Gå til innhold

Hvor ofte sitter du helt i stillhet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser flere nevner at de har dette på busser, trikk og butikk. Det er jo ikke stille på slike steder?

Anonymkode: 6d561...d6f

Men man kan sitte "i stillhet" selvom. Altså uten mobilen, lyd på ørene, inntrykk fra bok eller skjerm. Bare kikke rundt seg og ut i luften og la tankene vandre. 

Anonymkode: f2164...dfa

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke gjør det litt og litt gjennom dagen så kommer alt når man skal sove! Så for dem som har tankekjør når dere skal sove anbefaler jeg å være mer tilstede uten distraksjoner på dagtid! Går ikke ann å reflektere å bruke huet skikkeligt når man er distrahert med alt annet og mobilen.

Anonymkode: 381c3...0da

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser flere nevner at de har dette på busser, trikk og butikk. Det er jo ikke stille på slike steder?

Stille som i uten å oppsøke stimuli. Jeg bor i en bygård i Oslo sentrum, det er så å si aldri helt stille rundt meg i praksis, men jeg kan likevel oppleve at jeg har det stille fordi jeg ikke aktivt gjør noe for å skape lyd og aktivitet i min umiddelbare nærhet. Det er sjelden stille i naturen heller (da er det som regel et svært dårlig tegn), men mange søker dit for stillhet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg bare tenker på noe, er det sjelden jeg også sitter. Da går jeg gjerne rundt i leiligheten. Kanskje det også kan være et svar på den andre tråden om hvorfor naboer går rundt i boligen 😅 Men jeg går i strømpelesten, da. 

Anonymkode: 2cf9d...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Sjelden dessverre. Stillhet trigger vonde tanker. 

Anonymkode: 48731...e56

AnonymBruker
Skrevet

Og på hytta. Der er det ordentlig utsikt over fjell og fjord. Her jeg bor er det bare utsikt til gresset i hagen. 

Anonymkode: 63895...cc3

Skrevet
carlberner1 skrev (2 timer siden):

Som resten av befolkningen i vår del av verden: ALT for sjelden! Jeg gjør det bevisst så ofte jeg kan, er flink til det og nyter det :) Hjemme, ute, inne, gjerne på ettermiddag og kveld når anledningen byr seg. Kunsten å gjøre ikkeno er viktig, spør en (faglig dyktig) psykolog.

For oss kontorrotter: noen gang opplevd at ventilasjonsanlegget på jobb ble skrudd av..?

Jeg jobber ikke men de gangene kjøleskapet pauser, - nydelig, hele kroppen slipper tak❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen skjerm, ingen lyd, leser ikke, eller holder deg opptatt på andre måter. Bare sitter i dine egne tanker? Kan du sitte hjemme og bare kikke ut vinduet og være tilstede? Eller på bussen? Går du turer uten å sjekke mobil eller hører på musikk/podcast? 

Anonymkode: 945cf...d59

Det kan jeg gjøre ganske ofte. Stort sett daglig, men sjelden lenge av gangen.

Sitter ofte i stillhet når jeg kjører bil. Uten radio og musikk. Har kjørt tur/retur Oslo-Bergen uten radio eller annet på, og alene i bilen. Det var deilig. Har ikke øretelefoner eller øreplugger og hører aldri på musikk eller podcaster bortsett fra av og til når jeg har på radioen i bil eller traktor og hører på NRK P1 eller kanskje en podcast eller lydbok. Sist jeg hørte på podcast eller lydbok tror jeg var i september. Lytter aldri på musikk utover det som kommer på radioen.

Når jeg går tur, har jeg aldri noe lyd på øret, fordi jeg rett og slett ikke eier øretelefoner eller liknende, og ser ikke behovet for det heller. Går jeg på tur, er det gjerne i skogen, uten stier, og da er det uaktuelt å se på skjerm, for da er jeg nødt til å følge med på hvor jeg setter beina.

Anonymkode: 6ffae...571

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ammer eller skal få minsten til å sovne (hvis ikke det regnes som en aktivitet?).

Kan også bare sitte og glane ut i lufta noen ganger daglig, men stort sett ganske kort tid av gangen, da.

Anonymkode: 9b5ee...6d3

AnonymBruker
Skrevet

Ingen skjerm, ingen lyd, leser ikke, eller holder deg opptatt på andre måter. Bare sitter i dine egne tanker? Kan du sitte hjemme og bare kikke ut vinduet og være tilstede? Eller på bussen? Går du turer uten å sjekke mobil eller hører på musikk/podcast? 

Hjemme eller i bilen hvis jeg ikke er altfor trøtt. Er jeg veldig trøtt, må jeg ha en impuls for å ikke sovne. På bussen og andre offentlige steder får man ikke fred med tankene sine grunnet alt støyet rundt. Da er det på med hodetelefoner.

Anonymkode: 5848f...723

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men man kan sitte "i stillhet" selvom. Altså uten mobilen, lyd på ørene, inntrykk fra bok eller skjerm. Bare kikke rundt seg og ut i luften og la tankene vandre. 

Anonymkode: f2164...dfa

Jeg forstår. For meg er stillhet ekte stillhet. Altså stille.

AnonymBruker
Skrevet

Så ofte jeg kan.. men har bråkete idiot naboer så there is that

Anonymkode: f9ee9...88f

Me too😵‍💫

Anonymkode: f27b8...6d8

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (39 minutter siden):

Stille som i uten å oppsøke stimuli. Jeg bor i en bygård i Oslo sentrum, det er så å si aldri helt stille rundt meg i praksis, men jeg kan likevel oppleve at jeg har det stille fordi jeg ikke aktivt gjør noe for å skape lyd og aktivitet i min umiddelbare nærhet. Det er sjelden stille i naturen heller (da er det som regel et svært dårlig tegn), men mange søker dit for stillhet. 

Joda, det kan fint ofte være helt stille i naturen uten at det er et dårlig tegn. På skytunge dager der tåka ligger lavt f.eks er det ingenting å høre. Fuglene lager heller ikke lyd da. Eller en sprengkald vinterkveld/natt. Da kan det være ikke en lyd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, det kan fint ofte være helt stille i naturen uten at det er et dårlig tegn. På skytunge dager der tåka ligger lavt f.eks er det ingenting å høre. Fuglene lager heller ikke lyd da. Eller en sprengkald vinterkveld/natt. Da kan det være ikke en lyd.

Hvis det er kun dette som teller som stillhet, har de fleste av oss det aldri stille.

Jeg er enig i at det ikke kan kalles stillhet bare fordi man ikke har noe på øret eller ser på en skjerm, men jeg synes absolutt det er stillhet selv om det er noe "bakgrunnsstøy", enten av by-lyder eller skog-lyder.

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er kun dette som teller som stillhet, har de fleste av oss det aldri stille.

Jeg er enig i at det ikke kan kalles stillhet bare fordi man ikke har noe på øret eller ser på en skjerm, men jeg synes absolutt det er stillhet selv om det er noe "bakgrunnsstøy", enten av by-lyder eller skog-lyder.

Jeg sa ikke at det kun er dette som er stillhet, jeg påpekte bare at det ofte er stille i naturen uten at det er et svært dårlig tegn.

Men for meg vil ekte stillhet være ensbetydende med...stille. Er det vind hører man jo den, men det er fortsatt en form for stillhet, dog en naturlig en. Sim en foss på god avstand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi! Håpar du får hjelp ❤️ 

Anonymkode: 69e95...828

Er ikke hjelp å få.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De gjør bare ting verre.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det kan jeg fint gjøre.

Liker veldig godt å sitte i sofaen og bare stirre ut av vinduet når det regner f.eks.

Jeg kan forøvrig aldri gå tur eller gå i byen med musikk på øret, for jeg kvepper jammen meg ALLTID hver gang et menneske går forbi meg bakfra. Det er slitsomt hver gang det skjer og det skjer jo hele tiden.

Endret av Hatsumomo
AnonymBruker
Skrevet

Trist, men sant: Bare når jeg sover.

Anonymkode: 1f1b9...236

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I naturen må høre lydene der. Sjøen fuglene. Orker ikke helt stille.

Anonymkode: 22844...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 14.03):

Nei nettopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...