Gå til innhold

Diskusjon i familien om beplantning på graven.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at en tenåring som har mistet en forelder, skal få lov å være med å bestemme både hvordan gravsteinen skal være, men også hvilke blomster som skal plantes på graven til de ulike årstidene.

Selvfølgelig må man ta hensyn til at ikke alle planter tåler kulde, mye sol eller uttørking, men alle blomster er lov å plante/sette på graven, mener jeg (og tenåringen).

Hvorfor mener mange voksne (60 år +/÷) at det kun er visse blomster som skal være på en grav?

Hvorfor må alle graver se like ut?

Hvis avdøde likte godt ringblomster, markblomster eller solsikker, ja da skal det ikke være noe i veien for å plante det på graven om sommeren/sette markblomster i vasen, selv om de dør etter en liten uke i vann.

Anonymkode: bba02...13d

• Liker 10
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk som er opptatt av graver ønsker vel at en grav skal se stelt ut. Ikke rotete, med visne blomster. 

Personlig har jeg bestemt at jeg ikke ønsker en grav når jeg selv er død. Brenn meg opp og kast meg i søpla. Asken trenger ingen grav. Så kan ungene mine heller ha, meg i hjertet sitt og ikke trenge å tenke på å stelle graven min. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe skikkelig tragisk og trist over at noe så bagatellmessig som blomster på en grav kan bli kime til konflikt. 

Her hadde jeg satt foten kraftig ned for de voksne som problematiserer blomster

Anonymkode: 87f8a...211

• Liker 9
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Det må de etterlatte bli enige om, men avgjørelsen må tas av den som sitter med ansvaret og utgiftene.  Slikt ansvar blir ofte bare lempet over på en person som ikke klarer å komme unna.

Anonymkode: c57d7...1e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skjønne at dette skal være noe å diskutere engang jeg. På mammas grav kommer jeg og søsteren min når vi ønsker det, vi tenner lys når vi vil og vil en ha med noen nye blomster og plante gjør den det. Vi tilpasser det det som er der fra før og  verken klager på eller ødelegger noe den andre har gjort før. Verre trenger det ikke være, ingen styrer og begge bestemmer.

Anonymkode: 6d23b...e9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det må de etterlatte bli enige om, men avgjørelsen må tas av den som sitter med ansvaret og utgiftene.  Slikt ansvar blir ofte bare lempet over på en person som ikke klarer å komme unna.

Vi deler på utgifter til blomster og vedlikehold av graven, men det er én person som kjøper inn blomster/løk uten å ta oss med på råd på forhånd fordi "hun vet best".

Det er jeg og tenåringen som er oftest på graven, og ikke den som bestemmer blomster, så det er litt absurd.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (23 minutter siden):

Folk som er opptatt av graver ønsker vel at en grav skal se stelt ut. Ikke rotete, med visne blomster. 

Personlig har jeg bestemt at jeg ikke ønsker en grav når jeg selv er død. Brenn meg opp og kast meg i søpla. Asken trenger ingen grav. Så kan ungene mine heller ha, meg i hjertet sitt og ikke trenge å tenke på å stelle graven min. 

Det er jo ikke snakk om at blomstene er visne, men det er snakk om type blomster.

Hvorfor skal man være så tradisjonell å velge de samme blomstene år etter år, når man kan velge andre blomster og blomster som avdöde likte bedre?

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så heldige dere er som er flere som bryr dere. Jeg er alene om alt både praktisk og økonomisk. Jeg skulle gjerne hatt noen å delt det med. Tenk litt over det. 

Anonymkode: a890a...bbb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så heldige dere er som er flere som bryr dere. Jeg er alene om alt både praktisk og økonomisk. Jeg skulle gjerne hatt noen å delt det med. Tenk litt over det. 

Alltid noen som må komme med et sånt svar, «tenk så heldig du er»- svar, fordi de har det verre. Det skjer i nesten alle tråder hvor ts vil snakke om en utfordring. 

Anonymkode: 841e1...b0c

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anonymkode: a890a...

Helt siden avdøde døde har jeg faktisk tenkt at det er trist at tenåringen, som kjente sin forelder best, ikke får bestemme hvilke blomster som skal være på graven.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig.  Her ble jeg sittende med 5 gravsteder.  Det er store familier, men ingen som gidder å være med på utgifter eller noe som helst stell som planting, luking eller vanning.  Det irriterte meg grenseløst, så jeg kuttet ut 3 av gravstedene og fjernet hagene på de to andre, der fikk jeg tilpasset et par fine skiferplater som ser ok ut.  Skulle noen ønske det, så kan de jo bare sette et lys eller bukett der, men jeg ser aldri noen spor etter at de har vært der.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg har gjort kort prosess angående "mine" gravsteder, så må jeg jo si at hvis jeg hadde visst om at det satt noen som ønsket andre planter og gjerne ville holde litt på med dette, så hadde jeg vært både kjempeglad og takknemlig. Jeg prøvde å få andre med i flere år.  Da det ikke nyttet, så kjøpte jeg bare isbegonia fordi de tåle mest tørke og var holdbare.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi deler på utgifter til blomster og vedlikehold av graven, men det er én person som kjøper inn blomster/løk uten å ta oss med på råd på forhånd fordi "hun vet best".

Det er jeg og tenåringen som er oftest på graven, og ikke den som bestemmer blomster, så det er litt absurd.

Ts

Flytt på noen og sett ned de dere vil da, bare gjør det. 

Anonymkode: 94ecc...94a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Helt siden avdøde døde har jeg faktisk tenkt at det er trist at tenåringen, som kjente sin forelder best, ikke får bestemme hvilke blomster som skal være på graven.

Ts

Men hvem er den andre da? En forelder av den avdøde? Eller mer perifer slektning?

Anonymkode: ce484...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er den andre slektningen, og hvem er du i forhold til denne tenåringen? 

Jeg er enig i at "barnet" absolutt bør ha siste ordet så lenge blomstene som er ønsket er praktisk mulig, men jeg spør bare for å forstå hvem andre som synes dette er så viktig at de må blande seg....

Anonymkode: 73a98...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alltid noen som må komme med et sånt svar, «tenk så heldig du er»- svar, fordi de har det verre. Det skjer i nesten alle tråder hvor ts vil snakke om en utfordring. 

Anonymkode: 841e1...b0c

Men det er sannheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er da bare å plante det. Ikke spør noen andre, la tenåringen så/plante/pynte med det den vil. 

Anonymkode: f9cf1...74c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts

Huff så kjipt. Synes det er respektløst av vedkommende å overkjøre på denne måten. For meg er det de nærmeste som "bestemmer" over graven, om de ønsker det. Så må jeg respektere det, på samme måte som jeg forventer at folk respekterer det gravstedet jeg har ansvar for. 

Syns absolutt at du har lov til å si ifra, både på egne og tenåringens vegne. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie ble det dessverre også uenighet om gravsten og det meste, da barnet mistet pappaen sin. Barnet og jeg trakk oss unna og pappaens søsken dominerte, vi hadde mer enn nok å ta oss av uansett.

Det er jo likevel jeg som i alle år har betalt for gravsted og pynting, så nå er det barnet som bestemmer plantingen. Det er vrient når to familier med helt ulik kulturell bagasje skal enes om slikt. Vi liker en naturlig stil på sten og beplantning, de liker mest mulig dekor.

Jeg synes barnet skal få ha den viktigste stemmen her, så fremt det ikke er helt over styr og urimelig.

Anonymkode: 86a47...74a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Haff! Husker jeg vannet  på grava til mine besteforeldre en gang. Jeg hadde ordnet med buketter til min mors grav og vannet samtlige da jeg først var der.

Og for et lurveleven det ble!! Min onkel og tante hadde kommet dit etterpå, og satte himmel og jord i bevegelse for å finne ut hvem som hadde gjort det. Så det ble siste gangen jeg vannet på den grava. 
Enkelte mennesker går fullstendig av skaftet over disse gravene, og jeg synes at avdødes barn kan få være med å bestemme hvilke blomster som skal plantes.

Anonymkode: 57ee6...230

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...