Gå til innhold

Østlendinger som har flytta til Rogaland?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en del poster om Stavangerfolk som vurderer å flytte  til Oslo.  På grunn av vær  og kanskje håp om å møte mer åpne mennesker .

Men det er østlendinger som flytter til Rogaland og. Er det kun på grunn av jobb og studier, eller har de virkelig lyst?

Anonymkode: ec765...11f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet utelukkende på grunn av jobb. Ikke at jeg hadde mareritt om å flytte til Stavanger, på ingen verdens måte, da hadde jeg tross alt takket nei til jobben. Men det var kun pga. jobb at tanken slo meg, ja. 

Hadde også kunnet flytte for kjærligheten, det skal sies. Men den fant jeg her i hjembyen Oslo, og det er nå her jeg har endt opp til slutt. 

Jeg trivdes i all hovedsak godt i Stavanger. Likhetene er uansett langt større enn forskjellene, samme hvor mye vi nordmenn snakker opp forskjellene oss imellom er vi likere enn folk er i de alle fleste land. Og Stavanger var et fint sted å bo det, altså. 

Anonymkode: f994f...8a1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk i Stavanger er jo veldig åpne og sjarmerende er mitt inntrykk. Mer enn folkene i Oslo. Jeg er selv bergenser, men har en søster som flyttet til Oslo for kjærligheten. Jeg kunne ALDRI ha bodd i Oslo personlig, heller Stavanger.

Anonymkode: 86ad8...4b1

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun pga av jobb. Grei by, ræva klima, over førti år i byen nå, gidder ikke flytte. 

Anonymkode: 9b7d8...f59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klima og vær er mye tøffere enn i Hamar. Kaldere føles det også. 

Skal tilbake til Hamar når kidden blir 18

Anonymkode: 2f961...2ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trives du utenom klima da?

Skrevet

Vet om en østlending som flyttet fra Lørenskog til Stavanger. Mulig det var p.g.a jobb. Og så traff han en dame etterhvert. Har ikke snakket med han på årevis da. 

Selv er jeg bergenser på Østlandet på 18 året. Stortrives og har ingen planer om å flytte tilbake til Bergen. 

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (20 timer siden):

Vet om en østlending som flyttet fra Lørenskog til Stavanger. Mulig det var p.g.a jobb. Og så traff han en dame etterhvert. Har ikke snakket med han på årevis da. 

Selv er jeg bergenser på Østlandet på 18 året. Stortrives og har ingen planer om å flytte tilbake til Bergen. 

Nei, lurte bare på om østlendinger og kunne trives på vestlandet, siden det virker som at rogalendinger higer etter bedre vær og mer åpen kultur

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 21.21):

Trives du utenom klima da?

Ja absolutt, stortrives😀 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, lurte bare på om østlendinger og kunne trives på vestlandet, siden det virker som at rogalendinger higer etter bedre vær og mer åpen kultur

Finnes nok absolutt østlendinger som trives på Vestlandet. Jeg kjenner ikke så mange da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 21.17):

Kaldere i Stavanger enn Hamar ???    😮     En skal høre mye  :fnise:

Anonymkode: 67858...455

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en nær familiemedlem som har flyttet fra Stavanger til Oslo grunnet utdanning og jobb. Når han er hjemme for eksempel jul, syns han det er deilig med «vår i lufta». Han setter mer pris på været i Stavanger nå, enn han gjorde før😅.

Jeg ser mange likheter med begge byene, men Oslo er jo vesentlig større og dermed kanskje lettere å finne sitt miljø? Så er det jo markante årstider i Oslo.

Når det kommer til opplevde kuldegrader, kan faktisk Stavanger oppleves som kaldere enn innlandet. Dette skyldes fuktigheten fra havet, kombinert med vind/ trekk og kulde. På yr.no var det stadig «-5, føles som -13». Sånn er det bare😅

Anonymkode: 27373...24f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 21.12):

Kun pga av jobb. Grei by, ræva klima, over førti år i byen nå, gidder ikke flytte. 

Anonymkode: 9b7d8...f59

Kunne sagt akkurat det samme. Bare bodd her 13 år da, og har nå fått barn her 🫠 Eneste som er bedre når det kommer til klima er at våren kommer tidligere her 🌸 Og man trenger ikke knote så mye med isete, sørpete, snøete veier hele vinteren. 

Anonymkode: 38ffe...cd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i Stavanger i forbindelse med jobb to ganger i fjor og en gang i år. Bor i Finnmark, og i år har vi den kaldeste og lengste vinteren på 20 år. Jeg er så drittlei at jeg bare har lyst til å flykte I DAG. Har begynt å se på skoler og arbeidsplasser i Stavanger. Jeg tror alt er relativt. For min del er sprengkulde over flere måneder, isete, farlige veier halve året og null vår noe som alltid blir verre enn litt vind og hutring i +3 i februar, for å si det sånn. Jeg er også lei folk her. De er såkalt "ærlige" og "rett fra levra", når de egentlig er bare dritfrekke. Ja, det kan hende at den hyggelige fremtoningen jeg møtte hos folk i Stavanger er falsk, men jeg tar falsk hygge over ærlig frekkhet any day. 

Anonymkode: 2dcc7...431

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er østlending, men med stor del av familie fra Rogaland og jeg kunne aldri tenkt meg å bo der på fast basis. Selv når det er fint vær, føles det grått og tungt der, men naturen er helt fantastisk og Jæren er helt nydelig på solskinnsdager.

Anonymkode: 2df62...030

Skrevet

Rogalending her. Mamma var østlending. Hun likte sommeren bedre på Østlandet, men vår, vinter og høst var bedre i Stavanger. Hun flyttet hit fordi pappa som er fra Stavanger fikk jobb her. 

AnonymBruker
Skrevet

Som en som har bodd både i Oslo og Stavanger (og nå i utlandet), så er jeg uenig at klimaet er verre i Stavanger enn i Oslo. Det er bare annerledes. Positivt med Oslo er at sommeren generelt er varmere og solrikere. Fordelen med Stavanger er at vintrene er milde (jeg hater slaps og isete veier, og det det fører til, som kaos i kollektivtrafikken, på flyplass osv.) Våren kommer mye tidligere i Stavanger, og høsten varer lengre. 
Og nedbørsmengden er heller ikke så ille som noen vil ha det til, her er årlig per by - tok med noen ekstra, også for å vise at det regner mer i Kristiansand enn i Stavanger, uten at jeg hr hørt noen klage på at Kristiansand er så grå og våt. (Norsk Klimaservicesenter):

Bergen: 2250 mm

Kristiansand: 1380 mm

Stavanger: 1180 mm

Tromsø: 1031 mm

Oslo (Blindern): 763 mm

At mennesker i Oslo er mer åpne har jeg aldri tenk, snarere tvert i mot, men det kommer nok an på hvilket miljø man ferdes i. 

Anonymkode: e11f4...46d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...