn sammen. Dette er den gamle kirkelige ordningen og et uttrykk for at de to selv kommer til kirken for å ordne det formelle ved å stifte egen familie.

Anonymkode: fdc5f...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville valgt bort minst ett av navnene ja, heller gitt to fornavn. Egentlig er det rart vi fortsatt smykker oss med noe så patriarkalsk som -sen-navn. Folk vil jo ikke en gang blir ført til alters av sin far lenger, fordi de mener det symboliserer at man går fra farens til mannens eiendom. Men å kalle seg "sønn av Ole" - selv om man er kvinne, er fortsatt vanlig. I gamle dager het det i det minste Olsdatter.

Anonymkode: 02993...d76

Dette er jo ikke akkurat noe man har drevet med lenge i Norge, da. Selv om enkelte later til å tro at dette er en gammel tradisjon...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner faktisk en familie som heter Olsen Hansen. 
Enkle folk, skal sies. Det er jo ukultur. Man må da kunne gi slipp på etternavnet sitt når det er SÅ kjedelig.

Anonymkode: 1c6ab...161

Er familien Andresen også kjedelige og burde gi slipp på etternavnet? https://snl.no/Johan_Henrik_Andresen_-_jr.

Enn Anette Olsen, burde hun skifte navn? https://snl.no/Anette_Olsen

Er disse folkene enkle?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kollega som het Olsen og et annet sen-navn. Og brukte begge. Det blir litt tungekrøll. Men hallo, bare gjør det om du ønsker det. 

Anonymkode: 8c4cd...279

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker rart, men det må jo være opp til foreldrene. 

Vi ville ikke valgt det selv. 

Anonymkode: 61ce3...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 8.03):

Er familien Andresen også kjedelige og burde gi slipp på etternavnet? https://snl.no/Johan_Henrik_Andresen_-_jr.

Enn Anette Olsen, burde hun skifte navn? https://snl.no/Anette_Olsen

Er disse folkene enkle?

Du skjønte ikke helt, du. Det handler om å ha to sen-navn. 

Anonymkode: 61ce3...e16

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som heter Hansen Hansen..... det er too much, voksne personer da.

Anonymkode: 5158a...a89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til et navn som er noe lignende Halvik-Breivik. Skrevet med bindestrek.

Anonymkode: 350c0...a66

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 22.13):

Det blir stadig vanligere at barn får etternavn fra begge foreldrene. Men hva når begge har "sen"-navn? Barna mine ville blitt hetende noe sånt som "Olsen Hansen", men personlig synes jeg at det ikke klinger så godt. Derfor vil jeg nok velge en annen løsning for barna mine ...

Hva tenker dere? Synes dere at det er viktig med estetiske hensyn når det gjelder etternavn, eller er det viktigere å videreføre slektsnavnet til begge foreldrene?

Og hva med mer likelydende navn som "Andersen Andreassen", "Johansen Johnsen", "Pettersen Pedersen" og lignende?

Anonymkode: 7b25b...f79

Olsen  Hansen betyr sønn av Ole og og Hans. Det blir litt  mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...