AnonymBruker Skrevet 25. februar #1 Skrevet 25. februar Som forelder har jeg merket meg en trend jeg syns er helt grusom. Det gjelder alt fra barnehagebarn til ungdommer. De skriker. Høyt. Overalt. De ropesbi ganger på skole i barnehage, det brøles i det de går ut døra. Det hyles over plasser. Og i stedet for å ta et skritt til siden for å prate med en person gapes det for å overdøve personen imellom - som står og roper til en annen. Skoleavslutninger er grusomt. Det er et volum som sørger for at å samtale med vanlig desibel er umulig. På klassedisko høres ikke (den høye) musikken fordi det gapes og ropes for mye. På Lekeland ropes det fra den ene enden til den andre. Det verste er at gapingen ofte ikke er for å ha en samtale/gi en beskjed. Det er bare masse, høy lyd som produseres. Hvorfor ropes det så inn i hampen mye? Og hvorfor er det ikke større fokus på konstruktiv veiledning av barns til hvordan å oppføre seg og å samtale? Herjelek er helt gull, og det hst en funksjon. Jeg snakker ikke om herjelek, bare gaping. Kan noen forklare meg hva som skjer? Anonymkode: 0177b...511 2 2 8
AnonymBruker Skrevet 25. februar #2 Skrevet 25. februar De er barn. Det blir lyd. Anonymkode: a6801...141 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #3 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De er barn. Det blir lyd. Anonymkode: a6801...141 Det er forskjell på lek og lyd enn å gå rundt og rope. Ts Anonymkode: 0177b...511 5 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar #4 Skrevet 25. februar Å gape er å åpne munnen. Har ingenting med lyd å gjøre. Roper du hos tannlegen når han sier gap opp? Anonymkode: 79f50...b40
AnonymBruker Skrevet 25. februar #5 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er forskjell på lek og lyd enn å gå rundt og rope. Ts Anonymkode: 0177b...511 Ja, barn roper og er høylytte, det er ikke noe nytt fenomen det. Jeg er født i 84 og det var roping i barnehage og skole, ute i lek osv da også. På lekeland må man ihvertfall forvente det. Anonymkode: a6801...141
AnonymBruker Skrevet 25. februar #6 Skrevet 25. februar Har og lagt merke til dette. Jeg har bodd ved en fotballbane, og lekeplass i 16 år. Det har i alle år vært mange barn der. De siste årene har det vært grusomt, for de skriker det høyeste de kan hele tiden. Og tidligere så har de jo alltid laget lyd, men det har ikke vært den skrikingen. Og de skriker bare for å overdøve hverandre, så blir egentlig ingen hørt. Anonymkode: 690c4...f1d 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar #7 Skrevet 25. februar Noen steder er det helt ekstremt, vi er nabo til en barnehage der det er mye hyling ute, det er forøvrig en barnehage som ser super-døll ut så jeg mistenker det er pga kjedsomhet. Vi hadde ungene i en annen barnehage knappe 150 meter unna og der er det aldri samme støynivå av hyling ute, kun lyden av vanlig lek. Anonymkode: 03796...fe3 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #8 Skrevet 25. februar Helt latterlig. 99% av all skrikingen er til ingen nytte. Likevel skrikes og hyles det over en lav sko i åresvis av disse uten at noen ber dem holde kjeft Anonymkode: 3422e...c73 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Skrevet 25. februar Jeg satt på et venterom nylig da det kom inn et par med to barn, 5-6 år. Barna, gutt og jente begynte med en gang å tråkke rundt, mens de ,i allfall jenta vekselvis sang og satte i noen høye hyl, gutten hoppet opp og ned og snakket høyt med seg sjøl. Foreldrene satt, selvfølgelig på mobilen og reagerte ikke. Venterommet var ikke så stort, og det var en gjenklang der som gjorde at lydnivået virket enda høyere. Etter en halv time med ulydene gikk jeg ut,fant at det var bedre å stå ute i kulda og vente på båten..Hadde lyst å si noe, men da hadde jeg vært ei sur kjerring.. Anonymkode: c93c1...023 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Skrevet 25. februar Er kun her på kg jeg hører om disse barna som bare går å skriker uten grunn. Ellers så bor vi skole, barnehage og lekeplasser og ALDRI erfart at barn uten mål og mening bare skriker og vi bor i en stor by så statistisk sett så burde jo vi som bor her har fått det med oss. Anonymkode: 65a45...41f 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #11 Skrevet 25. februar Jeg har også merket en endring i dette de siste årene. Vanlig rop og skrål under lek har det alltid vært. Men nå er det mange som skriker, det er noe helt annet. Gjerne litt eldre barn også, vi snakker sen barneskole/ungdomsskole. Ikke småbarn som leker. De første gangene jeg hørte det trodde jeg noen ble drept eller voldtatt. Ikke hørt slik skriking før, men nå skjer det jevnlig. Anonymkode: 28b6c...1bd 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): De er barn. Det blir lyd. Anonymkode: a6801...141 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, barn roper og er høylytte, det er ikke noe nytt fenomen det. Jeg er født i 84 og det var roping i barnehage og skole, ute i lek osv da også. På lekeland må man ihvertfall forvente det. Anonymkode: a6801...141 Dette er en av grunnene. At folk som tenker sånn er foreldrene eller jobber i barnehagene. Man kan faktisk fint be barn droppe hyling og skriking uten at det hindrer dem i å leke eller ha det gøy og herje ute. Barn skal få leke og være barn men de må også lære seg å fungere i et samfunn med andre mennesker og ta litt hensyn. Og det har blitt en forverring siden 84. Alle jeg kjenner som jobber i barnehage og skole og har gjort det i flere år sier at det har blitt en gradvis forverring. Jeg tror i tillegg til at ingen korrigerer er det større grupper i barnehage og skole så mer behov for å ha høy stemme for å få det man vil og bare generelt høyere lydnivå som gjør at barna må snakke høyere for å bli hørt og også blir mer immune for høy lyd. TV som sees på i dag er også mye mer skrikete og bråkete enn det var på 80-tallet. Særlig alt fra USA. Foreldrene har sett på amerikanere skrike på YouTube og barna ser på roping på YouTube eller bare på serier som Spidey osv. På KG her sier jo også mange at TV står på hele dagen hjemme som bakgrunnsstøy.. Opplever i vår barnehage at spesielt de yngre ansatte i barnehagen setter på veldig høy lyd når de setter på musikk. Anonymkode: 1f11c...123 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Skrevet 25. februar Og ja jeg har små barn selv. Og jeg korrigerer og han får ikke lov å skrike i vilden sky ute. Men i barnehagen er det ingen regler på hverken innestemme eller skriking.. Og generelt høyt lydnivå. Skylder ikke bare på barnehager men for oss merker jeg jo at det er mye høyere stemme og vanskeligere å få lydnivået hans ned til normalt nivå etter barnehagedagen enn etter noen dager hjemme. Anonymkode: 1f11c...123 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Skrevet 25. februar Tidligere ble barn korrigeringert på sånn, nå skal vel alt være lov. Anonymkode: 29259...75d 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Skrevet 25. februar Det kalles utestemme. De får ikke skrike inne, så da må de gå ut og skrike. Selvsagt ikke sent på kvelden. Ellers må jeg jo bare si at jeg ikke har lagt merke til dette fenomenet. Anonymkode: 030e4...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #16 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): De er barn. Det blir lyd. Anonymkode: a6801...141 Det er enorm forskjell på vanlig klassisk barnelek med normal stemmebruk og tjoho - og infernalsk illskriking! ⚡️⚡️⚡️ Hvis det skulle skje noe akutt på en lekeplass e.l. i dag, så er det jaggu ikke lett å skille dette fra annen illskriking. Jeg vokste opp på 80-tallet og ja vi var barn og ja vi lagde lyd, men vi fikk også klar beskjed hvis leken gikk over til å bli skriking som plaget naboene. Det var så enkelt som det. Anonymkode: 184b0...cd6 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Skrevet 25. februar Barn blir ikke korrigert lenger. Før kunne barn bli fortalt at de skulle være stille eller dempe seg det går ikke lenger. Anonymkode: 72ae0...70f 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #18 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er kun her på kg jeg hører om disse barna som bare går å skriker uten grunn. Ellers så bor vi skole, barnehage og lekeplasser og ALDRI erfart at barn uten mål og mening bare skriker og vi bor i en stor by så statistisk sett så burde jo vi som bor her har fått det med oss. Anonymkode: 65a45...41f I Utopia er det sånn. Anonymkode: 3422e...c73 3
Littelulla Skrevet 25. februar #19 Skrevet 25. februar (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å gape er å åpne munnen. Har ingenting med lyd å gjøre. Roper du hos tannlegen når han sier gap opp? Anonymkode: 79f50...b40 Ta en titt på f.eks. Det norske akademis ordbok og se konteksten i innlegget, så ser du at det kanskje ikke er så feil bruk av "gape" likevel. -- Jeg har tenkt det samme mer enn en gang, at det er et heidundrende volumbruk for tiden. Ja, barn har alltid laget lyd i lek, og det er fint å høre på! Det er derimot ikke fint å høre på skrik og skrål for skrikingens del. Endret 25. februar av Littelulla 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #20 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kalles utestemme. De får ikke skrike inne, så da må de gå ut og skrike. Selvsagt ikke sent på kvelden. Ellers må jeg jo bare si at jeg ikke har lagt merke til dette fenomenet. Anonymkode: 030e4...5ae Det jeg opplever rundt omkring drar seg forbi utestemme også. I forbindelse med jobb reiser jeg en del rundt, og er innom og i nærheten av ulike plasser med barn og unge. Det er samme tendenser overalt. Ts AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er en av grunnene. At folk som tenker sånn er foreldrene eller jobber i barnehagene. Man kan faktisk fint be barn droppe hyling og skriking uten at det hindrer dem i å leke eller ha det gøy og herje ute. Barn skal få leke og være barn men de må også lære seg å fungere i et samfunn med andre mennesker og ta litt hensyn. Og det har blitt en forverring siden 84. Alle jeg kjenner som jobber i barnehage og skole og har gjort det i flere år sier at det har blitt en gradvis forverring. Jeg tror i tillegg til at ingen korrigerer er det større grupper i barnehage og skole så mer behov for å ha høy stemme for å få det man vil og bare generelt høyere lydnivå som gjør at barna må snakke høyere for å bli hørt og også blir mer immune for høy lyd. TV som sees på i dag er også mye mer skrikete og bråkete enn det var på 80-tallet. Særlig alt fra USA. Foreldrene har sett på amerikanere skrike på YouTube og barna ser på roping på YouTube eller bare på serier som Spidey osv. På KG her sier jo også mange at TV står på hele dagen hjemme som bakgrunnsstøy.. Opplever i vår barnehage at spesielt de yngre ansatte i barnehagen setter på veldig høy lyd når de setter på musikk. Anonymkode: 1f11c...123 Gode poenger! Jeg har litt spenn mellom barna, og jfg merker jo enorm forskjell på støynivået - med samme antall barn samlet - fra nr 1 til den yngste. All tilgjengeligheten og alt det "morsomme" som opptar oss hele tiden gjør kanskje noe med det generelle nivået av støy, lek og herjing. Kanskje også fordi ørepropper til skjermer er mye brukt? At vi rundt putter i propper i stedet for å dempe uro? Ts AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er enorm forskjell på vanlig klassisk barnelek med normal stemmebruk og tjoho - og infernalsk illskriking! ⚡️⚡️⚡️ Hvis det skulle skje noe akutt på en lekeplass e.l. i dag, så er det jaggu ikke lett å skille dette fra annen illskriking. Jeg vokste opp på 80-tallet og ja vi var barn og ja vi lagde lyd, men vi fikk også klar beskjed hvis leken gikk over til å bli skriking som plaget naboene. Det var så enkelt som det. Anonymkode: 184b0...cd6 Det er nettopp dette! Lek er lek, skrik og skrål er noe fullstendig annet. Det er mange som sier at "Barn er barn" når det kommer til temaet. Jeg tenker at dette er en fordumming av barn. Og når jeg ser hvor mange barn som mangler reel lekekompetanse, og som i stedet går og hyler, tror jeg denne foreldregenerasjonen faktisk har mindre forståelse for barns lek enn det tidligere foreldre hadde. Ts Anonymkode: 0177b...511 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå