Gå til innhold

Betennelse i tannrot, rotfylt tann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lå 90 min i stolen hos tannspesialist idag, pga tannrotbetennelse i rotfylt tann. Var helt gåen etterpå, hun boret, renset og holdt på, ble liksom aldri ferdig. Var tidvis vondt også.

Til slutt fikk jeg beskjed om at nå skulle vi gi det 14 dager og se om betennelsen roet seg, så skulle hun åpne igjen og rotfylle på nytt. 

Ikveld har jeg temmelig vondt i tanna, til tross for IBUX og Paracet. Er dette normalt etter en slik behandling? Noen som har vært gjennom det samme?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gir seg etter et par tre dager. Ta pillene hvis det plager deg.

Anonymkode: a43ef...01a

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (8 minutter siden):

Lå 90 min i stolen hos tannspesialist idag, pga tannrotbetennelse i rotfylt tann. Var helt gåen etterpå, hun boret, renset og holdt på, ble liksom aldri ferdig. Var tidvis vondt også.

Til slutt fikk jeg beskjed om at nå skulle vi gi det 14 dager og se om betennelsen roet seg, så skulle hun åpne igjen og rotfylle på nytt. 

Ikveld har jeg temmelig vondt i tanna, til tross for IBUX og Paracet. Er dette normalt etter en slik behandling? Noen som har vært gjennom det samme?

Det vil som regel ordne seg, verste som kan skje er at du må trekke tannen. Da kan du velge å få bro eller implantat. 

Anonymkode: 03b0f...a75

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (1 time siden):

Hvordan fant du / tannlegen ut det? Hadde du smerte? Viste det på røntgen? Jeg har også så mye tannverk i rotfylt tann, men de ser ingenting på Røngten så vil ikke åpne den….

Anonymkode: b227a...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fant du / tannlegen ut det? Hadde du smerte? Viste det på røntgen? Jeg har også så mye tannverk i rotfylt tann, men de ser ingenting på Røngten så vil ikke åpne den….

Jeg hadde tidvis litt vondt ved tygging. Betennelsen kom ikke frem på vanlig bilde av tanna, tannlegen måtte ta et ekstra bilde som viste rotspissen. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du antibiotika? Pga betennelsen? Jeg fikk sprøytet inn antibiotika i tannen. 

Anonymkode: 0c1b3...9dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en øm kul over en rotfylle tann. Da sendte tannlegen meg til en spesialist som utførte en rotspissamputasjon. Det var helt ukomplisert etterpå, og tannen måtte ikke rotfylles på nytt. 

Anonymkode: 8a4ed...e5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du antibiotika? Pga betennelsen? Jeg fikk sprøytet inn antibiotika i tannen. 

Anonymkode: 0c1b3...9dd

Ja det gjorde hun nok. Var en ganske heftig betennelse. Men faktisk mye bedre idag, ikke trengt tabletter siden rundt kl to inatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (9 timer siden):

Hei, jeg gjorde akkurat det samme for ca to mnd siden. Er helt ferdig med hele rotfyllingen av tannen nå. 
ja, det gjorde vondt i tannen og tannkjøttet i noen dager etterpå, men det gikk seg til. Etter fullført rotfylling så var det kun litt ømt, ikke direkte vondt. 

Anonymkode: 2e7bd...d4d

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (12 timer siden):

Ja, det er vondt en god stund etter slik herjing. Bruk smertelindring de første dagene og se det an. Viktig at det blir BEDRE ila noen dager og ikke verre. Blir det tydelig verre må du ringe tilbake. Utrolig kjipt :( Men det blir bra tilslutt.

Anonymkode: e78e5...517

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Må ta sånn OPT bildet av hele kjeven, der vises ikke på vanlig røntgen nødvendigvis hvis det er rotspissbetennelde .. been there done that 

oppdaga det faktisk først på ct av bihulene 

Anonymkode: 62dd3...493

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (13 timer siden):

Det gjør vondt litt ja, men skal ikke være uhorvelig vondt lenge så hvis d fortsetter må du ta kontakt igjen. Vært gjennom det samme og for meg måtte jeg ha antibiotika for Å få bukt med det før de rotfylte. Endre til slutt opp med at det ble infeksjon igjen selv etter ny rotfylling og måtte fjerne tanna da. Men satser på du er heldigere enn det 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det gjør vondt litt ja, men skal ikke være uhorvelig vondt lenge så hvis d fortsetter må du ta kontakt igjen. Vært gjennom det samme og for meg måtte jeg ha antibiotika for Å få bukt med det før de rotfylte. Endre til slutt opp med at det ble infeksjon igjen selv etter ny rotfylling og måtte fjerne tanna da. Men satser på du er heldigere enn det 

Huff, dette er skrekken min; så mye styr, for til slutt å ende opp med å miste tanna! Dyrt er det jo også! 

Endret av Tubaluba
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 12.27):

Må ta sånn OPT bildet av hele kjeven, der vises ikke på vanlig røntgen nødvendigvis hvis det er rotspissbetennelde .. been there done that 

oppdaga det faktisk først på ct av bihulene 

Ja de såg noe som lignet betennelse på opg bilde hos meg, men ikke på vanlig røntgen og de mente at siden det var fint på vanlig røntgen så gjorde de ikke noe.. så skal ta noe som heter cbct for å se..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja de såg noe som lignet betennelse på opg bilde hos meg, men ikke på vanlig røntgen og de mente at siden det var fint på vanlig røntgen så gjorde de ikke noe.. så skal ta noe som heter cbct for å se..

Hjelpes… merkelig 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å ha såpass vondt etterpå for tanna har blitt skikkelig herja med. Jeg hadde samme betennelse men tok da rotspissamputasjon og fjernet hele problemet (trodde jeg). Noen år etterpå sprakk tanna mellom røttene og måtte fjernes.

Anonymkode: ff7fc...092

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (På 26.2.2026 den 13.01):

Huff, dette er skrekken min; så mye styr, for til slutt å ende opp med å miste tanna! Dyrt er det jo også! 

Hvordan har det gått med deg ts, må gjennom det samme nå...

Anonymkode: c3c1e...234

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan har det gått med deg ts, må gjennom det samme nå...

Ikke ts, men jeg har vært igjennom dette 2 ganger ila det siste året. Første gangen gikk det bra, var riktignok vondt om kvelden og ut på neste dag, men så roet det seg ned. Det er forresten helt vanlig å ha  smerter i 1-2 dager etter.

Andre gangen fikk jeg betennelse, da startet det helt likt, men på dag 3 begynte det å trappe seg opp og ble til en skikkelig betennelse.  Anbefales ikke… 😣

Jeg tror egentlig ikke det er så vanlig å få betennelse, men anbefaler deg å be om resept på sterkere smertestillende og antibiotika, så du har det tilgjengelig i tilfelle du er uheldig og får betennelse. Spesielt hvis det er i slutten av uken og dette skjer ila helgen, når tannlegekontoret er stengt. 

Anonymkode: fdd74...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke ts, men jeg har vært igjennom dette 2 ganger ila det siste året. Første gangen gikk det bra, var riktignok vondt om kvelden og ut på neste dag, men så roet det seg ned. Det er forresten helt vanlig å ha  smerter i 1-2 dager etter.

Andre gangen fikk jeg betennelse, da startet det helt likt, men på dag 3 begynte det å trappe seg opp og ble til en skikkelig betennelse.  Anbefales ikke… 😣

Jeg tror egentlig ikke det er så vanlig å få betennelse, men anbefaler deg å be om resept på sterkere smertestillende og antibiotika, så du har det tilgjengelig i tilfelle du er uheldig og får betennelse. Spesielt hvis det er i slutten av uken og dette skjer ila helgen, når tannlegekontoret er stengt. 

Anonymkode: fdd74...0f9

Takk for svar :) Har ikke smerter nå og skal rotfylle tanna på ny da man ser det er noe på røntgen... Har aldri rotfylt på ny så vet ikke helt hvordan det fungerer... Hadde betennelse i en tann ved siden av og det var så jævlig og mellom helligdager så den sa jeg de bare kunne trekke på tannlegevakten og det var en lettelse... Så det er noe som skjer opp der den ene tanna mi fikk infeksjon eller hva det var...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har vært gjennom akkurat det samme kan det virke som. Fikk en byll i tannkjøttet ved en rotfylt tann. Inn å herje i tanna, det var litt vondt innimellom. Jeg er kronisk syk så tannlegen ga meg penicillin for konsekvensene blir så store om infeksjonen blusser opp. Husker at selve tanna var vond i et par dager. Var ikke typisk verkesmerter, mer som om noen hadde slått meg i munn. Men smerten satt bare i tanna. Husk den er kraftig herja med og tannkjøttet rundt. Jeg tok ibux og paralgin forte. Noen dager seinere var den smertefri. Jeg dro tilbake til tannlegen, fullførte rotfyllinga og nå har jeg krone der. Prosessen tok halvannet år totalt… 

Anonymkode: 062c1...349

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...