NatNat Skrevet 27. februar #1 Skrevet 27. februar Kakao har aldri vært så billig som den er for tida men Orkla har ikke tenkt å justere prisene sine.... Det gjørde de når pris på kakao gikk opp som alle nok merket... Nå, kommer de med dårlig unnskyldinger for å holde prisene opp "Kakao er en viktig råvare for oss, og vi kjøper gjennom langsiktige avtaler for å sikre stabil og forutsigbar tilgang. Endringer i råvaremarkedet slår derfor ikke nødvendigvis ut umiddelbart." Men hvorfor da justerte de prisene opp med en gang kakao prisen steget ?? Det er bare ikke til å tro https://dinside.dagbladet.no/okonomi/prisene-stuper/84280325 8 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar #3 Skrevet 28. februar Typisk norsk næringsliv på mat. Men nå gir politikerne blaffen ved å gi dem fritt spillerom samtidig som de mikrostyrer den vanlige mann i gaten. Anonymkode: cecff...cdc 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Skrevet 28. februar NatNat skrev (På 27.2.2026 den 13.20): Men hvorfor da justerte de prisene opp med en gang kakao prisen steget ?? Det er bare ikke til å tro Det sier seg jo selv. De tjener jo selvsagt mere penger på å ikke justere prisene ned igjen. De ser vel at salgstallene ikke har gått så mye ned og at folk er blitt vant med de høye prisene. Hvorfor skal de da sette ned prisene? Folk må jo slutte å kjøpe produktene, da først setter de ned prisene. Anonymkode: 93bd4...3df 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #5 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det sier seg jo selv. De tjener jo selvsagt mere penger på å ikke justere prisene ned igjen. De ser vel at salgstallene ikke har gått så mye ned og at folk er blitt vant med de høye prisene. Hvorfor skal de da sette ned prisene? Folk må jo slutte å kjøpe produktene, da først setter de ned prisene. Anonymkode: 93bd4...3df Når de gjør i andre land så.. Anonymkode: 95c1d...22f
NatNat Skrevet 28. februar Forfatter #6 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det sier seg jo selv. De tjener jo selvsagt mere penger på å ikke justere prisene ned igjen. De ser vel at salgstallene ikke har gått så mye ned og at folk er blitt vant med de høye prisene. Hvorfor skal de da sette ned prisene? Folk må jo slutte å kjøpe produktene, da først setter de ned prisene. Anonymkode: 93bd4...3df enig men med så mange som ikke engang skjekker prisene i butikk det kommer aldri til å skje.
AnonymBruker Skrevet 28. februar #7 Skrevet 28. februar NatNat skrev (8 minutter siden): enig men med så mange som ikke engang skjekker prisene i butikk det kommer aldri til å skje. Opp til butikken å skjerpe seg Anonymkode: 95c1d...22f 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #9 Skrevet 28. februar NatNat skrev (På 27.2.2026 den 13.20): Kakao har aldri vært så billig som den er for tida men Orkla har ikke tenkt å justere prisene sine.... Det gjørde de når pris på kakao gikk opp som alle nok merket... Nå, kommer de med dårlig unnskyldinger for å holde prisene opp "Kakao er en viktig råvare for oss, og vi kjøper gjennom langsiktige avtaler for å sikre stabil og forutsigbar tilgang. Endringer i råvaremarkedet slår derfor ikke nødvendigvis ut umiddelbart." Men hvorfor da justerte de prisene opp med en gang kakao prisen steget ?? Det er bare ikke til å tro https://dinside.dagbladet.no/okonomi/prisene-stuper/84280325 Det er jo det samme som med drivstoffprisene. De settets opp med én gang, men mye tregere ned. Og jeg så på nyhetene forleden dag ( -14 dager siden? ) at en brosje de hadde i butikken ( utstillingsmonter ) til en bunad som kostet ca. 700kr nå koster 1400kr eller noe sånt. Fordi sølv og metallpris har steget så mye. NEI!! Den brosjen har ikke steget så mye! Den ble kjøpt inn og har ligget der siden FØR prisen steg! Nye brosjer får selvfølgelig økt pris, men ikke prøv å svindle folk med ting som allerede er kjøpt inn til lav pris og så selge det til "ny pris"!! Anonymkode: 0ef80...894 1
ltfutt Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars (endret) Tror nordmenn må leve på kun knekkebrød og prim i noen år for å få snudd denne vanvittige prisutviklingen. Endret 1. mars av ltfutt 1
Druid Skrevet 2. mars #11 Skrevet 2. mars NatNat skrev (På 27.2.2026 den 13.20): Men hvorfor da justerte de prisene opp med en gang kakao prisen steget ?? Det er bare ikke til å tro Vel, de gjorde jo ikke det. Vi hadde sjokkpriser på sjokolade selv etter at de lange prisene på kakao begynte å øke. Vi gikk gradvis fra 100 kr kiloen til dagens 265. Og dagens priser er i større grad veiledende pris, ikke sjokktilbud, så det innholder ett tap av markedsføringskomponent her. Faktisk har prisøkningningen blitt trukket ganske langt ut: først i fjor vinter begynte vi å se at produkter ble endret med tanke på kakao innhold. 2
Gjest Juraibura Skrevet 2. mars #12 Skrevet 2. mars Kjøp råvarekakao om du reiser på ferie til et sted hvor de dyrker kakao. Og så lager du din egen sjokolade. Reiste nylig i Filippinene og kjøpte 5 kilo ren kakao fra en farm. Råbillig! Så da lager jeg min egen sjokolade..
Druid Skrevet 2. mars #13 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 0.50): Det er jo det samme som med drivstoffprisene. De settets opp med én gang, men mye tregere ned. Det handler mye om at folk flest følger med på oljeprisen, ikke prisen på raffenierte produkter. Siden forbruk og raffenerikapasietet har større påvirkning på drivstoffprisene en oljeprisen på børs, vil det å se på oljeprisen ikke ha mye poeng.
NatNat Skrevet 2. mars Forfatter #14 Skrevet 2. mars Druid skrev (1 time siden): Vel, de gjorde jo ikke det. Vi hadde sjokkpriser på sjokolade selv etter at de lange prisene på kakao begynte å øke. Vi gikk gradvis fra 100 kr kiloen til dagens 265. Og dagens priser er i større grad veiledende pris, ikke sjokktilbud, så det innholder ett tap av markedsføringskomponent her. Faktisk har prisøkningningen blitt trukket ganske langt ut: først i fjor vinter begynte vi å se at produkter ble endret med tanke på kakao innhold. jeg visste du kom til å motsi meg ! 😅 ok, da men likevel, for en sjokolade elsker, prisene for tida er ikke til å leve med ! (snakker spesielt om sjokolate med stor innhold kakao og ren kakao) 1
Runnah Skrevet 2. mars #15 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 18.00): Er det lovlig? Anonymkode: 95c1d...22f Selvsagt.
erok Skrevet 2. mars #16 Skrevet 2. mars NatNat skrev (På 27.2.2026 den 13.20): Kakao har aldri vært så billig som den er for tida men Orkla har ikke tenkt å justere prisene sine.... Det gjørde de når pris på kakao gikk opp som alle nok merket... Nå, kommer de med dårlig unnskyldinger for å holde prisene opp "Kakao er en viktig råvare for oss, og vi kjøper gjennom langsiktige avtaler for å sikre stabil og forutsigbar tilgang. Endringer i råvaremarkedet slår derfor ikke nødvendigvis ut umiddelbart." Men hvorfor da justerte de prisene opp med en gang kakao prisen steget ?? Det er bare ikke til å tro https://dinside.dagbladet.no/okonomi/prisene-stuper/84280325 Kaffe prisen i Sverige er halvparten av prisen i Norge. 1
Frisk Frosk Skrevet 2. mars #17 Skrevet 2. mars Sukkerprisene er nå på sitt laveste på over fem år, men ingen endring der heller. Så nettopp at Kiwi hadde satt opp prisen på en kg sukker igjen, tror den nå lå på kr 35,90 pr. kg. Sukker har falt drastisk i pris, nå også kakao. Prisene på sjokolade i Norge går opp. 1
Druid Skrevet 2. mars #18 Skrevet 2. mars (endret) NatNat skrev (24 minutter siden): jeg visste du kom til å motsi meg ! 😅 ok, da men likevel, for en sjokolade elsker, prisene for tida er ikke til å leve med ! (snakker spesielt om sjokolate med stor innhold kakao og ren kakao) Siden jeg er i samme kategori som deg, er jeg like frustrert. Men siden jeg reiser en del forstsatt, ser jeg at det ikke er et norsk problem, og jeg er redd det vil ta LANG tid, før vi ser akseptable priser. (Dette er det store problemet når varer faller utenfor hva butikkene kan spise for markedsføring. "5 for 100" er ikke bærekraftig uansett, men grunnlaget for å kunne ta straffen, handler om hva kosten er i tilknytning til det mentale bildet til kundene : 2 for 100 er ikke godt nok for å fungere som en sjokkselger innen sjokolade) Endret 2. mars av Druid 1
Druid Skrevet 2. mars #19 Skrevet 2. mars Frisk Frosk skrev (6 minutter siden): Sukkerprisene er nå på sitt laveste på over fem år, men ingen endring der heller. Så nettopp at Kiwi hadde satt opp prisen på en kg sukker igjen, tror den nå lå på kr 35,90 pr. kg. Sukker har falt drastisk i pris, nå også kakao. Prisene på sjokolade i Norge går opp. Avgiften der er vel rett under 10 kr kiloen, og den økte vel ved nyttår.
NatNat Skrevet 2. mars Forfatter #20 Skrevet 2. mars Druid skrev (2 minutter siden): Siden jeg er i samme kategori som deg, er jeg like frustrert. Men siden jeg reiser en del forstsatt, ser jeg at det ikke er et norsk problem, og jeg er redd det vil ta LANG tid, før vi ser akseptable priser. likevel, var akkurat på CARREFOUR france sine sider og jeg ser at det er fremdeles mulig å kjøpe sort sjokolade for en ok pris.. ser f.eks Carrefour selection 80% (veldig grei merke, god kvalitet) på 1,19 euros. Lindt 85% kakao ! 2,55 euro (vet ikke hva det blir akkurat på NOK) https://www.carrefour.fr/p/tablette-de-chocolat-noir-puissant-85-excellence-lindt-3046920022606 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå