Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsket er stort om å kjøpe er hjem der jeg kan tenke meg å bli for resten av livet (eller hvertfall mange år fremover). Økonomisk sett er jeg derimot ikke på et sted akkurat nå der jeg har råd til det.

Bør jeg fortsette å leie fram til jeg har mulighet til å kjøpe bolig som jeg ønsker å bli i lenge, eller kjøpe noe mindre som jeg kanskje blir boende i et par år før jeg ønsker å selge igjen? Bor ikke i Oslo, så er litt usikker på hvor lett det er å få solgt her. 

Tenker det er bedre å kjøpe og betale ned på lån i et par år, for da bygger jeg vel opp enda litt mer egenkapital, i forhold til om jeg leier? Allikevel er jeg litt usikker i tilfelle det er vanskelig å selge. Hva er smartest?

Anonymkode: 1a885...046

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon og etter en samtale med lokalbanken så ble jeg anbefalt å leie litt til (betaler LITE i leie og alt inkl) og heller få råd til det hjemmet jeg skal ha i mange år/resten av livet, enn stress med å kjøpe og selge, kanskje måtte pusse opp og. Så tenk på om du sparer fortere opp ved å leie litt til, eller kjøpe, øke litt verdi underveis kanskje, så selge igjen senere. 

Anonymkode: a3d8b...922

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei takk for svar, synes det er så vanskelig å vite hva som er smartest i min situasjon. Har ikke så lite i leie, men litt mindre å betale i mnd enn om jeg kjøper da. 

TS

Anonymkode: 1a885...046

AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker "hjem der jeg kan tenke meg å bli for resten av livet" og det bare vil koste "litt" mer å kjøpe er det vel ikke noe å tenke på?
Annet en at det er et spørsmål om (kort?) tid før boligmarkedet vil gå på en stjernesmell.
Er man høyt belånt kan det bli tvangssalg.

Anonymkode: f8841...e06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bør jeg fortsette å leie fram til jeg har mulighet til å kjøpe bolig som jeg ønsker å bli i lenge, eller kjøpe noe mindre som jeg kanskje blir boende i et par år før jeg ønsker å selge igjen?

De såkalte lærde sier man bør ha en tommelfingerregel at det blir først lønnsomt å bo et sted etter 3-5 år pga kostnadene ved å kjøpe/selge. Det er klart at kostnadene kan også holdes nede ved å selge selv via feks propr. Nedsiden er at dessverre er mange skeptisk til denne måten, selv om det er lite forskjell fra å bruke megler. 

Så om tidshorisonten din er kun ett par år, vil jeg si at å leie er tingen for deg. 

Anonymkode: 323ca...34c

• Nyttig 1
Skrevet

Dokumentavgift ved kjøp og meglerkostnader ved salg må tas med i betraktningen. I litt sentrale strøk er det fort snakk om etpar-tre hundretusener som forsvinner til denslags kostnader. 

Regn på hva det koster deg pr måned/år med leiekostnader kontra kjøp. Da må du huske å ta med rentekostnader, kommunale avgifter, forsikring på bygget, vedlikehold og bortfall av renteinntekter du ville fått om du ikke hadde brukt alle sparepengene på egenkapital. 

Så må man vurdere fremtidsutsiktene og risikoen ved kjøp. Tenk om drømmeboligen dukker opp på et tidspunkt, og markedet for å selge din egen leilighet ikke er optimal. Har du da mulighet til å sitte flere måneder med to lån? Skal du gamble på å selge først og håpe drømmeboligen dukker opp akkurat i det tidsrommet du selger i? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...