Gå til innhold

Lekser, blir det for mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siste halvår 7.klasse, på en uke skal ungen bli ferdig med 3 kapitler (150 spørsmål) i matte, norsklekse (skrive 500 ord), engelsk (500 ord). Blir ikke det litt mye? Her hjemme? Ingenting blir gjort på skolen. 

Anonymkode: 811ed...991

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke det er så mye. Det er 37,5 matte oppgave og 125 ord om dagen fra mandag- torsdag.

Anonymkode: 465b0...458

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes ikke det hørtes uoverkommelig ut. Min sønn hadde det slik i fjor i 7.klasse, men de hadde ukesplan så han kunne gjøre alt ferdig mandagen om han ønsket, og i tillegg ble han raskt ferdig med det som skulle gjøres i timene, så han måtte uansett gjøre ekstraarbeid der, da kunne han få tilbud om å gjøre lekser. De var han uansett som regel ferdig med før onsdagen. 

Men om man ikke har gode rutiner for skolearbeid kan det sikker føles uoverkommelig. 

Anonymkode: 02d76...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter av 30 min kanskje 45 min til lekse. Da gjør han det han rekker innenforbi der, resten droppes eller utsettes til neste dag. Lekser får aldeles ikke første-pri.

Anonymkode: 2bc14...f41

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke leksehjelp på skolen? Min 7.klassing får unnagjort det meste der på mandager. Helt gull.

Anonymkode: bb58f...30d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres alt for mye ut! 

40 matteoppgaver om dagen er jo hinsides mye.. det er jo ikke bare 7+5..

Anonymkode: 703aa...8f4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer seg veldig an på matteoppgavene og innholdet som er forventer i norsk. Skal de faktasjekke mye eller er det tekst fra fri fantasi? 

Er det enkle matteoppgaver eller mer tidkrevende utregninger?

Anonymkode: 70f14...ee4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det føles for mye for barnet så kan det være en idé å be om et møte med kontaktlærer for å høre om barnet ditt kanskje skulle hatt en individuell oppfølgingsplan (IOP). 

Lykke til. Det blir bare mer lekser de neste årene.

Anonymkode: 32a9f...d87

AnonymBruker
Skrevet

Bra at det er en skole der barna lærer å jobbe.

Anonymkode: a2757...db5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge sitter barnet ditt med lekser? Det er tross alt det som er viktig her, ikke mengden. Noen barn syns det er kjempelett og gjør det unna raskt, andre blir sittende i timesvis, sliter og blir ekstremt demotivert. 

Anonymkode: 84c25...d13

AnonymBruker
Skrevet

Høres  mye ut, ungene i syvende får ikke nærheten så mye lekser her. De har såpass lite lekser at alt gjøres på skolen som regel eller så er de ferdig med alt på tirsdager. 

Anonymkode: e55e9...746

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine hadde masse lekser 1-7 trinn for da skulle alt gjøres hjemme, så kom ungdomsskolen og ukesoppgaver var summen av skole og ev hjemme, dvs rakk man alt på skolen fikk man ikke lekser. Med begge «system» tar lekser ulik mye tid. Mine klarte å gjøre alt på ungdomsskolen på skolen og hadde aldri lekser, kun litt prøver.  Andre satt timer hver dag for de klarte ikke å gjøre noe på skolen. 

Anonymkode: ae7fa...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Ikke mye nei!! De må tåle å jobbe noe. Heier på skoler som jobber for lekser!!!!

Anonymkode: ef944...729

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...