Gå til innhold

Snakker ditt barn samme dialekt som deg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakker bokmål... 

Anonymkode: c905e...db2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 18.09):

Unger som ser alt for mye på YouTube og på tv

Anonymkode: 18880...746

Youtube er mye engelsk og tv på norsk er jo en haug av andre ulike dialekter. 

Det er rett og slett sånn at dialektene vannes ut over hele landet. Jobber i barnehage på bygda, og store deler av barnegruppene snakker ikke dialekten vår, men en slags bokmål. Synes det er leit, for liker godt dialekten her. Bor i indre bygder sør i landet.

Anonymkode: 49532...3d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 16.13):

Betyr det at de ikke lenger skarrer?

Anonymkode: 9d675...932

Mine barn går på en skole rett utenfor Bergen, vi er innflyttere så mine barn skarrer ikke, og veldig mange som har bodd her hele livet skarrer heller ikke. 

Ellers snakker mine to yngste en hybrid av meg og mannen, dvs trøndersk og nordlandsk, mens de har noen innslag fra vestlandsk (Osamål), mens eldste snakker østlandsk (Romerike) da han bodde der som barn. 

Anonymkode: 87ac2...ccf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Snakker bokmål... 

Anonymkode: c905e...db2

Ingen snakker bokmål. Bokmål er et skriftspråk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer fra Trondheim og alle mine tre barn snakker trøndersk, men vår førstefødte snakker mye «penere» enn oss andre. Tror det har mye å gjøre med at 3 av 5 ansatte på småbarnsavdelingen han gikk på det første året i barnehagen snakket østlandsdialekt, samt at han har vært ekstremt interessert i tv siden han var veldig liten😅 småsøsknene ble ikke interessert i å se på tv før de var rundt 2 år og da var jo språket litt mer «satt». 

Anonymkode: 97f91...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mine barn går på en skole rett utenfor Bergen, vi er innflyttere så mine barn skarrer ikke, og veldig mange som har bodd her hele livet skarrer heller ikke. 

Ellers snakker mine to yngste en hybrid av meg og mannen, dvs trøndersk og nordlandsk, mens de har noen innslag fra vestlandsk (Osamål), mens eldste snakker østlandsk (Romerike) da han bodde der som barn. 

Men om de ikke skarrer, betyr det at de har en sterk rulle-r, som de har på Vestlandet?

Anonymkode: 9d675...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Vestlandet, men bor i Oslo. Barnet snakker østlandsk. Men han legger litt om noen ord når han er på besøk på Vestlandet. Han sier plutselig vatn i stedet for vann osv. 

Anonymkode: 1cc9a...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine voksne, de snakker vel samme dialekt som meg når de snakker norsk. Vi bodde i USA da de vokste opp, så de snakker helst engelsk seg imellom. 
Jeg har snakket norsk til de i oppveksten, jeg har oslodialekt.

Anonymkode: 9e0f2...a7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Bor på østlandet og prater bred østlandsdialekt. Bruker ord som "Suvlin,Svølk og Lænnsmann"

Noe utvannet grunnet det er mange innflyttere her.

Anonymkode: 38c88...497

AnonymBruker
Skrevet

På norsk snakker de østlandsk noe annet hadde vært rart da jeg er fra Oslo og de vokser opp i Oslo. Men mor er engelsk og vi snakker i hovedsak engelsk hjemme og der har de to helt ulike dialekter. Eldste har sin mors nord engelske, mens han i midten høres ut som en skikkelig søring. Vi legger skylda på bbc. 

Anonymkode: edcce...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine hadde sine første år i nord, og vi bor nå på Sørlandet..takk gud for at barna fortsatt etter 8 år her nede har holdt på sin nordnorske dialekt..både jeg og mannen snakker nordnorsk.

Anonymkode: dbe54...2fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker pen Oslo vest-dialekt og barnene snakker kebabnorsk. Lite pent, men jeg kan ikke bestemme hvilke venner de har. Men for et lite dannet sprog, da gitt. 

Anonymkode: 2a552...e49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 10.57):

Jeg snakker en dialekt fra Sunnhordland mens ungene snakker Haugesundsdialekt. Kanskje ikke så enorm forskjell for et utrent øre men for eksempel sier jeg «tre» og de «tri» til tallet 3, jeg sier «heim» mens de sier «hjem» (mange i Haugesund sier «him»), jeg sier «da» mens de sier «d» (om ordet «det»). Men østlandsk er å dra det langt 😅

Anonymkode: a19e2...d26

Utflyttet haugesunder her som kjenner seg igjen. Har familie både i Sunnhordland, Stavanger og Bergen. Jeg lærte å snakke pent, så det sitter, og snakker nå sørlandsk med enkelte ord og utrykk, samt av og til tonefall fra Haugesund. Begge søsken har alltid pratet bredere, og sagt «him», mens jeg har sagt «hjem». Min mor snakker litt penere Haugesundsdialekt, mens min far snakker tykkere, siden han er fra Sunnhordland. 
Det er over 20 år siden jeg flyttet fra Haugesund, og jeg har blitt tatt for å være innfødt her jeg bor på Sørlandet. Jeg legger mer om når jeg snakker med familien vestover, enten det er Haugesund eller andre deler av Vestlandet.

Anonymkode: 7c1ff...927

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2026 den 0.15):

Youtube er mye engelsk og tv på norsk er jo en haug av andre ulike dialekter. 

Det er rett og slett sånn at dialektene vannes ut over hele landet. Jobber i barnehage på bygda, og store deler av barnegruppene snakker ikke dialekten vår, men en slags bokmål. Synes det er leit, for liker godt dialekten her. Bor i indre bygder sør i landet.

Anonymkode: 49532...3d4

Ser det i hjembygda til faren min. Oprinnelig ordentlig dølamål, men ungene snakker et slags generisk østlandsk. 

Anonymkode: edcce...127

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi flyttet til Oslo da barnet var lite og jeg har fortsatt min Valle-dialekt, mens barnet mitt snakker sånn halv-kebabnorsk.

Anonymkode: 6b624...960

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 18.05):

Jeg bor i ålesund og her er det masse unger i barnehage og skole som snakker det jeg vil kalle «østlandsk». Skjønner ikke hvorfor. Noen forslag? (Foreldrene snakke ålesundsk)

Anonymkode: 931ec...645

Det er vel så enkelt som at foreldrene har bodd andre steder, for eksempel i Oslo, og så har flyttet hjem til Ålesund med barna.

Mine barn (nå voksne) snakker østlandsk, det samme gjør eksmannen min, men ikke jeg.

Anonymkode: b242e...e38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt. Sønnen min snakker betydelig "penere" enn meg. Pedagogisk leder i barnehagen var nok fra vestkanten, så de siste par årene der skjedde det en del. De utenlandskfødte ansatte var også opplært i vestkantsosiolekt, selv om det høres malplassert ut der vi bor. Han snakker litt breiere nå etter å ha begynt på skolen, men det høres fremdeles ikke ut som at vi er fra samme sted selv om han går på samme skole som jeg gjorde.

Anonymkode: 3d9db...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Akershus, mannen er fra Nordfjord (Vestland)

Barna våre på 3 og 5 snakker østlandsk, men driver og slår om nå da vi har flyttet til Nordfjord. 

Min eldste på 14 snakker østlandsk. 

Anonymkode: 221b0...35a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...