Gå til innhold

Barnet blir vanskelig ved henting. Tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på litt over tre år. Han har begynt å bli vanskelig ved henting i barnehagen. Han er nok mer sliten etter inntrykk og vi har forsøkt å hente 30min før (tidligere er umulig grunnet jobb) en periode, uten at det har hatt noe å si. 

Problemet er at han "vil ikke", løper vekk, gjemmer seg, roper, løper inn igjen i barnehagen. "Vil ikke" ha på seg ditt og datt, f.eks regnjakke når det regner. 

Jeg har valgt kampene, og det har hendt han for gå med annen jakke i stedet for regnjakke. Eller uten hette og lue når det regner. Det er kort vei til bilen, og jeg tenker også at han lærer seg at det blir vått, ubehagelig osv. For det hender han angrer og vil ha på hette med en gang vi er utenfor. 

Jeg gir innimellom to valg for ikke virke for bestemt, for det virker ofte mot sin hensikt. Han har f.eks støvler og vinterstøvler, og da får han velge hvilke. Da er han ofte litt lettere å få med. 

Problemet er at det kan være "vil ikke" om 5 ulike ting, gjemme seg flere ganger, løpe inn igjen "for å si noe/vise noe" til noen osv. 

Jeg vil helst ikke at det skal bli en voldsom kamp slik at han forbinder henting med noe skikkelig kjipt. Jeg vil også at han skal få lyst til å gjøre ting selv eller komme når jeg gir beskjed. Jeg hører noen andre lokke med at de får velge middag osv. Og noen sier at de ikke får lov til noe senere på dagen hvis ikke de kommer. Men jeg er usikker på om dette er bra å gjøre? Jeg ser barna deres lettere hører etter, men mulig det ikke er bra i lengden?

Har dere tips?

Anonymkode: cc43c...98b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke straffet et barn med å ikke få lov til noe senere på kvelden. Dette er et barn som er kjempesliten, og må håndteres som det. Vennlig men bestemt, få valg. Å ikke ha riktig tøy på vei til bilen og kjenne at det ble kaldt går helt fint.

Anonymkode: 7e1a2...0eb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har begynt å forstå at foreldrene ikke vil ha hovedansvar for han og føler seg tryggere hos hovedansvarspersonene i barnehagen?

Anonymkode: 0e613...fe6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidde ta en kamp om jakke når dere uansett skal KJØRE hjem? :klo: Bilen står rett utenfor bhg? Ærlig talt - dette er jo bare høl i huet. 

Hadde bare tatt han med og puttet han i bilen. Han trenger ikke alternativer - han trenger å komme hjem og sitte i armkroken.

Hjem - armkrok og boklesing i ti femten minutter - så lage middag og leke. 

Anonymkode: a2f77...4eb

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje han har begynt å forstå at foreldrene ikke vil ha hovedansvar for han og føler seg tryggere hos hovedansvarspersonene i barnehagen?

For en utrolig teit kommentar. Hvor får du at ts ikke vil ha hovedansvaret for barnet sitt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør absolutt alt klart i garderoben, hvis du skal ha med ting i bilen så tar du det ut i bilen først og snakk ferdig med personalet. Deretter går du inn og tar barnet ditt og tar på jakke rett ut i bilen. Å ha en hyggelig henting kan dere ha når barnet er ferdig med denne perioden i livet sitt. :)

Anonymkode: 91859...01a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør absolutt alt klart i garderoben, hvis du skal ha med ting i bilen så tar du det ut i bilen først og snakk ferdig med personalet. Deretter går du inn og tar barnet ditt og tar på jakke rett ut i bilen. Å ha en hyggelig henting kan dere ha når barnet er ferdig med denne perioden i livet sitt. :)

Må legge til at du kan annonsere først av alt, med fordel, at du er der for å hente og at barnet må gjøre seg ferdig i leken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et helvete med vår treåring for tiden. Hvis det er en enkelt henting, så bruker jeg 50 min fra jeg går hjemmefra til jeg er tilbake. Da er barnehagen 5 minutt unna med bil. Riktignok har jeg med meg en baby i bæresele som kompliserer det noe, det er begrenset hvor mye jeg kan bære og kle på treåringen med makt. Noen ganger må det faktisk til. Jeg har ikke tålmodighet til å henge i den fordømte garderoben i timevis.

Det er trassalder, det som funker én dag, funker ikke neste. Jeg har lokket med tv og smokk, jeg, for å få han med meg hjem. Tar absolutt null kamper hvis det er mulig å unngå, men når det er ti minus, må han ha jakke eller dress og lue. Votter driter jeg i, de tre minuttene til bilen overlever han. Jeg er opptatt av å ikke «straffe» han, ref at konsekvenser skal være naturlige. Det er et herk akkurat dette, for han bryr seg ikke om om vi blir seine. Så jeg må telle til 10 mange ganger, og bruke all min tålmodighet. Har ikke funnet noen quick fix dessverre. Gruer meg til babyen kommer i trassalderen, allerede. 

Anonymkode: 428e0...569

AnonymBruker
Skrevet

for det første så hadde jeg droppet den jakken. Ok, om dere skulle gått hjem, men for de meterne ut til bile hadde jeg aldri giddet å krangle om en jakke. De overlever de meterne om det 4 min å gå til bilen i 15 minus også. Da merker de kanskje at de blir kalde da, så tar de jakke en annen gang..

Anonymkode: 3cc34...637

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være han er midt i lek? Min er utrolig vanskelig og hente dersom hun er midt oppi lek og dersom hun blir hentet først, spesielt om det gjentar seg hver dag.

Anonymkode: 0fd59...180

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva faen, de må jo på jobb som de aller fleste av oss

AnonymBruker
Skrevet

Gi få valg! Ikke gi valg bare for å være "snill".. Han er sliten, og trenger å hjem. 

Det kan også være lurt at bhg forbereder han på at han snart blir hentet.. Jeg jobber i bhg, og vi har ett par barn som vi gir beskjed til. Sånn at de rekker å avslutte leken, og er mer forberedt på å gå hjem. Sier ifra 5-10min før foreldrene kommer. Dette krever at man kommer på samme tid hver dag, eller gir beskjed hvis det endrer seg. (Feks om de må innom butikken i 10min).

Anonymkode: 003be...a02

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la han få så mange sjanser: gi han muligheten til å bli med uten kamp. Om ikke bare ta han med i bila som han er . Jo mer du gir etter jo mer styr vil han lage . Etter en stund vil det nok gå over. Jeg måtte ofte ta 3 årigen under arma og bare gå. Det ble slutt på styret da . De styrer for at de kan. Vis hvem som er sjefen

Anonymkode: 207ff...f5b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan det være han er midt i lek? Min er utrolig vanskelig og hente dersom hun er midt oppi lek og dersom hun blir hentet først, spesielt om det gjentar seg hver dag.

Anonymkode: 0fd59...180

De er alltid midt i lek : og de få liker oppbrudd. De er slitne og følelsene tar overhånd. Viktig at den voksne viser at nå skal vi hjem. Og det er supert at de har  fått korta ned dagen hans . 

AnonymBruker
Skrevet

Niesen min hadde en sånn periode, de løste det med at mor/far/den som skulle hente ringte barnehagen og informerte om at vedkommende var fem min unna sånn at de kunne gi beskjed til jenta. Det fikset ikke problemet helt, men det hjalp på at hun visste at nå kom en veld snart og hentet henne.

Anonymkode: 6cde2...014

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær den siste til å hente, slik at de sitter klar og barnet er kledd på 😬😅...og da er der ingen å leke med.

Nei, aldri opplevd dette, men jeg var dessverre ofte en av de siste til å hente. Ikke fordi jeg var slem, men fordi jeg måtte beholde jobben.

Kanskje du bare skal ta deg litt tid? Sette deg ned og vente litt? Spør om dere skal dra hjem etter en stund, eller la han spørre? 

Anonymkode: e12aa...2f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke la han løpe rundt og lage styr i barnehagen og la han drøye tiden. Blir fort en vane og veldig slitsomt for de ansatte . Ta han med og gå 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor gidde ta en kamp om jakke når dere uansett skal KJØRE hjem? :klo: Bilen står rett utenfor bhg? Ærlig talt - dette er jo bare høl i huet. 

Hadde bare tatt han med og puttet han i bilen. Han trenger ikke alternativer - han trenger å komme hjem og sitte i armkroken.

Hjem - armkrok og boklesing i ti femten minutter - så lage middag og leke. 

Dette. De kampene tar ikke jeg, og ungen kan fint gå fra barnehagen og inn i bilen i -20… fryser ikke akkurat ihjel.

Blir det kaldt? Ja, du skulle tatt på jakka. 

Har alltid et ullpledd liggende i bilen som barna kan ta på seg, men ellers er bilen uansett varm. 

Anonymkode: 42bfe...f65

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gi få valg! Ikke gi valg bare for å være "snill".. Han er sliten, og trenger å hjem. 

Det kan også være lurt at bhg forbereder han på at han snart blir hentet.. Jeg jobber i bhg, og vi har ett par barn som vi gir beskjed til. Sånn at de rekker å avslutte leken, og er mer forberedt på å gå hjem. Sier ifra 5-10min før foreldrene kommer. Dette krever at man kommer på samme tid hver dag, eller gir beskjed hvis det endrer seg. (Feks om de må innom butikken i 10min).

Anonymkode: 003be...a02

Dette! Allier deg med de ansatte slik at han får litt forberedelse. Gi ingen valg og ikke still spørsmål: feks mange sier «Ole, vil du blir med hjem» - dette er ett spørsmål. Si heller «Ole, du er henta». Vær konsekvent hver dag.
Og vil han ikke ha på jakke ut av garderoben så tar du den under armen. 

Anonymkode: bb2d9...dc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir null valg og diller overhodet ikke. Jeg går først inn og sier ifra at han er hentet, så han får en heads up.  Jeg pakker deretter sekken hans klar med matboks, drikkeflaske og ev. vått tøy. Jeg gir ham én sjanse til å kle på seg selv, hvis han begynner å tulle, tar jeg ham under armen og bærer ham ut i bilen. Det er fryktelig irriterende for de ansatte og andre foreldre når enkelte lar barna styre og ståke og løpe rundt i evigheter. De forstyrrer andre barn og foresatte som forsøker å hente på normalt vis og girer opp andre barn.

Her gjør vi kort prosess. Det er vi som er voksne, og vi bestemmer.

Må sies at vi bare har trengt å ta under armen er svært lavt antall ganger. Barna forstår fort hvor grensene går, og jeg tror egentlig de er lettet over det. Barn trenger tydelige rammer. De er slitne etter en lang dag med mange inntrykk og det de trenger er å komme seg hjem - ikke mange valg, dulling og at foresatte lar dem bli tyranner.

Anonymkode: c7b7d...611

• Liker 5
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...