Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidssøker får jeg ofte høre at arbeidsledigheten er så lav at alle som ønsker jobb, får en eller annen jobb. Ifølge tallene som NAV opererer med, var bare 2,6 % helt arbeidsledige i desember 2025. Men merk at dette tallet kun refererer til registrerte arbeidssøkere. I realiteten er det mange flere som står uten arbeid og ønsker arbeid. Ser vi på SSBs Arbeidskraftundersøkelse (AKU), som baserer seg på svar fra intervjuer med et representativt utvalg av befolkningen, lå prosentandelen arbeidsledige på 4,5 %. Også dette er et nokså lavt tall, spesielt om vi sammenligner med andre land.

Men jeg tror at mange glemmer at man som arbeidssøker ikke bare konkurrerer med andre arbeidsledige når man søker jobb. Faktisk mistenker jeg at de fleste som søker, allerede har en jobb. Det kan jeg selvsagt ikke vite for visst, men de gangene jeg har søkt på jobber med offentlige søkerlister, står de aller fleste søkerne oppført med en stillingstittel, noe som kan indikere at de for øyeblikket har en jobb.

For å ta et eksempel: Jeg søkte på en kommunal stilling i en forholdsvis liten kommune i Nord-Norge (her skal det ifølge forståsegpåerne være ekstra lett å få seg jobb!). Det var 27 søkere i alt. Cirka halvparten hadde en tilknytning til regionen (om enn ikke nødvendigvis til selve kommunen), flere kom fra helt andre landsdeler. Bare 5-6 personer sto oppført uten stillingstittel, så antageligvis er dette snakk om reelt arbeidsledige. Dette var særlig unge folk, også fra en helt annen kant av landet (muligens for å oppfylle NAV-kvoten for antall søknader per uke?).

Poenget er at man ikke må la seg forlede til å tro at det er lett å få seg jobb når vi tilsynelatende har så lav arbeidsledighet. 63 000 registrerte arbeidssøkere hos NAV (per desember 2026) og 56 000 ledige stillinger på finn.no (per i dag, 26.02.2026) ser ut som et nesten perfekt 1-til-1-forhold. Men i realiteten gjør den utstrakte spesialiseringen vi etter hvert har fått i arbeidslivet at man kvalifiserer til langt under halvparten av alle stillinger. I tillegg konkurrerer man med arbeidssøkere som ikke er registrert hos NAV. Dessuten med en drøss av folk som allerede har jobb, men som ønsker seg noe nytt.

Jeg har aldri vært nærmere en jobb (tror jeg) enn da jeg søkte på en jobb der det bare var to søkere. Den stilte ingen formelle krav til utdanning, men det var ønskelig med en viss erfaring. Jeg fikk da beskjed om at jeg virket interessant, men at jeg dessverre ikke hadde nok erfaring på feltet. Den andre søkeren fikk åpenbart heller ikke stillingen, for den ble snart utlyst på nytt. Jeg følte selv at jeg hadde mye nyttig erfaring å komme med, men nei da, jeg må ikke bare komme her og tro at jeg kan få en jobb - SÅ desperate er de ikke. Det er virkelig arbeidsgivers marked for tiden :(

I den andre enden av skalaen søkte jeg på en jobb i Forsvaret (et felt i vekst på grunn av den spente verdenssituasjonen, ikke sant? De skriker vel etter folk ...). Men her var det søren meg mer enn 2700 søkere! Ingen skal få meg til å tro at mer enn 4 % av alle arbeidsledige i Norge søkte på én og samme stilling! Nei, selvsagt er det snakk om mange som allerede er i jobb, men som kanskje ønsker seg noe nytt og spennende. Kanskje i tillegg til en del med tilknytning til utenlandsk etterretning med litt mindre edle hensikter ...

Så har dere noen tanker rundt dette?

Hva er rekorden for antall søkere på en stilling dere har søkt?

Og viktigst av alt: Har noen av dere kjennskap til en stilling der dere vet at man nærmest er garantert jobb bare man søker? (Jeg snakker her om en stilling uten formelle krav til utdanning. Det holder at man er oppegående og i normal fysisk form)

Anonymkode: 7de2c...eef

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er svært mange med mastergrad i urelevante små deltidsstillinger. På papiret er ikke vi arbeidsledige. 

I min bransje er det en betydelig reduksjon i tilgjengelige jobber. 

Anonymkode: 40aba...602

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok lettere å få seg ny jobb når man er i jobb dessverre. Det vil jo alltid være noe bevegelse. Hvis du søker på jobber du er kompetent til men hvis du ikke når helt opp ville jeg tatt kontakt med en form for karriererådgiver slik at du kan få litt skikkelig tilbakemelding på cv, søknad og fremstillingsevne i intervju. Det er mange som ikke har helt kontakt med virkeligheten her. Ikke dens feil, de har bare ikke fått ordentlig tilbakemelding så de farer rundt i blinde 

Anonymkode: 42fa4...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er svært mange med mastergrad i urelevante små deltidsstillinger. På papiret er ikke vi arbeidsledige. 

Et glimrende eksempel på det som på engelsk kalles for "underemployment". Jeg tror ikke vi har noe godt uttrykk for det på norsk, men det er jo en form for skjult arbeidsledighet. Man har evnen til å arbeide mer, men gis ikke muligheten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på en stilling i NAV for et par år siden og det var over 400 søkere på stillingen som veileder. Generelt har jeg fått høre på intervju i løpet av de siste månedene at de har invitert 8-12 stykker på intervju for 1 utlyst stilling. Da konkurrerer man jo mot en del folk. På utvidet søkerliste har jeg fått bilde av at alle disse er i arbeid og søker seg til noe nytt.

Jeg tror mange som søker stillinger er i arbeid, enten i fulltidsstilling eller som tilkallingsvikar. Det er jo forståelig at det ser bedre ut for arbeidsgiver på en CV om du er i arbeid enn om du ikke har vært i arbeid på 4-5 måneder. Jeg jobber i en bransje hvor de sier at de trenger folk, men det er utrolig mange søkere til tross for at arbeidsplassen ligger i en liten by langt unna sivilisasjon…

Anonymkode: 6037e...d58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg selvstendig næringsdrivende, så teknisk sett ikke arbeidsledig selv om jeg søker jobb. Da jeg ikke fikk de jobbene jeg ville ha, måtte jeg dæven døtte meg skape min egen! Selv om det har vært inntektsbringende, ønsker jeg de trygge rammene som et arbeidstakerforhold har - pensjon, feriepenger, overtidsbetaling, sykepenger, arbeidsledighetstrygd osv. Derfor søker jeg jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes da ikke det er noe rart at de fleste jobbsøkere allerede er i jobb. 

Og de som bytter fra en jobb til en annen frigir naturlig nok en jobb et annet sted, så det blir ikke færre jobber å søke på i det store og hele. 

Anonymkode: a4bcd...60b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og de som bytter fra en jobb til en annen frigir naturlig nok en jobb et annet sted, så det blir ikke færre jobber å søke på i det store og hele. 

Nettopp. De fleste er i jobb og de fleste som søker nye jobber er da også i jobb, men stillingen de forlater vil jo da bli åpen og tilgjengelig i markedet. Jeg har ikke vært arbeidsledig på 25+ år, men har skiftet jobb mange ganger.

Anonymkode: 248ef...301

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en selvfølge at en jobb blir frigitt når noen slutter. Tvert imot kan det by på en kjærkommen anledning til å kutte en stilling og lempe arbeidsbyrden som var knyttet til denne stillingen over på de gjenværende ansatte. Mange kommuner har for tiden ansettelsesstopp og vil ikke utlyse en ny stilling som erstatning for noen som går av med pensjon dersom dette lar seg gjøre på en forsvarlig måte gjennom omorganisering av arbeidet. Trenden de siste årene er flere arbeidsledige (spesielt blant unge), og færre utlyste stillinger.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok lettere å få seg ny jobb når man er i jobb dessverre. Det vil jo alltid være noe bevegelse. Hvis du søker på jobber du er kompetent til men hvis du ikke når helt opp ville jeg tatt kontakt med en form for karriererådgiver slik at du kan få litt skikkelig tilbakemelding på cv, søknad og fremstillingsevne i intervju. Det er mange som ikke har helt kontakt med virkeligheten her. Ikke dens feil, de har bare ikke fått ordentlig tilbakemelding så de farer rundt i blinde 

Anonymkode: 42fa4...2d4

Jeg tror mange arbeidsgivere også mangler litt kontakt med virkeligheten. De avviser kandidater som sikkert kunne ha gjort en god nok jobb, bare med riktig opplæring og veiledning. I stedet tror de at de er en så attraktiv arbeidsplass at de kan vente litt til, så dukker nok den perfekte kandidaten opp til slutt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Et glimrende eksempel på det som på engelsk kalles for "underemployment". Jeg tror ikke vi har noe godt uttrykk for det på norsk, men det er jo en form for skjult arbeidsledighet. Man har evnen til å arbeide mer, men gis ikke muligheten.

Jeg har søkt jobb i 2 år nå. Har relevant arbeidserfaring 1,5 år. Mange år i arbeidslivet men ikke relevant i forhold til min utdanning. Søker på vikariater, internship og egentlig alt som finnes som er bransjerelevant. 

Jeg er ikke alene i denne situasjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE lett å få jobb nå. Det er et veldig tøft arbeidsmarked med mange søkere per utlyste stilling.

Anonymkode: 7b9d3...c4d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Irrelevant heter det! 😀

Anonymkode: 64a74...01b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du høres helt seriøst ut som et realt kupp, trådstarter.

Ville meldt meg til en arbeidsplass du virkelig har lyst til å jobbe ved og sagt at du gjerne vil få en fot innafor. Har du først fått det, så er det mye lettere å få heltids- og fast ansettelse etterhvert. Siden du har skapt din egen arbeidsplass kan du jo holde på med det all den tid du eventuelt er vikar og deltidsansatt. 

Anonymkode: 4877b...fb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange arbeidsplasser setter pris på å kunne se an en arbeidstager før de ansetter fast, så det å melde sin interesse er ofte veien å gå. Selv snek jeg meg inn på den måten der jeg nå er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Veldig mange arbeidsplasser setter pris på å kunne se an en arbeidstager før de ansetter fast, så det å melde sin interesse er ofte veien å gå. Selv snek jeg meg inn på den måten der jeg nå er.

Har du noe tips til hvordan du meldte interesse? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har forkastet muligheten ved å ta en tullemaster.*

Anonymkode: fe873...b3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke en selvfølge at en jobb blir frigitt når noen slutter. Tvert imot kan det by på en kjærkommen anledning til å kutte en stilling og lempe arbeidsbyrden som var knyttet til denne stillingen over på de gjenværende ansatte. Mange kommuner har for tiden ansettelsesstopp og vil ikke utlyse en ny stilling som erstatning for noen som går av med pensjon dersom dette lar seg gjøre på en forsvarlig måte gjennom omorganisering av arbeidet. Trenden de siste årene er flere arbeidsledige (spesielt blant unge), og færre utlyste stillinger.

Det er klart, arbeidsmarkedet og antall jobber som finnes til enhver tid er ikke statisk. Noen stillinger avvikles når noen slutter.
Men det genereres stadig nye jobber også, når nye firmaer starter, noen utvider, nye hoteller bygges o.l. Andre jobber forsvinner når andre hoteller går konkurs eller kontorer nedbemanner. 

Vi hadde et par rene administrative stillinger hos oss som forsvant når innehaverne gikk av med pensjon. Oppgavene de hadde ble delegert ut til andre eller forsvant. Det betydde også at vi måtte kjøpe noen flere tjenester utenfra. Det ble ikke flere stillinger hos oss, men når vi i større grad benytter kjøpte tjenester fra andre genererer det mer jobb andre steder. 

Men hovedsakelig blir det muligheter for andre når noen slutter et sted. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...