Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer er gravid i uke 7 nå. Vi har blitt gravid med ivf og betalt dyre dommer for denne graviditeten. Jeg følte ingenting da testen var positiv. Og jeg er så kvalm og svimmel konstant at jeg vil bare føde allerede, noe som er demotiverende siden det er veldig lenge til. Jeg får ikke til å sove på sidene(noe jeg gjør til vanlig) for da får jeg utrolig mye smerter. Jeg får ikke gjort noe ila dagen, samboer må ordne mat, lufte hund, holde huset i orden mens jeg får bare til å dusje en gang ila dagen og pusse tennene.. jeg tenker på abort hele tiden(kommer ikke til å gjøre det for vi ønsker virkelig barn). Men jeg er så dårlig og var ikke forberedt på at det skulle føles sånn her.. noen som har opplevd det samme som har noen tips? Dette suger livsgnisten ut av meg og det tar på samboer og..

Anonymkode: 3a083...bd4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det er helt vanlig. Men det oppleves også tøffere når det er første barnet da man ikke har gjort dette før eller vet hvor lenge plagene varer. skal sies at mange syns graviditet og barsel perioden er noe skikkelig dritt. men husk at det er kun for en kort periode. Når barnet er født og dere finner rutiner igjen, innen ungen er 6 måneder, så blir det bare mer og mer trivelig. Når du bikker uke 18 i graviditeten vil hvertfall kvalmen bli mindre og man får hverdagen tilbake. når man inntar tredje trimester blir det tøffere, så fødes barnet, så våkenetter i barsel (typ 4 første måneder ganske tøffe som førstegangs). Dette får dere til. Lykke til

Hør med legen om å få xonvea (kvalmestillende for gravide). Jo tidligere du får begynt på dem jo bedre virkning får du av dem. 

Anonymkode: 4af4d...589

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uke 7 var jeg driit dårlig selv. Ble veldig veldig mye bedre utover svangerskapet og gleden kom etter hvert ❤️

Anonymkode: 61770...d0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og samboer er gravid i uke 7 nå. Vi har blitt gravid med ivf og betalt dyre dommer for denne graviditeten. Jeg følte ingenting da testen var positiv. Og jeg er så kvalm og svimmel konstant at jeg vil bare føde allerede, noe som er demotiverende siden det er veldig lenge til. Jeg får ikke til å sove på sidene(noe jeg gjør til vanlig) for da får jeg utrolig mye smerter. Jeg får ikke gjort noe ila dagen, samboer må ordne mat, lufte hund, holde huset i orden mens jeg får bare til å dusje en gang ila dagen og pusse tennene.. jeg tenker på abort hele tiden(kommer ikke til å gjøre det for vi ønsker virkelig barn). Men jeg er så dårlig og var ikke forberedt på at det skulle føles sånn her.. noen som har opplevd det samme som har noen tips? Dette suger livsgnisten ut av meg og det tar på samboer og..

Anonymkode: 3a083...bd4

Helt vanlig. Det vil bli bedre etter hvert - lover. Så og si alle opplever kvalme. 

Anonymkode: 2d0d4...31b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt vanlig. Det vil bli bedre etter hvert - lover. Så og si alle opplever kvalme. 

Anonymkode: 2d0d4...31b

Det er skummelt å love, noen blir ikke bra før babyen er ute

Anonymkode: 026a3...4ab

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss, som meg, blir ikke bedre hverken etter uke 12, 18, 26, eller noen uke før ungen er ute. Jeg er kvalm og svimmel, får ikke puste, og venter nå bare på at bekkenløsningen skal invalidisere meg fullstendig. 

Likevel er jeg nå på barn nr 3 🙈 

Det er verdt det, TS. Det er dritkjipt mens det står på, og så får du verdens fineste baby! Men det er verdt det, jeg lover! 

Syns for øvrig du er flink om du får dusjet en gang om dagen, her er det mer som en gang i uka 🙈

Anonymkode: f8122...194

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen å be om å få xonvea mot svangerskapskvalme. Ikke sikkert den fungerer 100%, men den kan hjelpe deg til å få det litt bedre.

Jeg har prøvd 3 ganger uten og en gang med. De tre første var jeg sengeliggende fra uke 6-16. Med siste klarte jeg å bevege meg litt og spise litt. Det kan hende at det blir bedre når du kommer til 2. trimester.

Siden du er svimmel kan det hende du har behov for jerntilskudd også.

Det er for mange ikke noe særlig å gå gravid. Men alle symptomene forsvinner heldigvis etter fødsel. Så hold ut ❤️

Anonymkode: 7b905...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Uke 7 er brutalt. Husker jeg gikk å la meg i 19-tiden fordi jeg var så sliten, selv om jeg ikke var så veldig kvalm. 

Gi deg og kroppen litt tid til å bli vandt til den nye tilstanden! Jeg synes det ble bedre etter en ultralyd hvor man kunne se det lille mennesket man lider for 🥰 

Anonymkode: 28353...1d9

Skrevet

For noen er det 100% dritt å være gravid, både emosjonelt og fysisk. Man må nesten bare ta en dag av gangen. Kontakt lege så du kan få hjelp og lindring der det er mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler sånn med deg! Jeg var kvalm og dårlig hele første svangerskap (men var bedre i 2. og 3. trimester selv om jeg fremdeles var kvalm) og er kvalm i dette svangerskapet. Har kjent på akkurat de samme tankene som du. Gevinsten til slutt er virkelig verdt det.

Be lege om noe mot kvalmen. Spis lite og ofte, finn mat som funker for deg. Prøv å få i deg godt med drikke. Kald frisk luft kan også lindre kvalmen litt. Hører noen føler de har effekt av seaband armbånd. Jeg går dette svangerskapet til akupunktur (hos jordmor) og føler det lindrer kvalmen litt.

Håper du klarer å finne noe til å få tiden til å gå (serie, kryssord, hva enn). Første svangerskapet telte jeg timer og det føltes som svangerskapet aldri skulle ta slutt. 

Anonymkode: 18b9e...14f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Desverre, velkommen i klubben.  

Jeg er gravid i uke 38 nå og har ety barn fra før. Faen hater å være gravid, er det ikke det ene så er det det andre. Vil ha 4 barn, blir 2 for dette gjør jeg ikke flere ganger. Har vært dårlig siden uke 7, og sykemeldt siden da. Folk tror jeg er hjemme, slapper av, svømmer litt, cafe, koser meg med tv og strikking. Ber meg komme på besøk på jobb av og til, "er så viktig å holde kontakten ❤️❤️❤️". Nope. Jeg er hjemme, spyr, gråter, vondt i ledd, sover 5 timer om dagen, migrene, bekkenløsning, kjeder livet av meg og dagene jeg svømmer er jeg egentlig bare i barnebassenget og henger langs kanten for å avlaste rygg og bekken. Helvette det suger å være gravid. Men baby har det så bra (heldigvis altså) at jeg ikke får igangsatt fødsel til termin.  Må gå over om den ikke tar initiativ selv. 

Ikke for å starte en sytekonkuranse eller noe altså, innlegget mitt var innledningsvis ment som sympati og støtte. Blir verdt det, om ca 33 uker...  

Fuck this shit. 

Anonymkode: 4a252...602

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du får litt skrekk scenarioer her, men de aller aller fleste føler seg mindre kvalm i andre trimester. Å gå gravid er tøft. Kroppen får skikkelig bank. Både fysisk og psykisk. 

Ta en dag av gangen. Ikke tell dager, uker, måneder. Da blir det så uutholdelige lenge. Plei deg selv. Gi deg selv late dager. Ikke ha dårlig samvittighet. Det er bare noen måneder av livet. 

https://svangerskapskvalme.no/slik-kan-du-lindre/gode-rad-mot-svangerskapskvalme/

Anonymkode: 516ad...d63

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med jordmor ❤️ 

Anonymkode: d9e60...16e

Skrevet

Føler sånn med deg! Etter 4 innsett er jeg gravid i uke 22 nå. Hadde akkurat de samme tankene som deg. Var helt utslitt mentalt og fysisk, klarte ikke gjøre noe hjemme. Har nå kraftig bekkenleddssmerter og bruker krykker/rullestol. Jordmor var det ikke mye forståelse å få fra: «prøv å nyt svangerskapet!» Ehh ja hva fader tror du jeg prøver på? Jeg går til en psykolog som har selv vært gjennom IVF det har vært til stor hjelp. Det er vanlig å ha maaange forskjellig følelser knyttet til graviditet selvom det er svært ønsket. Jeg tar en dag av gangen og gleder meg til graviditeten er over. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet å være gravid, selv om vi hadde prøvd i 1,5 år, og virkelig ønsket barnet. Var kjempedårlig frem til uke 16 med kvalme, og så var jeg helt grei i formen til jeg fikk kraftige kynnere fra uke 24. Så måtte jeg bare ligge på sofaen ut svangerskapet fordi jeg hadde så kraftige kynnere, og så fikk jeg alvorlig preeklampsi og ble innlagt til jeg måtte hasteforløses 34+6 med truende eklampsi.  

Så jeg hadde 8 uker av svangerskapet som var levelig, ellers var det ganske fælt, og jeg var jo faktisk alvorlig syk og ville jo dødd av svangerskapet hvis det ikke var for behandlingen jeg fikk. Det tok tid å komme seg både fysisk og mentalt, men nå føler jeg alt var verdt det. Har et nydelig barn. 

Anonymkode: 1d8fd...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Første trimester kan være tøff da, jeg hadde trøtthet og utmattelse fra h******  med alle mine tre da😅 det gikk over rundt uke 11-12 og var greit helt fram til den siste måneden før fødsel, da kunne jeg sove hele dagen igjen (det er fordelen med førstefødte da, da har du mer tid til å hvile😅)

Anonymkode: 8826f...8c6

Skrevet

Uke 7 kan være tøff! Var på mitt kvalmeste uke 7-14 med andremann. Det er så fæææælt å være kvalm hele tiden! Og ja, man får selvfølgelig lyst til å bare gi opp.

Men det blir bedre for 99% når 1. trimester er over. Andre trimester er faktisk ganske bra! Følte meg hvertfall bra i begge mine svangerskap, kvalmen gikk over, energien kom tilbake og man begynner å få en søt liten babybump. Tredje trimester er tungt da, slitsomt og jævlig, men da er du snart i mål ❤️

Tenk i det store bildet, 9 mnd er ingenting mot alle de årene dere skal få være foreldrene til den lille ❤️

AnonymBruker
Skrevet

hatet hvert eneste sekund av graviditetene. Med førstemann hadde jeg ingen plager en gang, jeg bare hatet det. Andre gang var jeg kvalm, svimmel, hadde vondt overalt og følte meg elendig. Det var grusomme måneder. 

Men det er verdt det ❤️ Er allerede inne på tanken om nummer 3. Mannen nekter, for han husker svangerskapet mye bedre enn meg 😂 Poenget er at det går over, og er verdt hvert sekund. 

Anonymkode: 575c7...941

AnonymBruker
Skrevet

Gravid med nr. 3 i uke 17.

Var så kvalm og sliten denne gangen. Det ble bedre rundt uke 13. Hjalp enormt med kvalmestillende, så det skal du bare be om. 

Kan også anbefale å skaffe en god pute til senga; gravidpute eller kroppspute. Har hjulpet enormt mtp. søvn og sovestilling. 

Mest sannsynlig blir det bedre om noen få uker. Premien man sitter igjen med helt tilslutt er så verdt det ❤️

Anonymkode: db0c3...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med lege.

Hadde selv ekstrem svangerskapskvalme i begge svangerskap, og andre gang så ble jeg lagt inn allerede i uke 5, for jeg kastet opp bare vannet traff munnen. Men det ble gradvis bedre. Men hadde lett kvalme, og oppkast 2-5 ganger i uka gjennom hele svangerskapet. Og bekkenløsning, og masse kynnere de siste 4 mnd. 

Men man glemmer det takk og pris.

Anonymkode: cb7e7...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...