Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok aldri vært så flink til å samarbeide med andre. Jeg blir nok for kontrollerende, og vil ha ting på min måte, eller jeg blir for passiv og lar andre gjøre alt. Mamma mener at det lyser av meg om jeg ikke liker noen, og at det kan skremme mange vekk fra samarbeid eller vennskap.

Jeg føler likevel ikke at jeg er så dårlig som hun skal ha det til. Fordi jeg tar en profesjonsutdanning er klassen veldig nære, og utdanningen krever samarbeid med mennesker jeg ikke liker så godt eller er venn med. I disse situasjonene har jeg vært mer åpen, villig til å møte, villig til å samarbeide og dele informasjon. Det er det mange i klassen min som ikke er. De er kortfattede i diskusjoner, vil ikke møtes på oppsatte tider, deler ikke informasjon og virker egentlig ikke villig til å hjelpe noen andre enn de i sin egen krets. Likevel er det jeg som får skylden for dårlig samarbeid, og det er meg jeg føler det går utover. Med dårlig oppførsel fra deres side blir jeg mindre villig til å samarbeide, og da BLIR det jo til slutt noe jeg har bidratt til. Siden dette er et profesjonsstudium teller dårlig samarbeid negativt på skikkethet, men jeg føler ikke at det teller negativt for noen andre enn meg.

Hvordan går jeg frem for et bedre samarbeid slik at vi får gjort det nødvendige, uten at jeg bebreider dem eller virker desperat?

Anonymkode: cc51c...c90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser mellom linjene at du kanskje leter litt ofte etter å gi andre skyld for ting, kanskje ikke bevisst, men at når ting går skeis ser du etter hva de gjorde? Å bære ting litt mer selv hjelper mye, fordi det er irrelevant hva de gjorde, gjør heller noe med ting du kan gjøre noe med - deg selv. Å være vennlig innstilt og tro at andre har gode intensjoner hjelper enormt. Prøv å slutte å tenke over hvorvidt du liker de du må samarbeide med, det er jo ikke så relevant. Jeg omgås mange mennesker i forbindelse med jobb og hobbyer. Noen av de er jeg nær nok til å ha kontakt med utenom, de vurderer jeg om jeg liker eller ikke (og jobber litt med meg selv ang den ene jeg ikke liker så godt. For det er mest egen usikkerhet). Men de andre er jeg bare vanlig hyggelig mot, og jeg prøver å tenke at jeg jo ikke kjenner dem hvis jeg får et litt dårlig inntrykk av noen. Jeg føler ikke jeg kan vurdere om jeg liker eller ikke liker noen før jeg har tilbrakt mye fritid med noen. Så jeg tror rett og slett innstillingen din er det viktigste å gjøre noe med, du skal være profesjonell og gjøre din del av godt samarbeid helt uavhengig av om de fortjener det. Det er jo ikke ditt ansvar å vurdere, du skal bare gjøre din del.

Anonymkode: 0e773...ac4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør på din mor. 

Anonymkode: 37bde...548

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser mellom linjene at du kanskje leter litt ofte etter å gi andre skyld for ting, kanskje ikke bevisst, men at når ting går skeis ser du etter hva de gjorde? Å bære ting litt mer selv hjelper mye, fordi det er irrelevant hva de gjorde, gjør heller noe med ting du kan gjøre noe med - deg selv. Å være vennlig innstilt og tro at andre har gode intensjoner hjelper enormt. Prøv å slutte å tenke over hvorvidt du liker de du må samarbeide med, det er jo ikke så relevant. Jeg omgås mange mennesker i forbindelse med jobb og hobbyer. Noen av de er jeg nær nok til å ha kontakt med utenom, de vurderer jeg om jeg liker eller ikke (og jobber litt med meg selv ang den ene jeg ikke liker så godt. For det er mest egen usikkerhet). Men de andre er jeg bare vanlig hyggelig mot, og jeg prøver å tenke at jeg jo ikke kjenner dem hvis jeg får et litt dårlig inntrykk av noen. Jeg føler ikke jeg kan vurdere om jeg liker eller ikke liker noen før jeg har tilbrakt mye fritid med noen. Så jeg tror rett og slett innstillingen din er det viktigste å gjøre noe med, du skal være profesjonell og gjøre din del av godt samarbeid helt uavhengig av om de fortjener det. Det er jo ikke ditt ansvar å vurdere, du skal bare gjøre din del.

Anonymkode: 0e773...ac4

Mulig jeg har gjort det i mange sammenhenger, men jeg har jo ikke fått anledning til å feile her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hør på din mor. 

Anonymkode: 37bde...548

Jo, jeg har hørt på henne. Men, et samarbeid avhenger ikke kun av en person, så når jeg jobber hardt for å være en bedre samarbeidspartner opplever jeg at andre likevel ikke er.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du studerer, men som psykolog mistenker jeg medisin 😉

Å lære å samarbeide handler vel ofte om å godta at du ikke har fasiten. Det er ikke så nøye om andre ikke mener det samme som deg. Bare la mer gå

Anonymkode: 6398c...1b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hva du studerer, men som psykolog mistenker jeg medisin 😉

Å lære å samarbeide handler vel ofte om å godta at du ikke har fasiten. Det er ikke så nøye om andre ikke mener det samme som deg. Bare la mer gå

Igjen, jeg lærer. De derimot virker like sta. Jeg har ikke engang fått gjort noe særlig som skulle gjort dem sinte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen, jeg lærer. De derimot virker like sta. Jeg har ikke engang fått gjort noe særlig som skulle gjort dem sinte

Mange studenter og nyutdannede er verdensmestre som bare vet best. Erfaring i arbeidslivet og livet generelt pleier å slipe det ned. Heldigvis. 

Å lytte mens du nikker er en øvelse, selv om du selv tenker annerledes. Kanskje du blir god på dette før dine medstudenter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange studenter og nyutdannede er verdensmestre som bare vet best. Erfaring i arbeidslivet og livet generelt pleier å slipe det ned. Heldigvis. 

Å lytte mens du nikker er en øvelse, selv om du selv tenker annerledes. Kanskje du blir god på dette før dine medstudenter. 

Ja, men de snakker ikke engang. Jeg kan ikke lytte til noen som ikke er der engang. 

Jeg sier ikke at det bare er deres feil, men et samarbeid krever at alle bidrar til samarbeidet. De holder informasjonen tett og jobber for seg selv, uten å jobbe med det vi skal presentere sammen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig jeg har gjort det i mange sammenhenger, men jeg har jo ikke fått anledning til å feile her.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, jeg har hørt på henne. Men, et samarbeid avhenger ikke kun av en person, så når jeg jobber hardt for å være en bedre samarbeidspartner opplever jeg at andre likevel ikke er.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men de snakker ikke engang. Jeg kan ikke lytte til noen som ikke er der engang. 

Jeg sier ikke at det bare er deres feil, men et samarbeid krever at alle bidrar til samarbeidet. De holder informasjonen tett og jobber for seg selv, uten å jobbe med det vi skal presentere sammen.

Men, men, men.. 

Anonymkode: e0666...bbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men, men, men.. 

Anonymkode: e0666...bbf

For jeg snakker om begge parters feil, men dere fokuserer bare på mine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det kan handle om utstrålingen din, tone leie, måten du snakker på etc. 

Jeg har fått høre at flere har blitt skrent npr jeg kommer inn i rommet. Noe jeg synes er rart i og med jeg er snill som et lam og vil ingen vondt og i tillegg sjenert  😅 

Men utstrålingen min og måten jeg snakker på sier noe annet, så selvinnsikten min her har ikke vært helt på topp. 

Hvis folk ikke snakker når du er der, så tenker jeg kanskje du er dominant, sjefete etc. Eller utstråler det. 

Anonymkode: 81a5b...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld. Men er du autist? Du høres ut som kjæresten min. Vet ikke hvordan du kan jobbe mer med deg selv, men hørtes slitsomt ut med slike medelever.

Anonymkode: 993f6...f06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Unnskyld. Men er du autist? Du høres ut som kjæresten min. Vet ikke hvordan du kan jobbe mer med deg selv, men hørtes slitsomt ut med slike medelever.

Anonymkode: 993f6...f06

Mulig jeg har noen trekk

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg tror dere feiltolker innlegget mitt, men jeg ser at det var ganske lett å gjøre.

Jeg vet at jeg ikke alltid er en god samarbeidspartner. Slik jeg beskriver meg selv er sånn jeg kanskje har kunnet blitt oppfattet før. Jeg øver stadig på å bli flinkere.

Nå, derimot, har jeg ikke engang kommet så langt inn i et samarbeid at jeg har fått gjort så mange feil. For det er ikke bare jeg som kan gjøre feil i et samarbeid. Jeg vet at min ubevisste utstråling har mye å si, men det står faktisk ikke bare på meg. De gjør også feil, av og til ganske alvorlige. Andre ganger bare vil de ikke møtes, snakke sammen mer enn nødvendig, selv om jeg prøver å være imøtekommende og positivt innstilt. Jeg synes egentlig det er veldig hyggelig å snakke med folk, også de jeg ikke alltid tror jeg skal like ved første møte, så jeg prøver å tenke at det kan være hyggelig og gå bra. Som sagt har jeg nå ikke fått tid til å ødelegge så mye i samarbeidet, fordi de har vært lite imøtekommende.

Så mitt mål med innlegget var å få tips til å samarbeide i situasjoner der de andre ikke er samarbeidsvillige når jeg faktisk prøver. Nå får jeg bare råd om å jobbe med meg selv, noe jeg alllerede gjør, og det er lite hensiktsmessig. Jeg kan bare endre meg selv, men et samarbeid krever faktisk at alle bidrar, så jeg er jo like avhengig av deres innsats som de er av min.

Hadde satt pris på at dere sluttet å skrive "hør på moren din" eller "er du autist?", eller ber meg gå i terapi, fordi det hjelper ikke.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt dårlig samarbeid og konflikt med disse tidligere? Eller i andre gruppearbeid på samme studie? For det høres jo litt ut som at disse prøver å unngå deg, eller samarbeide minst mulig, og det har vel kanskje en grunn? Selv om du har bedre innstilling nå og gjerne vil prøve hardere, hjelper det kanskje ikke, hvis du allerede har utpekt deg som en kranglefant og dårlig lagspiller. 

Anonymkode: 0e5f1...709

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er du sikker på at du ikke er en smule passiv agressiv? Har du fått konkrete tilbakemeldinger på hva som er dårlig med din samarbeidsevne? 

Anonymkode: 316f4...961

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du sikker på at du ikke er en smule passiv agressiv? Har du fått konkrete tilbakemeldinger på hva som er dårlig med din samarbeidsevne? 

Anonymkode: 316f4...961

Ikke annet enn hva mamma sa for lenge siden, men hun har jo ikke sett meg samarbeide med noen egentlig. Det eneste hun har sett meg med andre er fra barne- og ungdomsskolen som er over 18 år siden nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du hatt dårlig samarbeid og konflikt med disse tidligere? Eller i andre gruppearbeid på samme studie? For det høres jo litt ut som at disse prøver å unngå deg, eller samarbeide minst mulig, og det har vel kanskje en grunn? Selv om du har bedre innstilling nå og gjerne vil prøve hardere, hjelper det kanskje ikke, hvis du allerede har utpekt deg som en kranglefant og dårlig lagspiller. 

Anonymkode: 0e5f1...709

Nei. Jeg har ikke samarbeidet med  dem før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...