Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har underutviklet brystvev og får derfor ikke produsert melk eller ammet som er en STOR sorg for meg. Jeg er nettopp tilbake fra perm og min kollega som får til amming slutter 2 timer før hver dag fordi hun har ammefri. Jeg har vært åpen om å ikke amme, men trodde faktisk (sikkert jeg som er naiv) at jeg hadde krav på ammefri allikevel fordi jeg bruker mye tid på MME, flasker og sterilisering. Men det hadde jeg ikke, men ligger vel i ordet "ammefri" og ikke "MME-fri". Syns det er så kjipt å først bli "straffet" med å ikke kunne amme, og så igjen bli påminnet hver dag om at jeg ikke får ammefri når kollega drar hjem til sin baby, fordi hun får til noe helt naturlig :( Dere som ikke ammer, hvordan har dette vært for dere? Og spesielt dette med ammefri på jobb. 

Anonymkode: 87459...dc3

• Hjerte 20
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner det er kjipt, men ville vært rart om alle fikk ammefri når man ikke ammer. Satt på spissen kunne jo far også fått ammefri da, såfremt han koker flasker? 
Du kan jo gå ned i stilling en periode, om du ønsker å ha mer tid med barnet. 

Anonymkode: 50d6b...d23

Alle? Er jo i så fall snakk om mødre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk far to timer ammefri hver dag da du var i permisjon for å sterilisere flasker og tilberede MME? 

Anonymkode: 229d9...e5a

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt får man ikke ammefri når man ikke ammer. Man får jo ammefri for at man skal kunn opprettholde melkeproduksjonen og gi mat til barnet. Forstår det er sårt, men slik er det.

Fikk ikke ammet min yngste, og fikk da selvsagt ikke ammefri.

Anonymkode: 0d6af...2f8

• Liker 24
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle? Er jo i så fall snakk om mødre.

Men hvorfor skal ikke-ammende mødre få ammefri, og ikke-ammende fedre ikke få det? 

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo selvsagt kjempeurettferdig at man skal miste 2 timer fri hver dag fordi man ikke klarer å amme. 

Anonymkode: cb7b9...689

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ammefri er ikke fordi det tar mye tid å ha baby. Det er fordi produksjonen kan bremse/stoppe, og man får fulle bryst og ubehag, i verste fall brystbetennelse, når det ikke ammes på så lang tid som en full arbeidsdag. Og pumping er IKKE en fullgod erstatning, jeg gikk ned på produksjon straks jeg måtte pumpe, pluss at baby tok dårligere ammegrep etter flaske som ga meg ømme bryster og senket produksjonen enda mer. De blir late av flasken fordi den gir melk fortere.

Flaske kan man vaske og gi akkurat når man vil, og av hvem som helst. Amming er kun mamma og må gjøres jevnlig. Det er for meg selvfølgelig at ingen andre enn de som ammer får ammefri. De som bare synes det er tidkrevende å ha baby får ta seg redusert stilling. Det er overhodet ikke urettferdig. Det er å tilpasse seg naturen.

Anonymkode: c6868...fb9

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er sårt, men puppen henger fast i mange mødre og de har ingen valg om de ammer. 

Flaske kan brukes av mor, far eller andre omsorgspersoner. Det heter ikke mate-baby-fri, men ammefri fordi man fremdeles ammer og det er det eneste valget.

Når det er sagt så hadde jeg 2 år uten ammefri hvor jeg fremdeles ammet, men jeg kunne ha gått ned i stilling for å få mer søvn og matetid. 

Anonymkode: b3eb9...e27

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fikk far to timer ammefri hver dag da du var i permisjon for å sterilisere flasker og tilberede MME? 

Anonymkode: 229d9...e5a

Det har overhodet ikke noe med noe å gjøre?. Jeg sier jo at jeg forstår hvorfor det er sånn, men at det er sårt. Jeg spør hvordan dette har vært for andre i samme situasjon, trenger ikke argumenter på hvor dumt det er å be om ammefri uten å amme..... TS.

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor skal ikke-ammende mødre få ammefri, og ikke-ammende fedre ikke få det? 

Fordi du ikke ammer. For amming trenger man puppene tilstede. Ved MME kan ikke teorien hvem som helst mate ungen. 

Anonymkode: c1df0...ccd

• Liker 3
Skrevet

Ammefri er den praktiske løsningen på at puppen sitter biologisk fast i mor. Etter at barnet er 12mnd er det vanlig at arbeidsgiver krever legeattest på at barnet fremdeles dier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammefri er noe man får fordi det ikke går an å la puppen ligge hjemme. Flaska og MME derimot kan alle håndtere.

Jeg fikk heller ikke ammefri da ungene sluttet å amme før jeg gikk ut i jobb igjen. Så burde jeg kanskje fått 2 timer fri for å smøre skive til de....

Anonymkode: 8bb01...98a

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Ærlig talt! Ammefri handler både om mors behov for å få tømt brystene og barnets behov for morsmelk. Ditt barn får ikke morsmelk - hvem som helst kan blande ei flaske med MME og gi den til ungen, far, mormor, dagmamma eller en au pair. 
SELVFØLGELIG skal du ikke ha ammefri!

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Staten har bestemt at man skal insentiveres for å amme, og vil legge tilrette for det. Det er veldig leit at du ikke fikk til å amme, men det er ikke urettferdig politisk sett.

Det blir litt det samme som at en ufrivillig barnløs ikke blir urettferdig behandlet fordi en kollega går ut i permisjon for fjerde gang. Og selv om hun da har fire år mindre enn deg på arbeidsplassen har hun like høy ansiennitet pluss fått nesten fire år betalt fri fra jobben.

Anonymkode: cc502...9a7

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har underutviklet brystvev og får derfor ikke produsert melk eller ammet som er en STOR sorg for meg. Jeg er nettopp tilbake fra perm og min kollega som får til amming slutter 2 timer før hver dag fordi hun har ammefri. Jeg har vært åpen om å ikke amme, men trodde faktisk (sikkert jeg som er naiv) at jeg hadde krav på ammefri allikevel fordi jeg bruker mye tid på MME, flasker og sterilisering. Men det hadde jeg ikke, men ligger vel i ordet "ammefri" og ikke "MME-fri". Syns det er så kjipt å først bli "straffet" med å ikke kunne amme, og så igjen bli påminnet hver dag om at jeg ikke får ammefri når kollega drar hjem til sin baby, fordi hun får til noe helt naturlig :( Dere som ikke ammer, hvordan har dette vært for dere? Og spesielt dette med ammefri på jobb. 

Du blir jo ikke straffet. Ammefri er jo for babyen, ikke moren.

Anonymkode: c7c88...e9c

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo selvsagt kjempeurettferdig at man skal miste 2 timer fri hver dag fordi man ikke klarer å amme. 

Anonymkode: cb7b9...689

Nei, ingen urettferdighet der. Ammefri er for at man skal kunne opprettholde melkeprodusksjon og amming, ikke for å ha mere fri!! Det er en behovsprøvd rettighet. Ammer man ikke så har man hverken melkespreng, sulten baby eller synkende produksjon å ta seg av. Da kan far ta den delen

Anonymkode: b75e0...b8b

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Til ts. Forstår at det kan føles urettferdig når din kollega får gå. Men nå er det engang slik situasjonen er. Hun ammer, og får derfor ammefri. Vi må faktisk bare godta at situasjoner er ulike. Det vil det være i mange deler opp gjennom livet. Prøv å tenk at det er bra for henne og hennes baby. Din situasjon er annerledes, men dere har det jo godt dere også. 

Anonymkode: 1c322...d7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammefri er jo noe en trenger fordi arbeidstiden kommer i veien for ammingen... Det er jo ikke en lovbestemt fritid for alle med små barn. Det er folk som ammer som ikke trenger fri, fordi de f.eks ammer før leggetid og det kommer helt utenom arbeidstid, eller kl 6 om morgenen, slik at en rekker jobb helt fint. 

Anonymkode: 6bfdb...79c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser at flere her foreslår at TS skal be om ammefri for å prøve å få til ammingen. Hvis man har underutviklet brystvev, og ikke har fått til ammingen i løpet av de månedene man har hatt svangerskapspermisjon, vil et slikt forsøk være ganske fåfengt, vil det ikke? 

• Liker 10
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...