Gå til innhold

Parkere ved barnehage i helger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal få en del besøk til et selskap en helg, men har ikke så stor gårdsplass. Ikke er det plass til å parkere langs veiene heller. Hvordan  er reglene for å parkere ved barnehager i helgene? Hvis det ikke står noe skiltet? 

Anonymkode: 37275...afb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan  er reglene for å parkere ved barnehager i helgene? Hvis det ikke står noe skiltet? 

Mangel på forbudsskilt betyr ikke at det er fritt frem på annens eiendom.

Anonymkode: 770b8...066

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal få en del besøk til et selskap en helg, men har ikke så stor gårdsplass. Ikke er det plass til å parkere langs veiene heller. Hvordan  er reglene for å parkere ved barnehager i helgene? Hvis det ikke står noe skiltet? 

Er vel lov å parkere der i helgene? Vi kjører noen ganger til barnehager og leker der i helgene 

Anonymkode: d22b8...d06

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen særregler for parkering ved barnehager den ene eller andre veien.

Er det offentlig grunn gjelder normale kommunale parkeringsregler, og da har heller ikke barnehagen noen fortrinnsrett. Da er det som alle andre plasser i kommunen med tilsvarende skilting.

Er det derimot barnehagens private parkering, da er det skiltingen deres som gjelder. Hvis det er merket med reservert barnehagen, og ikke står noe spesielt om at det er lov for alle i helgen, er det nå ikke lov å stå der bare fordi det er helg. De styrer reglene selv. Så er nok risikoen for å bli bøtelagt normalt liten, men lov er det ikke. 

Anonymkode: 84bfd...0a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel lov å parkere der i helgene? Vi kjører noen ganger til barnehager og leker der i helgene 

Selvfølgelig er det ikke lov å ta noens private parkering, uten å snakke med dem, bare fordi du antar at de ikke har bruk for den akkurat da. Så vil det i praksis gjerne gå bra. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er jo bilen der i ærend i barnehagen så skulle noe skjer får du nok bare tilsnakk hvis veldig vanskelig parkeringsbetjent.

Noe annet å parkere og dra videre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mangel på forbudsskilt betyr ikke at det er fritt frem på annens eiendom.

Er ikke det jeg spør om. Men om det er noe regelverk på det?

Skrevet

En kommunal barnehage der jeg jobber har gått ut og bedt folk la parkeringen være forbeholdt ansatte og foreldre. Jeg tolker det som at det har vært fritt frem til nå. De fikk problemer da naboen, sykehuset, innførte parkeringsavgift, da ble det plutselig trangt. De satt opp skilt om parkering kun for ansatte og foreldre, og sa til lokalavisen;  "Folk må sjølvsagt gjerne parkere der i helgane, og elles når barnehagen er stengt".

Det er selvsagt bare en anekdote, men det tyder på at parkeringen i den kommunen vanligvis er fri for alle så lenge det ikke byr på problemer for driften.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke det jeg spør om. Men om det er noe regelverk på det?

Nei, er det ikke skilt eller annen merking på f.eks bakke så kan du parkere der i helgen 😊

Anonymkode: 929c9...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på skole, parkeringsplassen er forbeholdt ansatte fra 07-17 mandag til fredag, ellers er det fritt fram. Og det står skiltet.

Anonymkode: ed402...e24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, er det ikke skilt eller annen merking på f.eks bakke så kan du parkere der i helgen 😊

Anonymkode: 929c9...4c1

Da kan det hende vi prøver på det. På en av barnehagene i nabolaget er det skiltet, men i en annen er det ikke. Så da tolker jeg det som at man kan parkere der... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da kan det hende vi prøver på det. På en av barnehagene i nabolaget er det skiltet, men i en annen er det ikke. Så da tolker jeg det som at man kan parkere der... 

Kan parkere der så lenge den er kommunal og ikke er skiltet. I bhg til barnet mitt er det kommunal grunn og fritt frem og parkere. 

Anonymkode: 18972...7b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke lov å ta noens private parkering, uten å snakke med dem, bare fordi du antar at de ikke har bruk for den akkurat da. Så vil det i praksis gjerne gå bra. 

De fleste barnehager leier kommunal parkering

Skrevet

Det som er lurt her, er å ta en telefon til barnehagestyrer og spørre. Da får du enten et ja eller et nei, og slipper dårlig samvittighet 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du bor midt i Oslo, Bergen eller Trondheim-sentrum så tviler jeg på at det vil være noen som bryr seg. Bor du på bygda driter de garantert i det.

Anonymkode: 2f47d...297

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...