Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 😊

Vi skal snart pusse opp stue og kjøkken og bytte kjøkken, og i den forbindelse ønsker jeg å preppe mest mulig mat som kan ligge klar i fryseren.

Vi har en frittstående fryser i boden, og under oppussingen blir det enkel løsning med platetopp, mikro og evt. liten stekeovn – så målet er ferdige middager som bare kan varmes / stekes rett fra frys.

Tar derfor imot alle gode tips 🙌

Jeg har mye storfe og også en del hjortekjøtt i fryseren.
Eksempel på det jeg har tenkt så langt:

• Lasagne (klar til å settes i ovnen)

• Lapskaus (bare å tine og varme)

Andre gode forslag til middager som egner seg godt til frysing?

Til frokost/lunsj har jeg tenkt å lage:

• Ost- og skinkehorn

• Pizzasnurrer

Tar gjerne imot flere forslag her også 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steike med saus

Karbonader

Vilt i kål

Fersk suppe

AnonymBruker
Skrevet

Fiskegrateng

Pasta med pesto, kylling og soltørkede tomater

Fløtegratinerte poteter med broccoli  (som du kan ha ved siden av Pulled Pork/chicken)

Alt mulig av gryteretter

Ferdig hjemmelaget pizza

Ellers er taco enkelt med kun en liten platetopp

Anonymkode: 7ded3...0b2

Skrevet

Chili con carne med ris

Tikka masala

Kjøttsaus klar til pasta

Pølsegrateng

Supper i alle varianter, fisk/kylling/tomat/taco feks

... er ting jeg er glad i å ha i fryseren. 

Jeg ville bare finskjært okse/hjortekjøttet og brukt det som kjøttdeig.

AnonymBruker
Skrevet

Alt av supper og gryteretter. Pastasauser. Frikasse. Karbonader, kjøttkaker og kjøttboller.

Anonymkode: c0c0c...777

AnonymBruker
Skrevet

Da vi pusset opp både kjøkken og bad samtidig hadde vi «kjøkken» i garasjen med kokeplate, vannkoker og mikro. Vi gjorde det veldig enkelt: Fjordland, enkle middager som pølse i brød, pølse med mos, ferdige mikro-middager fra frysedisken, pasta med kjøttsaus, suppe med pølser eller ferdige kjlttboller, hermetisk lapskaus, rundstykker med pålegg etc. I tillegg til takeaway. Gadd ikke bruke tid på å preppe og styre, man klarer seg fint med enkel middag en uke eller to. 

Anonymkode: 3f45f...e79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da vi pusset opp både kjøkken og bad samtidig hadde vi «kjøkken» i garasjen med kokeplate, vannkoker og mikro. Vi gjorde det veldig enkelt: Fjordland, enkle middager som pølse i brød, pølse med mos, ferdige mikro-middager fra frysedisken, pasta med kjøttsaus, suppe med pølser eller ferdige kjlttboller, hermetisk lapskaus, rundstykker med pålegg etc. I tillegg til takeaway. Gadd ikke bruke tid på å preppe og styre, man klarer seg fint med enkel middag en uke eller to. 

Edit: vi brukte papp-seevise og spiste frokost og lunsj som vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

- Ferdige gryter - chili con carne, butter chicken, boeuf bourguignon, bolognese etc. som man bare kan lage tilbehør til

- Ferdig lagde karbonader/kjøttboller/kjøttkaker/fiskekaker etc. som kan varmes 

- Supper 

- Stekte brød skåret i skiver 

Anonymkode: 693b8...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Alle slags gryter og supper egner seg til frysing og oppvarming. Vanskelig å gi tips siden du ikke sier hva slags stykningsdeler av kjøtt du har i fryseren. 

Jeg vil ellers tipse om å kjøpe aluminiumsformer som kan brukes til stekeovn, siden du sier at dere skal ha en liten stekeovn til disposisjon. Da vi pusset opp kjøkken kjøpte vi slike former og laget mye ovnsbakte retter med alt i ett, feks fiskefileter eller kyllingfileter og friske grønnsaker sammen (søk på 'traybake' så finner du mange eksempler). 

Wraps og ferdigvasket salat fra pose er også praktisk, særlig om man kombinerer med protein som ikke trenger særlig varmebehandling. 

Anonymkode: 83218...63e

AnonymBruker
Skrevet

PS: Ellers er ferske reker på sitt beste nå, så reker, loff, majones og sitron er også et smart middagsalternativ som krever null tilberedning.

Anonymkode: 83218...63e

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye dere kan putte i wraps og pitabrød. Røkt laks eller ørret, ferdigstekt salatkylling, falafel fra frysedisken, kjøtt dere har stekt på forhånd. Det selges ferdig vasket salat, og dere finner ferdig oppkutta grønnsaker i salatbarer. Kjøp noen ferdige sauser, f.eks rømmedressing eller aioli, så har dere mat på 2-15 minutter. 

Anonymkode: 36620...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...