Alfal Skrevet 24. februar #1 Skrevet 24. februar Hei. Sliter med ekstremt mye støv hjemme ( spesielt på soverommet og badet). Nylig flyttet hjemmefra, foreldrene mine sitt hus er gammelt og de tørker aldri støv der, mistenker jeg har dratt med meg en del støv derifra. Vasker, lufter ting og støvsuger for harde livet. Bytter sengetøy 1 gang i uka, og rister alt av tøy ute. Men uansett hvor mye jeg lufter ting, danner det seg en stor støvsky når jeg bytter sengetøy eller bretter klær. Syns ingenting hjelper, og føler det aldri ser rent nok pga dette. Blir gal snart. Hva kan jeg gjøre?
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Skrevet 24. februar Jeg har også dette problemet hjemme og lurer på hvorfor. Følger med i tråden. Anonymkode: 9c8e3...a35
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Skrevet 24. februar Det vil alltid støve når man rister sengetøy og bretter klær. Det er bare sånn det er. Du kommer ikke vekk fra det… Anonymkode: 2faf8...37c 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Skrevet 24. februar Jeg bodde en stund i en hageleilighet fra 70 tallet. Der var det ingen moderne ventilasjon og jeg fikk nesten ikke støv. Kun litt på badet når jeg brukte tørketrommel eller hadde mye klesvask hengende. Tørket støv ukentlig, men det så aldri støvete ut. Nå bor jeg i et 10 år gammelt "nybygg" med balansert ventilasjon, varmepumpe og mye bedre isolert. Bra for strømregningen, supert for hybelkaninene 🤯 Vi tørker fortsatt støv hver uke i hele huset, men jeg må tørke oftere over særlig soverom og gang. Veldig merkbar endring, og jeg har de samme mørke møblene som jeg hadde i leiligheten. Anonymkode: 12aaf...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Skrevet 24. februar Jeg har akkurat fjernet ALLE vaskekluter og håndduker i bomull som jeg har kjøpt på Princess, Kid og Jysk. Oppdaget at de har utrolig kort varighet - fordi de slipper helt ekstreme mengder med fibre. Jeg stusset på at de så raskt ble tynnslitte, selv sluket hvor vann fra vaskemaskinen går ut ble full av dette ekstremt fine støvet. Jeg bruker kontaktlinser. Før var det ingen problemer å vaske hendene og så tørke dem på en ren håndduk før jeg tok på linsene. Jo flere av de nevnte produktene jeg har fått i hus, jo verre ble støvproblemet i huset generelt (mest bad og soverom - enormt mye mer enn jeg noen gang i mitt 50+ år har opplevd!). Jeg kunne ikke tørke hender, ansikt, kroppen med disse bomullshåndklærne uten at jeg etterpå måtte børste bort store mengder med støv på hender, i ansiktet, på kroppen! Det høres ut som om jeg overdriver, men gjør virkelig ikke det. Måtte bare slutte å tørke hendene før jeg tok på linser, for uansett hvor mye jeg forsøkte å få bort fint bomullslo fra hendene, så fikk jeg aldri nok bort til å kunne ta på linsene. Jeg hadde en del andre hånklær og vaskekluter, bomull fra bedre merker og bambushåndklær. Disse ble vasket sammen med de elendige andre. Nå har jeg kvittet meg med de dårlige, og jeg har vasket de i bedre kvalitet tre ganger. Og nå er det nesten ikke noe løsfibre igjen i håndklærne. Merker også stor forkjell på støvmengde ellers i huset, spesielt bad, kjøkken og soverom. Kunne jo ikke lenger tørke noe med kjøkkenhåndklærne heller, for det ble så mye løst "bomullsstøv" på glass, i kasseroller osv. Tre vask, og nå er det nesten ikke noe igjen heller i kjøkkenhåndklærne. Det burde vært ulovlig å selge disse, så dårlig som de er! Har forsøkt å klage på Princess, men får bare standardsvaret "det har vi aldri fått noen klager på". Så nå boikottes de. Jeg har fremdeles noen håndduker som jeg fikk for 30+ år siden, de er fremdeles nesten like fine som de var som nye. Så det er kvaliteten som nå har gått enormt mye ned. Litt samme med sengetøy fra Kid. For noen år siden var det god kvalitet på sengetøyet deres. Nå er det løsere stoff, slipper mer lo, unøyaktige mål på sengetøyet. Jeg har sengetøy derfra som jeg kjøpte for en god del år siden, veldig fornøyd. De settene jeg har fra seneste år de har jeg sluttet å bruke, og antar de snart ender med å bli klippet opp til filler. Ikke noe som helst miljøvennlig med de "miljøvennlige" merkene til disse kjedene! Anonymkode: acd10...26f 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Skrevet 24. februar Alfal skrev (8 timer siden): Hei. Sliter med ekstremt mye støv hjemme ( spesielt på soverommet og badet). Nylig flyttet hjemmefra, foreldrene mine sitt hus er gammelt og de tørker aldri støv der, mistenker jeg har dratt med meg en del støv derifra. Vasker, lufter ting og støvsuger for harde livet. Bytter sengetøy 1 gang i uka, og rister alt av tøy ute. Men uansett hvor mye jeg lufter ting, danner det seg en stor støvsky når jeg bytter sengetøy eller bretter klær. Syns ingenting hjelper, og føler det aldri ser rent nok pga dette. Blir gal snart. Hva kan jeg gjøre? Bruker du tørketrommel? Tørking på snor støver veldig, tørketrommelen fanger mye av støvet. Anonymkode: 45e85...c24
AnonymBruker Skrevet 24. februar #7 Skrevet 24. februar Tørketrommel er det som ville hjelpe. Anonymkode: 8bfa4...5e5
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Skrevet 24. februar Merker det samme i leiligheten min, er balansert ventilasjon. Blir mer støv av det, har aldri opplevd det i eldre boliger. Blir også støvete av å tørke klær på stativ.. må vel bare leve med det eller kjøpe tørketrommel🫠 Anonymkode: b66f5...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Skrevet 24. februar Tørketrommel hjelper. Jeg har robotstøvsuger som kjører hver eneste dag til fast tid. Det hjelper også mye, men det er desverre en evig krig mot støvet. Anonymkode: d9ce2...b7b
Sitronterte Skrevet 24. februar #10 Skrevet 24. februar Jeg har samme problemet. Spesielt legger det seg under sengen av en eller annen grunn. Så jeg må støvsuge eller moppe ca annenhver dag. Badet.....herregud, jeg gidder ikke engang tenke på det. 😱
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Skrevet 24. februar Alfal skrev (9 timer siden): Hei. Sliter med ekstremt mye støv hjemme ( spesielt på soverommet og badet). Nylig flyttet hjemmefra, foreldrene mine sitt hus er gammelt og de tørker aldri støv der, mistenker jeg har dratt med meg en del støv derifra. Vasker, lufter ting og støvsuger for harde livet. Bytter sengetøy 1 gang i uka, og rister alt av tøy ute. Men uansett hvor mye jeg lufter ting, danner det seg en stor støvsky når jeg bytter sengetøy eller bretter klær. Syns ingenting hjelper, og føler det aldri ser rent nok pga dette. Blir gal snart. Hva kan jeg gjøre? Jeg har også dette problemet, litt støv vil det komme uansett, men for meg hjelper det veldig å riste tørre klær ute eller ut vinduet når jeg tar de av etter tørking. Lite støver så mye som klær og sånt som har vært vasket og tørket. Hvis det er vær til det så henger jeg opp ute og rister det masse på tunet, man kan se en stor sky danne seg hvis det er sol. Anonymkode: fd88c...cf5
NatNat Skrevet 24. februar #12 Skrevet 24. februar Alfal skrev (9 timer siden): Hei. Sliter med ekstremt mye støv hjemme ( spesielt på soverommet og badet). Nylig flyttet hjemmefra, foreldrene mine sitt hus er gammelt og de tørker aldri støv der, mistenker jeg har dratt med meg en del støv derifra. Vasker, lufter ting og støvsuger for harde livet. Bytter sengetøy 1 gang i uka, og rister alt av tøy ute. Men uansett hvor mye jeg lufter ting, danner det seg en stor støvsky når jeg bytter sengetøy eller bretter klær. Syns ingenting hjelper, og føler det aldri ser rent nok pga dette. Blir gal snart. Hva kan jeg gjøre? for tørr luft ?
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Skrevet 24. februar Du har hvert fall ikke fått det med deg hjemme fra foreldrene dine… 🙈 Anonymkode: a5126...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har akkurat fjernet ALLE vaskekluter og håndduker i bomull som jeg har kjøpt på Princess, Kid og Jysk. Oppdaget at de har utrolig kort varighet - fordi de slipper helt ekstreme mengder med fibre. Jeg stusset på at de så raskt ble tynnslitte, selv sluket hvor vann fra vaskemaskinen går ut ble full av dette ekstremt fine støvet. Jeg bruker kontaktlinser. Før var det ingen problemer å vaske hendene og så tørke dem på en ren håndduk før jeg tok på linsene. Jo flere av de nevnte produktene jeg har fått i hus, jo verre ble støvproblemet i huset generelt (mest bad og soverom - enormt mye mer enn jeg noen gang i mitt 50+ år har opplevd!). Jeg kunne ikke tørke hender, ansikt, kroppen med disse bomullshåndklærne uten at jeg etterpå måtte børste bort store mengder med støv på hender, i ansiktet, på kroppen! Det høres ut som om jeg overdriver, men gjør virkelig ikke det. Måtte bare slutte å tørke hendene før jeg tok på linser, for uansett hvor mye jeg forsøkte å få bort fint bomullslo fra hendene, så fikk jeg aldri nok bort til å kunne ta på linsene. Jeg hadde en del andre hånklær og vaskekluter, bomull fra bedre merker og bambushåndklær. Disse ble vasket sammen med de elendige andre. Nå har jeg kvittet meg med de dårlige, og jeg har vasket de i bedre kvalitet tre ganger. Og nå er det nesten ikke noe løsfibre igjen i håndklærne. Merker også stor forkjell på støvmengde ellers i huset, spesielt bad, kjøkken og soverom. Kunne jo ikke lenger tørke noe med kjøkkenhåndklærne heller, for det ble så mye løst "bomullsstøv" på glass, i kasseroller osv. Tre vask, og nå er det nesten ikke noe igjen heller i kjøkkenhåndklærne. Det burde vært ulovlig å selge disse, så dårlig som de er! Har forsøkt å klage på Princess, men får bare standardsvaret "det har vi aldri fått noen klager på". Så nå boikottes de. Jeg har fremdeles noen håndduker som jeg fikk for 30+ år siden, de er fremdeles nesten like fine som de var som nye. Så det er kvaliteten som nå har gått enormt mye ned. Litt samme med sengetøy fra Kid. For noen år siden var det god kvalitet på sengetøyet deres. Nå er det løsere stoff, slipper mer lo, unøyaktige mål på sengetøyet. Jeg har sengetøy derfra som jeg kjøpte for en god del år siden, veldig fornøyd. De settene jeg har fra seneste år de har jeg sluttet å bruke, og antar de snart ender med å bli klippet opp til filler. Ikke noe som helst miljøvennlig med de "miljøvennlige" merkene til disse kjedene! Anonymkode: acd10...26f Tips til bra merke? Anonymkode: ab637...40d
mamanodrama Skrevet 24. februar #15 Skrevet 24. februar Nye, tette bygg med tørr luft, balansert ventilasjon. Støvet er også annerledes. Her vi bor nå ligger det et sånt tynt lag av meget fint støv overalt og vi må støvetørke opptil to ganger i uka. Der vi bodde før i et 200 år gammelt hus holdt det med hver 3. til 4.uke og da var det sånn type støv som man ser virvle i solen. Små fibre, små hår, etc.. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #16 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tips til bra merke? Anonymkode: ab637...40d De i bambus fra Princess er variabelt greie. Noen lyse jeg har er ok, noen mørke slipper mye mer. Nå tester jeg ut Høis sine, og så langt virker de bra. Jeg er der nå at jeg er villig til å betale en del, bare det er kvalitet. Jeg har håndklær som er flere tiår gamle og like fine selv om de har vært brukt mye. Og så er det alle disse nyere som begynner å slippe fibre bare etter par-tre vask og er slitt ut på et år. Jeg håper de fra Høie holder, de virker å være langt bedre kvalitet. Anonymkode: acd10...26f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 13.25): Jeg har akkurat fjernet ALLE vaskekluter og håndduker i bomull som jeg har kjøpt på Princess, Kid og Jysk. Oppdaget at de har utrolig kort varighet - fordi de slipper helt ekstreme mengder med fibre. Jeg stusset på at de så raskt ble tynnslitte, selv sluket hvor vann fra vaskemaskinen går ut ble full av dette ekstremt fine støvet. Jeg bruker kontaktlinser. Før var det ingen problemer å vaske hendene og så tørke dem på en ren håndduk før jeg tok på linsene. Jo flere av de nevnte produktene jeg har fått i hus, jo verre ble støvproblemet i huset generelt (mest bad og soverom - enormt mye mer enn jeg noen gang i mitt 50+ år har opplevd!). Jeg kunne ikke tørke hender, ansikt, kroppen med disse bomullshåndklærne uten at jeg etterpå måtte børste bort store mengder med støv på hender, i ansiktet, på kroppen! Det høres ut som om jeg overdriver, men gjør virkelig ikke det. Måtte bare slutte å tørke hendene før jeg tok på linser, for uansett hvor mye jeg forsøkte å få bort fint bomullslo fra hendene, så fikk jeg aldri nok bort til å kunne ta på linsene. Jeg hadde en del andre hånklær og vaskekluter, bomull fra bedre merker og bambushåndklær. Disse ble vasket sammen med de elendige andre. Nå har jeg kvittet meg med de dårlige, og jeg har vasket de i bedre kvalitet tre ganger. Og nå er det nesten ikke noe løsfibre igjen i håndklærne. Merker også stor forkjell på støvmengde ellers i huset, spesielt bad, kjøkken og soverom. Kunne jo ikke lenger tørke noe med kjøkkenhåndklærne heller, for det ble så mye løst "bomullsstøv" på glass, i kasseroller osv. Tre vask, og nå er det nesten ikke noe igjen heller i kjøkkenhåndklærne. Det burde vært ulovlig å selge disse, så dårlig som de er! Har forsøkt å klage på Princess, men får bare standardsvaret "det har vi aldri fått noen klager på". Så nå boikottes de. Jeg har fremdeles noen håndduker som jeg fikk for 30+ år siden, de er fremdeles nesten like fine som de var som nye. Så det er kvaliteten som nå har gått enormt mye ned. Litt samme med sengetøy fra Kid. For noen år siden var det god kvalitet på sengetøyet deres. Nå er det løsere stoff, slipper mer lo, unøyaktige mål på sengetøyet. Jeg har sengetøy derfra som jeg kjøpte for en god del år siden, veldig fornøyd. De settene jeg har fra seneste år de har jeg sluttet å bruke, og antar de snart ender med å bli klippet opp til filler. Ikke noe som helst miljøvennlig med de "miljøvennlige" merkene til disse kjedene! Anonymkode: acd10...26f Hvilke håndklær og kluter har god kvalitet fortsatt? Hvor kjøper du dem? Har samme problem… Anonymkode: 0b3e6...621
Sioux Skrevet 25. februar #18 Skrevet 25. februar (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilke håndklær og kluter har god kvalitet fortsatt? Hvor kjøper du dem? Har samme problem… Anonymkode: 0b3e6...621 Søk på Egyptisk bomull, Supima eller Pima som er langfibrede bomullstyper. Det er korte fibre i rimeligere bomull og bomullsblandinger som gjør at de støver så mye fordi fibrene knekker av og løsner. Også nupper og ser ikke ut etter noen vask. Endret 25. februar av Sioux
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå