Gå til innhold

Mistet vekt etter å ha kuttet trening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nyoperert, og må holde meg vekk fra trening og fysisk tungt arbeid i flere uker fremover. Må også være mest i ro og sengeliggende.

Tidligere har jeg trent 3 dager i uken, både styrke og kondisjon. 

Ser nå at jeg taper en del vekt, selv om jeg spiser samme mengde mat. Er det muskelmasse som allerede har begynt å gå tapt?

Anonymkode: cac4f...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 4edb5...e92

• Liker 1
Skrevet

Jeg lå en måned på sykehus og mistet over tre kg muskelmasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 18.29):

Nyoperert, og må holde meg vekk fra trening og fysisk tungt arbeid i flere uker fremover. Må også være mest i ro og sengeliggende.

Ser nå at jeg taper en del vekt, selv om jeg spiser samme mengde mat. Er det muskelmasse som allerede har begynt å gå tapt?

Det er nok muskelmasse som forsvinner. Dessverre.

Skrevet

ja

Skrevet

Ja det er muskler spesielt om man er helt inaktiv.  Ødela kneet og kunne ikke bruke høyre beinet.  Mistet enormt mye muskler i det beinet.  Spesielt låret.  

Anonymkode: 32567...451

Skrevet

Fordelen er at når du har hatt musklene, er de lettere å trene opp igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at du kan snakke med lege og fysio om det er noen øvelser du kan gjøre som ikke utfordrer operasjonsskaden på en uheldig måte.  Jeg gjetter at kan kan være mulig å begynne med perifere muskler.

Skrevet (endret)

Først og fremst mister du sannsynligvis 1-2 kg med vann. Trening holder en del vann i musklene som forsvinner ved treningsopphold. 

Du sier ingenting om hva "en del" vekt er, og hvor lenge du har vært uten trening, så umulig å si noe om muskelmasse her. Du har ikke mistet muskelmasse hvis du ble operert på fredag, liksom. 

https://afpt.no/fagstoff/hvor-lang-tid-tar-det-for-man-mister-muskelmasse-og-hvor-lite-skal-til-for-a-motvirke-det

Sitat

Det tar tid før man faktisk taper muskelmasse. I starten er det som regel glykogen (lagret karbohydrater) man taper. Om man ikke ligger helt i ro så tar det mellom 10 og 20 dager før man faktisk taper muskelmasse. Ligger man helt i ro vil man tape dette raskere. Eldre taper også muskelmasse raskere enn yngre.

Endret av NoaideBiehtar
Skrevet

mister vekt .... taper en del vekt ....

Høres veldig direkte-oversatt-fra-engelsk ut...

Anonymkode: cd0bd...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...