AnonymBruker Skrevet 28. februar #21 Skrevet 28. februar Her i bygda hvor jeg er oppvokst er dessverre dialekten på vei ut. De fleste barn i bygda i dag snakker veldig "pent"- ikke østlandsk, men mange av dialektorda er bytta ut med bokmål. Slik er det vel over hele landet- dialektene vannes dessverre ut. Anonymkode: 49532...3d4
AnonymBruker Skrevet 28. februar #22 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Eller snakker de en mer normert østlandskdialekt? Hadde vært rart om de snakket østlandsdialekt. Ingen av oss kommer derfra og ikke bor vi på østlandet heller. Jeg er fra Sogndal og snakker deretter. Vi bor i Finnmark og ungene snakker finnmarksdialekt, og samisk Anonymkode: 18880...746 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #23 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er fra Østlandet, faren fra Bergen, vi bor i en av nabokommunene til Bergen. Ungene snakker stril, med innslag av bokmål (jeg, meg, ikke.) Den eldste er mer stril enn ho yngste. Jobber i Bergen og flere forteller at ungene snakker kav østlandsk der. Anonymkode: a8dd9...402 Åå hjemlengsel. Hilsen utflyttet stril som har mistet dialekten sin annet når jeg snakker med mamma på telefonen ❤️ Anonymkode: c7bae...f57
AnonymBruker Skrevet 28. februar #24 Skrevet 28. februar Jeg bor i ålesund og her er det masse unger i barnehage og skole som snakker det jeg vil kalle «østlandsk». Skjønner ikke hvorfor. Noen forslag? (Foreldrene snakke ålesundsk) Anonymkode: 931ec...645
AnonymBruker Skrevet 28. februar #25 Skrevet 28. februar Ungene mine snakker samme dialekt som meg og mannen ja. Vi bor på Vestlandet, og kommer fra vestlandet alle sammen. Min bror har en samboer fra Oslo, men bor på samme plass som oss. Barna deres snakker akkurat samme dialekt som «alle» andre her. Anonymkode: ee6a7...573 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #26 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bor i ålesund og her er det masse unger i barnehage og skole som snakker det jeg vil kalle «østlandsk». Skjønner ikke hvorfor. Noen forslag? (Foreldrene snakke ålesundsk) Anonymkode: 931ec...645 Unger som ser alt for mye på YouTube og på tv Anonymkode: 18880...746 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #27 Skrevet 28. februar Både jeg og barn er født og oppvokst på Østlandet, og snakker «vanlig østlandsk». Vi har flyttet ca en time fra min fødeby og her snakker de litt breiere. Så barna snakker noe breiere enn meg, men fortsatt samme dialekt. Anonymkode: 2644c...e2d
AnonymBruker Skrevet 1. mars #28 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hadde vært rart om de snakket østlandsdialekt. Ingen av oss kommer derfra og ikke bor vi på østlandet heller. Jeg er fra Sogndal og snakker deretter. Vi bor i Finnmark og ungene snakker finnmarksdialekt, og samisk Anonymkode: 18880...746 Samisk? er faren samisk eller er det noe de plukker opp fra andre barn og voksne? Anonymkode: 9d675...932 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #29 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Skjønner ikke helt at bare fordi de snakker annerledes enn foreldrene er det normert østlandsdialekt som er alternativet? Mine barn er født og oppvokst i Bergen, og det er ikke jeg. Det betyr at de har en annen dialekt enn meg, men det ville vært veldig pussig om det var normert østlandsdialekt de lærte seg her, bare fordi jeg ikke er herfra? Logikken holder ikke vann😅 Anonymkode: 6df08...6ec Nå vannes dialektene mer og mer ut. Du kan dra til Valdres og Hallingdal, og barna snakker Oslo-dialekt. Det er godt mulig Bergen er litt for langt unna til at de snakker østlandsk, men på grunn av youtube og barne-tv er det ikke så usannsynlig at Bergen-dialekten forsvinner om få år. Anonymkode: 9d675...932
AnonymBruker Skrevet 1. mars #30 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja? Vi bor i Nord-Norge. Hadde vært utrolig rart om de snakket østlandsk Anonymkode: eb60c...fab Spørsmålet er om de snakker helt likt som deg? Har de samme nordnorske dialekt som deg eller er den annerledes? Bruker dere samme ord og uttrykk for ting og tang? Anonymkode: 9d675...932
AnonymBruker Skrevet 1. mars #31 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå vannes dialektene mer og mer ut. Du kan dra til Valdres og Hallingdal, og barna snakker Oslo-dialekt. Det er godt mulig Bergen er litt for langt unna til at de snakker østlandsk, men på grunn av youtube og barne-tv er det ikke så usannsynlig at Bergen-dialekten forsvinner om få år. Anonymkode: 9d675...932 Er alltid en kjerne som holder på dialekten så den vil ikke forsvinne med det første. Dialekter ble jo til på grunn av isolasjon, så grunnlaget for stor ulikhet er ikke lenger tilstede. Anonymkode: a3cc0...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #32 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Landing ? Anonymkode: aa4db...50f Landing er dialekt som brukes i søndre og nordre land Anonymkode: 20008...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #33 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja og ikke minst så hoLder jo absolutt alle barn på med å bli østfoLdinger i våre dager... Anonymkode: 86720...733 Jepp, tjukk l har forsvunnet her. Anonymkode: a3cc0...8f4
AnonymBruker Skrevet 1. mars #34 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Spørsmålet er om de snakker helt likt som deg? Har de samme nordnorske dialekt som deg eller er den annerledes? Bruker dere samme ord og uttrykk for ting og tang? Anonymkode: 9d675...932 Helt likt ja. Eller. Litt mer innslag av engelske ord enn meg da. Men ikke noe østlandsk. Da jeg var unge brukte vi østlandsk som lekespråk. Anonymkode: eb60c...fab 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #35 Skrevet 1. mars Jeg snakker en dialekt fra Sunnhordland mens ungene snakker Haugesundsdialekt. Kanskje ikke så enorm forskjell for et utrent øre men for eksempel sier jeg «tre» og de «tri» til tallet 3, jeg sier «heim» mens de sier «hjem» (mange i Haugesund sier «him»), jeg sier «da» mens de sier «d» (om ordet «det»). Men østlandsk er å dra det langt 😅 Anonymkode: a19e2...d26 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #36 Skrevet 1. mars Million skrev (22 timer siden): Jeg har ett barn, voksen nå, og han har alltid snakket østlandsdialekt da det er her vi bor og her han er oppvokst. Men som en annen nevner i tråden her, har han som veldig mange unge i tjueårene nå til dags, uvanen med å putte inn engelske ord og uttrykk både titt og ofte i talen sin. Han oversetter engelske uttrykk til norsk når han snakker med meg, noe som jo ikke alltid lar seg gjøre (direkte oversettelser av uttrykk som ikke finnes i Norge) på en logisk og forståelig måte. Uansett, det er ikke noe å gjøre med. De snakker som de vil, dagens barn og unge voksne. Glemte det at min yngste bruker mye engelske ord, men det er egentlig forståelig, vi bodde i uSA en god stund mens hun gikk på barneskolen og masse ord pg uttrykk ble lært først på engelsk, i tillegg er alt hun ser på sosiale medier og strømmetjenester på engelsk så hjernen kobler rett og slett hjernen slik at engelsken kommer først. Selv har jeg bodd i flere land med ulike språk og stadig vekk så bare forsvinner det norske ordet der og da og kun det engelske, tyske eller svenske ordet dukker opp. Litt sånn med språk (engelsk) som med dialekter. Når man lærer flere språk samtidig så lærer man ikke oversettelser, man lærer koblinger, og etterhvert er de engelske koblingene sterkere, det heter dominant aktivering. Det skjer med dialekter også. Med engelsk er det ikke språkkompetanse, men hvor ofte man bruker ord. Det at man mister ord på et språk heter midlertidig ordtilgangssvikt. Sønnen var litt eldre når vi bodde i USA, han bruker lite engelske ord, men kunne både flere norske ord OG flere engelske ord når vi flyttet til USA så for han er ikke aktiveringen av engelsk dominant. Datteren må oftere lete etter norsk ord, han er tryggere på norsk. Jeg ser altså ikke med gru på de engelske ordene, men forstår at de kommer for å gi samtalen mest flyt, hun trenger ikke stoppe opp for å lete etter det norske ordet som ligger nedi der. Bruken av engelsk er jo enkel fordi hun også vet at andre forstår. Anonymkode: a3cc0...8f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #37 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vannes dialektene mer og mer ut. Du kan dra til Valdres og Hallingdal, og barna snakker Oslo-dialekt. Det er godt mulig Bergen er litt for langt unna til at de snakker østlandsk, men på grunn av youtube og barne-tv er det ikke så usannsynlig at Bergen-dialekten forsvinner om få år. Anonymkode: 9d675...932 Ser absolutt ingen tegn til at bergensdialekta er truet av østlandsk. Tvert imot, opplever jeg at omliggende dialekter vannes ut (som du kaller det) ved å bli mer og mer likt bergensk. Sånn sett kan man heller si at bergensdialekta stadig styrker seg, på bekostning av dialektene rundt. Og da spesielt strilamålet (som er veldig synd, for det er en flott dialekt). Tilsvarende opplever jeg heller ikke at de jeg treffer i og fra Stavanger og Haugesund er i ferd med å "vanne ut" dialekta si. Dette er nok en litt Oslo-sentrert idé, fordi man ser at omliggende områder påvirkes av oslodialekt, og dermed ekstrapolerer dette til å skulle gjelde resten av landet. Sannheten er nok heller at det samme skjer andre steder, men da på små steder som lar seg påvirke av dialekta i den nærmeste byen av en viss størrelse, ikke av Oslo. Anonymkode: 6df08...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #38 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser absolutt ingen tegn til at bergensdialekta er truet av østlandsk. Tvert imot, opplever jeg at omliggende dialekter vannes ut (som du kaller det) ved å bli mer og mer likt bergensk. Sånn sett kan man heller si at bergensdialekta stadig styrker seg, på bekostning av dialektene rundt. Og da spesielt strilamålet (som er veldig synd, for det er en flott dialekt). Tilsvarende opplever jeg heller ikke at de jeg treffer i og fra Stavanger og Haugesund er i ferd med å "vanne ut" dialekta si. Dette er nok en litt Oslo-sentrert idé, fordi man ser at omliggende områder påvirkes av oslodialekt, og dermed ekstrapolerer dette til å skulle gjelde resten av landet. Sannheten er nok heller at det samme skjer andre steder, men da på små steder som lar seg påvirke av dialekta i den nærmeste byen av en viss størrelse, ikke av Oslo. Anonymkode: 6df08...6ec Jeg leste i tråden at noen barn i Bergen snakket østlandsk. Flere steder på Sørlandet er det bare en svak skarre-r igjen blant de yngste. Dialektordene er borte. jeg møtte noen unger fra Grimstad, og kunne knapt høre at de var fra Sørlandet. Er det helt utenkelig at det samme skjer med Bergen om noen år? Anonymkode: 9d675...932
AnonymBruker Skrevet 1. mars #39 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leste i tråden at noen barn i Bergen snakket østlandsk. Flere steder på Sørlandet er det bare en svak skarre-r igjen blant de yngste. Dialektordene er borte. jeg møtte noen unger fra Grimstad, og kunne knapt høre at de var fra Sørlandet. Er det helt utenkelig at det samme skjer med Bergen om noen år? Anonymkode: 9d675...932 Jeg er ikke synsk, jeg sier bare at jeg ikke ser tegn til det. Jo visst leker mange barn på østlandsk. Det har de gjort så lenge det har vært barne-tv, så det er ikke noe nytt. Men jeg har til gode å høre barn her snakke østlandsk uten at det er i forbindemse med lek. Og når de blir voksne, snakker de fortsatt bare bergensk den dag i dag. I alle fall de jeg treffer. Og det er ganske mange i den jobben jeg har. Anonymkode: 6df08...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #40 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, jeg er fra midt-Norge og barna født og oppvokst i Oslo. Anonymkode: f7ce0...639 Samme her🙋🏼♀️Men, siden barna er vokst opp med trøndersk mor så merker jeg at de er bedre til å forstå forskjellige dialekter sammenlignet med mange østlendinger. Anonymkode: 8ea8e...903 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå