Gå til innhold

Kurere depresjon med kosthold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort det? Keto/carnivore feks? Hvor lang tid tok det før du følte deg bedre?

Anonymkode: cf0ca...83f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med variert? Bær, frukt, smør, grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, benkraft, nøtter og kakao.

Anonymkode: 724e1...ec4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som sier at kosthold kan kurere mentale lidelser. Var jeg deprimert, hadde det vært verdt å prøve ut kostholdsendring foran medisinering. Ville endret kosthold til lavkarbo, ketose innimellom, samtidig med å gå i terapi. 

Anonymkode: 2e6cb...6fc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er noen som sier at kosthold kan kurere mentale lidelser. Var jeg deprimert, hadde det vært verdt å prøve ut kostholdsendring foran medisinering. Ville endret kosthold til lavkarbo, ketose innimellom, samtidig med å gå i terapi. 

Anonymkode: 2e6cb...6fc

Det er der jeg er nå, men litt vanskelig å holde motet oppe :)

AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har lest  er du deprimert så går du til lege og får hjelp. 

Hilsen en som har vært det.

Anonymkode: d1540...c99

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan var kostholdet ditt da?

Anonymkode: 552f4...d7a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes helt sikkert noen som har gjort det. MEN alle sykdommer er så forskjellige, har så forskjellige årsaker. Jeg anbefaler å kun forsøke det i samråd med lege/behandler.

Anonymkode: efa5f...dc0

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan var kostholdet ditt da?

Anonymkode: 552f4...d7a

Helt vanlig. 

Brødskiver/knekkebrød til frokost og lunsj.  Varierte med kjøtt og fisk. Godteri en dag i uka. Sjelden Alkohol. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen som har gjort det? Keto/carnivore feks? Hvor lang tid tok det før du følte deg bedre?

Jeg vet om ei som endret kostholdet drastisk til keto. Hun sa det gikk ikke lang tid før hun følte seg bedre (under 2 uker). I tillegg så tvang hun seg ut i dagslys i minst 10 minutter hver dag. 

Verdt et forsøk? ❤️ 

Anonymkode: 0b224...4be

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte meg bedre på keto, tror det var fordi jeg følte meg flink og gikk ned i vekt. Men, nå spiser jeg absolutt hva som helst, og føler meg helt drit, har gått opp all vekten igjen og mere til, så burde sikkert prøve keto igjen 🥴 

Vet mange opplever mindre fysiske smerter, og mye energi ved lavkarbo/keto. Smerter hadde jeg ikke på den tiden, men jeg fikk ikke flust av energi heller. Men jeg husker at jeg følte meg mer i ett med kroppen min på den tiden, som at jeg forstod alle tegn den gav meg. Klarer ikke helt forklare det. Uansett, summa summarum, verdt et forsøk?

Anonymkode: 8bc42...c89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir deprimert med en gang jeg slurver med kosten. For meg er det medisin nr 1 for å holde tungsinnet unna

Anonymkode: 0db7e...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smør legger seg på innsiden av årene og tetter dem, så ikke beste rådet å gi? Metta fett gir høyt kolesterol, det er lov å bruke hjernen. 

Anonymkode: f3035...07b

Vi trenger fett. Hjernen er laget av fett. Kolesterol er en myte. Vi trenger kolesterol. Selvsagt ikke spise kilovis med ekte meierismør, men 1-2 t-skjeer hver dag. Vi må ikke være redd for fett fra kjøtt og smør.

Anonymkode: 724e1...ec4

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blir deprimert med en gang jeg slurver med kosten. For meg er det medisin nr 1 for å holde tungsinnet unna

Anonymkode: 0db7e...7cc

Nå er det forskjell på å faktisk ha diagnosen depresjon satt av fagpersonell og det å selvdiagnostisere seg med depresjon.

Anonymkode: 35157...fd3

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Smør legger seg på innsiden av årene og tetter dem, så ikke beste rådet å gi? Metta fett gir høyt kolesterol, det er lov å bruke hjernen. 

Anonymkode: f3035...07b

Det er lov å bruke hjernen ja.. Smør er bra. Margarin er gift. 

Anonymkode: a44e6...d0b

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke hatt fokus på kosthold de periodene jeg har vært deprimert. Vil anta at det som hjelper er å spise sunt og variert slik at kroppen får i seg all næring den trenger. I tillegg ville jeg sørget for å få en tur ut i frisk luft hver dag, hvor mye er avhengig av hvor aktiv du er nå og hvor mye du orker. Om du er veldig inaktiv og ikke orker noe så er å gå fem minutter ute bra nok, og heller gå mer de dagene du orker (gjerne i naturen, men lokalmiljøet fungerer også). 

Anonymkode: 38ea9...5c8

Skrevet

Jeg har slitt med depresjon uavhengig av kosthold. Det hjelper kanskje litt å spise sunt, men det kurerer ikke depresjonen for min del. Sist jeg var deprimert så var det så ille at jeg ble tvangsinnlagt og fikk ECT behandling. Det var det som hjalp og ikke kostholdet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forsket på at midelhavskost hjelper på depresjon.

Man blir ikke frisk, for det er flere faktorer som spiller inn.

Men f.eks sukker er uheldig for de med depresjon. 

Anonymkode: 6799d...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil ta omtrent like lang tid å føle seg bedre som det tar for depresjonen å gå over av seg selv. De fleste depresjoner går over av seg selv i løpet av 3-6 måneder. Hvis man er alvorlig syk eller ikke kan vente opp til et halvt år, så er det bedre å oppsøke legehjelp.

Anonymkode: 5604e...97b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vel, jeg levde på drittmat og la om kostholdet mitt dramatisk etter jeg møtte en typ "coach" på et treningssenter. 

Da slet jeg med tunge depresjoner og trodde at alle andre skulle hjelpe meg. Tenkte at verden ville bli et bedre sted uten meg. Hadde det ikke vært for barna mine (som da var store), hadde jeg gjort slutt på alt. Det er jeg glad for nå at jeg ikke gjorde. 

Han sa at jeg hver dag skulle gjøre noe jeg kviet meg for. På den tiden slet jeg med å stå opp og komme meg i butikken. Så jeg gikk til butikken. Ikke alltid jeg kom meg inn, men jeg kom meg i hvert fall ut av senga. 

Han ba meg smile mer, selv om jeg ikke følte noen grunn til å smile. Jeg begynte å smile mer. Og oppdaget at noen smilte tilbake. Det var en god ting. 

Så la jeg om kostholdet mitt. Begynte å spise "ren" mat, grønnsaker og frukt. Aldri mer junk. Jeg stod opp, redde opp senga, dusjet, sminket meg og gikk ut. 

Jobbet i tillegg aktivt med positive tanker og etter tre, fire måneder, merket jeg en STOR forandring. Og lærte at det var ikke andre som skulle hjelpe meg i livet, jeg måtte hjelpe meg selv. 

Kroppen begynte å funke, treningen ga resultater, huden ble finere, håret blankere og jeg ble gladere. Er helt sikker på at kostholdet mitt var min utløsende faktor for et bedre liv. 

Uten at dette er fasiten. Nå har det gått ti år og jeg er glad hver morgen. Gjør ting jeg vet er bra for meg, hver dag! 

Anonymkode: 9c6c1...485

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...