Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gutt og jentebarn?

har ei frøken på 16 mnd og får en liten gutt i juli. Kjenner jeg gru gleder meg. Hadde veldig sett for meg to jenter siden de blir så tette og hadde veldig lyst på en til jente, men var på ultralyd i dag og det var en klar gutt🙈 så noen med gutt og jente? Hvordan var forskjellen i væremåte? Aktivitet og nyfødt tiden? Har jobbet litt i bhg og opplevde der at generelt gutter var mer krevende enn jentene

Anonymkode: bf274...a40

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gutter ER mer krevende ja. Mye mer energi. Og de burde få et ekstra år i barnehagen alle sammem. 

Anonymkode: 4720f...51f

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jenter og en gutt. Opplever at det er MYE mer styr, drama og krangling med jentene enn med gutten. Helt fra de var små har det vært sånt. Tror egentlig det går mest på personlighet enn kjønn. 
Gutten er verdens roligste. Kan sitte timesvis å leke for seg selv. Elske bøker, lego og tegning. Jentene er det full rulle med fra de åpner øynene til de legger seg. 

generelt en mye roligere opplevelse på alle områder med gutten enn med jentene.

Anonymkode: 12ec4...2dd

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har to jenter og en gutt. Opplever at det er MYE mer styr, drama og krangling med jentene enn med gutten. Helt fra de var små har det vært sånt. Tror egentlig det går mest på personlighet enn kjønn. 
Gutten er verdens roligste. Kan sitte timesvis å leke for seg selv. Elske bøker, lego og tegning. Jentene er det full rulle med fra de åpner øynene til de legger seg. 

generelt en mye roligere opplevelse på alle områder med gutten enn med jentene.

Anonymkode: 12ec4...2dd

Jeg har også to jenter og en gutt og dette er som om jeg skulle skrevet det selv😅 nå er bittelillesøster ikke engang ett år da men sammenlignet med hvordan storebroren var på den alderen er det mye mer futt i henne. For ikke å snakke om vår andrefødte (vi har gutt - jente - jente), hun er vår lille tornado. Så du trenger ikke å bekymre deg ennå ts, vent å se an personligheten (men så har man jo noe som heter second born energy også da - den hitta oss hardt for å si det sånn 🌪️)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun jente, men jeg vil jo påstå at det er forskjell på barn, det finnes ville jenter og rolige gutter. Og omvendt.

Anonymkode: f8163...9dc

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gutter ER mer krevende ja. Mye mer energi. Og de burde få et ekstra år i barnehagen alle sammem. 

Dette er veldig individuelt. Eldste min er gutt og han har aldri vært krevende. Veldig opptatt av biler og kjøretøy, mens jenta er opptatt av ponnier og enhjørninger. Jenta har mer temperament, men begge har vært greie på energifronten og tidlig ute med både språk og utvikling. Gutten noe tregere motorisk men tatt det igjen etterhvert. 

Anonymkode: 056f2...dd9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jenter er ofte mer krevende. 

Gutter kan være mer aktiv og vill. Men jenter er ofte sutrete, nebbete, frekke, trassete, mye drama, løgn og alskens dritt. 

Jeg har en av hver, som er voksne nå, og de var faktisk ganske greie som både barn og ungdom.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jente og gutt, med 2 års mellomrom. Gutten er mer krevende enn jenta absolutt, men de har stor glede av hverandre, selv om jenta er 11 år nå, og gutten 9, som kan by på utfordringer i forhold til at jenta synes lillebror er så plagsom. Broren min har 2 jenter, vil si at de er like krevende de to, som mine to. Selv om det er litt mer uro med gutten. Kjenner idag at jeg aldri kunne tenkt meg 2 jenter eller 2 gutter, helt perfekt med en av hver. Masse lykke til, dette går supert. De kommer til å ha stor glede av hverandre uansett. 

Jenta mi er skikkelig jente jente og har alltid likt å sminke å kle opp broren sin, han synes det er helt greit og morsomt hjemme, men kun her. De leker også med biler sammen, og barbie. 

Anonymkode: a0e4c...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har to gutter (nå 16 og 18) og det er absolutt ikke min opplevelse! Mine gutter har hele veien vært enkle å ha med og gjøre. De har vært veldig greie tenåringer. Mye energi som små, ja, men har ikke alle barn det? De oppførte seg stort sett veldig fint og jeg fikk mange gode tilbakemeldinger fra andre voksne på hvor greie de var.

Jeg tror det først og fremst er individuelt, men at jenter ofte kan være vel så krevende, spesielt i tenårene.

Anonymkode: cfca4...d10

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har to gutter (nå 16 og 18) og det er absolutt ikke min opplevelse! Mine gutter har hele veien vært enkle å ha med og gjøre. De har vært veldig greie tenåringer. Mye energi som små, ja, men har ikke alle barn det? De oppførte seg stort sett veldig fint og jeg fikk mange gode tilbakemeldinger fra andre voksne på hvor greie de var.

Jeg tror det først og fremst er individuelt, men at jenter ofte kan være vel så krevende, spesielt i tenårene.

Her var forresten gutt nr 1 tidlig ute med alt, spesielt språk, nummer to litt seinere. Veldig individuelt med andre ord..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått vite at vi venter gutt nr 2 og jeg gråt av glede og lettelse. Jeg synes det er svært lett å ha gutt, vår første er 10 år nå.

Anonymkode: 74ee5...1e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt og ei jente, og de er veldig forskjellige barn, og det blir lett å tenke at mye av forskjellen er fordi de er forskjellige kjønn. Men akkurat drama og styr er det like mye med begge 😅 

Føler at lekene til jenter tar mye mer plass, lekehus, dukkevogn, dukkeseng - det er alt store ting. Og når du har ei gutt og ei jente, allerede fra 2 års alder foretrekker de klart forskjellige leker, og da har du jo dobbelt av alt. Og det tar plass! Men hos oss f.eks er det ikke gutten men jenta som liker Lego. Ellers også klær, klær kan ikke arves etterhvert, da jenta ønsker bare bruke rosa og gutten nekter å bruke rosa, osv. 

Anonymkode: 25161...378

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gutter, den ene tenåring og den andre er baby ☺️ Veldig fine og enkle å forstå som små begge to, og den eldste har vært en fin fyr hele veien. Elsker å være guttemamma 💕

Anonymkode: 8cff4...b1a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bør jobbe litt med fordommene du har basert på kjønn. Du må se på barn som individer. Ikke møte dem med fordommer. 

Anonymkode: c88f0...c50

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en generalisering. Du kan få låne jenta mi en uke, hun kommer med en garanti om at du får 20 nye grå hår pr dag. 

Anonymkode: d9caa...33b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gutt, jente, jente, gutt

To år mellom hvert barn

Alle har hatt glede av hverandre og vært mer venner enn konkurrenter

Guttene har vært mer omsorgsfulle og reflekterte enn jentene.( Guttene: "Du kan godt få den største bollen". Jentene: "Jeg skal ha den største bollen") 

Jentene og den ene gutten har vært roligere enn den andre gutten i barneårene, men den mest aktive gutten har ikke vært noe bajas. Bare litt mer glad i å være aktiv ute enn å sitte og perle. 

Jentene har definitivt gitt meg flere grå hår nå i tenårene

De er 20,18,16 og 14

Anonymkode: f0f2f...fc3

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye energi som små, ja, men har ikke alle barn det?

Hehe, det er lett å tenke det, men på vei hjem fra barnehagen går jeg typisk forbi jenteforeldrene som går hjem fra barnehagen leiene på med sin litt forsiktige 2 åring. Jeg rekker knapt hilse fordi min egen 2 åring (gutt) spurter i full fart i en tilfeldig retning. Jentene sitter i større grad og tegner, guttene har løpekonkurranse i gangen hver gang de blir hentet (selv om det ikke er lov). Ser det samme blant venninner med jevnaldrende barn. Deres jenter er sikkert det de vil betegne som aktive. Skravler og fjaser og kan klatre litt på ting. Men de er ingenting mot lille turboen min. Jeg ville aldri byttet, for han er også en solstråle på en helt annen måte enn disse jentene. Men det er full rulle til enhver tid.

Anonymkode: 59201...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver, de er ungdommer nå. Begge har vært rolige og enkle barn og tenåringer. De er svært ulike i personlighet da, jenta ligner veldig på sin far og gutten er som meg. 

Gutter er vel kjent for å ha mer energi og uro, men det trenger absolutt ikke å være sånn. 

Anonymkode: 9183b...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt hva du er ute etter... men jeg jobber som lærer. Generelt så er gutta mer urolige. Av de barna som utagerer, sloss og bråker mest på skolen, så er 90% gutter. Men når det kommee til baksnakking og sånn type oppførsel er det 90% jenter. Men så er de aller fleste hyggelige og arbeidsomme, både gutter og jenter. 

Det kommer helt an på personlighet, miljøet rundt barnet og oppdragelse. 

Anonymkode: 2ccd9...0bc

AnonymBruker
Skrevet

Gutter er ofte mer krevende når de er små ja, mens jentene er mer krevende fra de er 11-12 til godt voksne. BS at jenter modnes tidligere enn gutta er min og mine venninners konklusjon, og jeg er veldig glad for at min datter har en bror i nær alder. Han prater ofte fornuft i henne når vi ikke når inn. Som små var hun en engel og han propell som stadig fant på tull. Fra han var rundt 12 ble han fornuftig, mens hun har vært hormonstyrt og følelsestyrt fra hun fikk mens 11 år gammel. Søt som sukker i ene øyeblikket, og så uforklarlig mutt og gretten, om hverandre. Det er slitsomt å forholde seg til! 

Men så er også barn ulike, så du kan få barn som ikke følger noen generelle trekk ved gutter vs jenter. Noen jenter er svært krevende som små, og noen gutter svært rolige. Hvordan de er som tenåringer er også ulikt. 

Anonymkode: 55e92...8cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...