Gå til innhold

Rå kjøttdeig til katt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har gitt katten sin litt rå kjøttdeig? Tåler de det? Min katt har spist rått kjøtt ala Vom og denslags før, men frysediskene i butikkene her stoler jeg ikke på, da jeg ofte finner de halvåpne, og med frostskader og lign. på posene etc.

Men kjøttdeigen kjøper jeg ikke fryst, og de bitene jeg fryser selv vet jeg ikke ligger og tiner i hytt og pine.

Men er det forskjell på Vom og kjøttdeig i måten det er rått på? Altså, hvorfor er Vom trygt og rått men man anbefales å ikke gi rått kjøtt?

Noen med erfaringer? Katten min får annen mat men jeg liker å kunne gi de noe ekstra innimellom.

Anonymkode: e2ada...fee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å råfôre både katter og hunder, og mye kjøtt fra matbutikker er helt fint å gi de rått, men det må være uten tilsetninger/salt. 

Anonymkode: e9104...b70

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt vanlig å råfôre både katter og hunder, og mye kjøtt fra matbutikker er helt fint å gi de rått, men det må være uten tilsetninger/salt. 

Nettopp dette, det MÅ være uten salt. Katter tåler salt veldig dårlig. 

• Nyttig 2
Skrevet

Rått kjøtt er perfekt for katter. Det er jo det de er "designet" til å spise. Hva tror du de spiser når de fanger fugler, rotter og mus?

Men unngå salt og krydder. De tåler ikke så mye av det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg råfôrer mine katter. De liker best kylling, men de liker også svin. Storfe liker de ikke. Jeg har ikke prøvd lam fordi jeg liker det ikke selv, så i tilfelle de ikke liker det så sliter jeg med å bli kvitt det. Og jeg tenker at i naturen spiser de ikke mange drøvtyggere akkurat, så det gir jo mening at de ikke liker det. Det går jo mest i fugler og mus når de jakter selv.

Mine har katteluke og er en del ute. De spiser ca 150-200g kyllingkjøttdeig hver daglig. Jeg blander i 1g benpulver, 1 ts blodpulver blandet ut i vann (næring, men de elsker også smaken av denne og det gir dem litt ekstra vann), og 1/3 måleskje taurin per katt per dag. I naturen ville de ikke spist bare muskelkjøtt akkurat... Av og til blander jeg i en rå eggeplomme (obs, katter skal ikke ha rå eggehvite pga det hemmer opptak av biotin), og av og til gir jeg dem litt lever eller hjerte. Kyllinghjerte og andehjerter liker de godt.

Selvfølgelig er det trygt når du bruker norsk kjøtt. Ikke la kjøttet ligge ute for lenge da. Jeg blander sammen en dagsdose eller to og gir litt og litt så det ikke ligger ute for lenge. Jeg merker at de liker best at det ikke er for kaldt, men de spiser det kaldt hvis de er sultne nok. Jeg prøver å ikke la det ligge lengre enn 12 timer. Folk flest vil nok si at det er aaaltfor lang tid, men jeg synes de er hysteriske. Katter tåler bakterier enda bedre enn oss og vi tåler at rått kjøtt har ligget i romtemperatur i mange timer.

Anonymkode: ff0d3...f73

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (41 minutter siden):

Rått kjøtt er perfekt for katter. Det er jo det de er "designet" til å spise. Hva tror du de spiser når de fanger fugler, rotter og mus?

Men unngå salt og krydder. De tåler ikke så mye av det.

De er designet for å spise smågnagere (hele), altså noe HELT annet enn å spise kjøttdeig! Hvis du fôrer katten på kun kjøttdeig vil den kunne bli alvorlig feilernært.

Det er også betydelige utfordringer knyttet til smitte og smittevern ved råfôring. 

Anonymkode: 03a4c...fc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg råfôrer mine katter. De liker best kylling, men de liker også svin. Storfe liker de ikke. Jeg har ikke prøvd lam fordi jeg liker det ikke selv, så i tilfelle de ikke liker det så sliter jeg med å bli kvitt det. Og jeg tenker at i naturen spiser de ikke mange drøvtyggere akkurat, så det gir jo mening at de ikke liker det. Det går jo mest i fugler og mus når de jakter selv.

Mine har katteluke og er en del ute. De spiser ca 150-200g kyllingkjøttdeig hver daglig. Jeg blander i 1g benpulver, 1 ts blodpulver blandet ut i vann (næring, men de elsker også smaken av denne og det gir dem litt ekstra vann), og 1/3 måleskje taurin per katt per dag. I naturen ville de ikke spist bare muskelkjøtt akkurat... Av og til blander jeg i en rå eggeplomme (obs, katter skal ikke ha rå eggehvite pga det hemmer opptak av biotin), og av og til gir jeg dem litt lever eller hjerte. Kyllinghjerte og andehjerter liker de godt.

Selvfølgelig er det trygt når du bruker norsk kjøtt. Ikke la kjøttet ligge ute for lenge da. Jeg blander sammen en dagsdose eller to og gir litt og litt så det ikke ligger ute for lenge. Jeg merker at de liker best at det ikke er for kaldt, men de spiser det kaldt hvis de er sultne nok. Jeg prøver å ikke la det ligge lengre enn 12 timer. Folk flest vil nok si at det er aaaltfor lang tid, men jeg synes de er hysteriske. Katter tåler bakterier enda bedre enn oss og vi tåler at rått kjøtt har ligget i romtemperatur i mange timer.

Anonymkode: ff0d3...f73

Det er absolutt smitteutfordringer ved norsk kjøtt også, og særlig kyllingkjøttdeig!

Når det gjelder oppbevaring og holdbarhet er hele stykker kjøtt og kjøttdeig også to helt ulike ting. Med hele kjøttstykker vil bindevev inne i muskelen være naturlige barrierer for at bakterier kan komme seg inn i kjernen av kjøttstykket. Mens med kjøttdeig er alle disse beskyttelsesmekanismene malt bort, og da kan bakterier lett trenge inn i og formere seg i hele kjøttdeigen. 

Det du gjør her er oppskriften på problemer, på mange vis. 

Anonymkode: 03a4c...fc9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjernevasket å skulle være redd bakterier i rått kjøtt til en kjøtteter, men ikke redd for å gi dyret utelukkende ultraprossesert pellets.

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar 💖 da skal jeg prøve litt diverse kjøtt som ble tipset om og se om det faller i smak!

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 15.04):

Noen her som har gitt katten sin litt rå kjøttdeig? Tåler de det? Min katt har spist rått kjøtt ala Vom og denslags før, men frysediskene i butikkene her stoler jeg ikke på, da jeg ofte finner de halvåpne, og med frostskader og lign. på posene etc.

Men kjøttdeigen kjøper jeg ikke fryst, og de bitene jeg fryser selv vet jeg ikke ligger og tiner i hytt og pine.

Men er det forskjell på Vom og kjøttdeig i måten det er rått på? Altså, hvorfor er Vom trygt og rått men man anbefales å ikke gi rått kjøtt?

Noen med erfaringer? Katten min får annen mat men jeg liker å kunne gi de noe ekstra innimellom.

jeg gir ham ofte kjøttdeig og karbonadedeig.. Han er veldig glad i den. Men det må være helt fersk :) ingen problem. Men hadde ikke gitt rå svinekjøtt.

Endret av NatNat
  • Liker 1
Skrevet

Pus tålte rå kjøttdeig kjøpte fersk kjøttseig på Meny bak disken der folkene står 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...