AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Hei, Jeg er "aleneforelder" og har ansvar for 1 barn i barneskolealder, men jeg står stort sett for alle utgifter knyttet til barnet selv om barnetrygden er delt. Jeg ble skilt for 1 år siden, og har leid en liten hybel siden da. Det funker for meg og barnet, men ser for meg å skaffe noe eget og større på sikt. Jeg har ingen familie som økonomisk sikkerhetsnett når ting har gått skeis. Yngre søsken har nok med sitt. Tiden etter brudd og skilsmisse har vært overveldende brutal, både emosjonelt og økonomisk, og nå som jeg har kommet meg mer sånn emosjonelt, er det naturlig at jeg tenker på hvordan jeg skal sikre meg og barnet en stabil hverdag og trygg økonomi. Det har gått såpass kort tid at jeg har ingen "historikk" når det gjelder forbruk for min husholdning. Men i de 6 månedene ser jeg at utgiftene ligger rundt 28.000kr/mnd. Man sier at man bør ha en buffer som kan dekke 3 mnd, dvs 84.000kr. Jeg synes det virker lite. Hvor mye har dere som er i liknende situasjon, eller hvor stor buffer bør jeg ha - jeg tenker rundt 200.000? Må jo også spare til EK hvis jeg skal få kjøpt noe også. Anonymkode: 4ecbb...f85
AnonymBruker Skrevet 26. februar #3 Skrevet 26. februar Jeg har flere kontoer. På buffer prøver jeg ha ca 30 000, men mange økonomer anbefaler 2 månedslønner. Da har jeg litt hvis f.eks det er noe med bilen eller vaskemaskinen ryker. Så har jeg en sparekonto hvor jeg setter inn mest og en konto hvor jeg setter av litt til ferie. Alle kontoene med høy rente på. Jeg har også en regningskonto hvor jeg hver måned ved lønn setter inn alt som er til faste utgifter, pluss litt ekstra. Da har jeg hvis det kommer en ekstra regning av noe slag eller det må kjøpes inn noe ekstra. I ditt tilfelle ville jeg prioritert hardt å spare opp til egenkapital, men ha en litt mindre buffer hvis det skulle komme en stor utgift av noe slag. 200 000 i buffer tror jeg ikke er spesielt nødvendig om du har fast jobb. Kjør på med sparing. Anonymkode: 810df...b2a 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #4 Skrevet 26. februar Alt du får til i starten. I hvertfall nok til å dekke eventuelt vaskemaskin/kjøleskap. Hvor kommer inntekten fra? Er du f.eks. uføretrygdet, så er det jo ikke fare for at du må stå lenge uten inntekt. Har du bil? Da bør du ha mer. Du eier ingen bolig per i dag, så da trenger du ikke penger i bakhånd dersom et rør ryker. Mange faktorer som spiller inn Anonymkode: 550f4...208
AnonymBruker Skrevet 26. februar #5 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg er "aleneforelder" og har ansvar for 1 barn i barneskolealder, men jeg står stort sett for alle utgifter knyttet til barnet selv om barnetrygden er delt. Jeg ble skilt for 1 år siden, og har leid en liten hybel siden da. Det funker for meg og barnet, men ser for meg å skaffe noe eget og større på sikt. Jeg har ingen familie som økonomisk sikkerhetsnett når ting har gått skeis. Yngre søsken har nok med sitt. Tiden etter brudd og skilsmisse har vært overveldende brutal, både emosjonelt og økonomisk, og nå som jeg har kommet meg mer sånn emosjonelt, er det naturlig at jeg tenker på hvordan jeg skal sikre meg og barnet en stabil hverdag og trygg økonomi. Det har gått såpass kort tid at jeg har ingen "historikk" når det gjelder forbruk for min husholdning. Men i de 6 månedene ser jeg at utgiftene ligger rundt 28.000kr/mnd. Man sier at man bør ha en buffer som kan dekke 3 mnd, dvs 84.000kr. Jeg synes det virker lite. Hvor mye har dere som er i liknende situasjon, eller hvor stor buffer bør jeg ha - jeg tenker rundt 200.000? Må jo også spare til EK hvis jeg skal få kjøpt noe også. Anonymkode: 4ecbb...f85 Du må skille på buffer og sparekonto. Buffer skal dekke plutselig utgifter, og eventuelt bortfall av lønn i påvente av annen støtte. En sparekonto skal dekke sparing til EK, sparing til konfirmasjon, ferie eller de nye skoene du ønsker deg. Buffer er til akutte uforutsette ting, Sparing er til planlagte ting. Jeg har bufferkonto tilsvarende halvannen måned utbetalt lønn, og har tilgjengelig kreditt tilsvarende tre lønninger. Har rundt 20 000 på sparekonto pr nå, men under ett år siden jeg kjøpte ny leilighet. Og er enslig. Anonymkode: fa191...959 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Skrevet 26. februar Jeg har ikke så stor buffer. Jeg har ikke bil og bor i en leilighet i borettslag. Jeg trenger å kunne kjøpe hvitevarer og tv hvis noe skulle gå i stykker. Har vel rundt 80 000 i buffer og det holder i massevis. Anonymkode: e2453...397 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #7 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må skille på buffer og sparekonto. Buffer skal dekke plutselig utgifter, og eventuelt bortfall av lønn i påvente av annen støtte. En sparekonto skal dekke sparing til EK, sparing til konfirmasjon, ferie eller de nye skoene du ønsker deg. Buffer er til akutte uforutsette ting, Sparing er til planlagte ting. Jeg har bufferkonto tilsvarende halvannen måned utbetalt lønn, og har tilgjengelig kreditt tilsvarende tre lønninger. Har rundt 20 000 på sparekonto pr nå, men under ett år siden jeg kjøpte ny leilighet. Og er enslig. Anonymkode: fa191...959 Mens jeg har alt på sparekonto. Dukker det opp noe, tar jeg bare penger ut derfra. Så man må ikke skille på de to kontoene. Anonymkode: f799c...665 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #8 Skrevet 26. februar Jeg har rundt 200.000 på bufferkontoen min. Lar den aldri gå under det. Anonymkode: b3cae...14f
AnonymBruker Skrevet 26. februar #9 Skrevet 26. februar Sier du at du har delt barnetrygd? Om du er alene skal du ha hele + utvidet. Anonymkode: f9ccf...cc1
TS-bruker Skrevet 26. februar #10 Skrevet 26. februar Har mellom 30-40K på bufferkontoen, overfører månedlig betydelige beløp til sparekontoen og plusskontoen + fondssparing. Trenger sjelden å bruke penger på bufferkontoen, men skulle jeg trenger mer enn det så tar jeg ut penger fra sparekontoen, men det har aldri skjedd at jeg har trengt å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar #11 Skrevet 26. februar "if you cant buy it twize you can´t afford it" er et velkent finansielt aspekt som har sitt utspring i jødedommen men som er ganske utpreget i dag også av den genrelle finansielle verden der man altså tenker at mange setter seg i en økonomisk dårlig stilling der de kjøper ting de har nok penger til men egentlig ikke har råd til.. Google it og les om det. Anonymkode: 90fec...f2d
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Skrevet 26. februar TS her. Takk for alle svar! Ser det er store variasjoner på hvor stor buffer folk har, fra 20-30K til 200K... Når jeg tenker meg om, er det kanskje mer psykologisk enn økonomisk å ha en stor nok buffer som gir meg sinnsro. Men skal gjøre som noen av dere foreslår, å opprette flere kontoer: 100.000 på en høyrentekonto (skal absolutt ikke røres utenom kriser) 20-50.000 på en likvid bufferkonto som kan tæres på ved behov Egen sparekonto for EK Per nå har jeg 30.000kr i buffer, så da er det bare å fylle opp...Vil nok ta sin tid dette her😅 Anonymkode: 4ecbb...f85 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Skrevet 26. februar Nok til å holde deg gående i 1-2 dager. Etter det er det statens anvsar for å ta vare på deg. Det er i alle fall tommelfringerreglene bedrifts-norge lever etter. Det lærte vi under pandemien. Ser ingen grunn til at det skal være annerledes for privatpersoner. Anonymkode: 4d5fa...aaa
AnonymBruker Skrevet 27. februar #14 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har flere kontoer. På buffer prøver jeg ha ca 30 000, men mange økonomer anbefaler 2 månedslønner. Da har jeg litt hvis f.eks det er noe med bilen eller vaskemaskinen ryker. Så har jeg en sparekonto hvor jeg setter inn mest og en konto hvor jeg setter av litt til ferie. Alle kontoene med høy rente på. Jeg har også en regningskonto hvor jeg hver måned ved lønn setter inn alt som er til faste utgifter, pluss litt ekstra. Da har jeg hvis det kommer en ekstra regning av noe slag eller det må kjøpes inn noe ekstra. I ditt tilfelle ville jeg prioritert hardt å spare opp til egenkapital, men ha en litt mindre buffer hvis det skulle komme en stor utgift av noe slag. 200 000 i buffer tror jeg ikke er spesielt nødvendig om du har fast jobb. Kjør på med sparing. Anonymkode: 810df...b2a "Hvis vaskemaskinen ryker" er et eksempel som jeg ser blir brukt til stadighet her på KG. Skal dette liksom være et eksempel på et vanlig problem? Hvor vanlig er det liksom? Anonymkode: fd8c0...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #15 Skrevet 27. februar Historisk sett så har det vel lønt seg mer å ha penger i fond enn på konto. Selger man f.eks fond har man pengene i løpet av en uke. Har uansett to måneder forbruk i en bufferkonto med 4.5% rente. Er vel mer psykolisk bra enn økonomisk smart.... Anonymkode: 1c6fb...26d
AnonymBruker Skrevet 27. februar #16 Skrevet 27. februar Det er vel bare et uttrykk for at man uplanlagt må ut med noen tusen. For min del var det elektriker etter at eltilsynet var her og ga pålegg om endring av et par kontakter, det var en økonomisk overraskelse på nesten fem tusen. Anonymkode: 51c73...f2f
AnonymBruker Skrevet 27. februar #17 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): "Hvis vaskemaskinen ryker" er et eksempel som jeg ser blir brukt til stadighet her på KG. Skal dette liksom være et eksempel på et vanlig problem? Hvor vanlig er det liksom? Anonymkode: fd8c0...ad2 Her rett før jul røyk kjøleskap, vaskemaskinen og en reperasjon på bilen i løpet av seks uker. Var glad for buffer da og slapp Mastercard/avbetaling. Anonymkode: 550f4...208 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 27. februar #18 Skrevet 27. februar Jeg har ingenting på en dedikert bufferkonto. Jeg har hittil ikke opplevd så store uforutsette utgifter at jeg ikke klarer å betale det av månedens lønning.
AnonymBruker Skrevet 27. februar #19 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): "Hvis vaskemaskinen ryker" er et eksempel som jeg ser blir brukt til stadighet her på KG. Skal dette liksom være et eksempel på et vanlig problem? Hvor vanlig er det liksom? Anonymkode: fd8c0...ad2 Ja, det kan selvfølgelig absolutt skje at vaskemaskinen blir kaputt. Eller andre hvitevarer. Anonymkode: 810df...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #20 Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har rundt 200.000 på bufferkontoen min. Lar den aldri gå under det. Anonymkode: b3cae...14f Jeg fant ut at det halve var nok. 100k, altså. Har uansett over en mill tilgjengelig i rammelånet oppå det igjen. Anonymkode: f10b7...47d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå