AnonymBruker Skrevet 27. februar #1 Skrevet 27. februar Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 6 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Skrevet 27. februar Ja,det er dyrt å eie. Slipper unna med bare 22.000.i året her inkludert eiendomskatt og feiing/tilsyn. Anonymkode: 80744...a73
AnonymBruker Skrevet 27. februar #3 Skrevet 27. februar Jeg har leilighet utpå landsbygda. De kommunale avgiftene bikka 10k her med den nye økningen av eiendomsskatten. De har varslet at resten også skal øke i løpet av året 😥 Anonymkode: 299a0...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #4 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 Ja, folkene på rådhuset setter opp avgiften på vann og avløp, tar alle pengene selv og håper folk havner på trygd 🙄 Hvis du gidder å sjekke litt så finner du ut syndet er regler rundt hva de kan fakturere for vann og avløp, og at det direkte skal dekke denne tjenesten hverken mer eller mindre. Det er også krav til åpne regnskaper og revisjon så du kan be om å få det utlevert og granske selv for din kommune. Anonymkode: 7c44f...c91 6 3
aksase Skrevet 27. februar #5 Skrevet 27. februar Prinsippet er at kommunale tjenester skal leveres til kostpris. Det du betaler i avgifter skal altså dekke de faktiske utgiftene, enten de er lave eller høye. Det har nylig kommet nye miljøkrav som krever mye mer rensing av kloakk enn tidligere. Da må kommunen bygge nye renseanlegg og den oppgraderingen må innbyggerne betale. I vår kommune skal de nå bygge ut nye kloakkrenseanlegg for mange hundre millioner for å tilfredsstille nye utslippskrav. I tillegg må innbyggerne betale for alle oppgraderinger og alt vedlikehold av vann og avløpsledninger. Veldig mye av dette er veldig gammelt og mange kommuner står foran enorme investeringer i vann og avløp fremover. Det kommer til å koste oss dyrt. 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #6 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har leilighet utpå landsbygda. De kommunale avgiftene bikka 10k her med den nye økningen av eiendomsskatten. De har varslet at resten også skal øke i løpet av året 😥 Anonymkode: 299a0...bfb Hehe, 4500 her😎. I året. Hytterenovasjon, alt i en container. Anonymkode: eda47...70f
AnonymBruker Skrevet 27. februar #7 Skrevet 27. februar Bor aleine i et hus. Er nesten ikke hjemme pga pendlerjobb. 3500 i måneden nå. Kaster maks en pose søppel i måneden og trekker maks 20 ganger i snora på en måned. Anonymkode: 2fffa...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #8 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 19.09): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 Her selv et hus med 2 leiligheter og fikk en helsikkens høy regning, men jeg skaffet meg vannmåler og snakket litt med dem ang boss dunkene. Fikk det betraktelig billigere. Verd å snakke med dem på kommunen. Anonymkode: 0baf4...1c1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #9 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 19.09): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 Dette er ikke en overraskelse. Dette er et velpublisert faktum man har advart mot i årevis. Og det handler om at din foreldregenerasjon ikke gadd ta sin andel av regningen og dermed dyttet behov for oppgradering og vedlikehold nedover til sine barn og barnebarn. (Slik de gjorde med klimaet) https://www.sintef.no/siste-nytt/2021/va-infrastrukturen-utgatt-pa-dato-ma-oppgraderes-for-enorme-belop/ Hva trygd har med saken å gjøre vet jeg ikke, men det er åpenbart at klimaendringene vil innebære at du i livet fremover skal bo tettere på naboene dine, og trolig i din alderdom dele fellesfunksjoner som kjøkken etc med dem. Prisstigningen har knapt begynt, så spenn deg fast. Anonymkode: 31959...c1d 8 3
Morten1 Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars Som innlegg #5 sier, det blir dyrt, mange små kommuner har ikke hatt økonomi i lengre tid så når kravet kommer nå blir det drastisk økning.
AnonymBruker Skrevet 1. mars #11 Skrevet 1. mars Det er mange kommuner som har en utgiftsbombe foran seg med å oppgradere renseanlegg og rør for vann/avløp. Alt dette er selvkost så når de oppgraderer sendes regninga rett til innbyggerne. De som ikke har det dyrt nå får det fort nok… Jeg bor i en kommune som HAR oppgradert til et topp moderne renseanlegg, og dermed også har blant landets høyeste vann-avløp. Helt vanvittig økning ift for 10-15 år siden. Men, de andre vil komme etter når de gjør samme jobb. Derimot er det fortsatt milevis med gamle rør her som sprekker støtt. Det blir vel ny kostnadsøkning når man skal ta tak i disse. Anonymkode: c6706...b37 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #12 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er mange kommuner som har en utgiftsbombe foran seg med å oppgradere renseanlegg og rør for vann/avløp. Alt dette er selvkost så når de oppgraderer sendes regninga rett til innbyggerne. De som ikke har det dyrt nå får det fort nok… Jeg bor i en kommune som HAR oppgradert til et topp moderne renseanlegg, og dermed også har blant landets høyeste vann-avløp. Helt vanvittig økning ift for 10-15 år siden. Men, de andre vil komme etter når de gjør samme jobb. Derimot er det fortsatt milevis med gamle rør her som sprekker støtt. Det blir vel ny kostnadsøkning når man skal ta tak i disse. Anonymkode: c6706...b37 Nei, de nye rørene blir gratis. Anonymkode: eda47...70f
AnonymBruker Skrevet 1. mars #13 Skrevet 1. mars Hva har Ap med dette å gjøre? Realiteten er at kommunestyrer landet over, i mange tiår, fra absolutt alle partier, har tillatt at vann- og avløpssystemet har fått et enormt etterslep. For å holde utgiftene nede for innbyggerne (slik at de skulle bli gjenvalgt). Men dette er ca like lurt som å la være å bytte tak på huset sitt: Før eller senere MÅ man gjøre noe. Vann og avløp er selvkost. Den som bruker, betaler. Det ligger 100+ år gamle rør rundt omkring som ingen helt vet hvor er. De lekker, går i stykker etc. Vi drikker fremdeles vann som kommer gjennom disse rørene! Nye krav til renseanlegg (heldigvis) skal sikre at naturen ikke går til helvete (før bygde man bare et rør rett ut i fjorden, og ga blaffen i følgene). Alle lekkasjene i rørnettet fører til mye svinn av renset vann = dyrt. Dette har IKKE noe med Ap å gjøre. Det er minst et par generasjoner politikere, landet rundt, fra samtlige partier, som er skyld i dette. Det er bare å stålsette seg. Det vil bli enda mye dyrere framover. Særlig i kommuner med få innbyggere og store avstander. Anonymkode: f6498...fd4 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #14 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 19.09): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 Ser det på renovasjon i sameiet jeg fører regnskap for. Enorm økning. Vann går på hver enkelt så det er mye det samme for meg. Anonymkode: a330c...ba1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #15 Skrevet 1. mars Her får jeg rekning på vannavgift hvert år, hvert år peiker jeg på det helt private borehullet mitt og sier att det der betalte jeg for selv. Får rekning på tømming av kloakken på "kårhuset" på tunet også, ett hus som ikke har hverken innlagt vann eller toalett tilknyttet en tank. Har aldri vært ei tømming der, og blir det neppe heller. Forbrenningstoaletten ordner jeg selv. Samme krangel hvert år. Jeg begynner å lure på å sende kommunen timesbetaling på alt ekstraarbeidet jeg har med å sende eposter, dokumentere og telefoner jeg har vedrørende dette tullet her. Anonymkode: e7213...bc8
Fighter83 Skrevet 1. mars #16 Skrevet 1. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 19.09): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 Hvilken kommune er dette? 40 000 i året er litt drøyt ja. Endret 1. mars av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 1. mars #17 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 19.09): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 Er dette inkludert eiendomsskatt? Anonymkode: 9540c...974
AnonymBruker Skrevet 1. mars #18 Skrevet 1. mars Vi betalte 42 000 i kommunale avgifter i Oslo i fjor. Enebolig med utleiedel. Det inkluderte eiendomsskatt som det idiotiske bystyret driver og setter ned. Samtidig som de legger ned barnehager. Jeg betaler heller litt mer eiendomsskatt for å unngå at nedleggelsesspøkelset henger over barnehagen vår år etter år. Anonymkode: 38725...30d
AnonymBruker Skrevet 1. mars #19 Skrevet 1. mars Du kan be om å få detaljer og forklaring på fakturaen din. Kommunale avgifter (vann, avløp og renovasjon) er selvkost; det vil si at kommunen ikke skal tjene penger på denne tjenesten, innbyggerne betaler bare de utgiftene kommunen har med å utføre tjenesten. De kan ha gjort store forbedringer på anlegg, pumper og ledninger slik at årets avgifter har økt. Anonymkode: a2c3b...9e5
AnonymBruker Skrevet 1. mars #20 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 19.09): Fikk ny regning på vann/avløp og renovasjon nå. Over 10.000,- for 3 mndr. Galskap. Blir det aldri nok penger for Ap-pampene i det flotte rådhuset? Er målet at alle skal bli hjemløse og leve på trygd..... Anonymkode: 3bc94...d15 10.000 for vann/avløp og renovasjon i 3mndr. høres ikke så mye ut. I borettslag er dette inkludert i husleia. Anonymkode: 085c3...599 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå