Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siste Fredag i Februar observerte jeg at en parkeringsvakt kjørte forbi bilene å "scannet" bilskiltene for å se om de hadde betalt. Dette var på en parkeringsplass for kunder som skulle inn på en spesifikk butikk på Jessheim, der alle kunder har mulighet til å parkere gratis i en gitt tid, mot å registrere bilskiltet via en skjerm inne i butikken. 

Det jeg så, og som jeg synes er merkelig...er at han kjørte rundt i privatbil, altså jeg gikk forbi rett bak han da han scannet min bil. Er dette lovlig praksis? Trodde det var påbudt å kjøre uniformerte biler. 

Å før noen drar opp kortet; " det er slik politiet også gjør det med sivil-politi", så mener jeg at politi har en helt annen viktigere funksjon, enn en parkeringsvakt fra et parkeringsselskap. Dette parkeringsselskapet er jo registrert ved innkjørsel til parkeringsplass, så den er OK. Men det er mere utførelsen av jobben, med bruk av sivile biler jeg lurer på om er lov.

Noen tanker her ute?

Anonymkode: 2f24f...a24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette lovlig praksis? Trodde det var påbudt å kjøre uniformerte biler. 

Noen tanker her ute?

Lovlig. Spiller ingen rolle hvordan kameraet fraktes.

Anonymkode: 55a8b...d1e

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være lov?

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle vere lov 🤔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men - burde ikke være lov å kjøre og scanne samtidig. Fort gjort å kjøre på noen om man er uoppmerksom.

Anonymkode: 173bb...684

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men - burde ikke være lov å kjøre og scanne samtidig. Fort gjort å kjøre på noen om man er uoppmerksom.

Anonymkode: 173bb...684

Ja det også. 

Jeg trodde faktisk det var lovlig å på en måte leggimitere seg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at det var en parkeringsvakt?

Anonymkode: 63c1b...ba8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde faktisk det var lovlig å på en måte leggimitere seg

De må bære uniform og legitimasjon som viser hvem de representerer i tilfelle de kommer i prat med publikum. 

AnonymBruker
Skrevet

De må bære uniform og legitimasjon som viser hvem de representerer i tilfelle de kommer i prat med publikum. 

Han her bare kjørte forbi i privatbil...mulig uniform han hadde på, men ikke lett å se i deg jeg gikk bak bilen hans. Har sett lignende biler, men da har de f.eks vært legitimert med AimoPark" eller lignende...denne var sivil.

Han kjørte forbi alle oppstillte biler å tok bilde/scannet, derfor sikker på det var parkeringsvakt. Jeg hadde betalt, men som nevnt så er det mere utførelsen av jobben.

Noen kunne f.eks ha tenkt å bare kjappe seg inn å handle uten å registrere seg gratis, eller at det var kø for å registrere. Hadde kunder da sett at parkeringsselskapet var i område så kunne de ha kommet seg unne, eller slevsagt ventet tålmodig i kø. De hadde nok uansett fått bot da, fordi den "kontrollen" som han utførte, var over på under 1 minutt, og er det 5-6 før deg i kø for å registrere deg, så har du nok (i følget selskapet), ikke betalt innenfor rimelig tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Han her bare kjørte forbi i privatbil...mulig uniform han hadde på, men ikke lett å se i deg jeg gikk bak bilen hans.

Noen kunne f.eks ha tenkt å bare kjappe seg inn å handle uten å registrere seg gratis, eller at det var kø for å registrere. Hadde kunder da sett at parkeringsselskapet var i område så kunne de ha kommet seg unne, eller slevsagt ventet tålmodig i kø. De hadde nok uansett fått bot da, fordi den "kontrollen" som han utførte, var over på under 1 minutt, og er det 5-6 før deg i kø for å registrere deg, så har du nok (i følget selskapet), ikke betalt innenfor rimelig tid. 

Du hadde fått sett det hvis du hadde kommet i prat med han.

De har ikke kontroller for at folk skal unngå å få bot.

• Liker 1
Skrevet

Om bilen er eid privat eller av firma, uniformert eller ikke har neppe noen betydning. Parkeringsvakten skal ikke følge etter de som parkerer.

Men, bruk av mobil kan bryte mot forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn § 2 første ledd. Hovedregelen at «fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring», som da blir brutt.

Parkeringsvakten bør dermed parkere bilen, og gå rundt på plassen, eller kamera er fastmontert på bilen. Jeg har sett noen selskap bruker biler med fastmontert kamera på taket som filmer til hver side. Bilene er da uniformerte.

Ved betaling eller registering skal det vere en rimelig frist til å sette seg inn i vilkårene og betale eller registrere parkering før det ilegges en kontrollsanksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...